Portabel aircondition... Virker ? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 199
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Toshiba har etter det jeg har fått med meg fått mange gode tester, både Forbrukermagasinet og andre.

Fant i farten denne Test

Forøvrig har jeg en panasonic på kontoret mitt, den er lynkjapp og har lav lyd. Bruker bare noen minutter på å kjøle ned kontoret fra 26 til 17 grader (men det er ikke et stort kontor.) Husker ikke betegnelse akkurat nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ventilasjon

Hei jeg har prøvd å lese litt av det dere skriver her.jeg jobber med dette hver eneste dag.så hvis noen trenger hjelp så kan jeg sikkert hjelpe til
    jeg er ikke den som er mest å leser her inne,men jeg er veldig ofte å titter på div hjemmekinoer her på avforum.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    De hadde riktignok en serie med tull, en billigmodell som het DKE, men den solgte jeg heldigvis ikke noen av. Problemet i den var en fjær i kompressoren som røyk, men alle fikk nye utedeler dekket av Panasonic.
    IT WAS ME!!! Men nå funker den perfekt! Fikk ny utedel, og ble dekket alle kostnadene ved skifte!

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er stor forskjell i pris på en innedel/utedel og to innedeler/en utedel. Fikk pris på rundt 30k, kan det stemme?

/S

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Synes det er stor forskjell i pris på en innedel/utedel og to innedeler/en utedel. Fikk pris på rundt 30k, kan det stemme?

/S
    Utedelen er vel også større da? Du må se på hvor mye mer kw den kan avgi.

En annen sak: en ting er hvilket merke man velger, noe annet er hvem man lar montere varmepumpa (dvs, hvor man kjøper den). Finnes mye jalla firma...
    Husk at det er en ting som skal leve langt ut over reklamasjons- & garanti tiden.
    Skal man kjøpe bil ser man på helheten, skal det handles varmepumpe så virker det som veldig mange tar laveste pris.

OG, jeg hadde IKKE kjøpt "fast service", har vært borti firma som ringer kundene sine med beskjed om at "nå har du hatt pumpa i 2 år, vi kommer å tar service", de tok 1500,- kr for gud vet hva.
    Gjør ren filtrene inne med faste intervaller, du ser hvis det begynner å legge seg støv. Hold utedelen fri for skitt, burde holde å gjøre innsuget på "registeret" (kondensatoren) ren hver vår/høst med mindre du bor i en løvetann-eng
    Har du en pumpe som pumper ut kondensatvannet så kan den renses (gjelder hvis du kjører aircond)

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal kjøpe meg en som kun skal brukes til kjøling og har tenkt å bruke ca10k men hvilken vil dere anbefale?

Rommet den skal brukes i er ca26 kvadrat og jeg vil også ha en som ikke bråker for mye,så er det noen som har noen forslag?
    Mvh bigtor

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k

/S
    Jeg anbefaler deg ikke denne løsningen. Det blir fort lange rørstrekk til ihvertfall en av innedelene, og det går utover ytelsen igjen.

I tillegg får du ikke nok kw på systemet i forhold til to separate.
    Det er for dyrt i forhold til hva du får tilbake i ytelser.

Eksempel: Tipper den du har fått pris på har en ytelse på 7-8 kw eller noe sånt. Og så kan man få to separate som yter tilsammen 10-11 kw for samme prisen. Valget er enkelt spør du meg.

Hvorfor det er sånn aner jeg ikke, det burde jo være billigere med en utedel mindre, men sånn er det ikke. Kanskje det har noe med antall solgt å gjøre.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Utedelen er vel også større da? Du må se på hvor mye mer kw den kan avgi.

En annen sak: en ting er hvilket merke man velger, noe annet er hvem man lar montere varmepumpa (dvs, hvor man kjøper den). Finnes mye jalla firma...
    Husk at det er en ting som skal leve langt ut over reklamasjons- & garanti tiden.
    Skal man kjøpe bil ser man på helheten, skal det handles varmepumpe så virker det som veldig mange tar laveste pris.

OG, jeg hadde IKKE kjøpt "fast service", har vært borti firma som ringer kundene sine med beskjed om at "nå har du hatt pumpa i 2 år, vi kommer å tar service", de tok 1500,- kr for gud vet hva.
    Gjør ren filtrene inne med faste intervaller, du ser hvis det begynner å legge seg støv. Hold utedelen fri for skitt, burde holde å gjøre innsuget på "registeret" (kondensatoren) ren hver vår/høst med mindre du bor i en løvetann-eng
    Har du en pumpe som pumper ut kondensatvannet så kan den renses (gjelder hvis du kjører aircond)
    Meget godt skrevet Ookami, og så sant så sant!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Jeg er skal kjøpe meg en som kun skal brukes til kjøling og har tenkt å bruke ca10k men hvilken vil dere anbefale?

Rommet den skal brukes i er ca26 kvadrat og jeg vil også ha en som ikke bråker for mye,så er det noen som har noen forslag?
    Igjen, kan ikke få fullrost NE7GKE til Panasonic nok.
    4,0kw varme
    2,4kw kjøling.

Perfekt til rommet ditt.

Tror ikke du får gulvmodeller som har så "liten" ytelse, de gir som regel mer effekt. Og det trenger du absolutt ikke på et rom på din størrelse.

Alternativet er en ren kjølemaskin, men det er veldig lite, eller ingenting å spare i forhold til en varmepumpe.

Kan tipse deg om Midea maskiner. Har solgt ganske mange av disse nå, og det er ren kjølemaskin. Høres "jalla" ut, og det gjorde det for meg også.
    Men vi har prøvd de lenge, og de fungerer veldig bra.
    Det er egentlig en varmepumpe, men den er ikke testet og dokumentert som varmepumpe i Norge enda, så den selges som ren kjølemaskin.
    Midea MSC09 har 2,7kw kjølekapasitet, akkurat passe!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden denne tråden ikke bare omhandler portable løsninger, men også fastmonterte varmepumper så ønsker jeg konkret råd til stasjoner varmepumpe i huset basert på følgende informasjon:

- Hus i 3 etasjer. Grunnflate = 80 kvm.
    - Varmepumpens innedel skal moneteres i stua i mellomste etasje. Stua er 34 kvm
    - Nøytral og stille innedel
    - Stille utedel (kan muligens bygges "inn" da naboens soverom er 10 meter bortenfor der jeg vil plassere utedelen

a) Hvor stor varmepumpe (kW) trenger jeg?
    b) Hvilke typer av Panasonic / Daikin anbefales?
    c) Noe man bør være obs på når det gjelder "støyisolering" av utedelen for å unngå naboprobelmer? Kan f. eks. Rockwool akustikkmatter, o.l. benyttes som støyabsorbsjon?

Intermediate bigtor sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Laksevåg
    Poster
    1,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen, kan ikke få fullrost NE7GKE til Panasonic nok.
    4,0kw varme
    2,4kw kjøling.

Perfekt til rommet ditt.

Tror ikke du får gulvmodeller som har så "liten" ytelse, de gir som regel mer effekt. Og det trenger du absolutt ikke på et rom på din størrelse.

Alternativet er en ren kjølemaskin, men det er veldig lite, eller ingenting å spare i forhold til en varmepumpe.

Kan tipse deg om Midea maskiner. Har solgt ganske mange av disse nå, og det er ren kjølemaskin. Høres "jalla" ut, og det gjorde det for meg også.
    Men vi har prøvd de lenge, og de fungerer veldig bra.
    Det er egentlig en varmepumpe, men den er ikke testet og dokumentert som varmepumpe i Norge enda, så den selges som ren kjølemaskin.
    Midea MSC09 har 2,7kw kjølekapasitet, akkurat passe!
    Takker så mye for svaret ditt :-)

Har du noen firma du kan anbefale meg i Bergen som selger Panasonic?
    Mvh bigtor

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha tenkt gjennom litt nøyere, tror jeg at jeg må droppe gulvmodell.. Den ville blitt stående rett bak stolene mine (50-80cm), noe som sansynligvis ville medført utørking av skinnet i stolene, samt dårlig varme-/kuldefordeling.

Når det er sagt, er det noen som kjenner til hvordan kvaliteten på LG sine varmepumper er? Eksempelvis denne:

LG N09AWR-2008-3 [Mirror] Varmepumpe - Bauer Energi

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bigtor
    Takker så mye for svaret ditt :-)

Har du noen firma du kan anbefale meg i Bergen som selger Panasonic?

Kjenner markedet i Bergen veldig dårlig, det må jeg innrømme.

Men et par punkter som alle skal tenke på som vurderer en investering i varmepumpe/kjølemaskin:

1- Velg et merke som er kjent,trygt og godt. Gjerne noe du har hørt om før. Alternativt ta imot råd fra folk som kan det hvis det gjelder "usikre" merker. Det fins nemlig merker som er veldig bra, dog ukjent for mannen i gata.

2- Finn ut hvilken størrelse du har behov for. Dette er viktig. For stor pumpe kan bli mya av/på regulering. Dyrt i drift og dårlig kontroll på pumpa.
    For liten pumpe betyr mya full fart, ergo går den tungt og kan støye mye.
    Viktig å finne en som er passe, som går stille og rolig og koser seg.

3- Bruk for guds skyld en montør som kan det, gjerne en med fagbrev innen kjølemontasje e.l.
    Vær sikker på at ting blir gjort riktig, sørg for at det blir trykktestet, vacuumert og kjørt skikkelig igang. Har du lange rør, kan det hende det må fylles på litt mer gass før oppstart. Mye å passe på.

Dt er mange som har tjent gode penger på varmepumpemarkedet i Norges land de siste år, men mange har rett og slett ikke fletta peiling på hva de gjør eller hvordan en pumpe virker. Eller skal virke for den saks skyld. Så trå varsomt.
    Vær sikker på at du handler med en som er der om 3-5 år hvis du trenger hjelp eller noe går istykker.

Tipset mitt blir å kontakte en bedrift som driver med kjøling/ventilasjon. Ikke kjøp på Elkjøp/Expert og sånne steder, du vet aldri hva som kommer hjem til deg og monterer. Og da hjelper det lite hvis det går 3 dager og ingenting virker som det skal.

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de som Netthandelen "selger"? Den Dyreste modellen har inverterteknologi og skal ikke støye mye. Det er de samme som Wilfa-pumpene. Jeg har vunnet en auksjon på en sånn nå og venter den hjem i morgen. Svigers har modellen under og er fornøyd med den, bortsett fra at den ikke har inverter. Prisen for min ble 6500 inkl frakt. Den monterer du også selv, slangene er ferdig vakumerte og har hurtigkobling.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Siden denne tråden ikke bare omhandler portable løsninger, men også fastmonterte varmepumper så ønsker jeg konkret råd til stasjoner varmepumpe i huset basert på følgende informasjon:

- Hus i 3 etasjer. Grunnflate = 80 kvm.
    - Varmepumpens innedel skal moneteres i stua i mellomste etasje. Stua er 34 kvm
    - Nøytral og stille innedel
    - Stille utedel (kan muligens bygges "inn" da naboens soverom er 10 meter bortenfor der jeg vil plassere utedelen

a) Hvor stor varmepumpe (kW) trenger jeg?
    b) Hvilke typer av Panasonic / Daikin anbefales?
    c) Noe man bør være obs på når det gjelder "støyisolering" av utedelen for å unngå naboprobelmer? Kan f. eks. Rockwool akustikkmatter, o.l. benyttes som støyabsorbsjon?
    Grunnflate 80 m2. Ok.
    Hvordan er åpningen fra stua i mellomste etasje og resten av boligen? Det bør være veldig åpent skal det virke overalt.

Du vil ikke få noe varme ned, det er ikke mulig på den måten.
    Tenker du kun på stua i mellometasjen, og rommene rundt der holder det lenge med en 4,0kw pumpe. Men ville nok gått for en 5-5,5kw pumpe.
    De store pumpene, såkalte 12er pumper som mange har blir for store for deg,det er ikke noen vits.

Vurderer du Panasonic, ta NE modellen. Uten tvil,den er helt topp!

Utedelen kan du glemme, de er blitt så bra at de nesten er lydløse. Ikke prøv å isoler noe, de trebger den luftingen de kan få. Alternativet er et "varmepumpehus", men det er mest kosmetisk.
    10 meter til naboen er ikke noe problem, har ikke jeg vært borti ihvertfall.

Eneste er eventuelt å sette utedelen på gummidempere.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Etter å ha tenkt gjennom litt nøyere, tror jeg at jeg må droppe gulvmodell.. Den ville blitt stående rett bak stolene mine (50-80cm), noe som sansynligvis ville medført utørking av skinnet i stolene, samt dårlig varme-/kuldefordeling.

Når det er sagt, er det noen som kjenner til hvordan kvaliteten på LG sine varmepumper er? Eksempelvis denne:

LG N09AWR-2008-3 [Mirror] Varmepumpe - Bauer Energi
    LG er flotte de, har satset på design i tillegg. Kan ikke uttale meg om hvod\rdan de virker i det daglige,aldri prøvd de. Eneste inntrykket mitt er at det er litt dårlig ytelse i forhold til hva de bruker.
    Pluss at du betaler litt mer for designen, men det er det kanskje verdt, de har noen riktig lekre modeller.

Er sikkert en bra pumpe AK, tør ikke si noe mer. Kjenner den for dårlig.

Men som sagt, lekre:

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG er flotte de, har satset på design i tillegg. Kan ikke uttale meg om hvod\rdan de virker i det daglige,aldri prøvd de. Eneste inntrykket mitt er at det er litt dårlig ytelse i forhold til hva de bruker.
    Pluss at du betaler litt mer for designen, men det er det kanskje verdt, de har noen riktig lekre modeller.

Er sikkert en bra pumpe AK, tør ikke si noe mer. Kjenner den for dårlig.
    Takker for tilbakemelding !

Den pumpen jer er interessert i er oppgitt med en virkningsgrad på 4.2, noe som ikke er så aller verst ?
    Designet betaler jeg litt ekstra for dersom det er nødvendig.

Grunnen til at LG har blitt så aktuelt nå, er at jeg får en veldig god pris, og i tillegg er det kampanje på denne modellen.

Jeg får måle litt når jeg kommer hjem fra jobb.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av penol
    Hva med de som Netthandelen "selger"? Den Dyreste modellen har inverterteknologi og skal ikke støye mye. Det er de samme som Wilfa-pumpene. Jeg har vunnet en auksjon på en sånn nå og venter den hjem i morgen. Svigers har modellen under og er fornøyd med den, bortsett fra at den ikke har inverter. Prisen for min ble 6500 inkl frakt. Den monterer du også selv, slangene er ferdig vakumerte og har hurtigkobling.
    Den bråker desverre en god del mer enn de vanlige kjente merkene. I tillegg er den dyrere i drift, den er glad i strøm!
    Og er det R410a på den, eller er det 407c? Rimelig forskjell på dette nemlig.

Ser også at det reklameres med at den er bygd for "Nordiske forhold", ville tatt det med en klype salt. De fleste tror at en pumpe som har varmebelte rundt kompressoren og litt isolasjon er bygd for Nordiske forhold, men det er nok litt mer enn som så.

Dessuten kan du hente den i Sverige for halve prisen.......

Ikke meningen å slå bena under noen her, klart det er billig og alt det der. Men at det er kvalitet tvers igjennom er vel å ta i.
    Man får som regel det man betaler for her i verden, sånn er det med alt.

Og hva gjør du hvis du lurer på om den virker som den skal? Gir den effekten de sier, har den ytelsene de oppgir? Hva om den går tom for gass? Kan ikke etterfylle gass på varmepumper, de må tømmes for alt og trykktestes,vacuumeres, fylles opp med vekt, hele pakka.
    Hva hvis noe skjer,fins det deler til den? Har de forhandlernettverk som kan hjelpe?

Nei, skal ikke være stygg her jeg, prøver bare å få frem litt poenger her som kan være greit å vite før man handler.

Trå litt varsomt, tenk igjennom hva dere har behov for.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takker for tilbakemelding !

Den pumpen jer er interessert i er oppgitt med en virkningsgrad på 4.2, noe som ikke er så aller verst ?
    Designet betaler jeg litt ekstra for dersom det er nødvendig.

Grunnen til at LG har blitt så aktuelt nå, er at jeg får en veldig god pris, og i tillegg er det kampanje på denne modellen.

Jeg får måle litt når jeg kommer hjem fra jobb.
    Det er også en ting, virkningsgraden på merkene. Alle henger seg opp i den.
    COP verdien er liksom det som gjelder. Er den høy, er pumpa bra.
    Ferdig med det.

Det er tankegangen til alle som handler pumper.

Tenk litt på det dere, at en COP verdi kan man få til hva man vil, det kommer helt an på oppsettet av pumpa når den blir testet. Det er ikke noe problem å hente ut en COP på 8,5 hvis man vil det, litt triksing med innstillinger/temperaturer, så er du der.

Ikke se dere blinde på COP verdi folkens.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Nederste etasje har gulvvarme + ovn, som benyttes i vinterhalvåret.

Varmepumpa er primært tenkt å dekke stua, kjøkken og gang. Det er dør ut til begge. Gangen leder opp til 2.etasje og har åpen trapp. Så primær plassering blir nok stua.

Når jeg ser på din anbefaling NE7GKE, så er ikke den på Panasonic Varmepumper, men NE9 og NE12 er der.

Er denne NE7GKE?: Panasonic CE7GKEW Deluxe Varmepumpe - Bauer Energi

Hva er forskjellen mellom prefixene CS / CE / CU?

Er jo mer forvirrende disse typebetegnelsene enn LCD-modellene til Sony og Samsung. :? :-D

Grunnflate 80 m2. Ok.
    Hvordan er åpningen fra stua i mellomste etasje og resten av boligen? Det bør være veldig åpent skal det virke overalt.

Du vil ikke få noe varme ned, det er ikke mulig på den måten.
    Tenker du kun på stua i mellometasjen, og rommene rundt der holder det lenge med en 4,0kw pumpe. Men ville nok gått for en 5-5,5kw pumpe.
    De store pumpene, såkalte 12er pumper som mange har blir for store for deg,det er ikke noen vits.

Vurderer du Panasonic, ta NE modellen. Uten tvil,den er helt topp!

Utedelen kan du glemme, de er blitt så bra at de nesten er lydløse. Ikke prøv å isoler noe, de trebger den luftingen de kan få. Alternativet er et "varmepumpehus", men det er mest kosmetisk.
    10 meter til naboen er ikke noe problem, har ikke jeg vært borti ihvertfall.

Eneste er eventuelt å sette utedelen på gummidempere.

Side 4 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •