Bløffe på nypris - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 161
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hmmm.... Berre for å spørre. Når ein person skriv ein åpenbart for høy nypris, eventuelt kun i forhold til nypris i dag, ikkje når personen kjøpte det. Bør det ikkje være mulig å kommentere dette i salgstråden? Ser ikkje problemet med at noen opplyser om at det er mulig å kjøpe eit produkt billigere nytt, enn kva ein selger prøver å selge det for brukt. Dette burde være ein side som tok vare på alle parter ikkje kun dei som selger noko...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer ann på hvordan en def. nypris. Prisen da jeg kjøpte den ny.. er jo også en nypris.. eller hur? Og som jeg har nevnt tidligere i tråden, nypris her, er ikke altid lik nypris der..!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste skjønner vel at f.eks. avtorget er selgers marked, det er selger som lager annonsen, selger som har produktet og som bestemmer prisen en vil selge for. Kjøper må da ganske enkelt sette seg inn i hva varen er verd og finne ut av hva produktet, eventuellt hva tilsvarende produkt koster idag er min mening. Dette går også klart frem av retningslinjene til avtorget og de fleste andre salgsforum, synes man prisen er urimelig er det jo bare å holde kjeft.

Om en kjøper velger å kjøpe varen for en pris som noen mener er for høy er det uansett kjøpers eget valg og ikke noe vi andre trenger å blande oss borti

Selvfølgelig er jeg enig i at det finnes useriøse selgere, men det må vel være noen av dem og for at man skal huske å være skjerpet og kritisk når man vurderer en vare

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Er dette en hobby du har, å irritere deg over andre personer eller? Hvis prisen er feil.. Så dropp å kjøpe.. så enkelt er det egentlig, faktisk!!
    Egentlig så driter jeg i d, må jo fyre opp stemningen litt her inne, hehe.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Maarten
    Så kan jeg trekke fram et annet eksempel, som både jeg og Razor bemerket. (Stemmer ikke det Razor) En kar som skulle selge en Pioneer plasma 42". Nypris veil er 20000, denne karen skulle ha 23000 brukt, er det riktig confused:. Nypris var i flg han 28000, det stemmer sikkert det, men ikke med dagens pris.
    Og her er eksempelet på hvor enkelt kjøper kan finne ut slike ting selv. Du greide det jo fint

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Og her er eksempelet på hvor enkelt kjøper kan finne ut slike ting selv. Du greide det jo fint
    Men hva hvis kjøper ikke sjekker først og stoler på selger, og først etter å ha kjøpt oppdager dette.

Jeg synes det er feil.

Det burde i allefall være lov for andre som fatisk sitter med denne informasjonen å bemerke det under kommentarer, da det faktisk ligger på grensen til å være svindelforsøk, i allefall hvis selger er klar over dette (noe de stort sett er). :-?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du altså om en butikk selger en vare dyrere enn andre butikker, så er det på grensen til svindel?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mener du altså om en butikk selger en vare dyrere enn andre butikker, så er det på grensen til svindel?
    Ja hvis prisen er høyere enn veiledende pris fra produsent, så vil jeg si det grenser til svindel.

Har vært mange svindler som har foregått på denne måten :???:
    var mange som kjøpte "Hi-End" høyttalere for mange tusen for noen år tilbake (husker ikke hva de het), som ikke var verd esken de kom i engang.
    En ekte entusiast vil selvsagt avsløre dette med en gang, men de som ikke har noen kjennskap til hifi vil kunne gå på denne svindelen.

Mener du at dette er helt greit, fordi de ikke visste bedre? :-|

Eks. Benq 8720, nypris på denne er ikke 65.000 fordi den kostet det for noen måneder siden, nypris i dag er vel ca 15.000, for det er det den selges for.

Så hvis selger prøver å selge den for "halv pris", 32.000kr, så synes du det er helt greit om han klarer å svindle noen, fordi han ikke sjekket dette opp på egen hånd. Det synes ikke jeg i allefall.

Men nå har vi sporet litt av den opprinnelige debatten.
    Jeg mener fast og bestemt at nypris er det varen koster i dag, eller veiledende da den ble tatt ut av salg.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket ikke om høyere enn veiledende, men høyere enn de fleste butikker. Mange produkter selges jo jevnt og til lavere pris enn veiledende.

Men så veiledende pris er altså ok å oppgi som nypris?

Poenget er at ved bruktkjøp (og generelt kjøp av mindre kjente forhandlere) vet kjøper at det er en viss risiko, og burde ta sine forholdsregler, og sjekke hva prisen på et produkt ligger på . Noe annet ville være som å saksøke fordi kaffen var varm og man fikk vondt i hendene.

Noe annet som ble nevnt er at det ikke skal være nødvendig å følge med på prisutviklingen på et produkt man allerede har kjøpt. La kjøperne ta seg av prisjakt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg ta et eksempel:

Arcam AVR-300 ble lansert med en prislapp på 19.998,-. Denne ble et par måneder senere solgt av en forhandler (husker ikke hvilken) for 12.998,-. Dette varte en liten stund, forhandleren kvittet seg med agenturet, og forsterkeren ble senere stort sett solgt for 15.998,-, men veiledende pris var gjennom hele produktets salgstid 19.998,-. Denne summen ble også oppgitt ved tester i DVD&Hjemmekino og Lyd&Bilde.

Jeg ville sagt det var forsøk på svindel om en person hadde lagt ut denne på bruktmarkedet med en oppgitt nypris på 25000,-, men 19.998,-? Helt ok, om den faktisk ble kjøpt for den summen.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakket ikke om høyere enn veiledende, men høyere enn de fleste butikker. Mange brukter selges jo jevnt og til lavere pris enn veiledende.

Men så veiledende pris er altså ok å oppgi som nypris?

Poenget er at ved bruktkjøp (og generelt kjøp av mindre kjente forhandlere) vet kjøper at det er en viss risiko, og burde ta sine forholdsregler, og sjekke hva prisen på et produkt ligger på . Noe annet ville være som å saksøke fordi kaffen var varm og man fikk vondt i hendene.
    Ja selvsagt er veiledende helt ok, ellers hadde det ikke vært noe marked for å drive butikk, da måtte vi kjøpe alt via nett..

Slik som benq'en, veiledende i dag regner jeg med er 17.000 eller deromkring, men en som prøver å selge denne til 32.000 og oppgir nypris til 65.000, mener jeg driver med svindel.

Jeg kan forstå ditt synspunkt, men jeg er ikke enig i at det er slik det skal være :-D

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men prøv å komme på noen flere eksempler som ligner på det med den projektoren, så argumentet får litt tyngde. Det prisfallet var et ekstremt sært isolert tilfelle, ikke noe som skjer en gang i uka. Projektorer er dessuten noe for seg selv prismessig, og her er det ekstremt viktig at kjøper er obs på reell vs veiledende vs utsagspris.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La meg ta et eksempel:

Arcam AVR-300 ble lansert med en prislapp på 19.998,-. Denne ble et par måneder senere solgt av en forhandler (husker ikke hvilken) for 12.998,-. Dette varte en liten stund, forhandleren kvittet seg med agenturet, og forsterkeren ble senere stort sett solgt for 15.998,-, men veiledende pris var gjennom hele produktets salgstid 19.998,-. Denne summen ble også oppgitt ved tester i DVD&Hjemmekino og Lyd&Bilde.

Jeg ville sagt det var forsøk på svindel om en person hadde lagt ut denne på bruktmarkedet med en oppgitt nypris på 25000,-, men 19.998,-? Helt ok, om den faktisk ble kjøpt for den summen.
    Her mener jeg at hvis veiledende pris er senket til 15.998,- så er det nypris. selv om den kan skaffes til 12.998,- via nett eller i en spesiell butikk.

Så om selger oppgir nypris til 19.998,- så synes jeg at det burde være greit å opplyse om dette i komentar feltet, at veiledende pris faktisk er 15.998,-
    om selger da sletter anonsen og legger den opp på nytt med samme pris, så mener jeg det er svindel, da selger åpenbart vet dette og ikke oppga denne nyprisen fordi han ikke visste dette.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men prøv å komme på noen flere eksempler som ligner på det med den projektoren, så argumentet får litt tyngde. Det prisfallet var et ekstremt sært isolert tilfelle, ikke noe som skjer en gang i uka. Projektorer er dessuten noe for seg selv prismessig, og her er det ekstremt viktig at kjøper er obs på reell vs veiledende vs utsagspris.
    Uff, jeg har ikke tålmodighet til å lete mye
    Men etter den siste posten, så skjønner de fleste hva jeg mener, og jeg kommer ikke til å poste særlig mer i denne tråden, om ikke noen quoter direkte til meg med spørsmål. :-D

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veiledende pris ER: VEILEDENDE PRIS! Det er IKKE garantert minstepris. Deler av denne tråden er utrolig, (sikkert ikke alle som synes jeg er helt god heller:twisted: ). Hva butikker velger å selge en vare for er ikke vårt problem. Det som er vår utfordring er å finne varer til en rimeligst mulig pris. Det er egentlig ikke vanskelig bare en har tilgang på nett og de sinnsyke mengder reklame vi daglig får i posten.
    Beklager Britax, deg er jeg"litt" uenig med: Kjøpte jeg Arcam AVR-300 for 19.998,- så er det nyprisen jeg har kommet til å oppgi, for det står det på kvitteringen og ikke 15.998,-. Men igjen så er du enig i at 12.998,- ikke er nypris selv om den kan skaffes for dette beløpet. Da er det plutselig 15.998,- som gjelder. Nå må du se til å bestemme deg gutt.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    You got it wizkid
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Veiledende pris ER: VEILEDENDE PRIS! Det er IKKE garantert minstepris. Deler av denne tråden er utrolig, (sikkert ikke alle som synes jeg er helt god heller:twisted: ). Hva butikker velger å selge en vare for er ikke vårt problem. Det som er vår utfordring er å finne varer til en rimeligst mulig pris. Det er egentlig ikke vanskelig bare en har tilgang på nett og de sinnsyke mengder reklame vi daglig får i posten.
    Beklager Britax, deg er jeg"litt" uenig med: Kjøpte jeg Arcam AVR-300 for 19.998,- så er det nyprisen jeg har kommet til å oppgi, for det står det på kvitteringen og ikke 15.998,-. Men igjen så er du enig i at 12.998,- ikke er nypris selv om den kan skaffes for dette beløpet. Da er det plutselig 15.998,- som gjelder. Nå må du se til å bestemme deg gutt.
    Jeg har vært bestemt hele tiden!
    Jeg mener at veiledende pris i dag er nypris. er det ikke det jeg har sagt?
    Har kanskje vært litt uklar?

Så mange mener altså at forsøk på lureri/svindel er helt greit?
    Har jeg kjøpt en komponent til 20.000kr, og vil selge den i dag til 17.000kr så er det helt OK, selv om nypris i dag er 16.000kr, og jeg er fullt klar over det? :???:

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden det stadig er AVtorget det er snakk om her og BenQ 8720 trekkes frem som et (spesielt) eksempel må jeg få lov til å påpeke at man skal lese relativt lite på dette forumet før man skjønner at den har falt mye i pris i det siste.

Nypris er den prisen som står på kvitteringa, eventuelt det man ga for varen da man kjøpte den brukt. Om selger velger å opplyse om eventuelt annen gjeldende veiledende pris er opp til han selv. Kjøper man brukt har man et ansvar for å sjekke at det man kjøper er kurant vare. Det er forskjell på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven

Sitat Opprinnelig postet av Britax
    Har jeg kjøpt en komponent til 20.000kr, og vil selge den i dag til 17.000kr så er det helt OK, selv om nypris i dag er 16.000kr, og jeg er fullt klar over det?
    Ja, du har lov til å kreve hva du vil for varen din. Det er ikke kjøpstvang på AVtorget, så en eventuell kjøper har kjøpt fordi han/hun syntes det var en grei pris. Hvis kjøperen går på en økonomisk smell på grunn av kjøpet vil jeg påstå at vedkommende ikke burde ha kjøpt noe så dyrt i utgangspunktet. Det er jo innlysende for de fleste at når man kjøper dyre ting brukt bør man forsikre seg om at man ikke blir lurt.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Siden det stadig er AVtorget det er snakk om her og BenQ 8720 trekkes frem som et (spesielt) eksempel må jeg få lov til å påpeke at man skal lese relativt lite på dette forumet før man skjønner at den har falt mye i pris i det siste.

Nypris er den prisen som står på kvitteringa, eventuelt det man ga for varen da man kjøpte den brukt. Om selger velger å opplyse om eventuelt annen gjeldende veiledende pris er opp til han selv. Kjøper man brukt har man et ansvar for å sjekke at det man kjøper er kurant vare. Det er forskjell på kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven
    Men om selger er klar over at veiledende pris i dag er 16.000, er det da ikke et forsøk på å svindle en stakkar som tror dette er et kjempetilbud og hiver seg på telefonen før han har fått tenkt/sett seg rundt?
    Det mener jeg at det er

Og ja, Benqen er et svært spesielt tilfelle, men det er ikke det eneste, det er mange flatskjermer og annen elektronikk som forbedres svært raskt og faller svært raskt i pris, men det betyr ikke at alle tenker like raskt når de ser noe som ser ut til å være et kjempetibud.

Avforum er ikke så ille, Finn er i en helt annen liga når det kommer til svindelforsøk

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "A fool and his money are soon parted"

Edit: Hvis man hiver seg på telefonen for å kjøpe så fort man ser en annonse så bør man vite at man gjør det fordi det er et kupp. I slike tilfeller må man VITE hva produktet er verdt, ikke ta alt det selger skriver i annonsen for god fisk.

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •