Interesse for PowerBuy på Samsung 46M86 til 20.000? - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 59 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 1168
  1. #661
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av qwerty
    En annen tragisk side ved denne saken er at hvis det ikke blir en minnelig løsning på saken, så kan dette med powerbuy, som var i ferd med å ta av, være gjort ubotelig skade på, noe som er trist for oss forbrukere og AVforum da dette må sies å være et genialt konsept.

    Så selv om vi som kjøpte tv ender som taperne i denne saken, så blir nok AVforum de som blir mest lidende på lang sikt.
    Helt enig med deg, det er bare tapere i denne saken:\

  2. #662
    Intermediate Etaten sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Heisann folkens... Ligger i senga med lungebetennelse så jeg har hatt god tid til å ligge her med laptopen og lese gjennom hele tråden.. Synes virkelig at dette er en trist sak, og håper at det løser seg på en eller annen måte...

  3. #663
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En liten oppdatering på hva som skjer i AVforum i løpet av dagen hadde vært bra.

    Ikke nødvendigvis en konklusjon, men hva ståa er, og hvilke prossesser som er i gang.

  4. #664
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    En liten oppdatering på hva som skjer i AVforum i løpet av dagen hadde vært bra.

    Ikke nødvendigvis en konklusjon, men hva ståa er, og hvilke prossesser som er i gang.
    Helt enig.

    Lygren ligger vel og soler seg nå? :-D

  5. #665
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av KoKo_
    En liten oppdatering på hva som skjer i AVforum i løpet av dagen hadde vært bra.

    Ikke nødvendigvis en konklusjon, men hva ståa er, og hvilke prossesser som er i gang.
    Ja, enig, Lygren skulle ta med seg equip' til syden. Laptop og mobil er vel stort sett hva som trengs for å følge med. Hvilke forskjellige scenarioer arbeides det med?

  6. #666
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei der ute! Undertegnede er journalist i Aftenposten. Vi skal lage en sak på situasjonen dere uforskyldt har havnet i. Vi skal skrive om Master IT, påstått underslag osv. Vi har bl a kommet i kontakt med denner personen i Master IT som de fleste nå er forbannet på...
    Vi ønsker i den forbindelse å komme i kontakt med en/ flere av dere som nå sitter og venter på TV-en dere har kjøpt. Helst noen i Oslo-området. Fint hvis dere tar kontakt, enten på tlf/ sms eller e-post nå i dag, lørdag:
    kjartan.hovik@aftenposten.no
    tlf 98203217.

  7. #667
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Hei folkens. Synes i utgangspunktet denne diskusjonen er veldig fin, det er viktig at vi får belyst de vesentlige aspekter i denne saken. AVforum.no har jo havnet i en veldig lei situasjon her, som følge av at vi har blitt holdt for narr av Masterminds AS / Master IT AS. Jeg jobber med en informasjonspakke til dere nå, der vi har diverse opsjoner for den enkelte å velge mellom.

    Jeg gjengir dokumentet jeg jobber med så langt, MEN MERK DERE AT DETTE IKKE ER BINDENDE, DET ER EN REKKE ELEMENTER JEG MÅ FÅ SJEKKET FØR DETTE ER ET OFFISIELT TILBUD / FORSLAG! Hvis en tror at AVforum ikke strekker seg til det ytterste når vi må ut med rundt en halv million kroner i en sak der vi står som en REN formidler, har jeg følgende kommentar. PowerBuy må formidle varer for 15-25 millioner kroner for å dekke dette tapet (og der er kostnadene ikke inkludert), det er rundt 1000 slike TVer det, folkens, eller 2000 TVer til normal pris på rundt 10.000 pr. TV. Trekker vi ut kostnadene, som selvsagt er vesentlige, kan du minst doble dette antallet før du snakker penger i banken.

    Uansett, vi vil oversende all dokumentasjon til de involverte slik at en i ro og mak kan gjøre opp sin egen mening i saken. AVforums forslag til erstatning kommer selvsagt i tillegg til alt vi måtte få ut av boet til Master IT AS, evt. ved å gå rett på Masterminds AS (der tross alt den påstått utro tjeneren var ansatt).

    For øvrig bør INGEN ta noen avgjørelse i denne saken før HELE dokumentasjonen er nøye gjennomgått. Her må en gjøre en total vurdering i saken og vurdere rimeligheten av de muligheter som foreligger. Som dere selvsagt vet, så hadde jo vi ønsket at dere skulle fått levert TVene uten noe videre men, men slik er nå ikke situasjonen i dag. Det er dette en derfor må forholde seg til, realitetene.

    Her følger foreløpig utkast til brev, der vedleggene/dokumentasjonen selvsagt kommer i tillegg:

    Vedrørende forslag til oppgjør i PowerBuy-sak v. Master IT

    Vi har som følge av konkurs hos en av PowerBuys selgere, Master IT AS, kommet i en svært kjedelig situasjon. Master IT AS og Masterminds AS sin daglige leder, Bård Hjelmen, påpeker at konkursen skyldes svindel fra en utro tjener, ansatt i Masterminds AS (Mastermind AS og Master IT AS er begge datterselskap av Masterminds Holding AS), som i følge Bård Hjelmen har tappet Master IT AS for en rekke midler ved bruk av bl.a. falske fakturaer og samarbeid med Master IT AS sitt regnskapskontor. Vedkommende ansatt har faktisk i følge Bård Hjelmen, til tross for skriftlig bekreftelse til PC Performance ANS / AVforum (vedlegg 1), ikke lagt disse TVene i bestilling hos sin leverandør en gang. I følge Bård Hjelmen er vedkommende anmeldt til politiet fredag den 27. Juli for en rekke forhold i bedriften, og vi må derfor avvente politiets etterforskning i saken før vi kan komme med noen videre informasjon. Vi stiller oss selvsagt svært kritisk til hvordan dette firmaet, altså Master IT AS, har blitt driftet, og mener mye av ansvaret for de problemer vi nå er oppe i mest sannsynlig skyldes dårlig kontroll og oversikt fra daglig leder / styreleders side, som selvsagt har ansvaret for hva de ansatte måtte bedrive. Det faktum at den aktuelle utro tjeneren var ansatt i Masterminds AS har etter vårt syn også mest sannsynlig betydning for ansvarsforholdene, for en har jo selvsagt ansvar for hva ens ansatte bedriver seg i arbeidstiden.

    PowerBuy er som kjent med et relativt nytt konsept, der vi formidler tilbud på varepartier fra diverse forhandlere i inn- og utland. Flere samtidige kjøpere er selvsagt en fordel for både selger (lavere omkostninger pr. enhet) og kjøper (lavere pris). Det er forhandleren selv som utsteder faktura for varen og har det hele og fulle produktansvar overfor kjøper. PowerBuy fakturerer kun et mindre formidlingsgebyr til selgeren, som dekker vår håndtering, markedsføring, drift og forbedring av systemet. PowerBuy har videre, som en ren tjeneste overfor selger og kjøper, innhentet pengene fra kjøperne, som vi deretter har sendt samlet videre til selger.

    PowerBuy er i så måte en ren formidler av disse innkjøpene, som også fremkommer av våre betingelser alle våre brukere har akseptert ved påmelding. Det sier seg vel egentlig selv at vi ikke har tatt høyde for den type risiko vi nå har kommet ut for; skal vi tjene inn kostnadene våre nedenstående forslag tilsier må PowerBuy omsette varer for kr. mellom 15 og 25 millioner, litt avhengig av nivået på vårt formidlingsgebyr. Dette er FØR våre kostnader til drift er iberegnet. Vi snakker altså om et salg av rundt 1000 av de TVene vi her har formidlet, eller 2000 TVer i mer normal prisklasse (rundt 10.000). Etter ett års konsept –og prototypeutvikling og rundt et halvt års drift og utallige timers arbeid har vi formidlet rundt 150 TVer.

    I denne konkrete saken har vi imidlertid i et innlegg på AVforum som omhandler felleskjøpet / PowerBuyet på denne TVen svart en bruker at vi ikke hadde planer om å overføre pengene til Master IT AS før TVene var levert. Bakgrunnen for dette er rett og slett at antall påmeldte ble svært høyt, det var bare rundt 10 stk når vi skrev dette innlegget, mens det var hele 43 stk når fristen for påmelding var ute.

    Master IT AS hadde også levert to runder med TVer tidligere, der de hadde oppført seg meget godt og bl.a. dekket fri frakt til de av kjøperne som hadde valgt henting grunnet en ukes forsinket leveranse. I det hele tatt hadde vi tillegg til Master IT AS som selskap, og hadde ingen forutsetningen for å anta urent spill fra Master IT AS sin side.

    Vi burde selvsagt ha informert alle kjøperne om at betalingen allikevel ble overført. Vi mener derfor at AVforum/PowerBuy har et delansvar i denne saken.

    Vi mener imidlertid at betingelsene rundt denne tjenesten samt det faktum at AVforum tross alt handlet i god tro da vi overførte midlene tilsier at vi ikke kan pålegges hele ansvaret. Det er selvsagt vår mening, og det har enhver rett til å bestride.

    Vi ser samtidig at Avforum og PowerBuys rykte står på spill i denne saken, og ønsker å gjøre vårt ytterste for å løse en meget anspent situasjon.

    Vårt tilbud er derfor som følger:
    1. PC Performance ANS besørger leveranse av TVen (enten Samsung 46M87 eller Samsung 46M86, som er samme TV, bare sølvlist nede på M87) via AVshop AS, en velkjent norsk forhandler det er mulig å stole på. TVen leveres til kr. 20.000, der PC Performance ANS (firmaet som eier AVforum) dekker kr. 12.500.-, og den enkelte kunde dekker kr. 7.500.-.
    2. PC Performance ANS krediterer den enkelte kr. 10.000. Denne utbetalingen vil finne sted i løpet av 2-4 uker etter en velger dette alternativet, da PC Performance ANS / AVforum.no vil måtte skaffe til veie disse midlene (vi har dessverre ikke midlene disponible omgående).

    Velger du en av disse løsningene frigir du AVforum for ethvert videre ansvar i saken, og anser med andre ord saken som oppe og avgjort for AVforums del.

    Samtidig er det selvsagt et spørsmål hvor mye penger det er mulig å hente ut av konkursboet til Master IT AS, evt. Ved å gå på Masterminds AS, der den utro tjeneren var ansatt. Alle beløp vi/du klarer å hente ut fra dette selskapet vil selvsagt komme i tillegg, med mindre dette overstiger opprinnelig kjøpspris (kr. 20.000+frakt). Vi får jo selvsagt krysse fingrene for at det er mulig å hente ut midler fra firmaet for alles del, noe vi selvsagt vil jobbe for å få til da dette absolutt vil være i vår interesse, både økonomisk og rent moralsk.


    For å sikre så tidlig leveranse som mulig av disse TVene ber vi om at tilbakemelding gis innen 7 dager (senest søndag 05.08.2007) om en ønsker å gå for ett av de overnevnte alternativer. Velger du å bestille TVen på nytt vil da be om beløpet forhåndsbetalt, og vil selvsagt ikke overføre penger til AVshop AS før TVene er levert, noe har vi da lært fra denne utrolig kjedelige saken, selv om AVshop AS nok er noe mer til å stole på en Master IT AS når det kommer til stykket. Hvis tilliten til AVforum ikke er tilstrekkelig, vil det også være mulig å forhåndsbetale beløpet direkte til AVshop AS, dette kommer vi tilbake til når vi mottar din bekreftelse. Leveransetid etter innbetaling er registrert fra samtlige vil være 2-3 uker, men AVshop AS er selvsagt informert om saken, og vil gjøre sitt ytterste for å kunne levere tidligere.


    Videre har vi selvsagt full forståelse for de som måtte ønske å enten ta saken i egne hender, enten mot Master IT AS (ev. Masterminds AS, der tross alt den påstått utro ansatte jobbet) direkte eller mener av PC Performance ANS / AVforum.no bør dekke en enda større del av tapet, ev. en kombinasjon. Vi ser det som mest hensiktsmessig at de som ønsker å gjøre dette gjør det så samlet som mulig, da har dere størst mulighet for å få fremmet saken på et skikkelig vis. Vi vil derfor sende ut kontaktlister med alle personer som ikke har valgt ett av våre løsningsforslag (med mindre vi får beskjed om at dette ikke er ønskelig) innen søndag den 05.08.07, slik at dere kan avtale dere mellom hvordan dere ønsker å gå frem videre.

    Vi ønsker ikke å presse våre trofaste medlemmer til å måtte akseptere vårt forslag til løsning, og ønsker derfor å legge til rette for de som ikke foretrekker den løsningen vi har skissert, selv om det etter vårt syn er en uting å involvere kostbare advokater i en sak der ingen parter går ut seirende (kanskje da med unntak av den utro tjeneren i Master IT AS / Masterminds AS, selv om jeg tviler på at vedkommende vil være på frifot lenge nok til å nyte det han måtte ha svindlet til seg…). Saksgangen gitt at en velger å gå på PC Performance ANS / AVforum vil mest sannsynlig i første omgang være forliksråd, og deretter tingretten i Oslo hvis vi ikke kommer til enighet i forliksrådet. Gi oss beskjed om du ønsker dette, så setter vi deg i kontakt med de øvrige som ønsker det samme og sender listen videre til nevnte advokat.


    Videre legger vi med all kommunikasjon vi har hatt med Master IT AS rundt de tre transaksjonene vi har hatt med selskapet, inkludert SMS fra de involverte, slik at dette kan benyttes både for å vurdere AVforums / PowerBuys rolle, samt selvsagt å benytte som grunnlag hvis en velger å ta saken videre med advokat.

    Vi håper virkelig dere innser at PC Performance ANS og AVforum.no med dette innspillet har strukket seg langt i å komme til en løsning. Vi har fått oss en grundig lærepenge, som nok vil ha følger for selskapet i flere år fremover, samme hvilket utkom saken vil ha. Vi har imidlertid brukt 6 år på å komme dit vi er i dag på AVforum, med arbeid sene nattestimer uten betaling å snakke om. Dette arbeidet kan vi rett og slett ikke la gå fløyten ved at vi taper hele vårt gode navn og rykte i en sak som er minst like kjedelig for oss som den er for den enkelte. Vi føler virkelig med dere i denne saken, og skulle selvsagt ønsket at vi kunne vært den foruten.

    Vedlegg 1: samlet kommunikasjon mellom PC Performance ANS / AVforum og Master IT AS
    Vedlegg 2: skjermutskrift av kontoutskrift som viser overføringen av pengene til Master IT AS fra PC Performance ANS / AVforum
    Vedlegg 3: PowerBuys betingelser
    Vedlegg 4: kopi av innlegg som sier at vi ikke planlegger å overføre pengene for dette felleskjøpet for TVene har blitt levert

    MVH
    AVforum v. Jon-Eivind Lygren
    Gründer og innehaver

  8. #668
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lygren skrev:

    1. PC Performance ANS besørger leveranse av TVen (enten Samsung 46M87 eller Samsung 46M86, som er samme TV, bare sølvlist nede på M87) via AVshop AS, en velkjent norsk forhandler det er mulig å stole på. TVen leveres til kr. 20.000, der PC Performance ANS (firmaet som eier AVforum) dekker kr. 12.500.-, og den enkelte kunde dekker kr. 7.500.-.
    2. PC Performance ANS krediterer den enkelte kr. 10.000. Denne utbetalingen vil finne sted i løpet av 2-4 uker etter en velger dette alternativet, da PC Performance ANS / AVforum.no vil måtte skaffe til veie disse midlene (vi har dessverre ikke midlene disponible omgående).



    1. Betyr dette at de som var med på denne saken må betale 27500 for denne tv'n (da de har allerede betalt 20000)?

    2. Betyr dette at hver enkelt som var med har tapt 10000?


    Dette er en utrolig lite heldig situasjon, men om jeg hadde vært en av de involverte skulle jeg hatt tilbake mer enn 20000 for tort og svie (vente i over en mnd eller mer for en tv)og jeg hadde handlet denne modellen et annet sted enn hos denne leverandøren (hva om noe skulle skje med den i fremtiden). Synd denne saken har tatt en slik vinkling, men jeg tror avforum bør vurdere å dra inn advokater i denne saken.

    Og for å si det pent er det flaks at de involverte er så rolige som de fremstår, hadde dette skjedd noen av mine "venner" hadde saken vært litt mer komplisert. Så honnør til de som sitter rolig på gjerdet og venter her.

    Lykke til videre med saken.

  9. #669
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hyling og skriking hjelper lite i denne saken.

    En uheldig situasjon, som trenger en god løsning.

    Saken følges opp tett, og vi finner ut hvilke rettigheter vi har. Neste uke blir nok viktig når alle fakta er på bordet, og konkursboet i Master IT gjøres opp.

    Og det kan hende Masterminds får tenkt seg om et par ganger til når det gjelder deres omdømme.

    Mulig Masterminds og Avforum kan dele på utgiftene, det hadde nok vært en god løsning. 2 måneder uten TV og ekstra utgifter for å skaffe den samme TVen er ikke en optimal løsning.

  10. #670
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Vårt tilbud er derfor som følger:
    1. PC Performance ANS besørger leveranse av TVen (enten Samsung 46M87 eller Samsung 46M86, som er samme TV, bare sølvlist nede på M87) via AVshop AS, en velkjent norsk forhandler det er mulig å stole på. TVen leveres til kr. 20.000, der PC Performance ANS (firmaet som eier AVforum) dekker kr. 12.500.-, og den enkelte kunde dekker kr. 7.500.-.
    2. PC Performance ANS krediterer den enkelte kr. 10.000. Denne utbetalingen vil finne sted i løpet av 2-4 uker etter en velger dette alternativet, da PC Performance ANS / AVforum.no vil måtte skaffe til veie disse midlene (vi har dessverre ikke midlene disponible omgående).
    Disse 2 tilbudene antar jeg økonomisk sett utgjør det samme for AVforum, da de neppe må betale 20k for tvene men kanskje 17,5k. De vil på den måten ut med samme sum i kr.

  11. #671
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Videre har vi selvsagt full forståelse for de som måtte ønske å enten ta saken i egne hender, enten mot Master IT AS (ev. Masterminds AS, der tross alt den påstått utro ansatte jobbet) direkte eller mener av PC Performance ANS / AVforum.no bør dekke en enda større del av tapet, ev. en kombinasjon.
    Det finnes hovedsakelig tre parter i denne saken her:

    Forbrukerne--->Avforum--->MasterIT/Masterminds

    All sunn fornuft tilsier at alle krav som blir gjort foregår i den rekkefølgen som er illustrert over. Det som skjer dersom folk ønsker å ta saken i egne hender, som lygren sier, er at Avforum rett og slett fjernes fra bildet over, og forbrukerne må selv måtte løse problemene som har oppstått som følge av de uheldige hendelsene i MasterIT/Masterminds.

    Dersom denne saken ikke skal ende i retten, så ser jeg følgende som eneste løsning:

    Avforum utbetaler enten hele summen (20.000 kr + eventuell frakt) eller en LE46M86/87 til de av de rammede som måtte ønske det. Så får Avforum i ettertid jobbe mot MasterIT/Masterminds, og vil da også selvsagt kunne ha krav på de pengene det eventuelt er å hente derfra. (Så fremst ingen av de rammede ønsker å gå rettens vei for å få dekket tort og svie i tillegg, noe jeg selv kan bekrefte at jeg ikke vil, ut i fra at det også ligger menneskelige feil til grunn i denne saken, og rett og slett det faktum at jeg vet at lygren ikke har gjort dette med vilje, men kun vært uheldig/uforsiktig)

    Slik jeg ser det, så dette det eneste utfallet vi nå kan få, som hindrer at de rammede går rettens vei, da vi, på grunnlag av uttalelser fra folk innen faget, har en meget god sak.

  12. #672
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenker jeg skal komme med en liten post i forbindelse med denne saken.

    Mange tror at dette er en sak mellom personen som har betalt skjemren (Dvs. forbruker) og butikken som har tilbud skjermen. Så enkelt er det ikke.

    Det som gjør saken "mer komplisert" er følgende:

    - Forbrukerene har inngått en "avtale" med PowerBuy / AVForum som sette kjøperen i mye
    dårligere juridisk vern enn hva norges lover faktisk har som minimums krav.

    - Forbrukeren har betalt pengene til PowerBuy og IKKE til Master IT & Co.

    - PowerBuy tar faktisk betalt for denne tjenesten ved å ta et lite forhandlings gegyr.

    Dette fører til at PowerBuy er den faktiske selgeren av skjermen til de ulike forbrukere som har betalt inn penger. At PowerBuy (Jeg velger å bruke dette navnet på de da de har en del andre ulike navn i sin sfære) klarer å tape disse pengene med ren og skjær gråv uforstand er noe som skal gå utover forbrukerene. Forbrukeren har ikke fått en ordrebekreftelse fra Master IT, denne er det PowerBuy som har fått.

    At PowerBuy i tillegg har gått forbi sin "fullmakt" som de selv har skrevet i punk 17 i den aktuelle tråden på AVForum er et klart eksempel på brudd og grov uforstand pluss missbruk av kundens midler. Dette er noe IKKE kunden skal lastes for ei noe de skal lide noen former for tap / avkorting for.

    Du kan jo se følgende senario:

    Tenk deg følgende:

    Du skal kjøpe deg en bil. Du kjenner en venn som er veldig flink til å forhandle frem gode avtaler på biler (Si at det er hans jobb). Du gir så denne vennen beskjed om at du ønsker at han skal skaffe deg en bil, du gir han penger. I tiden som går tenker du - Nei så fint det skal bli å få seg en ny fin bil.

    I mellomtiden har din venn funnet en helt super bil, han gjør avtale med forhandleren for bilen at han skal få den om en uke og din venn betaler beløpet for bilen.

    Det går en uke og ennå en uke, men ingen bil dukker opp. Du får så høre at han som solgte bilen til din venn ikke lenger er i drift (han har lagt ned) og det er ikke noen penger å hente der.

    Hvem er det som da har ansvaret? Du eller din venn som gjorde den faktiske handlen?

    Hvem er det som skylder deg penger?

    Det er din venn som sitter med det hele og fulle ansvaret. (Alt at betaling og hva slags bil som du ønsket etc. er gjort skriftelig og alt rundt det er helt i sin skjønneste orden).


    Det at AVForum "nektet" å ta noen del av sitt ansvar frem til jeg kommenterte dette i noen av mine innlegg viser vell at disse ikke er helt fri for skyld og ansvar? De kommer med et tilbud der forbrukeren skal betale ytterlige penger inn til AVForum for å få sine skjerm? Er dette riktig? Nei - forbrukeren skal enten få alle sine penger tilbake eller få sitt produkt uten noen former for merkostnader.

    Hva som har skjedd hos Master IT og med Ivar B er noe hverken kundene eller "offentligeten" har noe med da de partene som faktisk har en sak er forbrukerene vs AVForum. Hva som har skjedd hos Master IT & Co. er noe jeg vil regne som er personlig tragedie for de involverte - Hele IT bransjen har kjent til at Ivar B er en storsvindler og noe man bør holde seg langt unna, dette er også kjent for de involverte hos AVForum. Å da si man har blitt lurt er ikke noe man kan komme seg unna med. Man har faktisk ikke blitt lurt, man har handlet grovt uansvarlig med de store følger dette har for mange forbrukere som har spart mye penger for å kjøpe seg en skjerm / TV.

    Skulle AVForum ha sluppet noe ansvar i denne saken måtte de ha gjort følgende:

    - Forbruker skulle ha betalt pengene direkte til Master IT
    - AVForum skulle ha opprettet en klientkonto hos en advokat
    eller
    - AVForum skulle ha opprettet en form for garanti konto i en bank - som så ville utstede de nødvendige dokumentene ala LC / Remburs m.m.

    Hadde dette skjedd ville AVForum aldri ha kunne blitt lastet for det som har skjedd, noe som de ikke har gjort, men i stedenfor ha prøvd å skyve sitt ansvar fra seg før de ble informert om at de faktisk sitter med et ansvar - For hele beløpet!

    Man kan ikke "lure" en forbruker til å tro at man har dårligere vern enn hva norges lover gir en!

    Ha en fortreffelig helg!

  13. #673
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg syns du sier det samme om og om igjen uten å komme med noe som helst med kilder som støtter opp om det du sier.. Jeg syns det du sier er rart på den måten at om det er riktig så kan i teorien alle som har benyttet seg av powerbuy med rette gå til avforum med ALLE reklamasjoner om de skulle ville være vanskelig å gjøre dette. Og om dette er saken så er jo powerbuy praktisk umulig..

    edit: og det ville jo også bety at om det blir noe som helst problemer mellom forhandleren og kunden etter kunden har fått varen kan kunden gå til powerbuy i stedet? Samtidig om forhandleren f. eks. skulle bli lagt ned etter f. eks. 2 år, og det da blir noe reklamasjonsproblemer så må avforum ta ansvaret? Personlig syns jeg dette virker veldig rart om det er saken, men jeg har ikke sett noen siterte lovparagrafer her som støtter opp om det ene eller det andre.

  14. #674
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Reite
    Jeg syns du sier det samme om og om igjen uten å komme med noe som helst med kilder som støtter opp om det du sier.. Jeg syns det du sier er rart på den måten at om det er riktig så kan i teorien alle som har benyttet seg av powerbuy med rette gå til avforum med ALLE reklamasjoner om de skulle ville være vanskelig å gjøre dette. Og om dette er saken så er jo powerbuy praktisk umulig..
    Han sier at med dagens utforming av powerbuy er avforum 100% ansvarlige, men fordi alt til nå har gått fint har avforum ikke tenkt over dette ansvaret.

    I fremtiden kommer de sikkert til å benytte seg av en litt annen modell med hensyn til betaling og hvem man betaler inn til.

  15. #675
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Reite
    Jeg syns du sier det samme om og om igjen uten å komme med noe som helst med kilder som støtter opp om det du sier.. Jeg syns det du sier er rart på den måten at om det er riktig så kan i teorien alle som har benyttet seg av powerbuy med rette gå til avforum med ALLE reklamasjoner om de skulle ville være vanskelig å gjøre dette. Og om dette er saken så er jo powerbuy praktisk umulig..

    De uheldige frobrukerene som har innbetalt til PowerBuy har hverken fått en faktura eller produkt. De kan ikke lastes for at Master IT har tatt "rotta" på AVForum. Husk INGEN av forbrukerene har betalt en eneste krone til Master IT eller Ivar B...

    Når et salg er gjennomført og en kunde har fått sin vare, skal vedkommende kunde motta en faktura - er denne fakturaen utstedt av Butikken AS til AVForum så er det AVForum kunden skal forholde seg til. Er denne fakturaen utstedt til kunden så er det Butikken AS kunden skal forholde seg til. (Får ikke kunden en faktura eller garantiseddel som er utstedt til kunden fra Butikken AS så er det AVForum / PowerBuy kunden må forholde seg til)

    Frem til PowerBuy blir endret med tanke på gjennomføringen så er det faktisk de som sitter med ansvart!

    Og ta en titt på norges lover - så fremt disse lovene er vedtatt av en lovgivende forsamling (les stortinget) så er disse lovene hva VI skal forholde oss til og ikke hva en organisasjon / gruppe skulle ønske man måtte forholde seg til.

  16. #676
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    I denne konkrete saken har vi imidlertid i et innlegg på AVforum som omhandler felleskjøpet / PowerBuyet på denne TVen svart en bruker at vi ikke hadde planer om å overføre pengene til Master IT AS før TVene var levert. Bakgrunnen for dette er rett og slett at antall påmeldte ble svært høyt, det var bare rundt 10 stk når vi skrev dette innlegget, mens det var hele 43 stk når fristen for påmelding var ute.
    Jeg skulle tro at mange av de 33 som meldte seg på etter denne uttalelsen, gjorde det nettopp fordi de følte seg trygge på at pengene ikke ble overført. Jeg er en av dem. Jeg hadde ikke, som andre også har nevnt, blitt med på dette under andre betingelser.

    Når dette er sagt setter jeg pris på at AVForum forsøker å gjøre opp for seg. Jeg er usikker på hva som bør skje videre. Som noen har nevnt har vi sannsynligvis en god sak overfor AVForum. Samtidig regner jeg med at de fleste ønsker at dette skal ende i en best mulig løsning for alle parter. (Som AV-insteressert setter jeg stor pris på AVForums eksistens, og der har jeg sikkert mange med meg). Noen innspill? Send meg gjerne en PM.

  17. #677
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg kan ikke søke rundt i norges lover for å finne ut om det du sier er sant eller ikke. Ser mye heller at du legger ved noen sitater eller lignende for å støtte opp om det du sier, siden det ellers ser ut som synsing.

    Om man vil være fryktelig vanskelige kan man vel si at AVForum har tatt disse 20 000 kronene som betaling for at de skal formidle kontakt mellom forhandler og kunde. Jeg vet dette blir veldig vagt, men prøver bare å si at lover kan tolkes veldig forskjellig. Det høres ut på deg som at utfallet av en eventuelt rettsak her er 100% sikkert, og at avforum har alt ansvar, men jeg har mine tvil på om det faktisk er så lett.

    Prøver ikke å ødelegge for noen her, men det hadde vel vært veldig greit for de skadelidende om de faktisk hadde fått ordentlig klarhet i hvilke rettigheter de faktisk har her i følge norsk lov.

  18. #678
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Reite
    Jeg kan ikke søke rundt i norges lover for å finne ut om det du sier er sant eller ikke. Ser mye heller at du legger ved noen sitater eller lignende for å støtte opp om det du sier, siden det ellers ser ut som synsing.

    Om man vil være fryktelig vanskelige kan man vel si at AVForum har tatt disse 20 000 kronene som betaling for at de skal formidle kontakt mellom forhandler og kunde. Jeg vet dette blir veldig vagt, men prøver bare å si at lover kan tolkes veldig forskjellig. Det høres ut på deg som at utfallet av en eventuelt rettsak her er 100% sikkert, og at avforum har alt ansvar, men jeg har mine tvil på om det faktisk er så lett.

    Prøver ikke å ødelegge for noen her, men det hadde vel vært veldig greit for de skadelidende om de faktisk hadde fått ordentlig klarhet i hvilke rettigheter de faktisk har her i følge norsk lov.

    Så lenge AVForum er lagt opp på den måten de er så må de regnes som en forhandler. Det er her pengne blir sendt pluss at de "tjener" penger på denne "tjenesten" og da er det forbrukerkjøpsloven som gjelder. og § 3 i denne loven er meget klar:

    Ufravikelighet. Lovvalg

    Det kan ikke avtales eller gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven her.

    Det kan ikke avtales at rettsreglene i en stat utenfor EØS skal anvendes på en kjøpsavtale som har nær tilknytning til EØS-statenes territorium, dersom forbrukeren ved dette får en dårligere beskyttelse enn etter loven her


    Dette vil sikkert måtte gå en runde eller to i rettsystemet om man virkelig skulle sette seg på bakbeina og lage et "større problem" enn hva det er. AVForum skriver jo selv at "Butikken" skal følge norges lover og sett med en forbrukers øyne så er det jo faktisk AVForum som "forhandleren".

    Spør deg selv:

    Ville du akseptert å inngå en avtale som faktisk fratar deg alle dine rettigheter?

    Tror du en enkeltperson eller et foretak / organisasjon kan frata deg disse rettighetene selv om de måtte ønske det?

    Ville du aksept. at man fraskriver seg alle sine plikter ovenfor en forbruker selv om forhandleren måtte ønske det?

    Når du kjøper en vare på RIMI (Beklager om det måtte støte noen) og du betaler i kassen, hvem har du kjøpt varen av? RIMI butikken du betalte til eller til RIMIs leverandører?

    Er jo ganske logisk - Ikke sant?

  19. #679
    Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Chingling
    De uheldige frobrukerene som har innbetalt til PowerBuy har hverken fått en faktura eller produkt. De kan ikke lastes for at Master IT har tatt "rotta" på AVForum. Husk INGEN av forbrukerene har betalt en eneste krone til Master IT eller Ivar B...

    Når et salg er gjennomført og en kunde har fått sin vare, skal vedkommende kunde motta en faktura - er denne fakturaen utstedt av Butikken AS til AVForum så er det AVForum kunden skal forholde seg til. Er denne fakturaen utstedt til kunden så er det Butikken AS kunden skal forholde seg til. (Får ikke kunden en faktura eller garantiseddel som er utstedt til kunden fra Butikken AS så er det AVForum / PowerBuy kunden må forholde seg til)

    Frem til PowerBuy blir endret med tanke på gjennomføringen så er det faktisk de som sitter med ansvart!

    Og ta en titt på norges lover - så fremt disse lovene er vedtatt av en lovgivende forsamling (les stortinget) så er disse lovene hva VI skal forholde oss til og ikke hva en organisasjon / gruppe skulle ønske man måtte forholde seg til.
    Det har aldri vært vært god juss å ikke hvis til § ved en argumentasjon - du ville strøket glatt, uansett hvor god din argumentasjon er. Uansett er ikke din argumentasjon god for den sak heller....

    Hadde du kunnet noen form for juss, så ville du forstått at de tidligere gjennomførte salg vil legge grunn for hvor ansvaret ligger. Hva som er vane er meget viktig å legge til grunn.

    Plassering av selger gjøres som følgende. Etter Forbrukerkjøpsloven av 2002:
    § 1. Alminnelig virkeområde

    Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov.

    Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet.

    Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

    Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet.

    Loven gjelder bytte av ting så langt den passer
    AvForum har hele tiden lagt trykk på at de kun er en mellommann og ikke selger. Ved tidligere salg er jeg helt sikker på at Master-It har sendt faktura til kjøperen direkte - IKKE til AvForum. Det vil bli lagt vekt på hva som er tidligere gjennomført ved plassering av hvem som er faktisk er selger. I dette tilfelle er det for min (og mange andres del) liten tvil, Master-It er selger. Det er de som leverer varen til kunden, de utsteder faktura, de har garanti/reklamasjons ansvar osv. Alt dette tyder på at Master-It er selger. Ergo kan ikke avforum fanges av forbrukerkjøpsloven og et sett lover som er strengere enn avtalen som man godkjenner ved PowerBuy. Avforum er kun mellommann.

    Hvor vidt feilen med å overføre pengene før levering er noe som tilsier at avforum sitter med noe juridisk ansvar, skal jeg ikke svar på. Men jeg ser at Lygren føler et moralsk ansvar her, noe han skal berømmes for.

    Har litt problemer med å se Chingling sin rolle opp i dette her. Registrert den 25 juli som bruker og kun innlegg i denne tråden som "hobby-jurist" uten EN eneste lovhenvisning. Kommer aldri til å bli noe pondus bak disse utsagnene med bare å henvise til "Norges lover.

  20. #680
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Det har aldri vært vært god juss å ikke hvis til § ved en argumentasjon - du ville strøket glatt, uansett hvor god din argumentasjon er. Uansett er ikke din argumentasjon god for den sak heller....

    Hadde du kunnet noen form for juss, så ville du forstått at de tidligere gjennomførte salg vil legge grunn for hvor ansvaret ligger. Hva som er vane er meget viktig å legge til grunn.

    Plassering av selger gjøres som følgende. Etter Forbrukerkjøpsloven av 2002:

    AvForum har hele tiden lagt trykk på at de kun er en mellommann og ikke selger. Ved tidligere salg er jeg helt sikker på at Master-It har sendt faktura til kjøperen direkte - IKKE til AvForum. Det vil bli lagt vekt på hva som er tidligere gjennomført ved plassering av hvem som er faktisk er selger. I dette tilfelle er det for min (og mange andres del) liten tvil, Master-It er selger. Det er de som leverer varen til kunden, de utsteder faktura, de har garanti/reklamasjons ansvar osv. Alt dette tyder på at Master-It er selger. Ergo kan ikke avforum fanges av forbrukerkjøpsloven og et sett lover som er strengere enn avtalen som man godkjenner ved PowerBuy. Avforum er kun mellommann.

    Hvor vidt feilen med å overføre pengene før levering er noe som tilsier at avforum sitter med noe juridisk ansvar, skal jeg ikke svar på. Men jeg ser at Lygren føler et moralsk ansvar her, noe han skal berømmes for.

    Har litt problemer med å se Chingling sin rolle opp i dette her. Registrert den 25 juli som bruker og kun innlegg i denne tråden som "hobby-jurist" uten EN eneste lovhenvisning. Kommer aldri til å bli noe pondus bak disse utsagnene med bare å henvise til "Norges lover.
    Tar AVForum betalt for sine tjenester? Ja eller Nei
    (Om ja - hva er det å regnes som da? - Svar etter at du har lest på hvem som eier kontoen som pengen har blitt sendt til)

    Hvem betaler forbukeren penger til?

    Hvem har overført forbrukerenes penger før varen faktisk er levert?

    Har forbrukeren blitt informert om dette?

    Hvem er det som eier kontoen de ulike forbrukerene har innbetalt pengene til?
    (Dette er jo ikke en privatperson)

    Hvilken næringskode har eieren av denne kontoen og hva er dette selskapets rolle?

    Hvorfor kommer de plutselig med tilbud til alle som har innbetalt penger om å få kompensasjon?

    Hva er da det mest logiske å tro?

    (PS. for ordensskyld - næringskoden til PCPeroformance er 51.840 Engrosh. med datamaskiner, tilleggsuts. til datamask. samt progr.vare -- og dette mener jeg også ville infatte skjermer / TVer som er til bruk til både datamaskiner og annet)

    (Og hvor kommer det frem at AVForum gjør dette som privatperson?)

Side 34 av 59 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •