Portabel aircondition... Virker ? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 199
    Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvordan virker egenlig disse fritstående enhetene?
    Tenkte da på hvordan den varme luften som transporteres ut blir erstattet med ny luft som kommer inn i rommet. Skjer det f.eks også via den medølgene slangen?

Har selv nylig anskaffet en luft luft varmepumpe til hjemmekinoen, og det var en litt spesiell følelse å sitte å se film og nesten fyse mens solen stekte og det utenfor var ubehagelig varmt.:-D
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Hvordan virker egenlig disse fritstående enhetene?
    Tenkte da på hvordan den varme luften som transporteres ut blir erstattet med ny luft som kommer inn i rommet. Skjer det f.eks også via den medølgene slangen?
    Den luften som blir til varmluft og transportert ut tar den fra rommet enheten står i. Min enhet (samme som kenti ovenfor har bestilt seg) har to luftinntak på siden. Luft til ene inntaket går gjennom den varme delen og blir transportert ut. Luft til det andre inntaket avkjøles i den kalde siden og blir sendt ut på toppen og kjøler ned rommet (den har også et støvfilter+kullfilter på inntaket).

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan opplever du dette med støynivå, Spectre?

Oppgitte data er jo ikke direkte lavt, men jeg vet ikke hvor langt unna enheten disse målingene er gjort på modellen du har. Typisk for flere modeller som har oppgitt rimelig lavt støynivå, ~37dB etc, har ofte målt dette på en avstand på 3m eller liknende. Det er jo noe en bør tenke på når en ser slike tall.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye støy og vi orker ikke å ha den på når vi sover. Bruksmønsteret vårt er at vi lar den stå på noen få timer før leggetid slik at soverommet er kjølt ned til 18gr med kalde vegger osv (den er termostatstyrt og slår seg selv av og på når innstilt temperatur er nådd/overskredet). Da holder rommet seg brukbart kaldt en stund.
    Er det veldig varmt i stua så åpner jeg soveromsdøra mot stua og setter den i døråpningen. Den er ikke så ille at en ikke kan føre samtaler eller se på tv , men jeg må øke lydnivået litt (ett sted mellom 5-10 dB på receiveren for å kompensere). Hvis jeg skal sammenligne med noe så bråker den mer enn en bordvifte på full guffe, men mindre enn en støvsuger .

Jeg ville egentlig installere varmepumpe, men borettslaget var ikke noe glad det kosmetiske rundt utedelen..

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Den luften som blir til varmluft og transportert ut tar den fra rommet enheten står i. Min enhet (samme som kenti ovenfor har bestilt seg) har to luftinntak på siden. Luft til ene inntaket går gjennom den varme delen og blir transportert ut. Luft til det andre inntaket avkjøles i den kalde siden og blir sendt ut på toppen og kjøler ned rommet (den har også et støvfilter+kullfilter på inntaket).
    Ok, så den pumper ut luft fra rommet, og er avhengig av at rommet slipper inn luft gjennom ventiler i vinduer, dører vegger osv.

Det er dette rundt kondensering av denne luften jeg tenkte litt på som et mulig problem. Det er greit nok at den luften som kjøles inne i pumpa blir tørket, på den interne kalde veksleren og kommer ut som en tørrere kaldluft, men man vil kanskje hvis luftfuktigheten ute er høy der man bor, kunne få en litt uheldig kondensering i selve rommet også siden man hele tiden får "tvunget" inn fuktigere luft utenfra.

En vanlig varmepumpe som brukes til kjøling vil vel også på en måte kunne få kondenserings problemer med den plasseringen dampsperren er inne i yttervegger osv, men i og med at man ikke ønsker å bytte ut lufta i rommet hele tiden, vil lufta i rommet få redusert luftfuktighet og man får vel ikke en så veldig stor luftutskiftning inne i ytterveggene så kondenseringen blir et problem.

Når det er sagt vil man vel også ønske å få byttet ut lufta i hjemmekinoen hvis det sitter en del personer der samtidig, så det er kanskje ikke så dumt å få trukket inn ny uteluft heller....

Kunne vært litt interessant om de som har en del greie på disse tingene rundt aircondition, ventilasjons anlegg og varmepumper her i denne tråden, kunne gi noen ekspert uttalelser rundt kondenserings problematikken ved kjøling, der man snur forholdet kald og varm side og får dampsperren på feil side av isolasjonen i ytterveggene.

Dette er en helt reell problemstilling i kjøleromms sammenheng hvis man benytter yttervegger med dampsperre feil plassert mot den kalde siden, men er usikker på om hvor reellt det er med de temperatur reduksjonene man har med å gjøre her.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye støy og vi orker ikke å ha den på når vi sover. Bruksmønsteret vårt er at vi lar den stå på noen få timer før leggetid slik at soverommet er kjølt ned til 18gr med kalde vegger osv (den er termostatstyrt og slår seg selv av og på når innstilt temperatur er nådd/overskredet). Da holder rommet seg brukbart kaldt en stund.
    Er det veldig varmt i stua så åpner jeg soveromsdøra mot stua og setter den i døråpningen. Den er ikke så ille at en ikke kan føre samtaler eller se på tv , men jeg må øke lydnivået litt (ett sted mellom 5-10 dB på receiveren for å kompensere). Hvis jeg skal sammenligne med noe så bråker den mer enn en bordvifte på full guffe, men mindre enn en støvsuger .

Jeg ville egentlig installere varmepumpe, men borettslaget var ikke noe glad det kosmetiske rundt utedelen..
    Fikk min nå i dag.

1. Bruker du den teleskopiske vindusgjennomføringen til noe, Spectre? Skjønner ikke helt hvordan man skal bruke den... Og det står ingen ting om hvordan i bruksanvisningen heller. Er det bare jeg som er litt aircondition-noob her nå eller?

2. Det er ikke tvil om at den er effektiv. Den kjøler i aller høyeste grad ned rommet, og det rimelig raskt også.

3. For å sitere gutta i "Åpen post" - Den bråker som et lokomotiv, i allefall når den kjører på full pupp. Den bråker forsåvidt også litt for mye når man setter den på "low".

4. Den er rimelig stor og tar litt plass, men det er kanskje ikke til å komme utenom hvis man skal ha en som er effektiv...

5. Den feite utblåsningsslangen er noe herk.. Har en mulighet til å gå for skikkelig varmepumpe/aircondition så gjør for all del det!

Summa sumarum: Det eneste som er positivt med den er at den faktisk fungerer veldig bra, og rommet blir kaldt.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så den pumper ut luft fra rommet, og er avhengig av at rommet slipper inn luft gjennom ventiler i vinduer, dører vegger osv.

Det er dette rundt kondensering av denne luften jeg tenkte litt på som et mulig problem.

Redigert av hensyn til leserene ;-)

Dette er en helt reell problemstilling i kjøleromms sammenheng hvis man benytter yttervegger med dampsperre feil plassert mot den kalde siden, men er usikker på om hvor reellt det er med de temperatur reduksjonene man har med å gjøre her.
    Kort fortalt, har aldri hørt om ett slikt problem. Forstår hva du mener, så det er sagt.

Hvis du holdt temperaturen inne rommet så lavt & lenge at den kjølte ned veggen & dampsperren til uteluftens duggpunkttemperatur, så ville du fått kondensering på isolajonssiden ("ute"). Det ville nok ikke blitt de store mengdene, og neppe over lang tid, sammt at strømmregninga for Juli ville lignet veldig på den fra Januar

Jo fuktigere luften ute er jo kortere vei ned i temperatur før duggpunktet er nådd. Jo kaldere fuktig luft jo kortere vei til duggpunkt.Finn ett HX-diagram :-P , der er verdiene.
    30`C 60% dugger på ca 23`C
    30`C 40% dugger på 18`C
    Mens 25`C 60% kondenserer på 20`C , altså kald fuktig luft er enda verre

Ett eksempel: En kunde hadde selv justert ned temperaturen på kjøleelementene i kontor taket, en dag det ble veldig fuktig ute begynte det å "regne" på kontorene, duggpunktet var nådd. Så lenge vi holdt oss over 18`C på elementene skjedde det aldri noe. (Spesiell type kjølelement uten vifter, kaldlufta bare detter ned i lokalet, er HELT lydløst, noe for Hjemmekinoen?)

Det er vel bare i Norge vi starter aircondition når det er 20`C ute..... Har gjort det selv

Håper dette var skikkelig kjedelig :twisted:

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du forklare hvordan disse kjøleelemtene virker og hva slags utsyr man trenger, eventuelt poste en link?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Fikk min nå i dag.

1. Bruker du den teleskopiske vindusgjennomføringen til noe, Spectre? Skjønner ikke helt hvordan man skal bruke den... Og det står ingen ting om hvordan i bruksanvisningen heller. Er det bare jeg som er litt aircondition-noob her nå eller?
    Summa sumarum: Det eneste som er positivt med den er at den faktisk fungerer veldig bra, og rommet blir kaldt.
    Den teleskopgreia er bare for å hindre at vindusåpningen skal være stor når du har slangen gjennom vinduet. Teleskopplastskinna skal dekke mest mulig av åpningen (for å ikke slippe ut kulda/slippe inn så mye varme).

Bra å høre at den fungerer.

Ang fuktighet/dugg/kondensering så har jeg aldri opplevd noe problem med det, min står stort sett alltid innstilt på 18gr.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Kan du forklare hvordan disse kjøleelemtene virker og hva slags utsyr man trenger, eventuelt poste en link?
    Hvis det er hva jeg tror, som også vi har levert endel av opp igjennom, så er det et kjøletak. Kort fortalt store plater i taket, der det går vannrør igjennom. Du ser ikke selve rørene selvsagt, men det er det det er.

Disse rørene strømmer det kaldt vann igjennom, som igjen fører til at temperaturen rundt kjøletaket faller. Dermed faller kald temperatur ned mot gulvet og sirkulasjonen er igang.

Dette kalde vannet kommer gjerne fra en stor isvannstank(en buffer med kaldt vann). Sirkuleres via sirkulasjonspumper,shuntventiler,termostater etc.

De vi har levert er store anlegg til store kontorbygg,butikker etc.

Det er dyrt, og ihvertfall ikke noe jeg hadde gjort hjemme. Koster altfor mye.

Og det stemmer som han sier, for kald temperatur,kombinert med rette fuktigheten, fører til regn inne.

Mollier diagrammet er en nyttig sak for å forstå dette med duggpunkt,kjøleeffekt etc.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme

Eventuelt ta en titt på denne linken, tydeligvis noe nytt på markedet.
    Har ikke sett denne før, selv om prinsippet er det samme.

Den kan kanskje være noe, så sant ikke kostnaden er for j.....

Noen som kjenner bedriften?

Meta AS - Kjøletak

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den teleskopgreia er bare for å hindre at vindusåpningen skal være stor når du har slangen gjennom vinduet. Teleskopplastskinna skal dekke mest mulig av åpningen (for å ikke slippe ut kulda/slippe inn så mye varme).

Bra å høre at den fungerer.

Ang fuktighet/dugg/kondensering så har jeg aldri opplevd noe problem med det, min står stort sett alltid innstilt på 18gr.
    Jo, greit nok det, men hvordan i alle dager fester man denne? Er jo ingen festeanordninger, og festes den ikke flakser den jo bare avgårde pga utblåsningsslangen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Kort fortalt, har aldri hørt om ett slikt problem. Forstår hva du mener, så det er sagt.

Hvis du holdt temperaturen inne rommet så lavt & lenge at den kjølte ned veggen & dampsperren til uteluftens duggpunkttemperatur, så ville du fått kondensering på isolajonssiden ("ute"). Det ville nok ikke blitt de store mengdene, og neppe over lang tid, sammt at strømmregninga for Juli ville lignet veldig på den fra Januar

Jo fuktigere luften ute er jo kortere vei ned i temperatur før duggpunktet er nådd. Jo kaldere fuktig luft jo kortere vei til duggpunkt.Finn ett HX-diagram :-P , der er verdiene.
    30`C 60% dugger på ca 23`C
    30`C 40% dugger på 18`C
    Mens 25`C 60% kondenserer på 20`C , altså kald fuktig luft er enda verre

Ett eksempel: En kunde hadde selv justert ned temperaturen på kjøleelementene i kontor taket, en dag det ble veldig fuktig ute begynte det å "regne" på kontorene, duggpunktet var nådd. Så lenge vi holdt oss over 18`C på elementene skjedde det aldri noe. (Spesiell type kjølelement uten vifter, kaldlufta bare detter ned i lokalet, er HELT lydløst, noe for Hjemmekinoen?)

Det er vel bare i Norge vi starter aircondition når det er 20`C ute..... Har gjort det selv

Håper dette var skikkelig kjedelig :twisted:
    Kjedelig? Tvert i mot, synes det var riktig så interessant jeg :-D .

At det begynner å skje ting rundt 18'C for kjøletaket du skriver om, synes jeg også var interessant, det fordi den varmepumpen jeg har, går den temperatur instillingen for termostaten for kjøleinnstillingen bare ned til 18'C. men den når den ser stillt inn for å tilføre varme går ned til 16'C.

Mulig at det med 18'C er satt der for å nettop unngå problemer med kondensering med de klimatiske temperatur og luftfuktighets områdene disse pumpene blir levert for å jobbe under.

Det at det regner "innendørs" har jeg også opplevd noen ganger, men det var i Hercules C130 flyet til og fra militæret i nord/sør norge, og det var jo en særskilt opplevelse i seg selv...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, greit nok det, men hvordan i alle dager fester man denne? Er jo ingen festeanordninger, og festes den ikke flakser den jo bare avgårde pga utblåsningsslangen.
    Er litt usikker på hvordan det går ann å hjelpe deg med dette kenti.

Kanskje hvis du har noen bilder av delene som fulgte med, så kan vi legge hodene i bløt her i forumet og komme med div gode/dårlige forslag....:-D

Edit: Av en eller annen grunn begynte jeg å tenke på kullfilterene i Apollo13 filmen nå....

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt usikker på hvordan det går ann å hjelpe deg med dette kenti.

Kanskje hvis du har noen bilder av delene som fulgte med, så kan vi legge hodene i bløt her i forumet og komme med div gode/dårlige forslag....:-D

Edit: Av en eller annen grunn begynte jeg å tenke på kullfilterene i Apollo13 filmen nå....
    Jeg kan ta bilde av den når jeg kommer hjem, ask4me2, så venter jeg å få veldig mange gode forslag

Btw, kullfilteret klarte jeg faktisk å feste

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bilde av min vedlagt. Det fulgte vel med en overgang til å sette på slangen slik at en får avlang åpning? Du ser på bildet at skinnen sitter fast i den avlange åpningen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Euronics på Forus faktisk. Stor butikk på 300m2 der du kan gå å titte på modeller og sondere terrenget. De var overseriøse sa han, skrøt veldig. Der var det 3 mann som monterte for de, og de hadde kontorer og eget verksted i samme lokalet som Euronics.

Er ihvertfall et tips til deg Tiger!
    Takk for tipset! Jeg fugte det, og i dag ble det montert en NE9GKE. Kontakten med Euronics, fra salgsledd til montering, har vært upåklagelig. Alle tidsfrister og lovnader overholdt. So far so good. Euronics Forus anbefales, ja.

Ingen flere hetedager i huset om sommeren. Ingen flere dager med ovner av og på om vinteren. Fatter ikke hvorfor jeg har ventet så lenge med å få installet en VP.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Takk for tipset! Jeg fugte det, og i dag ble det montert en NE9GKE. Kontakten med Euronics, fra salgsledd til montering, har vært upåklagelig. Alle tidsfrister og lovnader overholdt. So far so good. Euronics Forus anbefales, ja.

Ingen flere hetedager i huset om sommeren. Ingen flere dager med ovner av og på om vinteren. Fatter ikke hvorfor jeg har ventet så lenge med å få installet en VP.

Et glimrende valg Tiger, kan ikke få fullrost denne saken nok.
    Hyggelig å kunne hjelpe litt ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Avkjøling

Skulle gjerne ha hatt noen råd og tips her om transportabel aircondition... Min gamle mor bor i leilighet der det ikke er anledning til å sette inn varmepume/aircondition. Jeg er på leting etter en flyttbar aircondition for henne. Noen som vet om det er mye knot for å installere denne? Må varmluften som blir føres ut via et vindu? Er det mye vann som skal ut ila et døgn når den går hele tiden? 10 liter? 20 liter? Bråker den og sist men kanskje viktigst, kjøler de transportable tilstrekkelig?
    Ca 30 kvadrat som skal kjøles.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av begonia
    Skulle gjerne ha hatt noen råd og tips her om transportabel aircondition... Min gamle mor bor i leilighet der det ikke er anledning til å sette inn varmepume/aircondition. Jeg er på leting etter en flyttbar aircondition for henne. Noen som vet om det er mye knot for å installere denne? Må varmluften som blir føres ut via et vindu? Er det mye vann som skal ut ila et døgn når den går hele tiden? 10 liter? 20 liter? Bråker den og sist men kanskje viktigst, kjøler de transportable tilstrekkelig?
    Ca 30 kvadrat som skal kjøles.

Les hele denne tråden så tror jeg du får gode svar på alle dine spørsmål.

Side 6 av 10 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •