Bløffe på nypris - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 161
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Her mener jeg at hvis veiledende pris er senket til 15.998,- så er det nypris. selv om den kan skaffes til 12.998,- via nett eller i en spesiell butikk.

Så om selger oppgir nypris til 19.998,- så synes jeg at det burde være greit å opplyse om dette i komentar feltet, at veiledende pris faktisk er 15.998,-
    om selger da sletter anonsen og legger den opp på nytt med samme pris, så mener jeg det er svindel, da selger åpenbart vet dette og ikke oppga denne nyprisen fordi han ikke visste dette.
    Du gidder ikke lese hele avsnittet før du svarer?

Veiledende pris var 19.998,- hele tiden. Mange forhandlere tok likevel 15.998,- for den, men det var aldri veiledende pris.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg kjøpt en komponent til 20.000kr, og vil selge den i dag til 17.000kr så er det helt OK, selv om nypris i dag er 16.000kr, og jeg er fullt klar over det? :???:
    Ja. Og det kalles IKKE svindel dette da mann. Det kalles salg. Og kjøper du uten å ha sjekket bruktmarkedet generelt så er det ditt problem. Ikke selgers.

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Siden det stadig er AVtorget det er snakk om her og BenQ 8720 trekkes frem som et (spesielt) eksempel må jeg få lov til å påpeke at man skal lese relativt lite på dette forumet før man skjønner at den har falt mye i pris i det siste.

Nypris er den prisen som står på kvitteringa, eventuelt det man ga for varen da man kjøpte den brukt. Om selger velger å opplyse om eventuelt annen gjeldende veiledende pris er opp til han selv. Kjøper man brukt har man et ansvar for å sjekke at det man kjøper er kurant vare. Det er forskjell på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven

Ja, du har lov til å kreve hva du vil for varen din. Det er ikke kjøpstvang på AVtorget, så en eventuell kjøper har kjøpt fordi han/hun syntes det var en grei pris. Hvis kjøperen går på en økonomisk smell på grunn av kjøpet vil jeg påstå at vedkommende ikke burde ha kjøpt noe så dyrt i utgangspunktet. Det er jo innlysende for de fleste at når man kjøper dyre ting brukt bør man forsikre seg om at man ikke blir lurt.
    Right!

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEN, er det egentlig noen som bryr seg om "nyprisen"? Det avgjør definitivt ikke om jeg kjøper et produkt eller ikke!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Og her er eksempelet på hvor enkelt kjøper kan finne ut slike ting selv. Du greide det jo fint
    Tar meg 2 sek. Men jeg synes det måtte være kipt om en skulle inngå en handel som viser seg å være lureri. Det må kunne kalles lureri når man setter ønsket pris høyere enn hva den koster ny?

Det er tydligvis mange her inne som synes det er greit å "lure" folk.. Jeg er ikke en av dem :P Jeg skriver nøyaktig hva produktet koster nytt pr i dag. Det er også det riktige synes jeg.

P.S det er også veldig mange her som lar seg trekke opp lett Det er jo også litt gøy da. Sant Razor?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    MEN, er det egentlig noen som bryr seg om "nyprisen", det avgjør definitivt ikke om jeg kjøper et produkt eller ikke!
    Enig.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så flesteparten på forumet mener at det er greit å lure kjøpere hvis de får det til, og at det er en uting å skrive i kommentarfeltet at dette er ikke nypris på pruduktet i dag.

Vel, jeg synes det er en smule uetisk, norge er full av svindlere fra før så hvorfor være bedre selv :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Ja. Og det kalles IKKE svindel dette da mann. Det kalles salg. Og kjøper du uten å ha sjekket bruktmarkedet generelt så er det ditt problem. Ikke selgers.
    Der er jeg TOTALT uenig. Det kalles ikke salg, men svindel. Det er da helt sikkert mange som ikke er så opplyste at de finner ut av de forskjellige prisene, slik at de fort kan bli "lurt". Eller hva?

Da spør jeg deg, hadde du hatt god samvittighet hvis du hadde solgt et produkt dyrere en veil pris pr i dag?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vi vel alle enige....Tilbake til valgets kval angående kjøp av plasma tv :P Kos dere

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbel post..

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    Der er jeg TOTALT uenig. Det kalles ikke salg, men svindel.
    Hvordan kan du si noe sånt da :?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å utdype den litt mer Smurfen.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette går vel under uberettiget vinning?
    "I den norske straffeloven fra 1902 reguleres bedrageri i § 270. Det som er straffbart er for det første der noen for å skaffe seg en uberettiget vinning «ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for»
    Slik fremkallelse av villfarelse hos fornærmede kan skje også ved en unnlatelse, typisk der man unnlater å opplyse noe som motparten måtte forvente å få vite dersom det var tilfelle."

Om det er forventet å få vite at ny pris i dag ikke er det man oppgir forblir vel et definisjons spørsmål.

Men jeg mener det som mange kommer med i denne tråden er bedrageri/svindel, fordi man prøver bevisst å villede en kjøper til å tro at varen er dyrere enn den faktisk er.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "I den norske straffeloven fra 1902 reguleres bedrageri i § 270. Det som er straffbart er for det første der noen for å skaffe seg en uberettiget vinning «ved å fremkalle, styrke eller utnytte en villfarelse rettsstridig forleder noen til en handling som volder tap eller fare for tap for ham eller den han handler for»
    Slik fremkallelse av villfarelse hos fornærmede kan skje også ved en unnlatelse, typisk der man unnlater å opplyse noe som motparten måtte forvente å få vite dersom det var tilfelle."

Om det er forventet å få vite at ny pris i dag ikke er det man oppgir forblir vel et definisjons spørsmål.

Men jeg mener det som mange kommer med i denne tråden er bedrageri/svindel, fordi man prøver bevisst å villede en kjøper til å tro at varen er dyrere enn den faktisk er.
    Det er jeg helt enig i! Meget godt formulert!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    P.S det er også veldig mange her som lar seg trekke opp lett Det er jo også litt gøy da. Sant Razor?
    Jeg bare prøvde å se om du lot deg trekke opp:mrgreen Det klarte jeg altså ikke ops: eller ?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    Jeg bare prøvde å se om du lot deg trekke opp:mrgreen Det klarte jeg altså ikke ops: eller ?
    Du klarte det nesten :-D Men jeg tar det hele med klingende ro. Er artig med slike diskusjoner som dette.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

For å gjøre en ting klart, jeg er ingen tilhenger av svindel og støtter ingen som bevisst prøver å svindle folk. Når det er sagt er min oppriktige mening at å sette nyprisen til det man ga for produktet er like greit som å sette dagens nypris. Kanskje ordet "nypris" burde endres siden det tydeligvis er såpass mye uenighet om hva det betyr? Hva med å kalle det "Pris ved kjøpsdato"?

Dagens veiledende pris/billigste pris i nettbutikk mener jeg fremdeles at kjøper bør kunne finne frem til selv.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så dumt det. Eventuelt kan Britax, Razor og Maarten få oppgaven med å oppdatere alle nyprisene på torget, så ingen blir svindlet.

Om feltet om nypris ikke hadde vært der hadde jeg skrevet noe i retning av "kjøpt hos [forhandler] for [beløp] kroner den [dato/år]", så kan folk heller grave etter nyere priser om de vil selv.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg hadde kjøpt en BenQ til 60000 før den raste i pris hadde jeg nok satt nypris til det jeg betalte for den og hadde kvittering på, men jeg hadde nok også vært ærlig nok til å sette brukt/ønsket pris ut fra hva den selges for nå...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Om jeg hadde kjøpt en BenQ til 60000 før den raste i pris hadde jeg nok satt nypris til det jeg betalte for den og hadde kvittering på, men jeg hadde nok også vært ærlig nok til å sette brukt/ønsket pris ut fra hva den selges for nå...
    Tør jeg spørre om du mener hva du kan forvente å få for den, ikke hva den selges for nå? En stor forskjell i mange sammenhenger.

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •