Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 85 av 104 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 2075
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Eller man kan kjøpe seg et aldri så lite stativ, kanskje?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo

Tja... Ikke alltid jeg gidder å drasse med meg stativet.
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Stativ er fint det, men det hjelper svært lite mot bevegelses-uskarphet...altså når motivet beveger seg...

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Tja... Ikke alltid jeg gidder å drasse med meg stativet.
    Selv et LITE stativ kan gjøre nytte for seg. Jeg har et som ligner på dette:

https://www.elprice.no/elprice/defau...tID=KNTRIPOD17

Er nøden stor - og det hender av og til - kan man holde stativet inntil en vegg eller endog et veiskilt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan det være pga kameraet? Har bare D40 (kanskje jeg har brukt for mye ISO?)
    Nei, det er definitivt IKKE kameraet sin skyld.

Legger ved et eksempel fra en som både skryter av D40 og bruker D40
    Les mer her.....

"D40, 18-55mm II kit lens @ 42mm, f/5.3 @ 1/3, ISO AUTO (1,600), AUTO White Balance, hand held (elbows on table, good manners for photography). You read it right: it's sharp at 1/3 second, not 1/30. I'm impressed at how easy it is for me to get solid shots at slow speeds with the D40; it's so light and has so little vibration it's quite amazing."

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Selv et LITE stativ kan gjøre nytte for seg. Jeg har et som ligner på dette:

https://www.elprice.no/elprice/defau...tID=KNTRIPOD17

Er nøden stor - og det hender av og til - kan man holde stativet inntil en vegg eller endog et veiskilt.
    Den der var overhode ikke dom, måtte vist bestille en slik
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Nei, det er definitivt IKKE kameraet sin skyld.

Legger ved et eksempel fra en som både skryter av D40 og bruker D40
    Les mer her.....

"D40, 18-55mm II kit lens @ 42mm, f/5.3 @ 1/3, ISO AUTO (1,600), AUTO White Balance, hand held (elbows on table, good manners for photography). You read it right: it's sharp at 1/3 second, not 1/30. I'm impressed at how easy it is for me to get solid shots at slow speeds with the D40; it's so light and has so little vibration it's quite amazing."

Kan hende det er min skyld for alt jeg vet
    Joda, det er ett godt kamera.. Men det har jo også noen begrensninger. Det er jo tross alt en liten og gammel modell. Har vurdert D90 eller evt D3100.
    Da får jeg mulighet til å bruke høyere iso, og kameraet er litt raskere i seg selv. Men ellers så er jeg ganske fornøyd med selve kameraet (dog med det originale objektivet) Hvilket av disse vil dere isåfall annbefale? D90 er fysisk like stort som D40 nesten, det har jeg testet en del. D3100 har jeg ingen kunskap om. Og som Homecinema sa, så tror jeg også det har noe med lyset på selve objektivet. Så å kjøpe ett objektiv som slipper inn mere lys er vell ingen dom ide. Men tenkte jeg skulle finne ett Kit med 2 objektiver i.

Mvh
    Svein S

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det som ser ut til å mangle i denne "passiaren" er nettopp det man kommer inn på her: lys, eller skal vi si mangel på lys. Under forhold som Flageborg har lagt ut bilder fra kan man ta gode (eller gode nok :wink: ) bilder med mobilkamera. Det er når det er lite lys at slike objektiver kommer til kort. Da holder det ikke med f6.3 i lysstyrke uten at det går på bekostning av noe... enten lukkertid eller som det blir antydet her: støy.
    Dette er også noe man må ta med i betrakningen ved valg av objektiver. Huset er også viktig, men det meste av bildekvaliteten ligger i et godt objektiv. Med mindre man har et FF-hus ala 5D/1Dx så blir objektivet enda viktigere under vanskelige (Les: lite lys) forhold.
    Tenkte jeg bare skulle nevne det...
    kan ikke si meg mer enig jeg har canon 1Ds MK2, og kan garantere at selv med et slikt kamera, har lys styrken på objektivet mye å bety. skal du kun ta bilder ute i dagslys, så kan du greie deg med et F6.3 objektiv, men ikke så fort du kommer innendørs, eller det blir litt mørkere. jeg har 70-200mm F2.8L IS som jeg bruker svært mye, men har også 50mm F1.4 som blir litt brukt, og når det begynner å bli lite lys, så merker du stor forskjell til og med fra F2.8- F1.4. der hvor du kan ta gode bilder med F1.4-F1.8, vil du stort sett få sorte bilder med F6.3mm objektiv, hvis alle andre instillinger er like. det å drive å ta bilder med iso 6500-12600 er ikke morro i det hele tatt. mitt råd til de som vil begynne å ta gode bilder, og bruke litt penger på foto utstyr, er å bruke ca 30% på kamerahus, og 70% på objektiv.
    en liten ting dere heller ikke må glemme er blitz. glem blitzen på kamera, og kjøp en litt god alla Speedlite 270 EX. etter at jeg kjøpte min 580EX2 har jeg brukt den svært mye, og selv ute i sol lys, bruker jeg blitzen min og får i mange tilfeller svært mye bedre bilder enn om jeg ikke hadde brukt den.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med 35mm/f1.8 på mitt D7000 har jeg tatt noen perler av innendørs julebilder som jeg ikke før har kunnet drømme om med 18-200mm. Men selv med det objektivet ble flere shot blur'et da ungene ikke kunne sitte stille mer en 1/60 sek :wink:. På den andre siden har jeg vært på sykkeltur i Toscana med 18-200mm og fanget øyeblikk-bilder som vanskelig lar seg gjennomføre uten litt fleksibelt zoom-område. Man må se og lære seg nytten og begrensninger i ethvert objektiv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det som ser ut til å mangle i denne "passiaren" er nettopp det man kommer inn på her: lys, eller skal vi si mangel på lys. Under forhold som Flageborg har lagt ut bilder fra kan man ta gode (eller gode nok :wink: ) bilder med mobilkamera. Det er når det er lite lys at slike objektiver kommer til kort. Da holder det ikke med f6.3 i lysstyrke uten at det går på bekostning av noe... enten lukkertid eller som det blir antydet her: støy.
    ...
    Jeg synes det er nyttig å se på foto som "lysinnfanging". Det vi egentlig (vanligvis) ønsker å få avbildet er scenens reflektanse, men for å være i stand til det med passivt foto-utstyr så må scenen belyses av solen, lamper, blitz eller noe annet fint.

Dersom det finnes rikelig med lys så løser det ofte mange andre problemer. Problemet er ofte:
    1. Lite lys
    2. Mye bevegelse
    3. Stemning/scene som egner seg dårlig for blitz
    4. Lat fotograf som ikke har med stativ

Lyssterk optikk, kamera-hus med god ytelse på høy iso, en god blitz og optikke med bildestabilisering eller stativ hjelper ofte. Men ingen av disse løsningene løser magisk alle utfordringer. Veldig lyssterk optikk er ofte fast brennvidde, og fokus må sitte nøyaktig for skarpt resultat. I halvmørket med et motiv som beveger seg kan det være vanskelig. Hvis du i tillegg må beskjære mye pga manglende zoom så mister du også kvalitet.

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FotoVideo hadde 1 stk. igjen på lager, så denne linsa måtte jeg bare prøve.....

Så var det fram med stativ, kamera og nytt objektiv for å ta et "julebilde".

Ønsker dere alle et Godt Nytt År og ser fram til flere fototips i året som kommer :-D

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RBG
    Jeg vurderer dette kameraet, er det bra i forhold til konkurentene?

Canon EOS 500D
    Greit nybegynner kamera - har det på jobben. Men det har et lyssvakt plastic objectiv som du bør oppgradere til noe bedre. Tar imidlertide gode bilder om du blender ned litt. Videre synes jeg det er litt lite og knotete å betjene i forhold til min Canon 7D. Til gjengjeld er det lett og lite å ta med seg, så det kommer an på hva du skal bruke det til.

Nikon og de andre kjenner jeg ikke til, men du finner vel tilsvarene kamera fra Nikon/Sony/mm
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noe svar og komme med?

D90 vs D3100

Mvh
    Svein S

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

D90 vs D3100
    kjenner ikke til Nikon, men kanskje du blir litt klokere av denne linken:
    Nikon D90 vs D3100 vs D7000 - Free thought comparison (Before buying)

Nikon D3100 vs Nikon D90 ~ Art of the Image

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Greit nybegynner kamera - har det på jobben. Men det har et lyssvakt plastic objectiv som du bør oppgradere til noe bedre. Tar imidlertide gode bilder om du blender ned litt. Videre synes jeg det er litt lite og knotete å betjene i forhold til min Canon 7D. Til gjengjeld er det lett og lite å ta med seg, så det kommer an på hva du skal bruke det til.
    Canons KIT-objektiver er skranglete plastikk, men optisk er visst IS-versjonen ganske god (jeg hadde den uten IS og den var mer midt på treet).

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

D90 vs D3100
    Ikke velg D90 hvis du er opptatt av å filme - resultatet suger big time.
    Kun mono lyd - ikke mulighet for ekstern mikrofon.

Ser ut som D90 har klare fordeler ved valg av objektiv:
    "Lens compatibility is where the D90 beats the D3100 hands down. The D3100 won't auto focus with anything other than the newer G lens that have an autofocus motor. The D90 will auto focus with any AF Nikkor"

Min neste oppgradering skal ha en mulighet som skissert vedlagt

Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Ikke velg D90 hvis du er opptatt av å filme - resultatet suger big time.
    Kun mono lyd - ikke mulighet for ekstern mikrofon.

Ser ut som D90 har klare fordeler ved valg av objektiv:
    "Lens compatibility is where the D90 beats the D3100 hands down. The D3100 won't auto focus with anything other than the newer G lens that have an autofocus motor. The D90 will auto focus with any AF Nikkor"

Min neste oppgradering skal ha en mulighet som skissert vedlagt

Filmfungsjonen er noe jeg ikke kommer til å bruke, kjøper heller ett videokamera om behovet for filming blir stort. Tror D90 kommer til å passe meg ypperlig. Tenkte også å kjøpe med Nikon AF-S Nikkor 50mm f1.4G Men ser att dette objektivet ikke har VR, og for en stund siden leste jeg en hel del om hva dette var, og nå husker jeg ikke -.- Noen som kan gi meg en kort forklaring?

Og, hva i alle dager er det der på bildet fornoe?

Mvh
    Svein S

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Filmfungsjonen er noe jeg ikke kommer til å bruke, kjøper heller ett videokamera om behovet for filming blir stort. Tror D90 kommer til å passe meg ypperlig. Tenkte også å kjøpe med Nikon AF-S Nikkor 50mm f1.4G Men ser att dette objektivet ikke har VR, og for en stund siden leste jeg en hel del om hva dette var, og nå husker jeg ikke -.- Noen som kan gi meg en kort forklaring?

Vibration Reduction (VR)
    En funksjon i objektivet som hjelper deg å ta (skarpe) bilder selv om du er litt ustø på hånden. Helt avgjørende funksjon på 18-200mm objektiv når du skal ta bilder uten å bruke stativ.

Jeg hadde 50mm f1.8, men solgte det. Det ble for "trangt" innendørs til å få hele motivet innenfor mine rammer.

Er nå igang med 35mm f1.8 - og dette liker jeg allerede bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En ekstern stereomikrofon som spiller inn lyd med opp til 24/96 kvalitet.

I opptak med 4 mikrofoner samtidig kan den spille inn med opp til CD-kvalitet.

Opptaket kan selvsagt utføres i MP3 kvalitet, men det blir neppe aktuelt for min del

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HVa er forskjellen på en D90 og en D80 ?
    Husker jeg brukte en D80 på skolen,
    Min tråd

Side 85 av 104 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •