Interesse for PowerBuy på Samsung 46M86 til 20.000? - Side 35

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 35 av 59 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 ... SisteSiste
Viser resultater 681 til 700 av 1168
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Chingling
    Så lenge AVForum er lagt opp på den måten de er så må de regnes som en forhandler. Det er her pengne blir sendt pluss at de "tjener" penger på denne "tjenesten" og da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. og § 3 i denne loven er meget klar:

Ufravikelighet. Lovvalg

Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her
    Du MÅ avklare §1 før du kommer til §3.

Når du kjøper en vare på RIMI (Beklager om det måtte støte noen) og du betaler i kassen, hvem har du kjøpt varen av? RIMI butikken du betalte til eller til RIMIs leverandører?

Er jo ganske logisk - Ikke sant?
    Rimi butikken er en selvstendig organisasjon som betaler alle varene til sentrallagret. Du for ikke faktura med org.nr til Rimi sitt sentral lager når du handler på Rimi, men den lokale Rimi butikken sitt org nr. Ergo har du gjort en avtale med den lokale Rimi butikken, ikke sentral lagret til Rimi. Der faller din sammenlikning.

Power Buy er kun mellommann. Dette har jeg utredet i post 679:
    Plassering av selger gjøres som følgende. Etter Forbrukerkjøpsloven av 2002:

§ 1. Alminnelig virkeområde

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.

Loven gjelder bytte av ting så langt den passer

AvForum har hele tiden lagt trykk på at de kun er en mellommann og ikke selger. Ved tidligere salg er jeg helt sikker på at Master-It har sendt faktura til kjøperen direkte - IKKE til AvForum. Det vil bli lagt vekt på hva som er tidligere gjennomført ved plassering av hvem som er faktisk er selger. I dette tilfelle er det for min (og mange andres del) liten tvil, Master-It er selger. Det er de som leverer varen til kunden, de utsteder faktura, de har garanti/reklamasjons ansvar osv. Alt dette tyder på at Master-It er selger. Ergo kan ikke avforum fanges av forbrukerkjøpsloven og et sett lover som er strengere enn avtalen som man godkjenner ved PowerBuy. Avforum er kun mellommann

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må faktisk ta litt parti med Msport her.

Han har i allefall gjort rede for hvilken bakgrunn han har for å være kvalifisert til å gi et slags svar på dette, og han han henviser til paragrafer. Likeså legger han vekt på at loven ikke alltid er helt sort/hvit, og paragrafer ofte må tolkes individuelt for hver sak. Jeg kan ingenting om dette, men vet at det er noen paraleller til hvordan arbeidsmiljøloven fungerer.

Chingling, du ser ut til å prøve å starte et fakkeltog på vegne av alle "de utsatte" mot AVforum.... All ære til deg om formålet er å hjelpe til som en god samaritan, og jeg sier ikke at det du hevder er riv ruskende galt. Men det virker som du er litt på kanten for lite "nøytral" i dette, og siden du heller ikke vil klargjøre hva slags bakgrunn du har innen dette, ei heller vise til paragrafer og forklare dine tolkninger av de, får i allefall jeg et inntrykk at man må ta dine skråsikre jurist-uttalelser med litt skepsis....

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser ikke helt poenget med å hakke på Chingling som prøver å hjelpe. Greit at du savner paragrafer som er direkte henvist, men hva er det du oppnår med å dra dette i tvil.
    Om det er ting som er uriktig, så vil en eventuell advokat peke i riktig retning.

Rimi-eksempelet var kanskje ikke veldig overførbart hit.

Jeg baserer egentlig det meste av det jeg mener mot avforum på at de overførte mine penger, uten mitt samtykke, til en bedrift før varen var i hus.

I betingelsene som jeg har godtatt, så er det i forhold til produktet jeg aksepterte, jeg ikke skulle reklamere til AVforum.

Nå har det seg slik, at mine penger ble forhåndsbetalt uten at jeg hadde noe produkt å reklamere på.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar AVForum betalt for sine tjenester? Ja eller Nei
    (Om ja - hva er det å regnes som da? - Svar etter at du har lest på hvem som eier kontoen som pengen har blitt sendt til)
    Det heter provisjon av salget. Binner ikke Avforum som selger fordi man for provisjon.

Hvem betaler forbukeren penger til?
    Til Master-It, gjennom Mellommann

Hvem har overført forbrukerenes penger før varen faktisk er levert?
    Det har avforum gjort.

Har forbrukeren blitt informert om dette?
    Alt for sent. På en annen side har de fått erfaring med dem. Dessuten har man hatt med kriminelle å gjøre, noe avforum ikke visste.

Hvem er det som eier kontoen de ulike forbrukerene har innbetalt pengene til?
    (Dette er jo ikke en privatperson)
    Det er mellommannen etter §1 i Forbrukerkjøpsloven.

Hvilken næringskode har eieren av denne kontoen og hva er dette selskapets rolle?

Hvorfor kommer de plutselig med tilbud til alle som har innbetalt penger om å få kompensasjon?

Hva er da det mest logiske å tro?

(PS. for ordensskyld - næringskoden til PCPeroformance er 51.840 Engrosh. med datamaskiner, tilleggsuts. til datamask. samt progr.vare -- og dette mener jeg også ville infatte skjermer / TVer som er til bruk til både datamaskiner og annet)
    Hvorfor blander du inn næringskode? Men greit nok, det er i det hele uviktig. La oss ta et eksempel. Du begynner å selge hårpleieprodukter for et selskap. Du starter opp som selvstendig næringsdrivende og representerer XX hårpleiprodukter. Du selger ute hos kunden og registrerer ditt salg på XX hårpleieprodukter sine ordreblokker. Sender ordren inn til XX hårpleieprodukter som sender ut varer og faktura. Du for fakturer en provisjon til XX hårpleieprodukter. XX hårpleieprodukter står ansavarlig for reklamasjoner og liknende. Da er du mellommann, ikke selger. Slik fungerer PowerBuy. I tillegg samler de inn pengene på forhånd, noe jeg ikke kan se endrer det faktum av de er mellommann.

EDIT: dårlig formulering på punkt en-

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det dem for vil jeg kalle provisjon.

Til Master-It, gjennom Mellommann

Det har avforum gjort.

Alt for sent.

Det er mellommannen etter §1 i Forbrukerkjøpsloven.

Hvorfor blander du inn næringskode? Men greit nok. La oss ta et eksempel. Du begynner å selge hårpleieprodukter for et selskap. Du starter opp som selvstendig næringsdrivende og representerer XX hårpleiprodukter. Du selger ute hos kunden og registrerer ditt salg på XX hårpleieprodukter sine ordreblokker. Sender ordren inn til XX hårpleieprodukter som sender ut varer og faktura. Du for fakturer en provisjon til XX hårpleieprodukter. XX hårpleieprodukter står ansavarlig for reklamasjoner og liknende. Da er du mellommann, ikke selger. Slik fungerer PowerBuy. I tillegg samler de inn pengene på forhånd, noe jeg ikke kan se endrer det faktum av de er mellommann.

Vi prøver igjen :

Hvem betalte forbrukerene penger til? Jeg gir f.... i hvem som pengene dukket opp til sist men hvor betalte forbrukerene sine penger?

Kan man regne AVForum som en privat person eller som et firma?

Hvem tilhører kontoen forbrukerene betalte pengene til (Nei, jeg tenker fremdeles på hvem som forbrukeren betalte til)

Hadde dette vært gjort riktig med tanke på det juridiske ansvar m.m. så hadde pengene aldri vært innom AVForums konto.

Hva vil du kalle det man sitter igjen etter en gjennomført handel? Er det provisjon eller fortjenste? Du kan kalle det hva man vil -> har absolutt ingen ting med saken å gjøre!

Du kan godt kalle RIMI en mellommann - samme med AVForum, men så lenge kunden aldri har betalt penger direkte til siste mottaker av pengene (les Master IT) så er det kun "Mellommannen" man skal forholde seg til.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi prøver igjen :

Hvem betalte forbrukerene penger til? Jeg gir f.... i hvem som pengene dukket opp til sist men hvor betalte forbrukerene sine penger?
    Det er noe alle har fått med seg, til avforum. Men hva endrer det at avforum er mellommann? Kan ikke helt se det.

Kan man regne AVForum som en privat person eller som et firma?
    En enhet under PcPreformance ANS - juridisk enhet, ikke privatperson. Hvis du ikke har fått det med deg, juridiske enheter kan også være mellommann og motta provisjon.

Hvem tilhører kontoen forbrukerene betalte pengene til (Nei, jeg tenker fremdeles på hvem som forbrukeren betalte til)
    Det er PcPreformance ANS (riktig skrevet?). Mellommannens konto.

Hadde dette vært gjort riktig med tanke på det juridiske ansvar m.m. så hadde pengene aldri vært innom AVForums konto.
    Av hvilken grunn?

Hva vil du kalle det man sitter igjen etter en gjennomført handel? Er det provisjon eller fortjenste? Du kan kalle det hva man vil -> har absolutt ingen ting med saken å gjøre!
    Jo det har det. En mellommann mottar en provisjon som takk for hjelpen. Fortjeneste er ved salg.

Du kan godt kalle RIMI en mellommann - samme med AVForum, men så lenge kunden aldri har betalt penger direkte til siste mottaker av pengene (les Master IT) så er det kun "Mellommannen" man skal forholde seg til.
    Har aldri kalt Rimi mellommann, da de ikke er det - de er selger. Avforum er mellomann.

Du henger deg for mye opp i hvor pengene er betalt inn. Prøv heller å se hvem som har ansvaret for produktet i form av levering, hvem som utsteder faktura, har garanti ansvar osv. Det viser at selger er Master-It. Tror du må komme med noen nye, gode argumenter før du overbeviser meg.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Når jeg tenker meg om så har jeg vel egentlig ikke fått noe faktura på kjøpet (powerbuy på Pioneer 50" via Fyndborsen), men jeg har fått en elektronisk bekreftelse. Den så slik ut:
    Opprinnelig skrevet av Mail fra AVforum
    ORDREBEKREFTELSE POWERBUY
    Dato: 25/07/2007
    Forsendelsesmåte: HENTES
    Kundens navn: Håkon XXXXX
    Adresse: XXXXX
    XXXXX
    Vare: Pioneer PDP-508XD 50-toms plasma-TV
    Antall: 1
    Valgte alternativer for varen
    (f.eks. kabel/lerret osv.): 1 stk. Pioneer PDP-508XD 50-toms plasma-TV Kr. 27500
    1 stk. Universal veggbrakett Kr. 700

S U M : Kr. 28200
    TOTALT Kr. 28200
    Totalpris: 28200
    Forhandler: Fyndbørsen (Sverige)
    Adresse: Fyndbørsen AB

Gamla Nissastigen 17
    314 41 Torup

Sverige
    Tlf: +460345-20049
    Mail: info@fyndborsen.se
    NB! Alle henvendelser rundt reklamasjon, retur, support og annet skal
    tas direkte med forhandler! Faktura/garantibevis er enten vedlagt
    varen eller sendes ut i etterkant fra forhandleren
    .
    Hvis du har registrert at du skal hente varen,
    kan det nå gjøres det på følgende adresse:
    Atlas Spedisjon
    Smalvollveien 52
    0667 OSLO
    Åpningstider: 08.00 - 15.45
    NB! Vennligst ikke kontakt lageret pr. telefon, da øker kostnadene for alle parter.
    Vennligst skriv ut og ta med denne bekreftelsen når du skal hente ut varen.

Slik jeg tolker dette, er Fyndborsen min forhandler av dette produktet, og jeg får også får (fulgte muligens med?) et garantibevis/faktura på. Sannsynligvis står det da Fyndborsen på denne, selv om jeg har overført pengene via AVforum sin konto. Jeg vet ikke om slike ting er relevant, men skal jeg tolke deg riktig så kan det være det...

Forøvrig takk for god oppklaring Msport. Det er helt klart at det ikke alltid er så enkelt å avgjøre slike saker, og dette er helt klart et vanskelig (og ikke minst kjedelig) situasjon å havne opp i for alle parter.
    Må bare dra opp denne. Her står det svart på hvitt:
    • Faktura fra Fyndbørsen - de er selger og utsteder salgsdokument til HåkonN
    • Fyndbørsen tar seg av: Alle henvendelser rundt reklamasjon, retur, support og annet skal
      varen eller sendes ut i etterkant fra forhandleren. HåkonN forholder seg KUN til Fyndbørsen

Dette beviser at Fyndbørsen her er selger. Tror neppe dette er endret siden PowerBuy med Master-It. Ergo kan man ikke sette Forbrukerkjøpsloven over PowerBuy sin betingelser. Etter forbukerkjøpsloven §1 er da Master-It selger.

(Takk for at du la ut dette HåkonN, måtte bare benytte deg som eksempel )

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chingling, kan du referere til lovene som bekrefter det du sier?

§ 1. Alminnelig virkeområde

Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.
    Det er ingen tvil om at dette har blitt gjort fra AVforum sin side, men, det som jo er problemet er #17.

Hadde AVforum (Lygren) gjort slik han fortalte her, hadde pengene vært i trygge hender. Siden AVforum (Lygren) brøt dette punktet, og overførte pengene, klarer ikke jeg å se noen annen fornuft enn at AVforum er ansvarlige. Ikke fordi dem opptrer som selger, slik Chingling hevder, men fordi dem selv har brutt en av sine forutsetninger for Powerbuyet.

Hadde jeg vært med på Powerbuyet, hadde jeg definitivt gått denne veien mot AVforum, og ikke brydd meg om Master-IT foreløpig. Jeg hadde ikke vært interessert i å "sponse" AVforum med 10.000/7.500kr.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virkelig kjedelig situasjon dette.. :-(
    Håper det ordner seg på en måte..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare dra opp denne. Her står det svart på hvitt:
    • Faktura fra Fyndbørsen - de er selger og utsteder salgsdokument til HåkonN
    • Fyndbørsen tar seg av: Alle henvendelser rundt reklamasjon, retur, support og annet skal
      varen eller sendes ut i etterkant fra forhandleren. HåkonN forholder seg KUN til Fyndbørsen

Dette beviser at Fyndbørsen her er selger. Tror neppe dette er endret siden PowerBuy med Master-It. Ergo kan man ikke sette Forbrukerkjøpsloven over PowerBuy sin betingelser. Etter forbukerkjøpsloven §1 er da Master-It selger.

(Takk for at du la ut dette HåkonN, måtte bare benytte deg som eksempel )

Ingen er i tvil om at AV forum ikke er ansvarlig mht. reklamasjon, retur og support, men vi kom aldri så langt som å få noe å reklamere på. AV forum sitt ansvar her var og skaffe oss tvene etter at pengene var betalt inn til de. Dette har de ikke klart. Dette var det som var deres oppgave og der har de feilet grovt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som medkjøper på et av apparatene, har jeg nå lest meg gjennom denne tråden og diverse andre tråder linket til i denne tråden, for å forstå omfanget av denne svindelen. Nå har jeg ”heldigvis” bare tapt 10k i verste fall som er peanuts i forhold til vedkommende som har tapt 80k. Så jeg føler meg ”privilegert”.

Som markedsfører og økonom ønsker jeg å komme med mine synspunkter.

Videre oppfølging
    Når det gjelder skurken Ivar, antar jeg at det jobbes på spreng for å sikre verdier. 850.000 kr. roter man ikke bare bort, så jeg antar det må finnes verdier et sted. Jeg går ut fra at gjenværende verdier blir fordelt utover antall apparater. Dessverre tar slike prosesser tid. For alt jeg vet er det en rekke andre personer som er svindlet utenom denne powerbuyen.

Ansvar
    Når det gjelder ansvaret som AVForum/AVShop/PCPerformance/Lygren har, syns jeg det er omfattende. Nå skal jeg innrømme at jeg ikke hadde lest innlegg 17#, men min medkjøper hadde lest at det var helt trygt og garanterte dermed ovenfor meg at det ikke var noen fare å spleise på denne TV’n sammen med han. Det som i tilegg gjør at ansvaret blir enda større er følgende kommentar fra brukeren Kim Rene som hadde bestilt TV fra Master IT og ikke fått denne. Denne kommentaren var skrevet 15. mai på hjemmekino.no og omhandlet dette Powerbuyet. (også nevnt tidligere i denne tråden)

”Snakket med Lygren og fortalte om mine erfaringer når jeg så powerbuyet kom, bare for å gi en heads up liksom. Han sa at de ikke betalt noe som helst før absolutt alle hadde fått skjermene sine. Så det er jo bra.”

Her er det jo klart at Lygren hadde blitt advart mot Master IT på forhånd av denne brukeren siden han heller ikke fikk TV’n som lovt.

Jeg får lyst til å ta med et sitat fra min foreleser Arnfinn Nordhus fra BI. ”Hvis markedsføringen lukter dritt og ser ut som dritt. Ja, da er sannsynligvis produktet dritt”. Og det er det jeg føler stemmer overens med Master IT. Alle alarmer lyser, men likevel velger man altså å betale inn det som for mange er 2-3 månedslønner (netto etter utgifter/skatt)

Når Avforum har tatt 3-4 % av beløpet som kommisjon (slik jeg tolker det) så mener jeg de har et stort ansvar. Se bare på boligmeglerne som får kommisjon i samme størrelse, så sitter disse med et stort ansvar.

Tilbud
    Jeg skjønner godt dette er en svært ugunstig sak for AVForum (Les: Lygren) og at dette er kostbart for alle parter er det ingen tvil om. Jeg må diskutere med min medkjøper om vi ønsker noen av valgene, men her er min mening om alternativene.

Alternativ 1.
    Alternativ 1 vil medføre at man vil få TV’en til ca 28k. Totalt sett er jo ikke denne prisen så forferdelig hvis man sammenligner med enkelte Expert butikker. Det jeg derimot reagerer på er måten dette tilbudet blir lagt frem.

Av det jeg kan se av Brønnysund registeret, whohis og andre diskusjoner så er AVForum/Avshop/PCPerformance eid/drevet av Lygren.. Dermed blir det veeeldig rart å skrive at AVShop er tryggere og at pengene ikke skal utbetales når det uansett er samme eier(konto også kanskje). Jeg hører Ivar B sier det samme om sin butikk. (forskjellen er at i dette tilfellet stemmer nok utsagnet, men som eier bør man ikke si slikt). Syns heller ikke noe om at moderatorer i denne tråden benekter denne knytningen mellom AVShop og AVForum.

Poenget mitt er at Avforum/Avshop får disse apparatene til innkjøpspris fra Samsung/Leverandør (og kanskje en god pris også siden det er såpass mange) Hvis man tar utgangspunkt i 43 apparater x 14.240 (pris nevnt i #633) vil det bety en kostnad på 612000 for AVForum/Avshop. For å selge disse apparatene til 7500 må verdien på disse nedskrives til 6000 pr stk netto.(7500 med mva) Dette betyr da en nedskrivning på 8240 pr stk før skatt. Da dette vil redusere overskuddet til avshop med 354 320 kr vil man spare 100.000 (28%) i skatt. Dette igjen betyr at den totale kostnaden for AVForum/Avshop/Lygren vil være 254.000 (6000 pr tv og ikke 12500 som det hevdes i forslaget).

Dette betyr at det er vi kjøperne som må ta den største støyten for en feil gjort av AVForum, og det er dette jeg reagerer på. Slik jeg oppfatter AVForum så er de såpass intelligent at de skjønner dette selv, men velger å ”late” som om de tar størstedelen av tapet. Utsagnet om at dette vil koste AVForum en halv million blir derfor svært villedende.

Alternativ 2
    Utbetalingen av 10.000 ink moms (8000 eks) vil medføre en reduksjon på overskuddet på 344000 og igjen en reel kostnad på ca 250.000 etter skatt. Igjen langt unna en halv million som hevdes fra Lygren.

Som mitt regnestykke viser er det vi kjøpere som må ta mestparten av tapet. Det godtar jeg ikke og spesielt ikke når man prøver å late som annet gjør det meg litt irritert.

Når man ser på hvilke direkte og indirekte inntekter avforum har så syns jeg godt de kunne spandert på seg de 440.000 det vil koste å dekke apparatene (etter skatt, frakt og rabatter holdt utenfor)

Av direkte inntekter AVForum har så ser man at de har solgt reklame for minst 850.000 for 2007(hvis prisen på prislisten stemmer og det stemmer at de er utsolgt som de skriver). I tilegg kommer selvsagt all salget på avshop som genereres av forumet. Dette er altså inntekter skapt av brukerne.

Vi kommer uansett til å avvente hva som skjer fremover og håper at pengene finnes i Master systemet slik at verken brukerne eller avforum blir lidene pga av folk som Ivar B.

Andreas S.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas82
    Syns heller ikke noe om at moderatorer i denne tråden benekter denne knytningen mellom AVShop og AVForum.
    Du sikter kanskje til dette, som jeg skrev? :

Sitat Opprinnelig postet av Ak
    AVshop og AVforum er IKKE eid av samme person, så er det sagt.
    Det skulle stått: AVforum og AVshop er begge selvstendige firma.
    (Mine opplysninger var dessverre ikke gode nok. Beklager dette.)

Intermediate Lil-H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott skrevet Andreas82!!!

Tenker mange fikk et par øyner opp nå =]

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas82
    Jeg får lyst til å ta med et sitat fra min foreleser Arnfinn Nordhus fra BI.
    Sitatet er forsåvidt greit, men Nordhus er ikke akkurat den gløggeste foreleseren jeg har vært borti.

Newcomer AdrenalineX sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Saken er klar!

Jeg er ikke nøytral i denne saken, da jeg selv er et offer her, men synes at Chingling har sagt mye fornuftig. Det er selvfølgelig viktig at han viser til paragrafer, men sunn fornuft tilsier at Avforum står ansvarlig pga post #17 i denne tråden. Det er AVforum som har tatt avgjørelsen om å overføre pengene før varen er mottatt. Da de har gjort dette uten mitt samtykke, er de dessverre ansvarlig. Det er også godt å høre det du sier ang. det økonomiske (post #691) Andreas82.

Jeg håper selvfølgelig at Avforum klarer å få tilbake penger fra MasterIT, slik at det blir lettere for dem økonomisk, men saken (simplifisert) er at jeg har betalt 20000 kr til Avforum/PcPerformance for en tv jeg enda ikke har fått.

Jeg blakket meg helt for å få denne drømme tven og klarer ikke/får ikke lov av min kone til å bruke 7500 kr mer på tv om jeg så ville!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok at det første dere burde gjøre var å ordne dere en egen lukket diskusjonsgruppe for de dette gjelder. Fri for alle andre sine meninger og LA-Law utsagn.
    Det viktigste er at dere sammen finner ut hva som er deres rettigheter og ønsker.Dette uten å bli farget/forvirret av hva personer som ikke er involvert eller har kunnskap måtte mene eller tenke.
    Slike som meg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AdrenalineX
    Jeg er ikke nøytral i denne saken, da jeg selv er et offer her, men synes at Chingling har sagt mye fornuftig. Det er selvfølgelig viktig at han viser til paragrafer, men sunn fornuft tilsier at Avforum står ansvarlig pga post #17 i denne tråden. Det er AVforum som har tatt avgjørelsen om å overføre pengene før varen er mottatt. Da de har gjort dette uten mitt samtykke, er de dessverre ansvarlig. Det er også godt å høre det du sier ang. det økonomiske (post #691) Andreas82.

Jeg håper selvfølgelig at Avforum klarer å få tilbake penger fra MasterIT, slik at det blir lettere for dem økonomisk, men saken (simplifisert) er at jeg har betalt 20000 kr til Avforum/PcPerformance for en tv jeg enda ikke har fått.
    Sunn fornuft vinner ikke rettsaker - det gjør lover og argumentasjon av lovanvendelsen. Nøkkelen her er ikke forbrukerkjøpsloven, men jeg vil tro Avtaleloven av 1918 har løsningen. Den kan jeg dessverre alt for lite om til å kunne si noe om den. Her blir det da viktig å finne ut hva man har godkjennt - tenker da på tidspunkt for overføring av pengene. Er dette med i avtalen? Vet ikke hvor godt dette binder:
    Sitat Opprinnelig postet av Lygren # 17
    ...vi har nylig kjørt to runder med Panasonic 42PV70 fra dem der de har oppført seg eksemplarisk (29 TVer totalt).

Vi overfører heller ikke beløpet videre til selgeren før TVene er levert, det er fast praksis til vi har etablert en solid porsjon erfaring med MasterIT!

Jeg blakket meg helt for å få denne drømme tven og klarer ikke/får ikke lov av min kone til å bruke 7500 kr mer på tv om jeg så ville
    Hele historien er bare trist. Jeg føler med deg og håper dette løser seg for dere.

Andreas82 sin regnstykker med bla skatt innblandet forutsetter at man går med overskudd eller vil kunne dra nytte av et fremførbart underskudd (skattemessig). ANS har også en noe mer kompleks skatteberegning som vil endre regnestykket.

Viktig å ta hensyn til at Avforum/PCPreformance har mulighet til å betale - kanskje de ikke har mulighet til å dekke hele beløpet og ved en full utbetaling/dekkning går konkurs? Da vil kanskje beløpet bli enda mindre eller ikke noe... Tenk litt på det. Ren spekulasjon, men kanskje en forklaring på hvorfor ikke full dekning benyttes.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kjartan Høvik
    Hei der ute! Undertegnede er journalist i Aftenposten. Vi skal lage en sak på situasjonen dere uforskyldt har havnet i. Vi skal skrive om Master IT, påstått underslag osv. Vi har bl a kommet i kontakt med denner personen i Master IT som de fleste nå er forbannet på...
    Vi ønsker i den forbindelse å komme i kontakt med en/ flere av dere som nå sitter og venter på TV-en dere har kjøpt. Helst noen i Oslo-området. Fint hvis dere tar kontakt, enten på tlf/ sms eller e-post nå i dag, lørdag:
    kjartan.hovik@aftenposten.no
    tlf 98203217.
    Hei, og takk for alle innspill, sms-er, e-poster osv. Vi vil trolig lage en sak på dette, men først trenger vi en forsmådd TV-kjøper fra Oslo-området (mht foto). Alle jeg har snakket med, kommer fra andre steder... Vinklingen blir på konkurs, svindel, utro tjenere osv. Trenger bare 2-3 sitater fra en av dere som kan slå an tonen i saken. Noen som kan stille opp?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viktig å ta hensyn til at Avforum/PCPreformance har mulighet til å betale - kanskje de ikke har mulighet til å dekke hele beløpet og ved en full utbetaling/dekkning går konkurs? Da vil kanskje beløpet bli enda mindre eller ikke noe... Tenk litt på det. Ren spekulasjon, men kanskje en forklaring på hvorfor ikke full dekning benyttes.
    Hvis Avforum/PCPerformance ikke har mulighet til å dekke dette, kan jo deltagerne i powerbuyet kreve dekning av de 2 deltagerne med fullt ansvar i selskapet PCPerformance

Dermed vil det høyst sannsynlig gå greit å få ut alle sine penger frivillig da personene bak det ansvarlige selskapet i motsatt fall vil måtte dekke tapet av sine private midler som f.eks. bankinnskudd, eiendom og kjøretøy.

OBS: Dette gjelder selvfølgelig kun ved en rettskraftig dom hvor ansvaret er plassert hos avforum/PCPerformance og man da har et tvangsgrunnlag for å drive inn pengene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Da er jeg innom tråden igjen... Chingling, jeg synes det er greit at du oppgir hvor du jobber, ettersom du slik jeg har forstått det muligens jobber for en av de som sitter på krav mot Master IT (enten Addex AS eller GNT AS) og dermed kan ha interesse av å mene at AVforum bør ta det hele og fulle ansvar?

Det er korrekt at det er uklart hvor stor betydning det har at jeg har gitt beskjed om at vi ikke hadde planer om å overføre beløpet. Det er nettopp derfor vi ønsker å gi dette tilbudet, som for oss er å strekke oss veldig langt FØR vi en gang har fått dette vurdert av en jurist. For alt jeg vet står vi helt uten ansvar i denne saken, men det er selvsagt også slik at det kan hende vi setter med hele ansvaret når det kommer til stykket. Det er det vel egentlig bare en dommer som kan avgjøre. Vi har jo vår formening i saken, og har våre betingelser samt forståelse av konseptet, men kan jo ikke se bort fra at vår forståelse ikke er i samsvar med hva en dommer måtte komme til i sin konklusjon. Samtidig må en jo prøve å vurdere rimeligheten i det hele også. AVforum har hele tiden opptredt i god tro, og faktisk blitt svindlet på samme måte som dere. Jeg har nylig sagt opp min stilling som produktsjef i Spaceworld Norge for å jobbbe med AVforum på fulltid, og jeg skal love dere at dette skjæret er stort og skarpt for undertegnede. Det virker nesten som folk tror at AVforum er et stort konsern med en drøss ansatte........ AVshop AS er for øvrig en helt annen bedrift, og det er ikke slik at AVforum bare kan hente penger derfra etter eget forgodtbefinnende. Jeg LOVER dere at jeg strekker meg så langt der er mulig uten at AVforum og firmaet PC Performance ANS (som eier AVforum) samtidig forsvinner. Det er også korrekt at dette er et ANS, altså et ansvarlig selskap, der jeg må selge huset for å gjøre opp for dette hvis det skulle falle en rettskraftig dom i min disfavør (jaja, har bodd i liten leilighet før, overlever vel det igjen...). Det gjør jeg som nevnt UTEN at jeg har fått en jurist til å vurdere saken, rett og slett fordi jeg synes det hele er helt for jxxxxx for de dette angår. Når folk tenker på hvor vanskelig det er å spørre kona om 7500 for å dekke dette problemet synes jeg en samtidig skal stikke fingeren i jorda og vurdere saken i sin helhet. Jeg ber ikke om sympati eller å bli stakkarsliggjort, men ærlig talt, noen ganger er det faktisk lov å be om at folk tenker seg om to ganger før en vrir om kniven, eller kanskje enda mer billedlig, sparker en mann som ligger nede for telling.

Nå respekterer jeg samtidig selvsagt de som måtte forholde seg til denne saken på et platonisk nivå og hevde den retten de måtte mene å ha i saken, noe som selvsagt er helt greit (mye mulig jeg hadde gjort det samme i tilsvarende tilfelle, fullt mulig...). Da er altså måten vi løser denne saken på å møtes i forliksråd/retten, med hver vår advokat, så får rett og slett dommeren avgjøre utkommet. Kommer vi først til det aksepterer jeg det, selvsagt, men ønsker jo å gjøre alt jeg kan for å ikke måtte havne i en slik situasjon mot over 40 av forumets brukere og lesere. Det er virkelig "worst case" for min del.

Vi har for øvrig fått flere gode og konstruktive innspill fra forumets medlemmer her. Et veldig godt tips fra "tedkj" er å forhøre oss med noen av de større distributørene her til lands om de kan være villige til å levere en TV via en forhandler som er villig til å gi oss en relativt hyggelig kredittid, til en redusert pris. Dette mot selvsagt at bli akreditert som del av løsningen. Dette skal jeg ta tak i på mandag, og ringe de mest aktuelle distributørene. Hvis noen av disse distributører har lyst å ta kontakt med en fortvilet AVforum-eier allerede i dag, feel free, send mail til admin@avforum.no. Jeg vil gjøre alt som står i min makt for å redusere tapet til den enkelte, og da er alle forslag til løsningen velkommen! Vi er kanskje litt ute å kjøre nå, men AVforum er et stort nettsted med mange besøkende, og jeg skal garantere at effekten av å hjelpe til i en sak som dette vil langt overgå det meste av annen markedsføring en kan foreta seg til prisen.

Jeg har samtidig opprettet kontakt med en egen advokat nå som skal hjelpe meg i saken mot Master IT AS og Masterminds AS. Spørsmålet er om vi har rett til å anmelde selskapet som mellommann bl.a., noe advokaten vil hjelpe oss med... Nå er dessverre ikke advokater spesielt rimelig, men slik saken har utviklet seg nå ser jeg ingen annen løsning.

Nå må jeg jobbe med dokumentasjonen folkens, puhhh, tror dette må være en av de kjipeste tingene jeg har vært gjennom i jobbsammenheng, og det bare noen mnder etter jeg sa opp min faste og sikre jobb i Spaceworld... Makan...

Side 35 av 59 FørsteFørste ... 5 15 25 31 32 33 34 35 36 37 38 39 45 55 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •