Misbruk av kommentarfeltet på Avtorget - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 91
    Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Kan tenke meg du hadde vært strålende fornøyd om du hadde kjøpt et produkt brukt til 10000,- så funnet det nytt noen dager etterpå til 9000,- For trossalt, du var jo fornøyd på tidspunktet av kjøpet?
    Fine eksempler du koker sammen. Har du noen konkrete hendelser der dette har skjedd?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm jeg har ihvertfall veldig vanskelig med å la syke annonser passere. Har sett diverse ting bli forsøkt solgt til ganske hårreisende priser innpå her, og for å være ærlig blir jeg ganske pissed når jeg ser det. Er greit nok ikke noen Finn.no tilstander her og det kan man kanskje takke komentarfeltet for? En annen ting burde jo være at små redigeringer av annonsen burde være mulig. Om man legger inn et produkt til f.eks en litt høy pris og ønsker å redusere den så hjelper det lite å skrive om dette i komentar feltet da halvparten ikke gidder å trykke på linken din engang fordi prisen er for høy i utgangspunktet.
    Blir irritert jeg og, men lite å gjøre med det.
    Og irriterer man seg over det så er det jo bare å sende PM til selger...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Fine eksempler du koker sammen. Har du noen konkrete hendelser der dette har skjedd?
    Nei dette var et eksempel satt på spissen bare for å forklare synspunktet mitt.
    Og ja jeg tar drastiske eksempler når enkelte nærmest forsvarer svindel som OK så lenge kjøper er fornøyd. Han er uvitende og kanskje dum vil jeg si. En kjapp runde rundt finn.no beviser jo hvor ille enkelte selgere er og den normale godtroende mannen i gata tenker ofte ikke så veldig langt. Det er å utnytte folks tillit

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjøper har alltid selv ansvaret for å gjøre de nødvendige undersøkelser, og hvis vedkommende trenger råd er det jo bare å legge ut et spørsmål på forumet, så er jo vi stort sett veldig behjelpelige. Det blir uansett helt feil å kommentere andre folks annonser, og med mindre de er åpenbart svindel (da slettes de selvsagt) er det ikke ulovlig å ta seg betalt for ting her i landet. Stort sett blir ikke overprisede produkter solgt, og blir det de; ja da har faktisk markedet avgitt dom.

Newcomer Ludomaniac sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kid
    Annonsen dette dreier seg om, er defintivt ikke verdt prisen, kontra hva slike har gått for tidligere her.
    Hvem i granskauen bryr seg om hva du mener ting er verdt??? Det kan meget godt være at du synes at ting er for høyt priset, men du bør kanskje forholde deg til reglene og ta slike ting på PM...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Yepp, hør på Ludomaniac i dette tilfellet kid (selv om kanskje Ludoen kunne uttrykket seg litt mindre spissformulant... ), selv om jo prøver å hjelpe kjøperen er faktisk resultatet at du skaper usikkerhet for både kjøper og selger ved å kommentere slike ting. I tillegg undergraves jo regelverket vårt når folk ikke respekterer dette, og det er jo dumt, spesielt ettersom vi ikke har like mye tid til å moderere denne delen av tjenesten.

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei dette var et eksempel satt på spissen bare for å forklare synspunktet mitt.
    Og ja jeg tar drastiske eksempler når enkelte nærmest forsvarer svindel som OK så lenge kjøper er fornøyd. Han er uvitende og kanskje dum vil jeg si.
    1) Den eneste som snakker om svindel her er du - resten av tråden handler om markedsøkonomi - og at en vare faktisk kan være mer verdt for enkelte enn den prisen du synes (bestemmer?) er korrekt

2a) "Uvitende og dum?" - les din egen setning en gang til - du skal altså "beskytte" en fornøyd kjøper som du anser som uvitende og dum?

2b) "Uvitende og dum" - meg kanskje? - stemmer definitivt ikke, da må du nok lete andre steder

3) Det ser ut som vi nå har en unik mulighet til å utnevne AVtorgets eget prispoliti, det må jo bare bli bra...

4) - strøket av sensuren -

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wintermute
    1) Den eneste som snakker om svindel her er du - resten av tråden handler om markedsøkonomi - og at en vare faktisk kan være mer verdt for enkelte enn den prisen du synes (bestemmer?) er korrekt

2a) "Uvitende og dum?" - les din egen setning en gang til - du skal altså "beskytte" en fornøyd kjøper som du anser som uvitende og dum?

2b) "Uvitende og dum" - meg kanskje? - stemmer definitivt ikke, da må du nok lete andre steder

3) Det ser ut som vi nå har en unik mulighet til å utnevne AVtorgets eget prispoliti, det må jo bare bli bra...

4) - strøket av sensuren -
    1. Og hvis du leser innlegget ser du at finn.no blir dratt frem som eksempelet her. Og kan du med hjerte på hånden sitte her å fortelle at det er 100% ærlighet på det torget? Er dessuten markedet som bestemmer prisen ikke jeg. Dvs om produktet fremdeles finnes på markedet, om ikke så siste salgs pris.

2a. Uvitende eller KANSKJE dum, ment slik at en person som er ny til dette og ikke har kunnskap om brukt kjøp via internett som de fleste her har som innebærer å dobbelsjekke bruktvarer og priser. Er jo litt synd at samtlige på lære dette "The hard way".

2b. Om du føler deg truffet her er så var ikke det min hensikt.

3. Tja tar den som ironi. Men tenk litt over det. Fins ikke dette allerede fra før via Prisguider, Blader, Aviser, TV, Radio? Om noen så skulle gjøre dette for brukte varer ville det kanskje ikke vært dumt men dessverre bortimot umulig å gjennomføre.

4. Lar heller være å tenke på det som skulle ha stått der.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MISBRUK?

Da jeg fikk den store interessen for H/K søkte jeg på kvasir om forskjellig utstyr jeg ville vite mest mulig om tester, erfaringer osv, blei stadig linka inn til avforum:-D og fant ut at her var der folk med peiling og veldig god erfaring virket til og med ærlig her inne så da mener jeg: Ja sei ifrå hvis prisene på avtorget er overpriset... ble medlem her for at her fikk jeg svar på mye av det jeg lurte på, priser, kvalitet osv.... er kjempeglad for å finne stort sett seriøsiteten her på avforum, så fortsett å henge ut de som tar åkerpriser

---------------
    Harman Kardon avr 7500
    Harman Kardon HD 750
    Sony RDR-HX 900
    Technics SL-BD20D ( venyl)
    Nad riaa
    Acer projektor

Jamo classic 10
    B&W S2 603
    B&w S2 602
    B&w s2 600
    Proson 18 sub
    uscarvor 12 sub ( søppel)[
    SIZE="1"][/SIZE]

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wizkid
    Synes også det må gå an å redigere annonsen i ettertid, da det kan være noen, (les:meg), som er litt senil og glemmer enkle ting.
    Merk annonsen som solgt og legg opp en ny... Eller bruk kommentarfeltet som nevnt lengre frem i tråden.

Sitat Opprinnelig postet av audiofrustrert
    Da jeg fikk den store interessen for H/K søkte jeg på kvasir om forskjellig utstyr jeg ville vite mest mulig om tester, erfaringer osv, blei stadig linka inn til avforum og fant ut at her var der folk med peiling og veldig god erfaring virket til og med ærlig her inne så da mener jeg: Ja sei ifrå hvis prisene på avtorget er overpriset... ble medlem her for at her fikk jeg svar på mye av det jeg lurte på, priser, kvalitet osv.... er kjempeglad for å finne stort sett seriøsiteten her på avforum, så fortsett å henge ut de som tar åkerpriser
    Skal si meg ganske enig i det du skriver her. Har selv blitt mer erfaren innen av utstyr, takket være avforum.

Og er det sånn at en vare er overpriset, blir den jo som regel ikke solgt. Kjøper bør jo selv søke litt rundt produktet han/henne er interessert i, for å finne ut om dette er et godt kjøp eller ikke. Er det sånn at avforumet har en regel om at pris ikke skal diskuteres under kommentarfeltet, så gjør man ikke det. Regler må vi ha for at dette skal være et godt forum å bruke. Så kort sagt... Følg reglene som er satt :-D

Er selv ofte innom avtorget å ser på annonsene. Og sitter med et inntrykk av at de som oftest legger inn kommentarer, er de som ikke skal kjøpe...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye, mildt sagt merkelig argumentasjon i denne tråden.

I et salg, så ønsker selger å oppnå høyest mulig salgspris, mens kjøper ønsker det motsatte. Om disse to kommer til enighet så er det totalt uinteressant om prisen er over markedsverdi. Punktum, ferdig.

Du kan også snu på det og ta et tilfelle hvor "Ola" arver noe merkelige store tunge forsterkerting fra avdød onkel. "Ola" får ikke disse til å fungere og de har et merkelig navn "McIntosh" som han aldri hør hørt om før. Ola velger da og selge disse billig på finn.no for en tusenlapp. Merkelig nok så blir disse solgt øyeblikkelig og Ola er fornøyd.

Er her kjøperen pliktig å oppgi korrekt markedsverdi på produktet, og dermed avstå fra og gjøre sitt livs røverkjøp?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ronnyr
    Og sitter med et inntrykk av at de som oftest legger inn kommentarer, er de som ikke skal kjøpe...
    Da er vi to. Lettere å synse hvis man ikke er involvert...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

I HTPC kategorien dukker det stadig opp horrible eksempler på svindelforsøk. Jamført annonser hvor p4 2,8ghz med radeon x600 skjermkort forsøkes solgt for 8k+++. Disse annonsene har ofte teksten "ny og drar alt av HD osv osv".

Jeg forbeholder meg retten til å kommentere slike annonser fordi dette er et emne mange ikke har store kunnskaper om og hvor svindelpotensialet er stort.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kommentarfelt i annonsene er en uting, og er får hele torget til å fremstå som en vits spør du meg. hifisentralen har fjernet mulighetene for å kommentere annonsene, og det funker bra.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som virkelig er håpløst er selgere som legger ut annonser som auksjon og tydeligvis ikke er klar over hva de gjør.
    Jfr. denne http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/13207

"Vurderes solgt" står det. I en auksjon...

Og flere ganger er produktet solgt lenge før auksjonstiden går ut, merkelig...

Ellers har jeg prøvd å holdt meg til den smale sti når det gjelder kommentarer om produkter på torget, særlig på pris.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Corwin
    Jeg forbeholder meg retten til å kommentere slike annonser fordi dette er et emne mange ikke har store kunnskaper om og hvor svindelpotensialet er stort.
    Ordet svindel og "svindelpotensialet " synes jeg ikke hører hjemme når det er snakk om at selger angir en høy ønsket pris, og varen som selges ellers er riktig angitt i annonsen.

En oppgitt "ny pris" som aldri noen sinne har hatt rot i virkeligheten er kanskje mer kritikkverdig og virker villedende for eventuelle kjøpere som ikke går rundt med prislista i hodet eller sjekker litt selv , og kan vel kanskje diskuteres da det er noe som vel må kunne dokumenteres.
    Hvorvidt ny pris som er oppgitt er dagens nypris eller det varen kostet da selger i sin tid kjøpte den er vel et annet problem som gjør oppgivelsen av nypris litt problematisk å bruke, pga eventuelle misforståelser. Synes pris på original kviteringen er den sikkreste metoden her, og hvis man ikke selger med kvitering børr man vel egentlig ikke angi noen ny pris for å unngå feil og problemer.

Svindel i ordet sin rette forstand blir det etter min mening ikke før selger f.eks sender en kasse full av mustein, der kjøper har betalt for noe helt annet. Det svindelpotensialet er det vanskelig å gjøre noe med i kommentator feltet, og børr vel løses på helt andre måter..... (som f.eks å ringe til moderen til selger osv..... )
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    <dato>LOV-1988-05-13-27</dato> Lov om kjøp.

kan hende at man kan finne noe morsomt her... spes §17.2.b eller §19.1.c

og til Ask4me2:
    Når det gjelde "HTPC" så er dette en verden med ufattelige framskritt hele tiden, ting faller i pris ufattelig fort osv osv. Kan tilogmed være at selger ikke vet at det kan gjør er på kanten. Når en p2,8 forsøkes solgt som det nyeste av det nye da sier jeg ifra..så får jeg heller bli kastet ut av forumet....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Nesten" så jeg har lyst å si det samme men jeg skal respektere reglene... Dog de sier absolutt ingenting om PM.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Nesten" så jeg har lyst å si det samme men jeg skal respektere reglene... Dog de sier absolutt ingenting om PM.
    Endelig!!! Her har vi hele poenget! Kommentarfeltet er der for at selgeren skal kunne legge ut mer informasjon etterhvert som interesserte kjøpere stiller saklige spørsmål. Alt annet inkl. sure oppkast tar du på PM.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har da vært ganske soleklart fra før denne diskusjonen startet. Ikke det som har vært poenget med min del av diskusjonen.

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •