Portabel aircondition... Virker ? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 199
    Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kikket faktisk på produktene fra den leverandøren tidligere i dag. Så interessant ut. Er visst leverandør her i Rogaland, men ser ikke at de har den splittmodellen inne.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Importøren i Oslo hadde i dag 7 stykker inne, men nå er det bare 5 igjen etter at jeg bestilte et par til!

Sjekk med firmaer som har Panasonic varmepumper, de har tilgang til disse også. Sikkert andre også, det vet jeg lite om.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aaaahhhhhh, en sval natt!

Ja da er denne testet en natt, og det var nydelig for å si det mildt.
    Enkelt å montere den opp, grei i bruk.

Velger dog å ta lydmålingene som er oppgitt med en liten klype salt.
    Syns kanskje den var litt hard i lyden. Ikke på langtnær like mye lyd som i andre jeg har hørt, men hadde jo en drøm om 26 db her. Det er nok litt vel optimistisk.

Men alt i alt så var det veldig bra, kjølte ned soverommet på null tid, så det er kapasitet i stakkaren.
    Når den når den temperaturen du har satt den på så stopper den ikke. Viften fortsetter å gå for å sirkulere, dog så stopper selvfølgelig kompressoren.

Veldig deilig å bare henge utedelen ut av vinduet, lukke vinduet nesten igjen, plugge i stikkontakten og start i vei.
    Slapp det styret med 125 mm rør ut for å få vekk varmen, samt at kondensvann blir fraktet ut til utedelen og fjernet der helt automatisk. Ikke noe tømmekar eller kondensslange å tenke på.

Nei, denne anbefales selv om man jo hører litt til den. Enkelt og greit en topp løsning på et akutt problem!

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Syns kanskje den var litt hard i lyden. Ikke på langtnær like mye lyd som i andre jeg har hørt, men hadde jo en drøm om 26 db her. Det er nok litt vel optimistisk.
    Kjenner igjen dette, ja.
    På den jeg kjøpte (som skulle være den stilleste på markedet) så viser det seg altså at da snakker man om vifta og ikke når kjølekompressoren kjørte. Ellers er jeg fornøyd. Interessant den utgaven som du anskaffet.

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal du få, det skal bli godt å få den. Det er uutholdelig hjemme,så noe må gjøres. Jeg vet jo at disse typene fungerer fra tidligere, og som sagt så er den enklere i bruk enn de andre modellene med den tykke slangen ut av vinduet som fjerner varm luft.

Hva de koster til vanlig aner jeg ikke, jeg er forhandler av disse og får av den grunn en god pris som sagt!

Her er en pekepinn for de som bor i tigerstaden:

Oslo varmepumpeservice. Varmepumper - Aircondition Luft/luft - luft/vann - væske/vann. Salg, service og installasjon. Panasonic - Stiebel Eltron - Tonon - Vortice
    Ikke noe rabatt for AVforum-lesere? ;D

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja da er denne testet en natt, og det var nydelig for å si det mildt.
    Enkelt å montere den opp, grei i bruk.

Men alt i alt så var det veldig bra, kjølte ned soverommet på null tid, så det er kapasitet i stakkaren.
    Når den når den temperaturen du har satt den på så stopper den ikke. Viften fortsetter å gå for å sirkulere, dog så stopper selvfølgelig kompressoren.

Veldig deilig å bare henge utedelen ut av vinduet, lukke vinduet nesten igjen, plugge i stikkontakten og start i vei.
    Slapp det styret med 125 mm rør ut for å få vekk varmen, samt at kondensvann blir fraktet ut til utedelen og fjernet der helt automatisk. Ikke noe tømmekar eller kondensslange å tenke på.

Nei, denne anbefales selv om man jo hører litt til den. Enkelt og greit en topp løsning på et akutt problem!
    Er det mulig å stille den inn slik at den ikke starter å jobbe med en gang temperaturen stiger litt, f.eks. at den stilles inn til å starte igjen når temperaturen har gått opp to grader?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Er det mulig å stille den inn slik at den ikke starter å jobbe med en gang temperaturen stiger litt, f.eks. at den stilles inn til å starte igjen når temperaturen har gått opp to grader?
    Den er faktisk akkurat sånn. Man stiller inn temperaturen man ønsker med fjernkontrollen og så regulerer den resten selv. Foreksempel så kjører jeg 22 grader på soverommet. Den stopper akkurat når den veksler mellom 22 og 21 grader. Så starter den igjen når romtempen akkurat bikker 24.
    Helt greit det.

Dog så fortsetter viften å gå, kun kjølekompressoren stopper.

NB! En ny natt i deilig svalt rom unnagjort, jeg er fornøyd jeg!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Distinctive
    Kjenner igjen dette, ja.
    På den jeg kjøpte (som skulle være den stilleste på markedet) så viser det seg altså at da snakker man om vifta og ikke når kjølekompressoren kjørte. Ellers er jeg fornøyd. Interessant den utgaven som du anskaffet.
    Nettopp, dette er en typisk sak. Man oppgir gjerne det laveste lydnivå man finner. Desverre.

Det er dog lite interessant, hvem gidder å kjøpe en kjølemaskin for å kun høre på vifta???? Skjerpings må til hos selgere.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av uGn
    Ikke noe rabatt for AVforum-lesere? ;D
    Tror nesten det hadde vært bedre om feks Lygren kunne tittet på dette, er redd det blir dyrt i frakt rundt om hvis jeg skulle ordne med dette.

Som nevnt før, ta kontakt med Panasonic forhandlere, de skal ihvertfall ha de i sortementet.
    Det finnes helt sikkert andre merker også.

Den jeg nevnte litt om her i fjor fra Novema Kulde er ikke tilgjengelig hos dem lenger, så det svinger fort!

Newcomer Treespider sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det stemme at det er en Vortice Polar M15EA du har, Millmaker ? I så fall ligger denne på kr. 7990 hos Oslo Varmepumpeservice...aaargh... Er ikke så mange lapper opp til "ordentlig" varmepumpe da, jo.

Sitter og lider i varmen i år igjen, same procedure as last year (and the year before that) 8)
    Må komme meg fra tenke-på-stadiet til innkjøps-stadiet i år !!

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett en stor vifte i hver ende av rommet,ta av deg klærne og nyt den korte tiden det er sommervarme,portabel (irritabel lyd)aircontidion er borkastede penger,få uker til høsten kommer.

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsåvidt enig med siste kommentar. Ja, det er *******s varmt i huset om dagen. Men med alle vinduer på vidt gap, og godt gjennomtrekk, så er det varmt men greit. Snart er det høst og vinter og kulde og faenskap igjen. Kan nyte kulda da. Nå vil jeg nyte varmen mens den er her. Norske sommere er alt for korte 8)

Edit: ZOMG!! Inlegget ble sensuret? Wtf?

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte den Matsui saken, hadde den ei helg så ble den levert tilbake,
    makan til møkk.
    Slangen for varmen var bare 1,5m MAX!
    Den bråket som ett uvær, uansett viftehastighet...

På slike apparat må man ha slange til ut eller så bare sirkulerer man luften i samme rommet, dvs kaldt i vinden men temperaturen i rommet går ikke ned...
    Dette VET jeg, har prøvd=P

Varmepumpe, samme prinsippet bare at her kommer ikke luften fra utsiden, men man har ett element på utsiden som tar seg av varmen, dvs varmen blir transportert fra inne enheten til uteenheten, either way, du må gjennom vegg og ut...

Så finnes det de primitive løsningene som rett og slett går ut på å fylle saken med isbiter... fungerer dårlig....

Konklusjon, man må gå gjennom vegg til ute/annet rom for å få transportert vekk varmen.

Om dette overhode ikke er mulig er det viftekjøling,
    blir ikke kaldere i rommet, men ved direkte treff så får man en kjølende følelse... (svetter mindre=P)

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svennand
    Om dette overhode ikke er mulig er det viftekjøling,
    blir ikke kaldere i rommet, men ved direkte treff så får man en kjølende følelse... (svetter mindre=P)
    Problemet er at du ikke får transportert bort fuktigheten med vifter.
    Med en gang de skrus av er det like varmt i rommet.

Intermediate svennand sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Distinctive
    Problemet er at du ikke får transportert bort fuktigheten med vifter.
    Med en gang de skrus av er det like varmt i rommet.
    var det jeg mente, men skrevet på en klønete måte=)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matsui'en min bråker en hel del ja og røret er en smule kort. Nå har jo røret normal dimensjon og kan derfor byttes ut med en lenger om det ønskes. Dessuten må jo alle aircondition maskiner transportere varm luft ut så det enkleste er et rør ut av vinduet.

Resultatet er at jeg bruker maskinen på ettermiddagen frem til leggetid for så å slå den av. Åpner så vinduer i begge ender av leiligheten for å få gjennomtrekk samt bruker en vanlig vifte da temperaturen ute har sunket.

Fungerer helt fint og bryr meg ikke mye om maskinen da den ikke står i samme rom. Har den stående i soverommet og blåsende mot døråpningen hvor det står en vanlig vifte som transporterer den kalde luften videre ut i stua.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Treespider
    Kan det stemme at det er en Vortice Polar M15EA du har, Millmaker ? I så fall ligger denne på kr. 7990 hos Oslo Varmepumpeservice...aaargh... Er ikke så mange lapper opp til "ordentlig" varmepumpe da, jo.

Sitter og lider i varmen i år igjen, same procedure as last year (and the year before that) 8)
    Må komme meg fra tenke-på-stadiet til innkjøps-stadiet i år !!
    Ja det er den jeg har. Koster litt når mitt ledd skal tjene penger igjen, sånn er det i denne verden. Ikke at han har voldsom fortjeneste på den, den modellen er litt dyr.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som bor i vest:
    Hør med Euronics på Forus eller Stavanger Elektro, de er store på Panasonic og skal ha Vortice Polar i sortementet også.

Importøren i Oslo har den fremdeles inne, jeg sjekket akkurat.
    Bauer Energi har den ikke i sitt sortiment.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Matsui'en min bråker en hel del ja og røret er en smule kort. Nå har jo røret normal dimensjon og kan derfor byttes ut med en lenger om det ønskes. Dessuten må jo alle aircondition maskiner transportere varm luft ut så det enkleste er et rør ut av vinduet.

Resultatet er at jeg bruker maskinen på ettermiddagen frem til leggetid for så å slå den av. Åpner så vinduer i begge ender av leiligheten for å få gjennomtrekk samt bruker en vanlig vifte da temperaturen ute har sunket.

Fungerer helt fint og bryr meg ikke mye om maskinen da den ikke står i samme rom. Har den stående i soverommet og blåsende mot døråpningen hvor det står en vanlig vifte som transporterer den kalde luften videre ut i stua.
    Heisan, det var ingen dum ide. Vifte er fint, men de bråker også syns jeg og du må ha dem på kontinuerlig + blåse rett på deg for i det hele tatt ha noen effekt. Kaldt soverom er gull når en skal legge seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jo, men jeg tenkte mest på kjøle-effekten.....

Ikke kaldere, bare fuktigere ?

Hva støynivå angår, er jo det svært viktig. Det finnes vel de som bråker mindre også?
    Det blir kaldere og det blir mindre fuktig. En aircondition trekker varm fuktig luft ut.

Vi har en liten sak stående på soverommet, og på en sommerdag da det normalt ville vært 30 grader der inne, klarer vi etter noen timer å få det ned mot rundt 22. Luften blir selvsagt ikke fuktig; denne lille saken trekker ut den varme/fuktige luften; vann samles inne i maskinen.Deler av vannet brukes til videre kjøling; resten fordamper, eller kan tappes ut (om rommet er svært fuktig; vi har aldri måttet tappe)

Den bråker en del, men det går fint å sove med den i rommet, siden støyen er javn. Har man valget mellom 30 grader eller støy, er valget lett. (ørepropper koster vel en 10'er)

Vår er fra Wilfa.

Air condition - Klima og varme - Katalog - Forside

Side 8 av 10 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •