Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 92

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 92 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 ... SisteSiste
Viser resultater 1,821 til 1,840 av 2075
    Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Nå har hvertfall jeg bestilt et Canon 60D kamerahus med Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM linse (kostet mer enn kamerahuset, men men) - gleeeder meg!

Bestilte også UV-filter og skal kjøpe solblender (var ikke på lager). Har EX430II blitz og stativ fra før, som jeg har brukt til mitt gamle trofaste Canon G9..

Forsinket julegave til meg selv!
    Gratulerer. Super objektivt - har det selv !

Ble litt betenkt av all snakket om filter. Har brukt det i alle år for å beskytte objektivet men nå ble jeg litt betenkt gitt - må sjekke litt hva jeg faktisk har sittende der i fronten. Solskjerm har jeg, men bruker den stort sett ikke.

Hvorfor ikke ta skrittet fullt å gå for en 7D ? Har selv meget gode erfaringer med dette. 60D kjenner jeg ikke.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n

Ble litt betenkt av all snakket om filter. Har brukt det i alle år for å beskytte objektivet men nå ble jeg litt betenkt gitt - må sjekke litt hva jeg faktisk har sittende der i fronten. Solskjerm har jeg, men bruker den stort sett ikke.

Hvorfor ikke ta skrittet fullt å gå for en 7D ? Har selv meget gode erfaringer med dette. 60D kjenner jeg ikke.
    Få av filteret og på med solskjerm. :-D
    Solskjerm er viktig. Bruker den hele tiden. Det skal så lite til før man får lens flare.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei, det er ikke så stor forskjell på 7D og 60D i praksis. Bildekvaliteten er tilnærmet identisk, men det er noen forskjeller i funksjon - 7D kan ta bilder i sekvens noe raskere og har flere fokuspunkter eksempelvis. Det som gjorde at jeg likevel endte med 60D er at denne har LCD-skjerm som kan slås ut og dreies, dette gjorde utslaget for meg, iom at jeg kommer til å bruke den endel til å filme.
    --
    Thorbjørn

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iom at jeg kommer til å bruke den endel til å filme.
    Har 60D autofokus ved filming, eller manuell som på 7D?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Har 60D autofokus ved filming, eller manuell som på 7D?
    Spørsmålet ditt er vel ikke helt korekt ettersom 7D har en form for AF man kan aktivisere ved LiveView og filming.

Når man filmer så er speilet i kamera vippet opp, så får man ikke tilgang til det gode autofokus systemet disse kameraene benytter ved fotografering der man bruker den optiske søkeren. Dette AF systemet ligger oppe i prismehuset og er tildekket av speilet ved LiveView og filming.

Begge disse modellene har vel en annen for for autofokus man kan aktivisere når speilet er vippet opp og man er i live view, dette er et tregere system som måler fokus på bildebrikka, og manuell fokus på et litt større display enn det som er på kameraet er vel ofte å foretrekke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Spørsmålet ditt er vel ikke helt korekt ettersom 7D har en form for AF man kan aktivisere ved LiveView og filming.
    Canon EOS 7D Camera Video - Full Review
    "As with most other video-capable digital SLRs, the Canon EOS 7D doesn't offer autofocusing during video recording. Instead, you can only trigger a contrast-detect AF cycle prior to the beginning of a recording by hitting the AF button on the camera's rear panel. You can manually focus the lens during a recording, though"

Jeg vil legge til at 7D lar deg zoome inn 5x og 10x på displayet i liveview (for å sjekke fokus), men i det øyeblikket du begynner å ta opp video så spretter visningen tilbake til 1x. Disse to faktorene har gjort at video på 7D er en funksjon jeg svært sporadisk har benyttet meg av. Jeg advarer også alle som spør om at video på DSLR er en nyttig funksjon for de som er villig til å betale mye ergonomi og manuell styring for å få stor sensor (lav DOF, god ytelse i dårlig lys) video til en billig penge. For de fleste andre tror jeg det er bortkastet.

Med unntak av stor (og god) sensor og lyssterk (og god) optikk så taler følgende mot video på de fleste DSLR i varierende grad:
    -Manglende eller treig eller unøyaktig autofokuks
    -Romlig aliasing (bare hver fjerde eller så linje leses ut fra sensoren)
    -Rolling shutter (hele sensoren leses ikke ut synkront/ingen mekanisk lukker, derfor blir bevegelser forvrengt)
    -720p60/1080p30 mens konsument video har 1080p60
    -Motorer som slår inn på den innebygde mikken
    -Manuell zoom som er vanskelig for video
    -Grep som er dårlig egnet for video
    -Søker som er dårlig egnet for video

Noen av disse kan kompenseres med ekstrautstyr, andre kan reduseres ved å velge rett leverandør. Jeg bruker likevel mobiltelefonen til mine amatørmessige hjemmevideoer på tross av at jeg har et relativt nytt og kostbart speilrefleks.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Autofocus på D60 (og speilrefleks generelt(?)) er i beste fall tregt.

Jeg ønsker å filme med D60 for å få til de gode "filmeffektene" man kan få til med god lyssensor og kreativ bruk av manuell fokus.

Ref fotostrømmen min på flickr (Flickr: macrorain (sigberg)'s Photostream) så tar jeg primært bilder av mer "kunstnerisk" preg, eller bilder som jeg tar for bildenes skyld, ikke foto av familie og fest. Det samme vil gjelde for mitt filmbehov - selv om det naturligvis sikkert vil bli både bilder og film av hund og barn også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Autofocus på D60 (og speilrefleks generelt(?)) er i beste fall tregt.
    D60 eller 60D?
    Jeg ønsker å filme med D60 for å få til de gode "filmeffektene" man kan få til med god lyssensor og kreativ bruk av manuell fokus.
    Og dersom du er bevisst det og villig til å investere tid i å lære teknikkene så kan det bli veldig bra (og mye billigere enn å kjøpe et profft videokamera med tilsvarende størrelse på sensoren).

Selv har jeg brukt mye tid på å lære stillbilder, og er fremdeles lærling. Når det gjelder video vil jeg bare ha noe som gir ok resultat hver gang ved å trykke på "rec" :-)

-k

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    D60 eller 60D?

Og dersom du er bevisst det og villig til å investere tid i å lære teknikkene så kan det bli veldig bra (og mye billigere enn å kjøpe et profft videokamera med tilsvarende størrelse på sensoren).

Selv har jeg brukt mye tid på å lære stillbilder, og er fremdeles lærling. Når det gjelder video vil jeg bare ha noe som gir ok resultat hver gang ved å trykke på "rec" :-)

-k
    60D (den nyeste). Fotografi er nok et av de områdene hvor man er lærling lenge, men det er en morsom hobby. Rent bortsett fra selve fotograferingen bruker jeg ganske mye tid på etterarbeid/photoshop også, det er mye å lære der også. Hvor lang tid det vil ta å få ut noe vettugt på film/videosiden vil vise seg..
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ref fotostrømmen min på flickr (Flickr: macrorain (sigberg)'s Photostream) så tar jeg primært bilder av mer "kunstnerisk" preg, eller bilder som jeg tar for bildenes skyld, ikke foto av familie og fest. Det samme vil gjelde for mitt filmbehov - selv om det naturligvis sikkert vil bli både bilder og film av hund og barn også.
    GLIMRENDE fotostrøm!

Jeg la deg inn som bekjent på Flickr, håper det er ok.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    GLIMRENDE fotostrøm!

Jeg la deg inn som bekjent på Flickr, håper det er ok.
    Tusen takk, og bare hyggelig å bli lagt til som kontakt ja.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder filming med speilrefleks så er det vel en hel del som benytter dette etterhvert. Hadde et lite film crew på jobb for litt siden og de benyttet bare speilrefleks - har ikke sett resultatet dog. TV serien "Koselig med peis" - (var det det den het ?) ble vel filmet med speilrefleks i sin helhet - man klarer en mer intim setting når kameraet ikke står på en minilift.

Selv har jeg filmet noe og det går veldig greit med relativt rolig motiv og litt avstand. Unger som er høyt og lavt på en jul aften går dårlig. Men det kommer og an på lyset, objektivet og hva slags blender du kan tillate deg å bruke.

Synes det er greit å slipe å dra på mer enn en bag.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 7D et par år nå og er veldig fornøyd! Bruker det mest til foto, men brukes også jevnlig til filming av familie situasjoner. Innendørs er det ikke gunstig å filme bevegelse grunnet manglende autofokus, men dattera mi som sitter og leker blir veldig bra. Utendørs med mye lys der en må bruke en liten blender fungerer det også med filming av bevegelse fordi dybdeskarpheten er så stor.

Har lånt litt optikk med bildestabilisator av min far. Filming med dette er av en helt annen verden for å få et rolig bilde, så jeg har solgt Tamron 17-50 f2.8 og kjøper et Canon 17-55 f2.8 i dag.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Har hatt 7D et par år nå og er veldig fornøyd! Bruker det mest til foto, men brukes også jevnlig til filming av familie situasjoner. Innendørs er det ikke gunstig å filme bevegelse grunnet manglende autofokus, men dattera mi som sitter og leker blir veldig bra. Utendørs med mye lys der en må bruke en liten blender fungerer det også med filming av bevegelse fordi dybdeskarpheten er så stor.

Har lånt litt optikk med bildestabilisator av min far. Filming med dette er av en helt annen verden for å få et rolig bilde, så jeg har solgt Tamron 17-50 f2.8 og kjøper et Canon 17-55 f2.8 i dag.
    Det blir du nok fornøy med, selv om den Tamron'n ikke burde være så gal til foto i alle fall. Tror nok folk som kjøper speilrefleks og sparer på objektiv gjør seg selv en bjørntjeneste. Godt, lyssterkt objektiv er et must for god opplevelse. Den plast dingsen de fleste leveres med er ikke noe verd, i alle fall ikke innendørs. Kjøp hus og skikkelig optikk. Den kan du ha med deg livet ut- nesten...

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir du nok fornøy med, selv om den Tamron'n ikke burde være så gal til foto i alle fall. Tror nok folk som kjøper speilrefleks og sparer på objektiv gjør seg selv en bjørntjeneste. Godt, lyssterkt objektiv er et must for god opplevelse. Den plast dingsen de fleste leveres med er ikke noe verd, i alle fall ikke innendørs. Kjøp hus og skikkelig optikk. Den kan du ha med deg livet ut- nesten...
    Enig med deg, derfor kjøpte jeg linse som kostet mer enn huset. Lyssterke objektiv er utrolig deilig å bruke.
    --
    Thorbjørn

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg, derfor kjøpte jeg linse som kostet mer enn huset. Lyssterke objektiv er utrolig deilig å bruke.
    Håper du mener kamerahuset og ikke huset du bor i

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he he...

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på huset

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Til nesten 50k skulle det bare mangle :roll:

Side 92 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 88 89 90 91 92 93 94 95 96 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •