Bytte til speilreflekskamera? Tips og hjelp søkes!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bytte til speilreflekskamera? Tips og hjelp søkes!

Jeg har per idag et hendig lite Ixus 750, men det har ikke alle mulighetene jeg er ute etter, og jeg synes kompaktkameraer generelt sliter i litt mindre lys enn dagslys. Og inne sliter jeg med å få gode bilder. Derfor har jeg tenkt tanken på å rett og slett selge Ixuset mens jeg får litt $$$ for det.

Det jeg lurer på er hvilket rimelige SLR (Speilrefleks) dere vil anbefale meg; Ser Canon 350 har sunket mye og fåes til 4.5K. Er det et godt valg selv om det begynner å bli litt gammelt, eller er det andre mer opplagte valg?Ikke aktuelt å gå mye over 5 lapper.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg akkurat et 350D kit for 3700,- ,så det er mulig å få de billig om dagen. Du har jo 300D også, det ligger stort sett til 3k, går sikkert an å prute til 2500,- i mange tilfeller. Er ikke så mange andre alternativer under 5k tror jeg. Du har jo tilsvarende fra Nikon da, men har ikke satt meg inn i Nikon sitt utvalg noe særlig.

Om du f.eks går for et 300D til rundt 3k (med kit-objektiv 18-55), så kan du jo bruke de to siste lappene på et fastobjektiv som er lyssterk. F.eks et 50mm 1.4. Fåes brukt for rundt 2000-2500. Kjempe fint til å ta portrettbilder(det være seg mennesker eller elektronikk :-D ). EF 50mm 1.8 får du nytt til 800,- , objektivet er i plast så det oser ikke kvalitet, men det tar gode bilder. Trenger ikke blitz innendørs selv om det er ganske dempa belysning for å si det slik. 1.4 vil jo da være enda bedre.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du er fornøyd med 350et? Er liksom det jeg lurer litt på.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja er godt fornøyd med det. Det er andre gangen jeg kjøper 350D, hadde 300D før det igjen, og etter 350D forrige gang hadde jeg 20D. Jeg er nok ikke noe mere enn en amatør fotograf, og jeg har funnet ut at jeg har mere å hente på å lære meg å ta bilder på en bra måte med 350D, enn å kjøpe 20D/30D for å få bedre bildekvalitet. Og det vil også være mere å hente på bra optikk, enn å kjøpe et dyrere kamerahus. Optikken kan du jo ta med deg videre om du ønsker å oppgradere til dyrere kamerahus etterhvert.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må gjerne sende meg en PM om du er interessert i et 350D. Fikk nettopp en mail fra en som skulle selge(har en annonse liggende ute som jeg ikke har fått sletta enda). Til god pris.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon 350 gir mye for pengene, men det som er viktig for meg og mitt valg av kamera er at det passer i mine hender....at det føles korrekt. Det er tross alt et verktøy, og oppleves kameraet feil/for lite/for stort/tungvindt er det fort gjort å få en liten demper på interessen. Selv valgte jeg Canon over Nikon av samme grunn....følelsen var mer riktig for meg.

Hverken 350 eller 400 passer mine hender, da det rett og slett ble for små. Utover det har jeg ingenting stort å utsette på de, og er 100% enig i TomH at god optikk ikke må undervurderes. Det er uansett ikke store forskjeller på bildekvaliteten på selve kamerahuset.

Selv har jeg brukt et kit-objektiv til ca. 900kr (Canon 18-55mm) på min 30D, og det har ikke skapt noe annet enn irritasjon for min del, men det fikk jobben gjort til jeg hadde lommebok til å kjøpe et bedre objektiv (legger faktisk inn bestillingen i dag).

Som TomH også sier bør et fastobjektiv med F1.8 vurderes om det skal tas mye bilder innendør med dårlige lysforhold. Skal man ha et zoom-objektiv som fungerer like bra under dårlige lysforhold, blir det fort mye dyrere.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk sett litt på et 350 i et bryllup denne helga som var, og det virket meget kurant å holde og bruke. Likte størrelsen godt. Vanskelig å si noe om bildene på displayet dog.

Men Kit-linsen holder for "vanlig allround bruk"?

Ser det ligger på ca 5 lapper, litt dyrt med tanke på alderen?

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal også handle meg kamera nå, og har ett budsjett på 3000+-, noen tips? Canons EOS350D til 3000,- høres sykt ut... HVor finner dere den prisen? 400D er jo kommet for fullt nå..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var snakk om 300D, ikke 350D. Tror det er rimelig umulig å få tak 300D nå, og 350D med kit-linse kommer vel neppe under 4500. Til 3000 bør du vel kikke på kompaktkameraer. Mulig det går an å oppdrive en Canon S3 IS for den prisen? Den nye S5 kom jo nettopp, sikkert mulig å finne den utgående modellen rimelig da.

Edit: Ikke verst, ser jo S5 IS ligger på rett over tre gærninger. Supert kjøp, med mindre du trenger et kamera du kan putte i lomma.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg startet jo denne tråden for lenge siden, og jeg kan legge til at jeg endte opp med Nikon D40 og er meget godt fornøyd med det valget.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •