Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 104 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 2075
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler.

Jepp, etter hvert som fotointeressen har steget jevnt og trutt det siste året har jeg nå bestemt meg for å kjøpe et digitalt speilreflekskamera.

Har fra før av hatt mange gode år med diverse modeller i ixus-serien til Canon, men har nå innsett at begrensningene er flere enn mulighetene med kompaktkameraer.

Ettersom jeg ikke er spesielt merketro har jeg også et par nikon-modeller inne til vurdering sammen med canon. Jeg jobber som freelance-journalist, og når fotojournalistene ikke har mulighet til å være med ut er det greit å ha noe eget som er ålreit å ta bilder med. Kameraet skal også brukes i privat sammenheng.

Først vurderte jeg inngangsmodellene til nikon (D50) og canon (400D), men slo fort fra meg disse rett og slett på grunn av selve kamerahusene - de er små, med puslete plastikk, og viktigst av alt - grepene er håpløse. Det er ikke noe "grep", rett og slett. De tekniske spesifikasjonene og utstyrsnivået holder mål for meg - 400D har et meget forlokkende selvrensende kamerahus - men man må jo trives med å arbeide med kameraene også.

Jeg trenger en skikkelig vidvinkelzoom og en kurant telezoom. De bør ikke koste mye mer enn 10 000,- tilsammen.

Anser nå Canon 30D, Nikon D80 og D200 som de mest aktuelle alternativene. Alle ligger godt i hånden, og har gode grep. Spesielt 30D og D200. Det meste er ganske likt på disse kameraene, som for meg ser ut som relativt jevngode...Prisene er heller ikke veldig forskjellige. Her er det problematisk å gjøre et klokt valg.