Portabel aircondition... Virker ? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 199
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Takker.

Nederste etasje har gulvvarme + ovn, som benyttes i vinterhalvåret.

Varmepumpa er primært tenkt å dekke stua, kjøkken og gang. Det er dør ut til begge. Gangen leder opp til 2.etasje og har åpen trapp. Så primær plassering blir nok stua.

Når jeg ser på din anbefaling NE7GKE, så er ikke den på Panasonic Varmepumper, men NE9 og NE12 er der.

Er denne NE7GKE?: Panasonic CE7GKEW Deluxe Varmepumpe - Bauer Energi

Hva er forskjellen mellom prefixene CS / CE / CU?

Er jo mer forvirrende disse typebetegnelsene enn LCD-modellene til Sony og Samsung. :? :-D
    Prøver å legge ut en brosjyre på NE modellen under her.

NE7 er lik NE9 og NE12 fysisk, de har bare tatt ut litt mindre effekt av den, ergo går den mye roligere, knapt hørbar.

CE7 som du linket til er "billigversjonen", den er ikke like bra når det blir kaldt ute, og er bygd opp på en litt annen måte. Den er ikke like bra egnet til vårt harde klima her oppe i Nord. Den er bra,for all del. Men ikke i samme klasse som NE modellene.

Prefixene du nevner kan forvirre mer enn mye annet, enig der.
    En liten forklaring.

CS og CU er en betegnelse for inne og utedel bare, likt over hele fjøla.

CE er en egen serie med pumper, samme som NE er en serie. Og så har du HE som er "flaggskipet. Og til slutt TE som er "slim" modellen. Lett å bli forvirret,skjønner det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Det var oppklarende informasjon. I brosjyren til NE7 står det for utedelen at "Strømtilkobling: Inne".

Jeg trodde at man koblet strøm til utedelen fra et punkt ute på ytterveggen, og at innedelen ikke trengte egen strømtilkobling men får det via utedelen. Har jeg misforstått?

Grunnen til at jeg spør er at jeg da vil stå friere til å plassere innedelen hvis jeg ikke må ta hensyn til det å trekkes strømkabel fra et punkt inne i stua og frem til innedelen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er fortsatt usikker, og på grunn av at det kun er aktuelt å plasssere innedelen i kinorommet, vil nok effekten være ganske dårlig for resten av leiligheten. Og dersom jeg først kjøper varmepumpe, kan det jo være greit å bruke den om vinteren også...

Jeg har laget en kjapp skisse som ligger ved... Innspill tas mot med takk !

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Den bråker desverre en god del mer enn de vanlige kjente merkene. I tillegg er den dyrere i drift, den er glad i strøm!
    Og er det R410a på den, eller er det 407c? Rimelig forskjell på dette nemlig.

Ser også at det reklameres med at den er bygd for "Nordiske forhold", ville tatt det med en klype salt. De fleste tror at en pumpe som har varmebelte rundt kompressoren og litt isolasjon er bygd for Nordiske forhold, men det er nok litt mer enn som så.

Dessuten kan du hente den i Sverige for halve prisen.......

Ikke meningen å slå bena under noen her, klart det er billig og alt det der. Men at det er kvalitet tvers igjennom er vel å ta i.
    Man får som regel det man betaler for her i verden, sånn er det med alt.

Og hva gjør du hvis du lurer på om den virker som den skal? Gir den effekten de sier, har den ytelsene de oppgir? Hva om den går tom for gass? Kan ikke etterfylle gass på varmepumper, de må tømmes for alt og trykktestes,vacuumeres, fylles opp med vekt, hele pakka.
    Hva hvis noe skjer,fins det deler til den? Har de forhandlernettverk som kan hjelpe?

Nei, skal ikke være stygg her jeg, prøver bare å få frem litt poenger her som kan være greit å vite før man handler.

Trå litt varsomt, tenk igjennom hva dere har behov for.
    Det er R410A kjølemedium. Nå er ikke jeg noen Netthandelenfantast, men de har en veldig god retur/reklamasjonordning på produktene de selger.
    Jeg har kjøpt denne pumpen som pumpe nr 2 nede i kjelleren, har Toshiba oppe. Erfaringer jeg har hørt tilsier at denne pumpen er absolutt verd å prøve ut, prisen er jo 1/3 eller minder enn en pumpe av et mer "anerkjent" merke som er ferdig montert. Ser at Komplett selger samme pumpe til 11.995.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. Det var oppklarende informasjon. I brosjyren til NE7 står det for utedelen at "Strømtilkobling: Inne".

Jeg trodde at man koblet strøm til utedelen fra et punkt ute på ytterveggen, og at innedelen ikke trengte egen strømtilkobling men får det via utedelen. Har jeg misforstått?

Grunnen til at jeg spør er at jeg da vil stå friere til å plassere innedelen hvis jeg ikke må ta hensyn til det å trekkes strømkabel fra et punkt inne i stua og frem til innedelen.
    Det er strømtilkobling på innedelen på disse. ca 1,5 meter lengde på kabelen, putter den i stikkontakten. En styrekabel, 4x1,5€ brukes for signalene mellom inne og utedelen.

MEN! Du kan koble tilførselen på utedelen også, hvis det er lettere for deg. Tilførsel på 1 og 2 på utedelen, og samme styrekabel brukes mellom inne og utedel uansett.

Var dette til å forstå? Si det.....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Jeg er fortsatt usikker, og på grunn av at det kun er aktuelt å plasssere innedelen i kinorommet, vil nok effekten være ganske dårlig for resten av leiligheten. Og dersom jeg først kjøper varmepumpe, kan det jo være greit å bruke den om vinteren også...

Jeg har laget en kjapp skisse som ligger ved... Innspill tas mot med takk !
    Den løsningen ser jo meget bra ut for kinorommet i seg selv, men som du selv påpeker, effekten i resten av leiligheten er vel så som så.

Du får ikke plassert innedelen på ytterveggen din? Tenker da når du går inn i kinorommet og rett frem. Altså slik at pumpa kan blåse luft rett igjennom kinorommet og ut igjennom døren til stua di. Det vil nemlig hjelpe masse!

Alternativt kan man bruke en varmeflytter, altså hente varme/kulde fra kinorommet og blåse dette videre til stuen via en vifte hvis du skjønner?

http://www.flexit.no/shop/bilder/02_1350.jpg

Alternativt denne som du da kan flytte. Men den bråker endel. Som sagt før, en liten nødløsning:

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den løsningen ser jo meget bra ut for kinorommet i seg selv, men som du selv påpeker, effekten i resten av leiligheten er vel så som så.

Du får ikke plassert innedelen på ytterveggen din? Tenker da når du går inn i kinorommet og rett frem. Altså slik at pumpa kan blåse luft rett igjennom kinorommet og ut igjennom døren til stua di. Det vil nemlig hjelpe masse!

Alternativt kan man bruke en varmeflytter, altså hente varme/kulde fra kinorommet og blåse dette videre til stuen via en vifte hvis du skjønner?
    Det blir vanseligere å montere den på ytterveggen, men det er nok mulig. Dog, det går veldig ut over designet i rommet. Det er ikke krise, men jeg vil helst unngår det.

Når det er sagt, så har jeg jo Villavent varmegjennvinningssystem, som muligens vil flytte litt av luften ?

Takker for innspill !

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan står Toshibas varmepumper seg?
    For en stund siden klippet jeg ut en liten artikkel fra Teknisk Ukeblad som sier at Toshibas Daiseikai III Polar er den klart beste varmepumpa testet av svenske energimyndigheter. Ved -15 grader gir den en COP på 2.3 ved full belastning. Mens den ved +7 grader gir en COP på 5.4 ved halv belastning. Det står ingenting om støynivå.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir vanseligere å montere den på ytterveggen, men det er nok mulig. Dog, det går veldig ut over designet i rommet. Det er ikke krise, men jeg vil helst unngår det.

Når det er sagt, så har jeg jo Villavent varmegjennvinningssystem, som muligens vil flytte litt av luften ?

Takker for innspill !
    Ok, skjønner det med designen, viktig det også!

Nå vet ikke jeg hva du har av system på villaventen din, om du har innblåsning i kinorommet, eller avtrekk. Eller begge deler.

Har du avtrekk vil ikke det hjelpe noen verdens ting. Da drar du bare "kulda" fra kinorommet opp i aggregatet, gjennom varmeveksleren(hvis du har det), og rett ut til kråka på utsiden.

Har du tilluft der inne, og ikke avtrekk, kan det muligens hjelpe litt. Du har da et overtrykk der inne, som vil spre seg ut til stuen eller andre rom der den kommer til. Det vil ikke virke veldig bra, men kanskje litt.

Er ikke bare A4 i temperaturverdenen heller skjønner du AK!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvordan står Toshibas varmepumper seg?
    For en stund siden klippet jeg ut en liten artikkel fra Teknisk Ukeblad som sier at Toshibas Daiseikai III Polar er den klart beste varmepumpa testet av svenske energimyndigheter. Ved -15 grader gir den en COP på 2.3 ved full belastning. Mens den ved +7 grader gir en COP på 5.4 ved halv belastning. Det står ingenting om støynivå.
    Toshiba er helt ok, ikke noe vondt å si om de. Eneste er at de har strømtikobling på utedelen, noe jeg finner litt tungvint innimellom. Dessuten så tror jeg du MÅ ha varmekabel i bunnpannen på den. Trekker litt strøm den også. Alt med seg.

Men den er veldig bra, ikke noe problem å anbefale den.

Tester skal du ta med en klype salt. Alle har en test som viser at sin modell er best. Dessuten har de kanskje testet en modell som gikk ut for en stund siden, eller sammenligner toppmodellen til en produsent med "billigmodellen" til konkurrenten. Er mange rare tester der ute.

Og igjen, ikke heng dere så opp i COP verdien, den kan manipuleres.

Har dere noengang lurt på hvorfor alle oppgir effekten ved akkurat +7 grader?

Svaret er såre enkelt. Ved 5-6 grader begynner pumpene å jobbe mer,inverter og styringer må samkjøres og pumpa må virkelig bevise hva den kan. Der er det mange som sliter, men ved +7 og varmere kan man få ut hva man vil av pumpene sine.

Derfor er det greit å oppgi effekter og slikt ved +7 grader, for da kan alle gi gode resultater.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, skjønner det med designen, viktig det også!

Nå vet ikke jeg hva du har av system på villaventen din, om du har innblåsning i kinorommet, eller avtrekk. Eller begge deler.

Har du avtrekk vil ikke det hjelpe noen verdens ting. Da drar du bare "kulda" fra kinorommet opp i aggregatet, gjennom varmeveksleren(hvis du har det), og rett ut til kråka på utsiden.

Har du tilluft der inne, og ikke avtrekk, kan det muligens hjelpe litt. Du har da et overtrykk der inne, som vil spre seg ut til stuen eller andre rom der den kommer til. Det vil ikke virke veldig bra, men kanskje litt.

Er ikke bare A4 i temperaturverdenen heller skjønner du AK!
    Takker for innspill !

Jeg har kun tilluft i kinorommet, ingen avtrekk. Leiligheten er jo konstruert for bruk sammen med Villavent, slik at døreene rundtom har stor glipe på toppen. Men som du sier, vet jeg ikke om dette hjelper noe.

Om sommeren er det primært kinorommet som trenger kjøling, men stuen vil vel også kunne få litt kjøling dersom døren står oppe.

Om vinteren vil del det sammme kunne stemme i forhold til åpning av dør, men jeg frykter at da kinorommet vil ha en mye høyere temperatur enn eksempelvis stuen. Men når det er sagt, så har jeg lite behov for mer varme om vinteren, og jeg klarer meg for det meste med en 800W panelovn.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill !

Jeg har kun tilluft i kinorommet, ingen avtrekk. Leiligheten er jo konstruert for bruk sammen med Villavent, slik at døreene rundtom har stor glipe på toppen. Men som du sier, vet jeg ikke om dette hjelper noe.

Om sommeren er det primært kinorommet som trenger kjøling, men stuen vil vel også kunne få litt kjøling dersom døren står oppe.

Om vinteren vil del det sammme kunne stemme i forhold til åpning av dør, men jeg frykter at da kinorommet vil ha en mye høyere temperatur enn eksempelvis stuen. Men når det er sagt, så har jeg lite behov for mer varme om vinteren, og jeg klarer meg for det meste med en 800W panelovn.
    Kinorommet vil nok bli endel varmere enn leiligheten ellers ja, det er helt riktig.
    Og litt kjøleefeekt vil nok sive ut fra kinorommet om sommeren, men det blir ikke så bra som en frittblåsende pumpe i stuen feks.
    Er litt kompromisser du må gjøre her føler jeg. Men som du sier, hvis du klarer deg med en panelovn på 800watt så hadde jeg ikke tenkt så mye på det.

Alternativt kan du jo montere avtrekk i racket ditt, for å fjerne endel av varmen som det avgir og som igjen varmer opp kinorommet.

Men var det min leilighet hadde jeg ikke vært i tvil. En liten varmepumpe i kinorommet er akkurat hva jeg ville gjort.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinorommet vil nok bli endel varmere enn leiligheten ellers ja, det er helt riktig.
    Og litt kjøleefeekt vil nok sive ut fra kinorommet om sommeren, men det blir ikke så bra som en frittblåsende pumpe i stuen feks.
    Er litt kompromisser du må gjøre her føler jeg. Men som du sier, hvis du klarer deg med en panelovn på 800watt så hadde jeg ikke tenkt så mye på det.

Alternativt kan du jo montere avtrekk i racket ditt, for å fjerne endel av varmen som det avgir og som igjen varmer opp kinorommet.

Men var det min leilighet hadde jeg ikke vært i tvil. En liten varmepumpe i kinorommet er akkurat hva jeg ville gjort.
    Avtrekk i racket ville nok fungert litt, men så lenge det er 3-5 personer inne i rommet, tar det ikke lang tid før rommet er varmt uansett... Det eneste som hjelper er tilførsel av kaldere luft.

Det ser uansett ut til at den beste løsningen er en varmepumpe.. Jeg får tenkte litt videre på det, så tar jeg vel en avgjørelse i nermeste fremtid.

Takker for alle inspill !

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Har også bestemt meg for ei varmepumpe. Da var det forhandlerjakt.

Siden dette er en prisjakttråd, og det er allmenn kjent at man skal kjøpe ei varmepumpe fra et anerkjent firma:

- Hvilke firma i Stavanger / Sandnes / Nord-Jæren er seriøse?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Har også bestemt meg for ei varmepumpe. Da var det forhandlerjakt.

Siden dette er en prisjakttråd, og det er allmenn kjent at man skal kjøpe ei varmepumpe fra et anerkjent firma:

- Hvilke firma i Stavanger / Sandnes / Nord-Jæren er seriøse?
    Sjekket med importøren min på Panasonic. Han har også sitt område der borte, og han anbefalte deg følgende:

Stavanger Elektro. Store på pumper, og leverer kvalitet. Kan dog være litt gretne innimellom sa han. Hva det går på vet jeg ikke, ville ikke spørre.
    Men han gikk god for de.

Euronics på Forus faktisk. Stor butikk på 300m2 der du kan gå å titte på modeller og sondere terrenget. De var overseriøse sa han, skrøt veldig.
    Der var det 3 mann som monterte for de, og de hadde kontorer og eget verksted i samme lokalet som Euronics.

Er ihvertfall et tips til deg Tiger!

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Tester skal du ta med en klype salt. Alle har en test som viser at sin modell er best. Dessuten har de kanskje testet en modell som gikk ut for en stund siden, eller sammenligner toppmodellen til en produsent med "billigmodellen" til konkurrenten. Er mange rare tester der ute.

Og igjen, ikke heng dere så opp i COP verdien, den kan manipuleres.

Har dere noengang lurt på hvorfor alle oppgir effekten ved akkurat +7 grader?

Svaret er såre enkelt. Ved 5-6 grader begynner pumpene å jobbe mer,inverter og styringer må samkjøres og pumpa må virkelig bevise hva den kan. Der er det mange som sliter, men ved +7 og varmere kan man få ut hva man vil av pumpene sine.

Derfor er det greit å oppgi effekter og slikt ved +7 grader, for da kan alle gi gode resultater.
    Nå var jo ikke dette en sammenlikningstest som sådan. Det var fra svenske energimyndigheter som tester slike produkter. En må anta at svanske energimyndigheter benytter samme testmetode på alle pumpene de tester. De testet heller ikke bare på +7 grader, men også ved -15 grader. Og Toshibaen hadde altså de beste tallene de noen gang hadde målt. Jeg forstår selvfølgelig at man skal ta produsentens egne tall med en god klype salt..

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der var den endelig !

Etter lang jakt så fant jeg den jeg var ute etter.
    Litt dyr, men det skal litt til for å slå 36dB ! :-D
    http://www.sharp.eu/cps/rde/xbcr/SID...ad_CVP09FR.pdf
    Får den på onsdag.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så ikke verst ut ! Hvor mange kroner snakker vi om her ?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får denne (Wilfa WAC-12000) i løpet av uken, kan komme med tilbakemeldinger på hvordan den fungerer om kort tid.

Støynivået er nok litt i overkant, men utover dette ser den ut til å skulle klare å kjøle ned mitt rom relativt effektivt. Tanken er uansett å kjøle ned rommet før jeg bruker det.

Active
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den så ikke verst ut ! Hvor mange kroner snakker vi om her ?
    NOK 5.990,-
    På lager hos Yahoo.
    Jeg kjøpte den direkte fra Sharp Senteret i Stavanger.

Side 5 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •