Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 104 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 2075
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler.

Jepp, etter hvert som fotointeressen har steget jevnt og trutt det siste året har jeg nå bestemt meg for å kjøpe et digitalt speilreflekskamera.

Har fra før av hatt mange gode år med diverse modeller i ixus-serien til Canon, men har nå innsett at begrensningene er flere enn mulighetene med kompaktkameraer.

Ettersom jeg ikke er spesielt merketro har jeg også et par nikon-modeller inne til vurdering sammen med canon. Jeg jobber som freelance-journalist, og når fotojournalistene ikke har mulighet til å være med ut er det greit å ha noe eget som er ålreit å ta bilder med. Kameraet skal også brukes i privat sammenheng.

Først vurderte jeg inngangsmodellene til nikon (D50) og canon (400D), men slo fort fra meg disse rett og slett på grunn av selve kamerahusene - de er små, med puslete plastikk, og viktigst av alt - grepene er håpløse. Det er ikke noe "grep", rett og slett. De tekniske spesifikasjonene og utstyrsnivået holder mål for meg - 400D har et meget forlokkende selvrensende kamerahus - men man må jo trives med å arbeide med kameraene også.

Jeg trenger en skikkelig vidvinkelzoom og en kurant telezoom. De bør ikke koste mye mer enn 10 000,- tilsammen.

Anser nå Canon 30D, Nikon D80 og D200 som de mest aktuelle alternativene. Alle ligger godt i hånden, og har gode grep. Spesielt 30D og D200. Det meste er ganske likt på disse kameraene, som for meg ser ut som relativt jevngode...Prisene er heller ikke veldig forskjellige. Her er det problematisk å gjøre et klokt valg.

Hva ville dere valgt, og hvorfor? En amatør på området trenger sårt innspill fra folk med meninger for og mot disse alternativene...!

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM vidvinkel objektiv jeg skal selge. Bare send PM om du er interessert. Helt strøkent i orginal embalasje, og med UV filter.

EDIT: En smule uskarpe bilder da, tok de fort og gæli. Forresten, om du syns grepet på 400D blir for lite kan du jo sette på et vertikalgrep, men det har du kanskje tenkt på allerrede?

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et skikkelig dilemma du har der! Mine synspunkter er nettopp det -synsing, siden jeg kun er en litt ivrig amatør og entusiast på området. Jeg har dessuten ikke peiling på optikk, så kommentarene nedenfor går på kamerahus/elektronikk.

Jeg vurderte alt fra Canon EOS350, Nikon D50/D70s, Olympus hvadetnåheter og omtrent alt som fantes i det prissjiktet. Disse falt igjennom mye pga kvalitetsfølelse på hus. På et tidspunkt fikk jeg noe uventede penger, og da var jeg ikke i tvil - så nå sitter jeg med et Nikon D200, og har ikke angret en eneste dag. Tatt et par tusen bilder så langt. Byggkvaliteten og grepet på D200 er fantastisk. En liten detalj: D200 har et utskiftbart deksel på skjermen bak. Med min bruk (litt røft ute på tur) har denne spart meg for mye irritasjon. Den har blitt skrapet skikkelig opp, men så kanjeg jo bare bytte, framfor å leve med en oppskrapet LCD-skjerm!

Når man leser på div. fotofora kommer det ganske klart fram at det finnes en Canon-klan og en Nikon-klan. Canon-tilhengere finner lite positivt med Nikon-kamera og omvendt. Min ringe erfaring er at Canon (helt ned til Ixus) tar utrolig flotte bilder som kan brukes mer eller mindre rett ut av boksen. DigicII-prosessoren behandler bit'ene utrolig pent, og komprimerer på en måte som ingen andre gjør. Resulatet er bilder som er veldig "behagelige" å se på. Jeg har sett stygge eksempler på det motsatte, det finnes (f.eks. den alt for kraftige komprimeringen i Panasonic sine Lumix-utlrazoomer). Jeg mener at Canon "fargelegger" bildene sine godt mot den varme siden med et ganske tydelig rødstikk. Dette er selvsagt enkelt å fjerne i Photoshop.

Mitt Nikon gir bilder som - etter min mening- er adskillig mer nøytrale i fargegjengivelsen. Kan oppleves litt kaldt, helt til du sammenligner med originalen... På normalbilder (ikke for mye høylys/skygge) er gjerne kontrasten veldig bra, så det er lite å hente på etterarbeide. D200 har noe kromatisk støy på høye ISO-verdier (>600 i alle fall). På akkurat det området gjør faktisk Minolta sitt adskillig billigere speilrefleks en bedre jobb. I praksis opplever jeg det ikke som et problem. Uansett er støy på såpass kostbare kamera sagt å være et adskillig mindre problem enn på tilsvarende 35mm film (kanskje ikke dyr positiv-film, dog). D200 har en bit-flyt som gjør at du kan ta 5 bilder i sekundet bortimot kontinuerlig. Det er unikt, tror jeg. Dessuten er oppstartstiden = 0s, noe som er hendig i mange sammenhenger.

Velevel, det var da noen kommentarer i alle fall

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill. Dine erfaringer stemmer overens med en del jeg har hørt om nikon vs. canon. Med canon er det lettere å ta bilder gode biler kjapt pga mye flott automatikk, mens på nikon trenger man å være flinkere med manuelle innstillinger fordi man ikke har de samme automatiske finessene. Kjenner man kameraet kan resultatet imidlertid fort bli minst like bra, eller bedre...

Utvalg i optikk og ekstraustyr har jo også en del å si, og jeg innbiller meg at canon har et noe større utvalg?

Vanskelig å si hva dette koker ned til..

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet som sagt ikke så mye om optikk, men utvalget av linser er temmelig bra på både C og N. Selv har jeg en Nikkor 50mm f1.8 D for portrett (1000,-, gadd ikke å betale tre-fire ganger så mye for å få f1.2), og en god vidvinkel-normallinse Tamron SP Af Aspherical Di17-35mm f2.8-4 (husk å gange opp brennvidden med 1.5, disse to linsene har dermed brennvidder 75mm og 26-52mm). Min erfaring er at tamron og sigma leverer minst like god byggkvalitet, mens jeg skal være forsiktig med å si noe om selve linsene.

Jeg valgte vidvinkel-normal med relativt god lysstyrke framfor vidvinkel-zoom fordi jeg til nå har hatt mest bruk for vidvinkel. God kombinert vidvinkel+zoom er nemlig dyyyrt.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler deg å bruke tid på å lese tester og se på testbilder i tester av objektiver fra de ulike produsentene. Dersom du ikke finner favorittlinsa til det kameraet du har kjøpt kan det føles som et bomkjøp uansett hva man kjøper. Jeg vil også gå så langt som å hevde at om du skal ha ei skikkelig bra linse så er ikke Tamron og Sigma reelle alternativer.

Du bør også se etter hva som finnes av ulike brennvidder, IS, blenderåpninger osv i de linsene som du vurderer som aktuelle til ditt bruk. Om man ikke finner akkurat den brennvidden, den lysfølsomheten og de funksjonene man er på jakt etter i linseutvalget til det kameraet man har valgt er man også rimelig kjørt.

Husk også på at når du har kjøpt kameraet så har du trolig gjort ca 1/3 eller mindre av din fotoinvestering. Om du er uenig i det, det vil si at det er uaktuelt for deg med dyre linser, ekstern blitz osv, kan det godt være et av de store kompaktkameraene med stort zoomområde er et bedre valg, og det er absolutt ikke flåsete ment.

Jeg har 20D og er veldig godt fornøyd med det, men trenger å investere i noen bedre objektiver, samt ekstern blitz etter hvert.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg anbefaler deg å bruke tid på å lese tester og se på testbilder i tester av objektiver fra de ulike produsentene. Dersom du ikke finner favorittlinsa til det kameraet du har kjøpt kan det føles som et bomkjøp uansett hva man kjøper. Jeg vil også gå så langt som å hevde at om du skal ha ei skikkelig bra linse så er ikke Tamron og Sigma reelle alternativer.

Du bør også se etter hva som finnes av ulike brennvidder, IS, blenderåpninger osv i de linsene som du vurderer som aktuelle til ditt bruk. Om man ikke finner akkurat den brennvidden, den lysfølsomheten og de funksjonene man er på jakt etter i linseutvalget til det kameraet man har valgt er man også rimelig kjørt.

Husk også på at når du har kjøpt kameraet så har du trolig gjort ca 1/3 eller mindre av din fotoinvestering. Om du er uenig i det, det vil si at det er uaktuelt for deg med dyre linser, ekstern blitz osv, kan det godt være et av de store kompaktkameraene med stort zoomområde er et bedre valg, og det er absolutt ikke flåsete ment.

Jeg har 20D og er veldig godt fornøyd med det, men trenger å investere i noen bedre objektiver, samt ekstern blitz etter hvert.
    Hei snickers, og takk for dine betraktninger. Jeg har brukt de siste dagene på å tilegne meg mye informasjon om fotoutstyr, da jeg liker å sette meg godt inn i ting før jeg legger betydelige mengder penger i det. Har funnet ut at kamerahuset bare er en brøkdel av investeringen, som du påpeker, selv om jeg ikke regnet med det til å begynne med.

Canon 30D begynner å fortone seg som mer interessant enn nikon. Jeg har funnet flere objektiver som jeg synes passer bedre til mitt bruk enn det jeg greide å finni hos nikon, og så er det noen andre småting med kamerahuset til 30D som nok gjør at dette går i canons favør...men jeg er ikke ferdig med undersøkelsene enda.

Har kikket litt på objektivene til sigma og tamron, og har liksom hatt litt på følelsen av det ikke blir like bra som canons egne objektiver, og det er vel det du mener snickers?

Dette så imidlertid spennende ut (sigma 50-500mm til under 10k), selvom det vel er bedre med en vidvinkel/normal og en tele av god kvalitet..?

Foto & Video Nett - Sigma 50-500mm F4-6.3 APO EX DG HSM Cano

Har "sett meg ut" disse to fra canon som et par alternativer:

http://www.canon.no/For_Home/Product...-4.5/index.asp

http://www.canon.no/For_Home/Product..._USM/index.asp

Innbiller meg disse vil kunne gjøre en solid jobb sammen med 30D, uten å blakke meg fullstendig.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Jeg har et Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM vidvinkel objektiv jeg skal selge. Bare send PM om du er interessert. Helt strøkent i orginal embalasje, og med UV filter.

EDIT: En smule uskarpe bilder da, tok de fort og gæli. Forresten, om du syns grepet på 400D blir for lite kan du jo sette på et vertikalgrep, men det har du kanskje tenkt på allerrede?
    Interessant. Ser på dette som et høyaktuelt alternativ. Hvorfor skal du selge? Er interessert i å høre om eventuelle svakheter. Det er jo ikke verdens mest lyssterke objektiv, men på den annen side så har man jo ikke noen andre alternativer skal man ha skikkelig vidvinkel på f.eks 30D.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WTF skal du med et kamera oppi de klassene?
    Et 400D holder i massevis til en amatørfotograf, eneste som setter begrensninger for hvor gode bilder du skal ta. Alle passer på alle, og med et vertikalgrep som koster den nette sum av 500kr så sitter kameraet som støpt i hånden, og med 2 batterier i grepet så kan du ta mange tusen bilder før du trenger å lade
    Har 350D og til mitt bruk holder i til og med standardlinsa, men gromt med bedre linser uansett. Anbefalingen er at uansett linse, hva Canon angår i allefall så sørg for at det er USM-objektiv. Lynkjapp fokusering.

Intermediate TomH sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,153
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Interessant. Ser på dette som et høyaktuelt alternativ. Hvorfor skal du selge? Er interessert i å høre om eventuelle svakheter. Det er jo ikke verdens mest lyssterke objektiv, men på den annen side så har man jo ikke noen andre alternativer skal man ha skikkelig vidvinkel på f.eks 30D.

Jeg kjøpte det for å ta bilder til boligannosen vår. Bror min hadde 350D som jeg lånte. De er lett omsetlige på brukmarkedet så derfor tok jeg sjangsen på å kjøpe et. Kjøpte det selv brukt. Så grunnen til at jeg skal selge er at bildene nå er tatt.

Svakheter kan jeg dessverre ikke uttale meg om, da jeg er langt fra noe ekspert hva foto angår. Men ble veldig godt fornøyd med bildene, og har lest flere som syns det er et godt objektiv.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    WTF skal du med et kamera oppi de klassene?
    Et 400D holder i massevis til en amatørfotograf, eneste som setter begrensninger for hvor gode bilder du skal ta. Alle passer på alle, og med et vertikalgrep som koster den nette sum av 500kr så sitter kameraet som støpt i hånden, og med 2 batterier i grepet så kan du ta mange tusen bilder før du trenger å lade
    Har 350D og til mitt bruk holder i til og med standardlinsa, men gromt med bedre linser uansett. Anbefalingen er at uansett linse, hva Canon angår i allefall så sørg for at det er USM-objektiv. Lynkjapp fokusering.
    Vel, det er ingen ting galt med 400D bortsett fra selve kamerahuset, etter min mening. Det passer rett og slett ikke inn i hånda, og et vertikalgrep endrer ikke på det slikt jeg ser det

30D er forøvrig langt ifra noe proffkamera, det hører vel også hjemme i amatørklassen - 5D derimot, er vel semiprofft. For meg derimot, blir 30D ganske profft...men liker også å betale litt mer og bli skikkelig fornøyd, fremfor å betale for lite og bli misfornøyd.

Dessuten kan 30D ta 5 bilder/sek, noe som kan komme kjekt med i sportsammenheng.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TomH
    Jeg kjøpte det for å ta bilder til boligannosen vår. Bror min hadde 350D som jeg lånte. De er lett omsetlige på brukmarkedet så derfor tok jeg sjangsen på å kjøpe et. Kjøpte det selv brukt. Så grunnen til at jeg skal selge er at bildene nå er tatt.

Svakheter kan jeg dessverre ikke uttale meg om, da jeg er langt fra noe ekspert hva foto angår. Men ble veldig godt fornøyd med bildene, og har lest flere som syns det er et godt objektiv.
    Ok. Jeg skal kontakte deg dersom det blir aktuelt å kjøpe brukt, jeg får se hvor godt pakketilbud jeg får rundt omkring.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min egen del så er kameraet med vertikalgrep noe helt annet å holde i....

Hva må til for å overbevise deg?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg vil også gå så langt som å hevde at om du skal ha ei skikkelig bra linse så er ikke Tamron og Sigma reelle alternativer.
    ...tja, det er vel en sannhet med modifikasjoner... ett eksempel er Sigma sin 10-20mm som har fått meget bra kritikk sammenlignet med Canon sin 10-22mm. Og tar man prisen med i vurderingen så er vel Sigma et bedre kjøp akkurat i dette tilfellet.

Forøvrig kan jeg også anbefale Canon DSLR. Har 30D og er veldig godt fornøyd med det. Optikken til Canon er også av høyeste kvalitet; spesielt om man velger L-objektiver.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    For min egen del så er kameraet med vertikalgrep noe helt annet å holde i....

Hva må til for å overbevise deg?
    Tja, den største fordelen med 400D slik jeg ser det er selvrensende sensor, og forøvrig er det jo mer enn bra nok...men et lite kamerahus i plast uten skikkelig grep gjør at jeg heller vil gå for 30D, som jo også har noen andre fordeler..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    ...tja, det er vel en sannhet med modifikasjoner... ett eksempel er Sigma sin 10-20mm som har fått meget bra kritikk sammenlignet med Canon sin 10-22mm. Og tar man prisen med i vurderingen så er vel Sigma et bedre kjøp akkurat i dette tilfellet.

Forøvrig kan jeg også anbefale Canon DSLR. Har 30D og er veldig godt fornøyd med det. Optikken til Canon er også av høyeste kvalitet; spesielt om man velger L-objektiver.
    Det er betryggende å høre. Heller mer og mer mot 30D her..Merkelig om sigma sin 10-20 er bedre enn canons dyrere 10-22 da?

Newcomer bulle17 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Interessant dilemma du har, og et klassisk merkedilemma. Har vært gjennom det der mange ganger før etter nærmere 20 år med fotografering både profesjonelt og privat.

Skal ærlig innrømme at jeg ikke helt henger med på de aller siste modellene. Selv har jeg et D100 som jeg er veldig fornøyd med, men har overhodet ingen problemer med å erkjenne at Canon etter hvert tok igjen Nikon på speilrefleks-siden. På kompaktkamera-sida mener jeg at Canon er bedre.

Også er det befriende å se at du ikke bare henger deg opp i tekniske detaljer. Tyngde på kameraet synes jeg personlig er viktig, og her synes jeg Canon faktisk har hatt for lette kamerahus. Jeg liker at kameraet har en viss tyngde. Hadde en gang Nikon F90, som jeg syntes hadde riktig tyngde sammenlignet med den tids konkurrenter både fra Canon og andre.

Dernest vertikalgrep; faktisk kjempeviktig, spør du meg. Selv hater jeg å kjenne lillefingeren slenge i lufta, uten noe sted å gjøre av seg.

Likevel synes jeg det viktigste er optikk. Alle mine objektiv er dyrere enn selve kamerahuset. Jeg fatter ikke poenget med å kjøpe et dyrt kvalitets kamerahus, også kjøpe billige, kanskje uoriginale objektiv, med dårlig lysfølsomhet. Det blir som å kjøpe en high-end hjemmekinoforsterker, også kjøpe høyttalerne på Lidl. Da er det faktisk bedre å kjøpe et middelmådig kamerahus, og legge pengene i objektiv. Objektivene kan du jo også bringe med videre når du en gang oppgraderer. Selv har jeg fortsatt to objektiv som er 20 år gamle. jeg får ikke info om blender og lukker i søkeren, men det er lett å glemme når jeg ser hvilke bilder objektivene gir...!

Det samme kan sies om UV-filteret som alle objektiv bør utstyres med. Ingen vits i å sette på et plast-filter, på et objektiv til 8000 spenn...!

Ellers kunne mye vært sagt om Canon kontra Nikon, men som ved mange andrek onkurranseforhold så nærmer de seg hverandre, og stjeler hverandres løsninger. Det viktigste er at du kjøper et kamera du trives med, og ikke handler etter merke...

Og kan jeg komme med en annen personlig anbefaling? Kjøp reale fastobjektiv til de mest aktuelle brennviddene. F.eks en god vidvinkel, en god minitele (tilsvarende en gammel 85mm). De har du masse glede av. I tillegg kan du alltids handle et mer allround-objektiv med varierende brennvidde..

...og nå aner jeg ikke om det var noe av dette du spurte om i ditt opprinnelige innlegg, men...:?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema

cough... Canon er bedre på skarphet, farger, kontrast, fokus, byggekvalitet, zoomomfang og lysstyrke. Men om den er verdt prisen er noe helt annet. Hadde jeg sett etter en litt billigere variant så hadde jeg heller sett på både tokina og tamrone sine alternativer før Sigma, spes. tokina sin får mye skryt.

Sigma har dessverre dårlig kvalitetskontroll og lager litt for mange produkter på mandager.. spes er det mye fokus problemer på canon kameraer.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon EOS 30D er ett glimrende kamera og etter min mening vel verdt investeringen. Om ett år eller to kan du ved fint bruk fremdeles kose deg med glimrende billedkvalitet, relativt rask AF og seriebilder med 5 b/sek. Synes selv at 300/350/400D blir for små.

Som noen er inne på her så er det ikke kameraet som tar de gode bildene, det er du og ikke minst optikken som produserer de gode resultatene, forhåpentligvis iallefall :-)

Jeg har selv Canon og anbefaler sånt sett det som ligger mitt hjerte nærmest, ikke minst vil jeg påstå at bruktmarkedet er mye større mht. originale objektiver.

Når det gjelder valg av objektiver så har jeg prøvd det meste av objektiver som koster 800,- kr til 40.000,- Alt avhenger jo av bruk og behov. Canon's L-serie er generellt veldig dyre men disse er påkostede modeller med optikk av høyeste klasse og en solid utførelse. Noen modeller er også støv og "weather-sealed" (dvs sprutsikre men ikke vanntette).

Tenk nøye gjennom bruksmønster, slike alt i ett objektiver er sjelden bra til alt. F.eks Sigma 50-500 er greit på safari i Afrika, lysstyrken er ok men heller ikke mer - på lengste brennvidde bør du ha dagslys/stativ for å unngå bevegelsesuskarphet. Mitt tips er heller å satse på GODE objektiver med forholdsvis god lysstyrke (= lavt f/tall, objektiver med f.eks f/5.6 - f/6.3 er middelmådige målt i lysstyrke. Med f.eks f/2.8 eller enda bedre, og dyrere f/1.8 kan du fotografere i normalt lys innendørs uten blits!)

Mine objektivanbefalinger:

Canon EF 17-40 f/4L - Walkaroundlinse med meget bra resultat
    Canon EF 50 f/1.8 - Meget prisgunstig objektiv med spitzenklazze lysstyrke, perfekt til portretter og blur'et bakgrunn!
    Canon EF 70-200 f/4L - Meget bra objektiv, finnes også med bildestabilisator. Perfekt til telefoto utendørs om du trenger det.

Sjekk også bruktmarked på f.eks Foto.no eller Finn.no

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på jakt etter DSLR selv, Alex. Har sett på MANGE kamera, og har et budsjett på 20 000,- for kamerahus og ett greit objektiv å starte med. Prioriterer objektiv mer enn hus, men vil ha et hus som gir en god og solid følelse. Olympys og Pentax var ingenting for meg, ei heller Sony. Nikon D80 virket som det åpenbare førstevalget intill jeg testet 30D litt nøyere. Virket mer proft. Var inne på tanken med 5D en gang, men konkluderte kjapt med at det ble overkill for mitt bruk. En fotograf med 5D hintet forøvrig til at man ikke burde kjøpe 5D nå om man har muligheten til å vente på en Mark II pga barnesykdommer og mangel på enkelte kjekke funksjoner. Noe mer vet jeg ikke om 5D, men et raskt søk på fotoforum burde gi litt mer info om dette.

Har sett meg ut en 17-55 L linse fra Canon som er utrolig god. Med 30D kommer det på 19 000 dersom jeg velger å kjøpe i Norge, så kan jeg fortsette med en god telelinse etter hvert. Om få år vil 30D være urgammelt, men linsen vil fortsatt være top notch. Kjøp skikkelige linser med en gang, så slipper du å bytte senere. Skarphet, lystyrke, farger er alle ting som blir bedre med en god linse. Alternativet til 30D må være D200, men den koster 3000,- mer.

Eneste som egentlig holder meg litt igjen er ryktene om en 40D som er oppgradert på samme måte som 400D +++. Men igjen vil det alltid komme noe nytt, og skal man tro Canon er 40D et godt stykke unna.... :-|

BTW, er 100% enig med deg om 400D og D50.... Disse virker nesten som leketøy i forhold til de større modellene. Bildekvaliteten er sikkert mer enn bra nok for mitt bruk, men for mine hender passet de ikke på noen som helst måte. Søkeren blir også alt for liten for meg. Både D80/D200/30D har stor og fin søker.

Ikke glem at det er den store myke dingsen bak kameraet som tar bildene...

Side 1 av 104 1 2 3 4 5 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •