Portabel aircondition... Virker ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 199
    Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Portabel aircondition... Virker ?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom den ikke fungerer, er det bare å klage.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bråker noe jæv.... og rommet blir som du skal ha en luftfukter gående.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom den ikke fungerer, er det bare å klage. :wink:
    Jo, men jeg tenkte mest på kjøle-effekten.....

Bråker noe jæv.... og rommet blir som du skal ha en luftfukter gående.
    Ikke kaldere, bare fuktigere ?

Hva støynivå angår, er jo det svært viktig. Det finnes vel de som bråker mindre også?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på leting førre sommer men ga opp, alt sammen bråker alt for mye, og lufta blir bare rå ikke kald.

Beste er en varmepumpe men den koster jo en go del mer, eller rett og slett en god gammel golv vifte.
    Jeg endte opp med en vifte til slutt, er så mange flotte flotte vifter til salgs så det er bare å velge å vrake.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wilfa aircondition AC9000 AC9000 - elprice.no

Denne er spesifisert fra 49-60dB avhengig av viftehastighet. Usikker på hvilken avstand målingene er gjort fra, men det er vel ikke så galt dersom det er fra 1m.. (er ikke det en standard?)

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror desverre ikke det er noen standard på slike målinger.Ihvertfall hvis vi ser på data vifter f.eks. der det spriker masse og skjeldent er i nærheten av virkeligheten. 49-60 vil jeg si er veldig høyt og da men...

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en portabel aircondition i kinoen. Og jeg kan si det med en gang. Den bråker alt for mye til at jeg gidder bruke den når jeg ser film. Når det gjelder kjøle kapasitet, så fungerer den greit, men den kan på ingen måte sammenlingnes med varmepumpa som er i stua.

Det at rommet blir fuktig er direkte feil. den fjerner fuktighet fra luften samtidig som den kjøler.

Jeg kan ikke anbefale en slik i kinoen. Husk på at en air condition blåser luft ut i rommet men den må samtidig fjerne den gamle luften, og denne må ut av ett vindu, noe som igjen skaper problemer for meg da rommet ikke blir helt mørkt Man kan eventuelt borre hull i veggen og tre slangen ut der men da er den jo ikke særlig portabel lenger

Jeg vil anbefale en varmepumpe isteden. Den bråker kanskje ikke mindre men den er mye mer effektiv.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan ikke anbefale en slik i kinoen. Husk på at en air condition blåser luft ut i rommet men den må samtidig fjerne den gamle luften, og denne må ut av ett vindu, noe som igjen skaper problemer for meg da rommet ikke blir helt mørkt :smile: Man kan eventuelt borre hull i veggen og tre slangen ut der men da er den jo ikke særlig portabel lenger :smile:
    Ok. For alle må han en slange ut ?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det må de jo for å fungerer. De produserer mere varme enn kulde, så hvis du slipper varmen ut i samme rom så vil den varme opp rommet istede for å kjøle ned rommet. Rett foran enhenten vil det sikkert være litt kjøligere...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varmepumpe er jo absolutt å anbefale ja - vår ligger på 35dB og funker kjempebra.

.. men nå virka det vel som Ak ville ha noe enkelt og billig da :razz:

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Den der funker fint til f.eks soverom, bråker ikke så enormt, men du hører at den går. At de fukter lufta i rommet er bare tull, de AVFUKTER lufta, det er bare å lese spesifikasjonene det. Vi selger den samme, og har ikke fått en eneste klage hverken ang. støynivå,kjølekapasitet eller fukt.

Det finnes luftkjølere som bruker kjøleelementer som du fryser i fryseren også, da slipper du slange for å bli kvitt varmlufta, men de funker bare i små rom, og du må skifte kjøleelement ofte. De har vi fått MANGE i retur av.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...---...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle gode svar... Jeg trodde nok en slange ut var påkrevd, og da gjør det ting mye vanskekligere. Fryse-element er vel og bra, men det høres litt tungvint ut, selv om en slik løsning er det enkleste.

Da er det tilbake til tenkeboksen tror jeg. Jeg har også fundert på om det er mulig å gjøre noe i forhold til Villavent anlegget i leiligheten, men det er vel det samme som å tro på mannen fra Nordpolen....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Husk på at en air condition blåser luft ut i rommet men den må samtidig fjerne den gamle luften, og denne må ut av ett vindu, noe som igjen skaper problemer for meg da rommet ikke blir helt mørkt
    Dette er vel ikke helt riktig, eller? En vanlig varmepumpe/AC sirkulerer vel bare luften som er i rommet, hvis ikke du har noe veldig spesielle greier da...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde man måtte ha et medium for å transportere varmen ut av rommet når man skal kjøle luften i et rom?

Hvis man har slange ut av rommet så er vel det varm luft/vann som kommer ut og når man ser på varmepumper så bruker jo de gass eller vann for å trasportere varme/kulde ut/inn fra rom.

Hvis man setter en kjøle enhet som bruker strøm i et rom og det ikke kan få transportert varmen ut så vil vel teoretisk rommet bli varmere da man bruker strøm til maskineriet?
    Om det "føles" varmere pga luftfuktighet er jo sikkert OK det også, men vil man kunne se det på gradestokken?

Mulig jeg er helt på jordet her så rett meg hvis jeg tar feil. :-)
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Jeg har en portabel aircondition i kinoen. Og jeg kan si det med en gang. Den bråker alt for mye til at jeg gidder bruke den når jeg ser film. Når det gjelder kjøle kapasitet, så fungerer den greit, men den kan på ingen måte sammenlingnes med varmepumpa som er i stua.

Det at rommet blir fuktig er direkte feil. den fjerner fuktighet fra luften samtidig som den kjøler.

Jeg kan ikke anbefale en slik i kinoen. Husk på at en air condition blåser luft ut i rommet men den må samtidig fjerne den gamle luften, og denne må ut av ett vindu, noe som igjen skaper problemer for meg da rommet ikke blir helt mørkt Man kan eventuelt borre hull i veggen og tre slangen ut der men da er den jo ikke særlig portabel lenger

Jeg vil anbefale en varmepumpe isteden. Den bråker kanskje ikke mindre men den er mye mer effektiv.

Må bare henge meg på dette innlegget.

Siden jeg bor et sted der jeg aldri kan få gjennomlufting, og den luftingen jeg kan få til via vinduer og verandadør er på samme side som sola står og steker hele ettermiddag og kveld, gikk jeg til innkjøp av en portabel aircondition for et år eller to siden. Ble ganske håpløst å ha 33°C i stua på kvelden...

Den fungerer forsåvidt; det kan nå f.eks. være 38°C i skyggen utenfor, mens det er ca. 26°C i stua.

Men den bråker noe helt sykt, og jeg må derfor f.eks. skru opp lyden på anlegget med ti punkter (i mitt tilfelle fra 65 til 75) for å høre lyden godt når jeg ser vanlig TV (bruker anlegget også til TV-lyd). Allikevel hører jeg den meget godt.

Men det er allikevel verdt det. I mitt tilfelle er det umulig med fast installasjon av en varmepumpe eller aircondition da jeg bare leier, så da måtte det bli transportabel. På jobben har vi en veggmontert aircondition, og den støyer mye mindre samtidig som den blir mye kaldere om ønskelig. Så jeg skulle gjerne hatt en sånn istedet, men det er altså ikke aktuellt.

I tillegg må jeg ha en slange ut vinduet, og en tynn slange ned i en bøtte for vannet som kommer ut p.g.a. kondens og luftavfukting.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dette er vel ikke helt riktig, eller? En vanlig varmepumpe/AC sirkulerer vel bare luften som er i rommet, hvis ikke du har noe veldig spesielle greier da...
    Det gjør den ja. Slangen er for å transportere ut varmen som enheten produserer når den kjøler ned lufta i rommet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm er det ikke bare å sette opp en stor vifte i taket.. etter vi kjøpte vår, så går det faktisk ann å sitte inne

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm er det ikke bare å sette opp en stor vifte i taket.. etter vi kjøpte vår, så går det faktisk ann å sitte inne :smile:
    Det har dessverre ikke jeg mulighet til...

Side 1 av 10 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •