Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 104 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 2075
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva som passer i dine hender, og hvilke menyer/plassering av knapper som du foretrekker vet bare du. Derfor bør du oppsøke en fotoforretning og be pent om å få holde, og knipse litt med de respektive modellene. Hvis forretningen nekter dette, eller (som veldig mange jeg var borti) ikke har batteri i utstillingsmodellene så anbefaler jeg å finne en mer seriøs forretning.

Som homealone var inne på, så tror jeg at de fleste ser på 30D med 18-55 kit-objektiv som en noe ubalansert løsning. Litt som Lada med ferrari-motor eller motsatt. Hvis du gjør dette bare for å ha et utgangspunkt, med det målet å kjøpe inn mer optikk i løpet av kort tid så kan det være ok. Hvis du er ute etter en komplett løsning som skal vare en stund så ville jeg ha valgt enten 400D med kit-objektiv (rimelig og bra) eller 30D med et mer skikkelig objektiv (dyrere og bedre).

Tamron har en god 17-50 f/2.8 og Canon har en 17-85 IS til en pris på rundt 4000,- som kanskje er mer i still med et 30D hus. Ellers finnes mye fin fast-optikk, Canons 17-40L f/4.0 og andre objektiver som bedre matcher det ambisjonsnivået man bør ha når man går for et såpass kostbart hus.

tråder om valg av canon hus/kit:
    Forum -> 30D for avansert for en nybegynner ? - Diskusjon.no
    Forum -> Canon 30d vs Sony a100 - Diskusjon.no
    Forum -> Canon EOS 400D eller Nikon D70s +litt spm. om dSLR - Diskusjon.no
    Forum -> Eos 400d kontra EOS 30d og rensesystem! - Diskusjon.no
    Forum -> 350d eller 400d? - Diskusjon.no
    Forum -> Canon 400D vs. Nikon D40? - Diskusjon.no
    Forum -> Skal jeg kjøpe 30D eller optikk til mitt 350D - Diskusjon.no
    Forum -> Bra amatør-oppsett? (400D) - Diskusjon.no
    Forum -> Canon 30D - noe for meg? - Diskusjon.no

tråder om optikk til canon:
    Forum -> Valg av objektiver til 350D - Diskusjon.no
    Forum -> Canon 400D, kit eller hus + objektiv? - Diskusjon.no
    Forum -> EOS 400D - objektiver ? - Diskusjon.no
    Forum -> Canon L-objektiver, noen som har erfaringer? - Diskusjon.no
    Forum -> Erfaringer med Canon fastopptikk 24-35mm - Diskusjon.no
    Forum -> Objektiv til EOS400D - Diskusjon.no
    Forum -> Anbefaling allround objektiv 350D?! - Diskusjon.no
    Forum -> Canon EF-S 17-85mm 4-5,6 USM IS - Diskusjon.no
    Forum -> Canon EF-S 17-85mm 4-5,6 USM IS - Diskusjon.no

-k

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for mye bra info. Og beklager "kuppet" . Tror jeg må bruke litt mer tid på dette enn jeg hadde forespeilet. :-D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Tusen takk for mye bra info. Og beklager "kuppet" . Tror jeg må bruke litt mer tid på dette enn jeg hadde forespeilet. :-D
    Jeg skal love deg at du kan bruke så lang tid du bare vil for det er mye å velge i. Selv har jeg gått vegen om Canon 400D som ble forkastes meget raskt da det har et grep som ikke er laget for mannfolk hender.

Sony A100 har jeg hjemme nå på 30 dagers "lån" fra Elkjøp. Det har et bra grep selv om det bare er litt større en 400D. Tar like bra bilder og har innebygd billedstabilisator. Min test av kamaraet i kuldegrader gjorde meg imidlertid skeptisk da jeg fikk skjeve bilder noe som tyder på at stabilsatoren ikke liker kulde :neutral:.

Pentax kommer med et liknede kamera K10 som er meget spennende, med der er ikke å oppdrive noen steder enda. Har også innebygd stabilisator som gjør at du kan spare noe på optikken. Her må du nok bruke RAW da JPEG ikke skal være helt patent.

Har også kjent på Nikon D80 / D200 med liker ikke grepet på noen av dem. D80 er lite og glatt og D200 er rart i mine hender...Dessuten stiger jo bare prisen på 18-200 optikken som ikke er å få .

I tillegg har jeg tatt hundre vis av bilder med et Canon 20D fra jobb med 17-55 IS USM optikk og er blitt forelsket :-D. Kongregrep og godfølelse som er viktig for meg, selv dette også har sine svakheter. Derfor er 30D men 17-85 kit i skrivende stund på vei fra MPX. Så får det heller være at det bare er 8.2 MP som jeg ikke tror betyr noe. Hvis jeg ikke liker optikken så vet jeg hva jeg skal ha, tror jeg :-D .

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om du har funnet det riktige kameraet for deg
    Er det 17-85 IS USM linsa du har handla deg? isåfall er det test av denne her: FM Reviews - EF-S 17-85MM f4-5.6 IS USM

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Jeg skal love deg at du kan bruke så lang tid du bare vil for det er mye å velge i. Selv har jeg gått vegen om Canon 400D som ble forkastes meget raskt da det har et grep som ikke er laget for mannfolk hender.

Sony A100 har jeg hjemme nå på 30 dagers "lån" fra Elkjøp. Det har et bra grep selv om det bare er litt større en 400D. Tar like bra bilder og har innebygd billedstabilisator. Min test av kamaraet i kuldegrader gjorde meg imidlertid skeptisk da jeg fikk skjeve bilder noe som tyder på at stabilsatoren ikke liker kulde :neutral:.

Pentax kommer med et liknede kamera K10 som er meget spennende, med der er ikke å oppdrive noen steder enda. Har også innebygd stabilisator som gjør at du kan spare noe på optikken. Her må du nok bruke RAW da JPEG ikke skal være helt patent.

Har også kjent på Nikon D80 / D200 med liker ikke grepet på noen av dem. D80 er lite og glatt og D200 er rart i mine hender...Dessuten stiger jo bare prisen på 18-200 optikken som ikke er å få .

I tillegg har jeg tatt hundre vis av bilder med et Canon 20D fra jobb med 17-55 IS USM optikk og er blitt forelsket :-D. Kongregrep og godfølelse som er viktig for meg, selv dette også har sine svakheter. Derfor er 30D men 17-85 kit i skrivende stund på vei fra MPX. Så får det heller være at det bare er 8.2 MP som jeg ikke tror betyr noe. Hvis jeg ikke liker optikken så vet jeg hva jeg skal ha, tror jeg :-D .
    Hva med en brukt 1D MKII eller 1D MKIIn? Finnes til for 15-20k. Passer flott i never type sjøulk... At kameraet takler å bli målt på det meste er jo ikke noen ulempe!?

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ble det Nikon D80 m/Sigma 18-50mm F:3.5-5.6 DC pluss et 2gb minnekort til den nette sum av ca 10.000kr. Får ikke håpe jeg har gjort noe dumt kontra 400d med standard kit pluss 2gb for 7200kr :/ Anyways, gleder meg

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikke sjøulk-hender

Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Hva med en brukt 1D MKII eller 1D MKIIn? Finnes til for 15-20k. Passer flott i never type sjøulk... At kameraet takler å bli målt på det meste er jo ikke noen ulempe!?
    Har ikke store hender, faktisk under middels tror jeg, men kamera som 400D og D80 synes for små i mine hender. Det har også noe med teksturen på grepet.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av krestjan
    Da ble det Nikon D80 m/Sigma 18-50mm F:3.5-5.6 DC pluss et 2gb minnekort til den nette sum av ca 10.000kr. Får ikke håpe jeg har gjort noe dumt kontra 400d med standard kit pluss 2gb for 7200kr :/ Anyways, gleder meg
    Helt klart et bedre kamera enn 400D. Høyt på min liste men jeg blir ikke helt fortrolig med grepet og følelsen som er bedre på 30D. Dessuten vil jeg ha billedstabilisator på objektivet og da er Canon å anbefale da utvalget er større. Derfor vil jeg prøve 30D med 17-85 IS USM og 17-55 IS USM /F2.8 først.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FM Reviews - 18-50mm F3.5-5.6 DC .. du kommer nok til å få lyst på et bedre objektiv enn sigmaen ganske fort tror jeg..

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    FM Reviews - 18-50mm F3.5-5.6 DC .. du kommer nok til å få lyst på et bedre objektiv enn sigmaen ganske fort tror jeg..
    Personlig ville jeg nok valgt 18-70 Kit'n ja da 18-200 VR ikke er å få tak i. Dette skal være et bra objektiv i motsetning til 18-135 Kit'n som sliter med stor fortegninger i begge ender av brennvidden.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig.. likte ikke 18-135 i det hele tatt

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle komme med en liten digresjon. :-D Fikk denne boka i julegave og kan anbefale den varmt til alle som er interessert i foto. Den starter veldig "lett" med innledende informasjon om både kamera, funksjoner og teknikker innen fotografering. Etterhvert går den dypere inn i mer avanserte funksjoner og teknikker samt at den viser bruk av menyer, paletter og muligheter i Photoshop. Jeg vil tro de fleste vil kunne lære mye av denne boka med mindre man jobber som fotograf. :-D

-digital_fotografi_i_praksis-jpg

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Tenkte jeg skulle komme med en liten digresjon. :-D Fikk denne boka i julegave og kan anbefale den varmt til alle som er interessert i foto. Den starter veldig "lett" med innledende informasjon om både kamera, funksjoner og teknikker innen fotografering. Etterhvert går den dypere inn i mer avanserte funksjoner og teknikker samt at den viser bruk av menyer, paletter og muligheter i Photoshop. Jeg vil tro de fleste vil kunne lære mye av denne boka med mindre man jobber som fotograf. :-D

-digital_fotografi_i_praksis-jpg
    Støtter dette,fikk denne selv til jul og er meget fornøyd..:-D

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Har ikke store hender, faktisk under middels tror jeg, men kamera som 400D og D80 synes for små i mine hender. Det har også noe med teksturen på grepet.
    Prøvd EOS 30D med batterigrep?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefales!!! :-D
    (Grepet var en av de mest tungtveiende argumentene for at jeg gikk for 30D framfor 350D/400D)

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er stort nok som det er forløping. Nå studerer jeg optikk. 17-85 IS USM linsa var ikke så bra som jeg hadde håpet - kjøpte den mest fordi den var billig i kit. Synes den blir for lyssvak og gir meg en grå søker:? . Sikler litt på Tamron 17-50 f/2.8 eller 24-135 og så trenger jeg noe med større rekkevidde. Noen sier at Tamron bråker mer en USM - erfaringer ? Forslag til optikk ?

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal ikke jeg kuppe tråden her, men er selv på utkikk etter kamera om dagen. Var innom Akam i går og leste litt, bla en test av Nikon D40. Det virker lovende og prisen er god, men det er bl.a en ting jeg lurte på. Det står at det ikke er autofokusmotor i kamerahuset noe som gjør objektiver dyrere. Regner med at det blir et bedre objektiv på meg etterhvert, så da er det vel greit å tenke på fremtidige kostnader. Bortsett fra det virker det som et relativt godt kjøp, men man får jo også eos350 til samme pris nå. Er helt grønn på dette området, spesielt specs og tilbehør til speilrefleks. I første omgang har jeg ikke lyst til å bruke mer en 6-7k på kamera. Canon EOS400 får jo også masse skryt, men jeg var en tur på elkjøp og sjekket dette og ble ikke helt fortrolig med grepet. Det blir veldig lite, til tross for at jeg ikke har spesielt store hender. Nikon 80D (som er over prisklassen jeg tenkte) lå mye bedre i hånden. Her trenger jeg input på hva som er viktig for en fersking innen digital speilrefleks.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D80 med Nikon 18-200mm DX AF-S VR objektiv, er det jeg bruker til det meste idag. Denne kombinasjonen er nok ikke det rimeligste, men er genial i sin fleksibilitet.

Når det gjelder fokusmotoren, så er det mest fornuftig at denne er i objektivet og ikke i kamerahuset. Hovedsakelig pga. behovet til objektiver vil variere voldsomt. Om kamerahuset skulle hatt innebygd fokusmotor som fungerte med både små vidvinkel og store tunge zoom tele objektiver, så hadde denne motoren blitt stor, tung, støyende og svært energikrevende.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Nå skal ikke jeg kuppe tråden her, men er selv på utkikk etter kamera om dagen. Var innom Akam i går og leste litt, bla en test av Nikon D40. Det virker lovende og prisen er god, men det er bl.a en ting jeg lurte på. Det står at det ikke er autofokusmotor i kamerahuset noe som gjør objektiver dyrere. Regner med at det blir et bedre objektiv på meg etterhvert, så da er det vel greit å tenke på fremtidige kostnader. Bortsett fra det virker det som et relativt godt kjøp, men man får jo også eos350 til samme pris nå. Er helt grønn på dette området, spesielt specs og tilbehør til speilrefleks. I første omgang har jeg ikke lyst til å bruke mer en 6-7k på kamera. Canon EOS400 får jo også masse skryt, men jeg var en tur på elkjøp og sjekket dette og ble ikke helt fortrolig med grepet. Det blir veldig lite, til tross for at jeg ikke har spesielt store hender. Nikon 80D (som er over prisklassen jeg tenkte) lå mye bedre i hånden. Her trenger jeg input på hva som er viktig for en fersking innen digital speilrefleks.
    Om du ikke liker grepet på 400D så vil du nok ikke bli komfortabel med 350D heller da disse er omtrent like store, eller skal vi si SMÅ...
    Testen av D40 gir vel et greit bilde av hva kameraet er godt for. Når det gjelder fokusmotor-problematikken så vil det jo si at om du kjøper D40 så må! du kjøpe de nye AF-S objektivene hvis du ønsker autofokus. Dette ser i alle fall jeg på som det største drawback'et ved denne modellen. Du vil jo da få mindre valgmuligheter når det gjelder objektiver...:? Hvis du skal opp en prisklasse så blir det 30D når det gjelder Canon og D80 når det gjelder Nikon. (Et annet alternativ er det litt eldre D70s).

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var ikke lett. Prisklassen over 7-8k er uaktuell. Jeg vil ikke kjøpe mer enn en innstegsmodell for å se hvordan fotointeressen utvilkler seg videre. Jeg vil ikke avfeie Canon 350 eller 400 helt, da det eneste jeg har å utsette på de er grepet. Man får ikke i pose og sekk i denne prisklassen uansett og om jeg skal tenke litt fremover må man ta utvalg og priser på tilbehør i betraktning. Skal muligens ut og handle i morgen, så jeg blir nok liggende og gruble i nat.....

Hva er forresten forskjellen EOS350 og 400 bortsett fra oppløsning og støvfjerningsfunksjon (som jeg har blitt fortalt er ubrukelig uansett...)? Med 2k i prisforskjell kan jeg jo evt gå for 350 og legge de ekstra kronene i et bra objektiv.

Side 9 av 104 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 29 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •