Portabel aircondition... Virker ? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 199
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Takk for tipsene, RuneW

Jeg fant en portabel sak med fryse-element, men 60W er ikke rare greiene...:???:

Wimpel AS er leverandør av portable Air condition - Oslo - Østlandet.
    Jaja. Får håpe det hjelper da! Du kan jo rapportere til oss som er interessert, og de andre som er i din situasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    275
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fraraader deg paa det sterkeste aa kjoepe en slik element AC!

Da vil den Elkjop selger fungere vannvittig mye bedre, vell og merke om du har mulıgheter for aa stappe en utluftslange ut et vindu eller en ventil!

Active
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En mobil AC-enhet med slange ut vinduet kjøler ikke rommet mer enn 3-4 grader.

Ett tysk testmagasin testet slike enheter ifjor og kom til resultatet over. Likevel kjøpte vi en ifjor da det var hetebølge her nede i Benelux og temperaturen lå rundt 40 grader i en måned. Den kjølte ned soverommet med ca 4 grader, bråkte noe jævlig, måtte tømme kondensasjonstanken hver kveld for å hindre at den slo seg av ved full tank. Vi lå rett i blåsten så kjøleeffekten føltes mer enn 4 grader, men jeg ville aldri hatt en slik en i hjemmekinoen.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info, zaico og Maastricht. Da legger jeg bort den planen.
    Jeg har en liten periode kjørt Villaventen på full fyring, og da er det nok luft til at jeg får litt bedre temp i kinorommet. MEN, det forutsetter at ute-temperaturen er lavere enn innetempen. Mon tro om det finnes en enhet å henge over innsugeg på ytterveggen?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, da er sommeren tilbake, og kinorommet mitt er varmt igjen
    Har det kommet noen nye revolusjonerende produkter på markedet siden i fjor ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    domestic ventilation systems

Det ser ut som villavent UK tilbyr et kjølesystem for Villaventsystemer, men jeg finner ikke det samme her i Norge. Noen som vet mer ?

Dette systemet ser jo helt genialt ut, og hadde vært midt i blinken for meg.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg får ikke det som Maastricht sier til å stemme. Vi har en slik på soverommmet (/stua):
    Komplett.no - Wilfa Air Condition WAC-12000 med fjernkontroll, 12000BTU

Den klarer fint å kjøle ned rommet mer enn 4 gr, men den bråker ganske høyt, særlig på full guffe (den er litt bedre i såkalt nattmodus, men ikke så stille at jeg orker å ha den på når jeg sover). Vi pleier å sette den på litt ut på kvelden (f.eks ved 20 tida) slik at rommet er kaldt og behagelig når det er sengetid. Vi bruker den også litt i stua (åpner soveromsdøra og setter den i døråpningen, slangen går fortsatt ut av soveromsvinduet).
    Min transporterer kondensvannet ut med varmluften, den har en liten tank også, men har aldri opplevd at den må tømmes (skjer sikkert kun ved veldig høy luftfuktighet).

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også et ubrukelig HK-rom om sommeren og jeg har tittet litt på den versjonen som Spectre viser til.

Jeg skjønner ikke helt hvordan "telescopic slidebar" ser ut og fungerer.

http://wilfa.no/katalog/upload/bruks...onditioner.pdf

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AC i kinoen (og på soverommet for den saks skyld) er den beste investeringen jeg har gjort. Kjøpte en ganske dyr utgave, Samsung Multisplit med 3 innedeler, En i stua, en på soverom og en i kinoen. Helt lydløs fra 0.5m og utover. Holder lenge med stille modus og vifte på 1 av 3 til max nedkjøling ved 30 grader ute..
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    domestic ventilation systems

Det ser ut som villavent UK tilbyr et kjølesystem for Villaventsystemer, men jeg finner ikke det samme her i Norge. Noen som vet mer ?

Dette systemet ser jo helt genialt ut, og hadde vært midt i blinken for meg.
    Synes du tidligere snakket om minst mulig inngrep?
    Skal du ettermontere aircondition i ventilasjonen så må du ha isolerte luftkanaler rundt i huset (det må du forsåvidt også med ny villavent :-D )

Hvis du ønsker en aircondition i hjemmekinoen så trengs det bare 1stk hull i veggen på 5-10cm for å føre kjøle- gass/væske fra/til + eventuell utpumping av kondensatvann. Anbefaler en gulvmodell, de bråker generelt mindre. Det er også kommet endel veggmodeller med fancy design/farger.
    Hvis du først er i gang, sjekk prisdifferansen mot en varmepumpe.

Har selv montert ett "dyrt" varmepumpe/aircond system (en utedel, 3 innerdeler, 7.8kw varme ved opptimal drift), har å montert ett latterlig billig anlegg på soverommet, men det bråker som f.... og gikk i stykker sist sommer, 3 år gammel Trur jeg flytter over en av de 3 innerdelene.

Anbefaler ikke noe 1-del-plugginngreier til annet enn kriseløsninger og forhåndskjøling av rommet :-? , og de må iallefall ha ett flexirør for å føre varmluft fra kondenseringen og maskineriet ut.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes du tidligere snakket om minst mulig inngrep?
    Skal du ettermontere aircondition i ventilasjonen så må du ha isolerte luftkanaler rundt i huset (det må du forsåvidt også med ny villavent )
    Rørene er selvsagt isolerte fra før

Jeg har kontaktet Systemair, og de kan være villige til å få til noe med Villaventen, men det er ikke en løsning de anbefaler. Dog, det er ikke umulig.
    Det vil kreve en kompressor som plasseres utenfor huset, og utbytting av eksisterende Villavent aggregat til et med høyere luftmengde.
    Dessverre frykter jeg at denne løsningen kan bli fryktelig dyr.....

Hvis du ønsker en aircondition i hjemmekinoen så trengs det bare 1stk hull i veggen på 5-10cm for å føre kjøle- gass/væske fra/til + eventuell utpumping av kondensatvann. Anbefaler en gulvmodell, de bråker generelt mindre. Det er også kommet endel veggmodeller med fancy design/farger.
    Hvis du først er i gang, sjekk prisdifferansen mot en varmepumpe.
    Noen spesielle du anbefaler ? Finnes det noen gulvmonterte innedeler som er sorte ?

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle jeg hatt noe i ventialsjonsanlegget (hvis jeg hadde hatt ett) så hadde det vært en varmepumpe, ikke bare aircondition. Mer effektiv energisparing skal du lete lenge etter, sammt så mye friskluft du tåler ;-)

Vi forhandler flere merker, men alle gutta har kjøpt seg Daikin. De har desverre ikke fargede deksler, men tror jeg bare hadde lakkert den. veggmodellen kan bygges delvis inn i veg, eller skjules helt bak ett eller annet "gitter" som passer deg. Den har også 2 ut-luft spalter, slik at det ene blåser varmlufta EDIT: KALDLUFTA selvsagt bortover gulvet (hvis ønskelig).

SANYO har design modellen jeg tenkte på, men tror det bare er veggmodeller, fåes i flere farger. Vet ikke noe om merket forøvrig.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi forhandler Panasonic varmepumper på jobb, å ifjor så lanserte de en pumpe de kaller for "Hyttepumpen" som er mindre og faktisk mindre bråk enn de standard pumpene. En slik en skal holde til 60kvm ca, og koster ca 7-8000 kan jeg tenke meg. Det kreves kun et 70mm hull i veggen, og ved kjøling anbefales de å monteres ved taket, for som kjent, varmen stiger.

Jeg har en 12'er pumpe i leiligheten min, den skal holde til 190kvm eller noe (altfor stor for meg) men den kjøler innmari godt nå! kan absolutt anbefales!
    De fleste panasonicene kan settes i en slik "quiet" mode, men da bruker de litt mere strøm.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maastricht
    En mobil AC-enhet med slange ut vinduet kjøler ikke rommet mer enn 3-4 grader.

Ett tysk testmagasin testet slike enheter ifjor og kom til resultatet over. Likevel kjøpte vi en ifjor da det var hetebølge her nede i Benelux og temperaturen lå rundt 40 grader i en måned. Den kjølte ned soverommet med ca 4 grader, bråkte noe jævlig, måtte tømme kondensasjonstanken hver kveld for å hindre at den slo seg av ved full tank. Vi lå rett i blåsten så kjøleeffekten føltes mer enn 4 grader, men jeg ville aldri hatt en slik en i hjemmekinoen.
    Merkelig greier. Jeg kjøpte modellen før den som trådstarter postet link til (bare med 12000btu) og brukte denne på soverommet (ca 20kvadrat) Den dro temperaturen fra 31grader ned til 17grader uten problemer. Men den bråker som et helvette og suger strøm. Dog tanken på den trengtes sjeldent å tømmes. Var forsjovet bare å legge en skål bak tapperøret og la den tømme det som trengtes om det skulle stå over lengere tid. Angrer ikke på kjøpet av den dog strømregninga for juni var like høy som for januar

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem den løsningen med å montere noe i Villaventen din. Det er ikke nok luft i det anlegget uansett, skal du ha kjøling som fungerer i forbindelse med ventilasjonsanlegget så må du opp med luftmengden.

Ergo, må du bytte aggregatet ditt, og da snakker vi penger.

Transportabel kjølemaskin anbefales IKKE! Jeg forhandler både Villavent, Flexit, varmepumper, kjølemaskiner, driver altså med ventilasjon.

Vi har endel transportable maskiner her på jobben, og det er NØDløsninger for folk. Jeg har selv tatt en hjem for å ha på soverommet. Dette er en Ecocool fra Panasonic, og støyer noe j..... Men jeg får da sove.
    Men den virker,har en kapasitet på 3500watt. Og er også en varmepumpe.
    Men så er det jobben med slange ut for å fjerne varmen,kondens etc....

Husk alltid på, når man kjøler fjerner man varmen, og den må vekk på et eller annet vis.

Jeg anbefaler deg en Panasonic NE7GKE.
    En kjempepumpe(varmepumpe) på 4,okw(varme) og 2,4kw(kjøling)
    Den er VELDIG stillegående, grunnet at den er fysisk like stor som sine større brødre. Altså,samme viften som går mye roligere, da det ikke er like mye luftmengde på denne. Den garanterer også oppvarming ned til -20grader på vinteren,genialt.
    Du slipper varmekabel i bunnpannen på utedelen som mange andre krever, bunnpannen er designet litt spesielt.
    Du har som en nevner her "hyttefunksjonen" Vet ikke om jeg anbefaler den, siden vifta på innedelen da går på maks hele tiden. Ergo litt mer støy. Den funksjonen er beregnet på at folk ikke er hjemme allikevel.

Jeg har satt opp endel av disse i små hus, og den er helt rå.

Gulvmodeller er også rolige, grunnet at det er 2 vifter i disse på innedelen, man fordeler luftmengden på 2 vifter istedenfor 1. Men de er endel dyrere.

Og i en hjemmekino som ikke er så stor, kan jeg ikke si annet enn at NE9 er helt knall.

Koster litt mer enn de transportable som ikke gir noe særlig effekt uansett, men gud hvor deilig det er.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers så er det vel LG som har de mest "jålete" innedelene til varmepumper, mye rart å velge i der.

Bla mørke blå, mirror og silver utførelse.

har ikke prøvd disse selv, men syns generelt st de har litt for dårlig ytelse i forhold til hva du får igjen.

Men lekre, det er de!

Foreksempel, LG Art Cool Gallery. Innedelen ser ut som et bilde på veggen, der frontpanelet ser ut som en bilderamme, der man selv kan bytte bilder som man vil.

To fluer i en smekk, et nydelig bilde av kinoen din, innrammet i en deilig kjølemaskin! Kan det bli bedre?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takke for alle innspill !

Etter å ha snakket med flere folk, deriblant installatører, har jeg funnet ut at Daikin er de beste produktene, og har desidert minst kvalitetsproblemer. Panasonic ser jo også bra ut på papiret, men ALLE jeg kjenner som har Panasonic, har eller har hatt problemer.

Denne kan være aktuell: Daikin - Powered by dbComp

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takke for alle innspill !

Etter å ha snakket med flere folk, deriblant installatører, har jeg funnet ut at Daikin er de beste produktene, og har desidert minst kvalitetsproblemer. Panasonic ser jo også bra ut på papiret, men ALLE jeg kjenner som har Panasonic, har eller har hatt problemer.

Denne kan være aktuell: Daikin - Powered by dbComp
    Det er bare tull AK, jeg har solgt Panasonic sine modeller i 5 år nå, og har enda tilgode å ha problemer.
    Da går det mer på dårlig montering og unøyaktighet.
    De hadde riktignok en serie med tull, en billigmodell som het DKE, men den solgte jeg heldigvis ikke noen av. Problemet i den var en fjær i kompressoren som røyk, men alle fikk nye utedeler dekket av Panasonic.

Ellers har jeg også solgt Fujitsu,Toshiba, Daikin, Hitachi, Aermec, Sanyo, Carrier, you name it.

Men jeg har tatt et valg etter egen erfaring, og har landet på Panasonic.
    Grunnen er stabil levering, lite tull, glimrende ytelser og fornøyde kunder.

Men det er meg, skal ikke tvinge noe på noen! Ville bare gi et innspill etter 17 år i bransjen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er det fristende å dra paraleller til Benq sine problemer med sine projektorer her til lands. Mye av dette kan vel skyldes antall solgt, og prosentvis feil med disse. Den er sikkert ikke så stor.

I 2007 ble det solgt 63000 varmepumper i Norge, luft/luft.
    Av disse var 27000 Panasonic sine modeller. En meget stor markedsandel for å si det pent. Så prosentvis antall med feil er nok ikke stor der heller.

Men igjen, jeg mener en stor del av feilene skyldes feilmontering og unøyaktighet.

Hvis du vil gå til anskaffelse av en gulvmodell, som er ganske så mye dyrere, ville jeg da absolutt også tittet på Panasonic sin GFE modell, Hitachi sin RAF modell og Aermec sin EFi modell i tillegg til Daikin sin.
    Ikke noe vondt om Daikin, de er veldig bra. Men de har da aldri vært kjent for å være billige. Og man får like bra utstyr til en billigere penge.

Alle disse er meget lydsvake og fungerer veldig bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare tull AK, jeg har solgt Panasonic sine modeller i 5 år nå, og har enda tilgode å ha problemer.
    Det jeg har hørt er absolutt ikke tull, og jeg kjenner jo mange av personene selv. Dog, jeg betviler absolutt ikke at du er fornøyd med Panasonic

Hvis du vil gå til anskaffelse av en gulvmodell, som er ganske så mye dyrere, ville jeg da absolutt også tittet på Panasonic sin GFE modell, Hitachi sin RAF modell og Aermec sin EFi modell i tillegg til Daikin sin.
    Ikke noe vondt om Daikin, de er veldig bra. Men de har da aldri vært kjent for å være billige. Og man får like bra utstyr til en billigere penge.

Alle disse er meget lydsvake og fungerer veldig bra.
    Takker for tipsene !

Ps. det er absolutt ikke noe krav at prisen er høy, tvert i mot

Side 3 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •