Diskusjon rundt retningslinjer for felleskjøp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sånn på generelt grunnlag mener jeg også at det burde finnes noen regler fra forumet når det gjelder fellesinnkjøp gjennom forumet. Disse bør så settes inn i den e-post som sendes til den enkelte med betalingsinformasjon. Der bør det gå klart frem hvordan den som organiserer et fellesinnkjøp evt er ansvarlig for samlet beløp. Dette fordi det ellers vil være helt urimelig at en enkeltperson blir stående økonomisk ansvarlig for det som pluttselig kan være ganske store samlede beløp. Jeg mener som et innspill at reglene bør være noe slikt som dette:

1) Den som organiserer et fellesinnkjøp(Innkjøper) skal opplyse medkjøpere om alle forhold rund kjøpssted, priser frakt osv.
    2) Den som skal delta i felleskjøp(Sluttkunde) plikter selv å benytte opplysningene fra punkt 1)til å sjekke produkt og salgsted og på samme måte som om man skulle kjøpe noe direkte til seg selv ta en selvstendig beslutning om kjøp/ikke kjøp.
    3) Innkjøper er rettslig og økonomisk ansvarlig for de innbetalte midler fra de kommer inn på vedkommendes konto til de er betalt til butikken varen kjøpes fra. Innkjøper er også normalt sett ansvarlig for å ta i mot varene og sende dem videre til Sluttkunde.
    4) Dersom en vare er beskadiget må Innkjøper nødvendigvis være behjelpelig med reklamasjon da han er den eneste med kundeforhold til butikken. Innkjøper er i slike tilfeller uansett ikke økonomisk ansvarlig for tap Sluttkunde måtte lide.
    5) Dersom det oppstår leveringsproblemer eller butikken ikke leverer varene eller på annen måte svikter er ikke Innkjøper økonomisk ansvarlig overfor Sluttkunder. Da plikter gruppen av Sluttkunder+Innkjøper i fellesskap å organisere en aksjon mot butikken og dele likt på evt oppnådd kompensasjon. Fortrinnsvis er det da gunstig at Innkjøper betaler med kredittkort siden man da faktisk kan få refundert pengene i slike tilfeller.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva jobber du som oilar?

Her er det bare for Lygren å klippe og lime

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    For dette produktet er nok ikke slike retningslinjer like viktige, men generelt er dette noe vi har til vurdering as we speak. Generelt legger du her litt mye ansvar over på innkjøper i de retningslinjer du her setter opp, her legges det jo bl.a. ansvar for håndtering av reklamasjoner osv. i etterkant, noe som nok ikke er rimelig. Den enkelte kunde må f.eks. selv klage inn til forhandleren en har kjøpt varen fra i tilfeller av reklamasjon og retur.

De øvrige punktene synes jeg var veldig fornuftige, og du skal ikke se bort fra at de blir benyttet i et eventuelt regelverk rundt fellesinnkjøp i fremtiden.

Generelt tror jeg at denne type innkjøp er bedre å la AVforum selv håndtere, i full åpenhet selvsagt, ettersom det på mange type varer kan beløpe seg til flere hundre tusen kroner. Vi vil nødig at våre medlemmer skal tape store pengebeløp som følge av et arrangerende medlem som plutselig lar seg friste av store beløp på sin konto. Vi vil derfor på varer av en viss verdi selv påta oss administrasjonen. I så tilfelle må vi som du sier utarbeide et sett retningslinjer og betingelser som ligner på de du beskriver, men ettersom vi stort sett vil belaste svært lite for denne jobben vil det være helt vesentlig at ansvaret for reklamasjon/returer osv osv ligger hos sluttkunden og forhandleren, ikke oss, som kun forestår som en mellommann og administrator.

Dette kommer vi PLUTSELIG tilbake til, for vi ser jo at potensialet for store innkjøp og tilhørende hyggelige rabatter for våre medlemmer er noe vi bør ta bedre tak i!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare tenkte at det ble vanskelig for andre enn den som hadde betalt å reklamere :-). Kvitteringer etc. Men det finner man sikkert en fornuftig ordning på.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Ja, faktura må komme fra forhandleren som faktisk leverer varene, ettersom reklamasjonsansvar gjerne følger denne. AVforum eller administrator bistår kun med håndtering av pengebeløpene, dvs. tar i mot pengene fra mange kjøpere og viderefører de til selger.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oilar
    Helt enig i at vi følger opprinnelig plan. Det var den dealen vi meldte oss på :-)

Sånn på generelt grunnlag mener jeg også at det burde finnes noen regler fra forumet når det gjelder fellesinnkjøp gjennom forumet. Disse bør så settes inn i den e-post som sendes til den enkelte med betalingsinformasjon. Der bør det gå klart frem hvordan den som organiserer et fellesinnkjøp evt er ansvarlig for samlet beløp. Jeg mener som et innspill at reglene bør være noe slikt som dette:

1) Den som organiserer et fellesinnkjøp(Innkjøper) skal opplyse medkjøpere om alle forhold rund kjøpssted, priser frakt osv.
    2) Den som skal delta i felleskjøp(Sluttkunde) plikter selv å benytte opplysningene fra punkt 1)til å sjekke produkt og salgsted og på samme måte som om man skulle kjøpe noe direkte til seg selv ta en selvstendig beslutning om kjøp/ikke kjøp.
    3) Innkjøper er rettslig og økonomisk ansvarlig for de innbetalte midler fra de kommer inn på vedkommendes konto til de er betalt til butikken varen kjøpes fra. Innkjøper er også normalt sett ansvarlig for å ta i mot varene og sende dem videre til Sluttkunde.
    4) Dersom en vare er beskadiget må Innkjøper være behjelpelig med reklamasjon. Innkjøper er i slike tilfeller uansett ikke økonomisk ansvarlig for tap Sluttkunde måtte lide.
    5) Dersom det oppstår leveringsproblemer eller butikken ikke leverer varene eller på annen måte svikter er ikke Innkjøper økonomisk ansvarlig overfor Sluttkunder. Da plikter gruppen av Sluttkunder+Innkjøper i fellesskap å organisere en aksjon mot butikken og dele likt på evt oppnådd kompensasjon. Fortrinnsvis er det da gunstig at Innkjøper betaler med kredittkort siden man da faktisk kan få refundert pengene i slike tilfeller.
    Siden jeg er primus motor for å gi bort penger til veldedige org. så frister jeg meg ut på en paragraf til (ikke det at jeg er så administrativt anlagt som andre her):

6) I de tilfeller hvor forskudd må betales inn er det lov å legge på et tillegg for å dekke inn usikkerhet på valutasvingninger, gebyrer mm. Overskudd etter oppgjør skal tilbakeføres sluttkundene uten forkorting. Innkjøper og sluttkunder kan bli enige om at evnt. overskudd tilfaller en veldedig organisasjon. Regnskap på faktiske utgifter skal oppgis i tråden ved gruppekjøpets slutt.

Edit: Nå som dette ER blitt en ny tråd fjerner jeg kommentarer på OT og forslag om ny tråd... ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tilbakeføring av penger vil være helt uhensiktsmessig mye arbeid for vedkommende som administrerer dette (tenk deg bare nettbankbetaling av 200 poster!), kokken, men allikevel et viktig poeng... Vi får se hvordan vi utformer dette. Hvis AVforum skal ta dette på seg med sentral distribusjon osv. blir det jo knyttet en del kostnader til en slik håndtering, noe vi må ta betalt for. Dette må vi jo uansett regne på og se om allikevel kan være fortrinnsmessig for våre medlemmer, det viktigste er jo at penger spares for våre medlemmer.

Private arrangører av felleskjøp skal det pr. dato ikke være med nevneverdig gevinst for øyet, men noen kroner for å sikre seg mot tap er selvsagt greit...

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    det viktigste er jo at penger spares for våre medlemmer.
    Med det er ikke alltid penger er det viktigste! Noen ganger er det vanskelig tilgjengelighet som gjør at det kan være interessant med gruppehandel. Nå sier jeg ikke at jeg kaster ut penger av vinduet, god pris er alltid noe å strebe etter, men jeg kan være villig til å legge litt penger i å få seriøs service.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Private arrangører av felleskjøp skal det pr. dato ikke være med nevneverdig gevinst for øyet, men noen kroner for å sikre seg mot tap er selvsagt greit...
    Tilbudene ber dere forhandlerne sende admin@avforum.no, som vi vurderer og tar videre hvis det er interessant.
    Jeg må ha dette med teskje: Kan vi brukere selv organisere felleskjøp, eller må alle felleskjøp administreres via admin/Avforum?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    694
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder betaling så ville det vært bedre tror jeg hvis
    leverandøren selv kunne ta i mot betalingen.
    F.eks med å legge ut det aktuelle produktet på en skjult link på sin webshop.

Tror det var slik det ble gjort på felleskjøp på forumet til hardware.no.
    Jeg kjøpte et vannkjølingssett hos PSdata på den måten, linken
    til produktet var bare tilgjengelig på hardware.no forumet.
    Så var det først til mølla etter det.

Da slipper avforum.no mye arbeid! Kan heller bruke tiden på å forhandle
    gode tilbud på vegne av forumet.

Når det gjelder at avforum også bør ha litt fortjenste så blir det kanskje vanskelig
    med dette forslaget, men da vil jeg foreslå at avforum oppretter en Paypal konto
    som felleskjøp kjøpere betaler et lite gebyr for hvert felleskjøp. I tillegg kan alle
    medlemmer også donerere noen kroner på den måten til beste for forumet.

mvh
    HT

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Det funker ikke på de produktene vi skal kjøpe her, der pris og antall går hånd i hånd. Vi har tenkt nøye gjennom akuratt det, og det finnes ikke noe alternativ hvis dette skal bli et fungerende system for samarbeidende forhandlere.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Tiger: alle felleskjøp skal i utgangspunktet via AVforum, men vi kan selvsagt vurdere å gjøre unntak her, men da skal det være gode grunnet for det. Vi trenger den erfaringen vi kan erverve oss rundt dette fremover.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •