Bløffe på nypris - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 161
    Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Synes det er både komisk og skremmende å lese synspunktene til enkelte i denne tråden.

Jeg beskylder ingen her for å svindle, bare så så det er sagt, men det er likevel skremmende å lese at hvis du klarer å lure/bedra en kjøper til å betale mer en varen koster så er det helt greit.
    Men det går likevel under svindel om det er bevisst.

Jeg ser ikke problemet med å informere en selger om at nyprisen på dette produktet faktisk er lavere enn hva han ønsker for det. Går ikke det under ærlighet?
    Men det var vel det selger ønsket? å svindle en stakkar for egen vinning?

Jeg sier ikke at det ikke er lov å oppgi kjøpspris, men jeg mener nypris er dagens veiledene/butikk pris.
    Men om selger ønsker mer for varen enn den koster ny i butikk mener jeg at det må være lov å opplyse om dette. Selv om det går på bekostning av selgers bedrageri/svindel forsøk.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    ... Jeg sier ikke at det ikke er lov å oppgi kjøpspris, men jeg mener nypris er dagens veiledene/butikk pris. ...
    Her er kjernen til dette problemet. Jeg mener at nypris er prisen vedkommende ga for produktet da det ble kjøpt. "Nypris" er tydeligvis et for vagt begrep til at det kan stå uendret. Jeg refererer til mitt tidligere forslag om å endre selve ordlyden til å bli "pris ved kjøpsdato" eller noe i den duren.

Jeg er ikke i mot at svindelforsøk skal avsløres, men det er forskjell på å prøve å svindle noen og å prissette tingene i overkant optimistisk. Når det gjelder opplysning om dagens veiledende pris er dette noe kjøper bør kunne undersøke på egen hånd. Jeg ønsker ikke "amerikanske tilstander" hvor folk skal kunne fraskrive seg ethvert ansvar fordi de ikke fikk absolutt alle opplysningene opplest og matet på et sølvfat. Det skal lønne seg å bruke vettet!

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Britax: ved å sammenligne trådnr #73 og #121 så synes jeg du selv må renske opp.

Eksemplet ditt: Veiledende pris er 19.998,-, som ble senket til 15.998,-. Da er det 15.998,- som er nypris, selv om den kan skaffes til 12.998,- via nett eller i en spesiell butikk.

Så om selger oppgir nypris til 19.998,- så synes du at det burde være greit å opplyse om dette i komentar feltet, at veiledende pris faktisk er 15.998,-. Om selger da sletter anonsen og legger den opp på nytt med samme pris, så mener du det er svindel, da selger åpenbart vet dette og ikke oppga denne nyprisen fordi han ikke visste dette.

Men hva om du vet om at den kan skaffes for 12.998,-, og selger oppgir 15.998,- som nypris, men vil ha 14.600,- for varen, hva da? Her opererer du med tre priser og så tar du den gylne middelvei. Dette synes jeg er falskt gjort da du også vet om varen til 12.998,-. Da er ikke du noe bedre enn selgeren.

Du kan godt rette meg, men vær konsekvent. Mulig jeg er litt treg?

Active MPX sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Mange butikker i Oslo området gir ikke ut kopier av kvitteringer sånn uten videre. En kvittering må vel regnes som et verdipapir og det er vel neppe noen automatikk i å få en ny hvis man roter bort orginalen. HiFi Center kjeden har hjulpet med kopier vet jeg så lenge du kommer med en gyldig begrunnelse.
    Jeg har ihvertfall fått tak i kopi av kvittering fra butikken ved enhver anledning jeg har klart å rote den bort og den skal inn på service de siste 4 årene. Mange forhandlere har også kvitteringer på data. Rotet bort kvittering når produktet trenger reparasjon er mer enn gyldig nok begrunnelse

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Britax: ved å sammenligne trådnr #73 og #121 så synes jeg du selv må renske opp.

Eksemplet ditt: Veiledende pris er 19.998,-, som ble senket til 15.998,-. Da er det 15.998,- som er nypris, selv om den kan skaffes til 12.998,- via nett eller i en spesiell butikk.

Så om selger oppgir nypris til 19.998,- så synes du at det burde være greit å opplyse om dette i komentar feltet, at veiledende pris faktisk er 15.998,-. Om selger da sletter anonsen og legger den opp på nytt med samme pris, så mener du det er svindel, da selger åpenbart vet dette og ikke oppga denne nyprisen fordi han ikke visste dette.

Men hva om du vet om at den kan skaffes for 12.998,-, og selger oppgir 15.998,- som nypris, men vil ha 14.600,- for varen, hva da? Her opererer du med tre priser og så tar du den gylne middelvei. Dette synes jeg er falskt gjort da du også vet om varen til 12.998,-. Da er ikke du noe bedre enn selgeren.

Du kan godt rette meg, men vær konsekvent. Mulig jeg er litt treg?
    Har aldri sagt at det er enkelt.
    Men som du sier, jeg synes ikke det er noe galt i å oppgi pris til 15.998,- og ønske 14.600,- Dette er da under butikk/veiledende pris.

At det finnes en butikk som driver med import fra utlandet og klarer selge varen billigere enn i butikk i norge får så være.

Men om selger hadde satt nypris til 19.998,- og ønsket 16.500,- for varen, så mener jeg at det burde være greit å opplyse om dette uten at det skulle bli noe styr ut av det.

om selger da sletter anonnsen og legger den opp på nytt med samme priser, så mener jeg det åpenbart er for å prøve å lure noen til å betale mer enn varen koster ny, altså bedra/svindle en kjøper.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Er ikke her for å seile i medvind heller. Bra at du har d morsomt å koser deg.
    Hei Razor kan ikke du pretty please with sugar on top begynne å skrive hele settninger!
    Mobilspråk er noe tull. Som du kanskje har lagt merke til så er det ingen maksimumsgrense for hvor mange ord du kan skrive i et innlegg.
    Selvfølgelig så setter man den prisen som står på kvitteringen når man legger ut et produkt til salgs. Det får være opp til kjøper å gjøre research om pris osv.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det finnes en butikk som driver med import fra utlandet og klarer selge varen billigere enn i butikk i norge får så være.

Men om selger hadde satt nypris til 19.998,- og ønsket 16.500,- for varen, så mener jeg at det burde være greit å opplyse om dette uten at det skulle bli noe styr ut av det.

om selger da sletter anonnsen og legger den opp på nytt med samme priser, så mener jeg det åpenbart er for å prøve å lure noen til å betale mer enn varen koster ny, altså bedra/svindle en kjøper.
    Så det jeg betalte er ikke lenger relevant for meg det så lenge du har funnet en "ny" veiledende pris. Og dessuten er veiledende pris hos en annen importør ikke noe en bryr seg med for det er ikke den som importerte først? Og dessuten så er ikke selger en svindler før andre gangs annonsering? Fordi du sier fra at han ikke har rett pris, selv om det er det som står på kvitteringen. Blir bare irritert på meg selv for jeg skjønner ennå ikke hvor du vil.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror denne debatten egentlig handler om hvem som har ansvaret for å sjekke hva varen kan kjøpes for i dag.

Jeg mener det er kjøpers ansvar (caveat emptor - "let the buyer beware") å finne ut hva varen kan kjøpes for i dag. Hva selger betalte for varen i sin tid er helt irrelevant - både for kjøper og selger!

Og kan ikke varen kjøpes i dag, er det kjøpers oppgave å avgjøre hva han er villig til å betale. Jeg kan ikke fatte og begripe at prisen selger betalte en gang i tiden skulle ha noe som helst å si for hva kjøper er villig til å betale i dag - selgers forhandlingsutgangspunkt står jo (av og til ihvertfall) under "Ønsket pris".

Hvis noen føler seg lurt fordi en selger oppgir en annen "Nypris" enn hva markedspris er i dag, er det deres egen feil.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eneste som er interesant for meg er: er varen verdt det? Og konklusjonen kommer etter vurdering av funksjonalitet, tilstand, alder, etc-etc.
    Det er ikke verre, men når enkelte skal på død og liv fortelle meg hva som er nypris på et produkt jeg skal selge er, selv om jeg har kvitteringen, er det helt utrolig. Og kanskje i tillegg påstå at det er den andre prisen som gjelder, men ikke den tredje!
    Tror ansvaret må ligge på kjøper med tanke på å sjekke pris og verdi på varer de skal kjøpe.
    I eksemplet til Britax så har faktisk kjøper blitt lurt pga feil prisopplysning av Britax. En kan jo få den for 12.998,- Da har jo kjøper spart 3.000,-. Men det teller vel ikke...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt komisk at dere repeterer eksempelet mitt feil, selv etter at jeg korrigerte feilsiteringen første gangen. Veiledende var alltid 19.998,-, men 15.998,- var en vanlig utsalgspris. Du, Britax, har selv sagt at det er helt ok å oppgi veiledende pris.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wotg
    Hei Razor kan ikke du pretty please with sugar on top begynne å skrive hele settninger!
    Mobilspråk er noe tull. Som du kanskje har lagt merke til så er det ingen maksimumsgrense for hvor mange ord du kan skrive i et innlegg.
    Vet det, er bare en dårlig uvane.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det jeg betalte er ikke lenger relevant for meg det så lenge du har funnet en "ny" veiledende pris. Og dessuten er veiledende pris hos en annen importør ikke noe en bryr seg med for det er ikke den som importerte først? Og dessuten så er ikke selger en svindler før andre gangs annonsering? Fordi du sier fra at han ikke har rett pris, selv om det er det som står på kvitteringen. Blir bare irritert på meg selv for jeg skjønner ennå ikke hvor du vil.
    Du nærmer deg!

Man skal være forsiktig med å kalle noen for svindlere, så å brase ut med å kalle en selger for svindler fordi han ønsker mer enn en vare koster i butikk synes jeg blir feil, det kan jo være så enkelt som at det var noe han ikke var klar over.

Et annet "problem" er at man blir halshugget hvis man opplyser om dette i komentarfeltet, da det vissnok står i reglene at det ikke skal fåregå prisdiskusjon der (jeg har ikke giddet å lese dette ops: )

Forstår selvsagt at selger ønsker mest for varen, men å bevisst prøve å lure en kjøper er hva jeg synes er galt (tok du det nå? )

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    Så kan jeg trekke fram et annet eksempel, som både jeg og Razor bemerket. (Stemmer ikke det Razor) En kar som skulle selge en Pioneer plasma 42". Nypris veil er 20000, denne karen skulle ha 23000 brukt, er det riktig confused:. Nypris var i flg han 28000, det stemmer sikkert det, men ikke med dagens pris.
    Dette er direkte feil. Veiledende pris på den 427'en er 29998,-, både ifølge den siste prislisten til Pioneer og denne siden.

Frode

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Litt komisk at dere repeterer eksempelet mitt feil, selv etter at jeg korrigerte feilsiteringen første gangen. Veiledende var alltid 19.998,-, men 15.998,- var en vanlig utsalgspris. Du, Britax, har selv sagt at det er helt ok å oppgi veiledende pris.
    Ja, og poenget var?

Men i det tilfellet var jo og vanlig butikkpris 15.998,-?
    Da synes jeg det er greit å opplyse om det.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget var at veiledende og reell butikkpris ikke nødvendigvis sammenfaller. Er man da en svindler om man oppgir veiledende?

Ta for eksempel Focal. Her operer forhandler med høyst oppblåste veiledende priser, og folk på forumet som handler høyttalere der sier stort sett noe i retning av "fikk en bra pris av André, høhø ", med "ring og spør, jeg får ikke lov å si noe" om man spør hva "en bra pris" innebærer. Hva oppgir man da som nypris?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Poenget var at veiledende og reell butikkpris ikke nødvendigvis sammenfaller. Er man da en svindler om man oppgir veiledende?

Ta for eksempel Focal. Her operer forhandler med høyst oppblåste veiledende priser, og folk på forumet som handler høyttalere der sier stort sett noe i retning av "fikk en bra pris av André, høhø ", med "ring og spør, jeg får ikke lov å si noe" om man spør hva "en bra pris" innebærer. Hva oppgir man da som nypris?
    Nope.

Om man får en vare eller får den billig spiller ingen rolle.
    Nå har jeg sagt det så mange ganger at jeg begynner å bli ganske lei hele tråden, Hvis noen prøver å lure en kjøper til å betale mer enn varen koster/kostet ny i butikk må det være lov å si i fra.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig hvis det er snakk om ondsinnet svindel, men hvor ofte er det det? Stort sett dreier dette seg om folk som har kjøpt dyrt og ønsker å selge dyrt. Det er opp til de som tråler bruktmarkedet å sjekke hva varen koster nytt. Hvorfor er de ellers på bruktmarkedet hvis de ikke har lyst til å spare penger (eller har en filosofi om at bruktmarkedet redder verden ved å resirkulere godene)?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei igjen
    først til pogwag . Selvfølgelig er det noen butikker som driver individuellt salg
    ( definer dette som dere vil , men noen vil vel kalle dette personlig kundebehandling med innslag av både innbytte og nykjøp i samme butikk ) så hva man egentlig ga for en vare kan vel sprike noe .
    har forøvrig vært hos Andre og fått gode priser uten at det ble noe salg av den grunn . Det ble Klipsch på meg ( BM Audio )
    Synes forøvrig at denne tråden begynner å ligne flisespikkeri .
    Har du kvittering med kjøpssum så må jo dette være NYPRIS uansett om produktet har falt eller steget i pris . Mener det er kjøpers ansvar å kontrolere
    om prisen er realistisk i dagens marked , bare se på bilbransjen hvem vil betale
    mer enn listepris for en bruktbil ?????
    gubben

selges Patos B510 og en Suzuki SV 650 s

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen prøver å lure en kjøper til å betale mer enn varen koster/kostet ny i butikk må det være lov å si i fra.
    Da ble vi enige, (nesten). Hvis min vare kostet 19.998,- så skriver jeg det. Og vil jeg da ha 16.400,- så vil jeg det. Sånn er det bare!:-D

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble vi enige, (nesten). Hvis min vare kostet 19.998,- så skriver jeg det. Og vil jeg da ha 16.400,- så vil jeg det. Sånn er det bare!:-D
    Og jeg kommer neppe til å bry meg :-D

Men jeg ser ikke noe problem med at andre da bemerker at vanlig butikkpris på ny vare er 15.998,-

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •