Portabel aircondition... Virker ? - Side 10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 10 av 10 FørsteFørste ... 6 7 8 9 10
Viser resultater 181 til 199 av 199
    Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Kjøpt 22.07.06..........!!! Drittsommer som begynte altfor sent slik at jeg ikke fant ut at Airconditionmaskina var screwed i tide )"=(/U€Y()!/"#()!"&!"/(#=!&%?!%"
    Hehe, har også en følelse av at det inni all småelektronikk ligger det en timer som aktiveres med det samme varen er kjøpt og betalt... og just når garantien er ute, vips så er det ødelagt!

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Kjøpt 22.07.06..........!!! Drittsommer som begynte altfor sent slik at jeg ikke fant ut at Airconditionmaskina var screwed i tide )"=(/U€Y()!/"#()!"&!"/(#=!&%?!%"
    Maks irriterende.

Kan det tenkes at det er etterfylling av gass som må til? Det er jo ikke unormalt på fastmonterte maskiner, eller ac anlegg i bil etter noen år.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva skjer med den?

Hva er det som skjer med maskinen din egentlig, og hva slags maskin er det?

Tviler på at det er noe standard påfyllingsplugg på en slik maskin, pleier ikke å være det. Men kan jo være jeg tar feil der.

Starter maskinen, kompressoren går?

Slangen er ført ut av rommet(den med varm luft i).

Har du sjekket filtrene på den, de har en tendens til å bli litt over middels fulle av skitt, og da virker maskinen heller dårlig!

Har du tømt den for kondensvann? Hvis ikke, så kan det være det som er problemet. Om man ikke tømmer det, så kan det ligge en sikkerhet der som stanser kjølingen.

Bare noen tips, men skulle gjerne visst hva slags maskin det er. Kjenner til noen av de, men langtifra alle.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hva er det som skjer med maskinen din egentlig, og hva slags maskin er det?
    Den står å går som normalt men kjøler rett å slett ikke. Er en Matsui 12000BTU enhet, som kan både varme,kjøle,avfukte og fungere som vanlig vifte.

Tviler på at det er noe standard påfyllingsplugg på en slik maskin, pleier ikke å være det. Men kan jo være jeg tar feil der.
    Det tviler jeg på også. Har ikke åpnet maskina riktignok.

Starter maskinen, kompressoren går?
    Ja maskina starter fint og kan høre at kompressoren starter. Den går riktig nok mye mer stille nå mener jeg å ha lagt merke til.

Slangen er ført ut av rommet(den med varm luft i).
    Jepp.

Har du sjekket filtrene på den, de har en tendens til å bli litt over middels fulle av skitt, og da virker maskinen heller dårlig!
    Jepp

Har du tømt den for kondensvann? Hvis ikke, så kan det være det som er problemet. Om man ikke tømmer det, så kan det ligge en sikkerhet der som stanser kjølingen.
    Skal ærlig innrømme at jeg ikke har gjort det. Men etter et år i skapet skal det en del til at det fremdeles er noe vann der. Dessuten ville den sagt ifra om den var full

Bare noen tips, men skulle gjerne visst hva slags maskin det er. Kjenner til noen av de, men langtifra alle.
    Takk for tipsene. Men er nok som antatt lengre opp her at den er tom for gass. Og det er vel omtrent like dyrt å fylle på som å kjøpe en ny

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min fungerer fremdesles etter et par tre år. Har mistet det ene julet dog. Når det blir veldig varmt, typisk nærmere 30 grader + så får selv denne problemer med å få ting til å bli kaldt. Jeg regner med at slik er det nok bare..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Test den før reklamasjonstiden går ut
    Min fungerte ypperlig ifjor, men klokka i den har nådd 5 år så da var det på tide å takke for seg

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det virkelig være så dyrt og vanskelig å få fylt gass på en slik flyttbar sak?

Alle de bilfirmaene som driver med påfyll av bil ac må da støte på mange forskjellige påfyllingsløsninger. Og hvis det skulle være vanskelig å finne en overgang som passer, det burde da være mulig å skru inn/ gjenge/ lime/sveise en standard påfyllingsplugg (dette vet sikkert Millmaker)

Har ikke erfaring med air con, men kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å løse problemet.

En ting som sikkert er en hindring er at miljøkrav ikke gir lov til å slippe ut gass, men er enheten tom er jo dette akademisk.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Kan det virkelig være så dyrt og vanskelig å få fylt gass på en slik flyttbar sak?

Alle de bilfirmaene som driver med påfyll av bil ac må da støte på mange forskjellige påfyllingsløsninger. Og hvis det skulle være vanskelig å finne en overgang som passer, det burde da være mulig å skru inn/ gjenge/ lime/sveise en standard påfyllingsplugg (dette vet sikkert Millmaker)

Har ikke erfaring med air con, men kan ikke skjønne at det ikke skal være mulig å løse problemet.

En ting som sikkert er en hindring er at miljøkrav ikke gir lov til å slippe ut gass, men er enheten tom er jo dette akademisk.
    Nei jobben er stort sett ikke mer enn 500,- + for en bil men gassen koster minimum 1,- pr gram og en bil trenger rundt 1-1.5kg.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig om det ikke skal gå an å etterfylle. I min verden er det for vanlig vedlikehold å regne. Dessuten ble jo systemet vakumert og fylt på fabrikken, og de må jo ha koblet seg til et sted for å gjøre det?

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Man løser ikke problemer i dag, man handler nytt - slik har det blitt dessværre
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Merkelig om det ikke skal gå an å etterfylle. I min verden er det for vanlig vedlikehold å regne. Dessuten ble jo systemet vakumert og fylt på fabrikken, og de må jo ha koblet seg til et sted for å gjøre det?
    Blir de ikke også plombert ved å klemme påfyllingsrøret istykker?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gassen er dyr desverre, takket være vår kjære regjering som har funnet ut at AHA, HER KAN VI SUBBE INN STORE SUMMER PÅ AVGIFTER HER OGSÅ, DET GJØR VI.

Over halve prisen pr kilo gass går nå tilbake til myndighetene i form av avgifter, skremmende.

Biler er en annen greie igjen, der er det jo faktisk ventiler på både høytrykk- og lavtrykkssiden for måling og fylling. Dog med spesialadaptere, men der er det greit.
    De aller fleste kjøleskap, air con og den slags ting har ikke ventiler for påfylling/måling, tro det eller ei. Helt håpløst.

Man kan jo sette inn en punkteringsventil i ettertid, alt er mulig. Men er det verdt det spør jeg da. Systemet må trykktestes(det er en grunn til at gassen blir borte) for å finne lekkasjen, så må man tette lekkasjen, trykkteste igjen for å se at det er tett, vakuumere systemet, fylle opp riktig mangde gass(her går det i gram faktisk), starte og teste. Dette tar gjene litt tid og da er det et kostnadsspørsmål om det er verdt det.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har de selvfølgelig gjort, men av en eller annen grunn så blir disse fjernet eller plombert.

Sjekket for moro skyld et par av de vi har på jobben og det er ingen muligheter for etterfylling på disse ihvertfall.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det ikke portabel maskin på meg ihvertfall. Spørs om jeg heller monterer varmepumpa jeg har liggende i kjelleren til formålet. Kan neppe bli så mye dyrere enn å kjøpe en ny portabel enhet siden jeg monterer selv og bare egentlig bare trenger å betale for vakumering og påfylling. Der har man i det minste muligheter for å etterfylle om det skulle bli behov senere.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det ikke portabel maskin på meg ihvertfall. Spørs om jeg heller monterer varmepumpa jeg har liggende i kjelleren til formålet. Kan neppe bli så mye dyrere enn å kjøpe en ny portabel enhet siden jeg monterer selv og bare egentlig bare trenger å betale for vakumering og påfylling. Der har man i det minste muligheter for å etterfylle om det skulle bli behov senere.
    Bare husk at man IKKE skal etterfylle på varmepumper av nyere modeller med R410a gass.
    Den er sammensatt av flere gasser, og ved lekkasje så forsvinner ikke lik mengde av de.

Man må tappe ut alt og fylle opp med helt ny gass, med vekt slik at man får på riktig antall gram

Er ikke alle varmepumper som har mulighet for etterfylling heller, har selv sett flere modeller av typen "gjør det selv" pumper som ikke har den muligheten.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ei nesten ubrukt R22 pumpe jeg har liggende. Blir vel ikke så lenge før man ikke får fylt på disse lenger, men jeg er så heldig å ha bekjentskaper som gjør at jeg får glede av denne i mange år framover

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ei nesten ubrukt R22 pumpe jeg har liggende. Blir vel ikke så lenge før man ikke får fylt på disse lenger, men jeg er så heldig å ha bekjentskaper som gjør at jeg får glede av denne i mange år framover
    R22 er jo utgått og ikke får man kjøpt gassen lenger heller. Så da er man prisgitt akkurat det du nevner isåfall. Har endel R22 selv, kjekt å ha!

Innen utgangen av 2014 skal ALLE maskiner som går på R22 være fjernet, om de virker eller ei.

R22 er helt greit til å kjøle med, men når vinteren kommer så er ikke den gassen bra nok til å ta opp nok varme i forhold til nyere gasser. Men det jo samme det, så lenge den virker tilfredsstillende til sitt bruk.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har vært borti denne?

http://www.eliteshop.no/husholdning/...-avfukter.html

Jeg kunne faktisk plassert den bak stolene på bakerste rad, og plassert slangen i en av ventilene bak i rommet.....

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...da ble denne plutselig uaktuell igjen