Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 84 av 104 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 2075
    Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man må da kunne velge dette i programmet?
    De fleste bruker jo flere linser, eller også flere kamera - når de først er på et slikt interessenivå at dxo er aktuelt.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DxO leser kameramodell og linse (?) samt brennvidde fra EXIF info. Fra den infoen kan bildene automatisk korrigeres for fordreining, lysstyrke i kantene av bilde, kromatisk brytningsfeil og mer. Jobber både i RAW og JPEG. Selvsagt også de vanlig korrigeringene som fargebalanse, kontrast etc.

DxO har endel tabeller med kamera og linser som de har nøyaktige korrigeringsdata for, så sjekk om ditt utstyr er med i tabellene, også gjerne i de tabellene som gjelder for utstyr som er på trappene med korrigeringsdata. Jeg fant ut at en oppgradering planlagt medio januar neste år vil dekke mitt utstyr (inkl det som er planlagt). Det er en Elite Edition i tillegg til standard, men da jeg punchet mitt kamera sa DxO at det ikke var vits med Elite for min del. (Link):

Brukerinterfacet og arbeidsmetodikk er det som har vært ankepunktet så langt. I tillegg skal støyfjerning ikke være helt top notch sammenlignet med de beste konkurrentene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Brukerinterfacet og arbeidsmetodikk er det som har vært ankepunktet så langt
    Jeg har DXO men liker det ikke. Det oppleves uintuitivt og lite gjennomtenkt UI-messig.

Håper at Lightroom en gang kommer med en plugin-mekanisme ala Photoshop. Dvs at man kan gjøre ikke-destruktiv editering og lagre bare parametrene.

-h

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knut: Er det siste versjon du har av DxO? Jeg vet de fikk skikkelig pepper for tidligere versjoner av brukergrensesnittet, men siste versjon skal være bedre (uten nødvendigvis å være god nok).

Denne sammenligningen kan være verd å lese gjennom med tanke på hvilken postpros SW som en tenker å bruke: Link.

Edit: Denne linken var de egentlig jeg hadde tenkt å linke:RAW Processors – an extensive review of Aperture, Bibble, Capture One, DxO and Lightroom

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Knut: Er det siste versjon du har av DxO? Jeg vet de fikk skikkelig pepper for tidligere versjoner av brukergrensesnittet, men siste versjon skal være bedre (uten nødvendigvis å være god nok).

Denne sammenligningen kan være verd å lese gjennom med tanke på hvilken postpros SW som en tenker å bruke: Link.
    Takk for linken, den var fin.

Jeg har siste versjon. Jeg må vel innrømme at jeg ikke har brukt så mye tid på å sette meg inn i DXO som jeg kanskje burde ha gjort. Delvis fordi Lightroom er "comfort-zone" hvor alle bildene uansett blir importert, tagget, ratet og kjapt editert. Å eksportere noen av bildene til DXO for så å gjøre mye av det samme (med en mulig kvalitetsforbedring) og så importere dem tilbake til Lightroom koster noen kalorier ekstra. Spesielt når man sitter mange nok timer foran en PC som det er og heller vil bruke tida foran kamera enn med editering (når man ser på foto som en hobby).

-k

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Photoshop retter opp fordreining i raw-editoren, gjenkjenner hvilket objektiv man har brukt - mener jeg å huske?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Telezoom til D3000?

Har i dag en 55-200 (ikke VR) som fulgte med det kitet jeg kjøpte i sommer, og lurr på om det har noe for seg å bytte ut dette?

Har kikket på noen alternativer (de to første innbiller jeg meg at er samme objektivet)

Nikon AF-S DX Nikkor 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR - 1.999,- - Japan Photo Norge
    Nikon 55-300mm F4.5-5.6G DX AF-S ED VR Viktig: Nordisk Utgave, Nordisk Garanti - Fotovideo 3.0
    Sigma 70-300mm F4-5,6 DG OS Nikon Husk: Filter 62mm, - Fotovideo 3.0
    Nikon 70-300mm F4.5-5.6 G IF-ED AF-S VR - Fotovideo 3.0

Det siste objektivet må i tilfelle handles brukt, evt. at jeg må vnte litt før jeg handler...

Har i tillegg en 18-105 som brukes mesteparten av tiden.

Er det verdt pengene å handle noen av disse linsene for en amatør/nybegynner i forhold til det objektivet jeg allerede har, eller er det bortkastet med så "billige" linser? Ser jo at jeg kan få en Sigma-linse til under 1000,- uten at jeg har tenkt å handle en slik...

Evt. andre tips om objektiver som heller er å anbefale.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv

Har i dag en 55-200 (ikke VR) som fulgte med det kitet jeg kjøpte i sommer, og lurr på om det har noe for seg å bytte ut dette?
    Har i tillegg en 18-105 som brukes mesteparten av tiden.
    Ser ut som du allerede har en optikk med dine "favorittmål", men ønsker at den skulle vært litt lenger

Mine favoritter er Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC HSM OS og Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM
    18mm er bankers, men er nysgjerrig på å gå til 250mm/270mm ved neste anledning.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Telezoom til D3000?
    Har i dag en 55-200 (ikke VR) som fulgte med det kitet jeg kjøpte i sommer, og lurer på om det har noe for seg å bytte ut dette?
    Velg optikk ut fra hva du skal ta bilder av, akkurat nå.
    Tar du bilder av dine favorittmotiv? Det avgjør hele fotointeressen
    og dermed hvor mye du bør koste på av utstyr.

Hver gang - ofte - jeg kjenner lysten på noe nytt til fotohobbyen komme - må jeg spørre meg selv :
    Liker jeg å være mye i bevegelse mens jeg fotograferer? Kjøp fastoptikk.
    Liker jeg å ta bilder av insekter? Kjøp makro.
    Liker jeg å ta detaljerte bilder av motiver i det fjerne? Kjøp Telephoto Zoom

Når jeg sitter på stranden og slapper litt av - med sand på alle kanter -
    trenger jeg et kamera med en 18-200/250/270mm Multipurpose Zoom Lens med Optisk Stabilisator.

Det er vel ingen som skifter optikk på stranda?

Legger ved noen bilder som illustrasjon, og valgte derfor motiver som er rensket for "kaldt og hvitt vinter*******".
    (Bildene var tilpasset 42" skjerm, men er nå krympet, beklager)

18mm - det er greit med litt oversikt når du er med familien på badetur

18mm - det er ikke til å unngå å høre alle "selgerne" som svinser rundt på stranda nedlesset med alt mulig nyttig og unyttig...som kan kjøpes for penger.
    Det er ikke vanskelig å bli distrahert fra alt som heter "barnepass".

200mm - et raskt overblikk med kikkerten lokaliserer ungene akkurat der de sa de skulle være....

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Hver gang - ofte - jeg kjenner lysten på noe nytt til fotohobbyen komme - må jeg spørre meg selv :
    Dette var gode råd, og ut fra dette er nok pkt 1 og 2 de mest aktuelle.
    Er mer eller mindre bestemt på å handle et eller annet fast objektiv, antakelig 35mm/f1.8, og noe makro senere. Akkurat nå føler jeg egentlig at telezoom nok ikke er aktuelt.

Rart hvordan en trenger andre for få en til å skkjønne hva en vil

Kjekt med bilder som illustrerte også, særlig når jeg nylig har kommet inn fra en noe kald vinter utenfor husets fire vegger...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Når jeg sitter på stranden og slapper litt av - med sand på alle kanter -
    trenger jeg et kamera med en 18-200/250/270mm Multipurpose Zoom Lens med Optisk Stabilisator.

Det er vel ingen som skifter optikk på stranda?

Legger ved noen bilder som illustrasjon, og valgte derfor motiver som er rensket for "kaldt og hvitt vinter*******".
    (Bildene var tilpasset 42" skjerm, men er nå krympet, beklager)

18mm - det er greit med litt oversikt når du er med familien på badetur

18mm - det er ikke til å unngå å høre alle "selgerne" som svinser rundt på stranda nedlesset med alt mulig nyttig og unyttig...som kan kjøpes for penger.
    Det er ikke vanskelig å bli distrahert fra alt som heter "barnepass".

200mm - et raskt overblikk med kikkerten lokaliserer ungene akkurat der de sa de skulle være....
    Spiller inger rolle at lysstyrken ikke er av de beste ser jeg - du ser det du vil se :razz:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan SummitX|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er mer eller mindre bestemt på å handle et eller annet fast objektiv, antakelig 35mm/f1.8,
    Det er jo snart messe igjen, og da kan det bli anledning til å prøve et par linser på både eget utstyr - og toppmodellene som står utstilt

Les mer om messen på Lillestrøm den 14-16 januar 2011 her.....
    Om Fotomessen « Fotomessen Oslo

Dette er vel et par kandidater

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat den helga fotomessen foregår er det bestemt av den lokale statsministeren at jeg skal befinne meg i bartebyen sammen med henne De planene kan neppe forandres

Uansett ville det vel blitt rimeligere å kjøpe begge deobjektivene du viser bilde av enn å ta turen inkl. overnatting. Har begynt å stille inn til 35mm fast på den linsa jeg har for å se om utsnittet virker fornuftig, ser slik ut.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat den helga fotomessen foregår er det bestemt av den lokale statsministeren at jeg skal befinne meg i bartebyen sammen med henne De planene kan neppe forandres

Uansett ville det vel blitt rimeligere å kjøpe begge deobjektivene du viser bilde av enn å ta turen inkl. overnatting. Har begynt å stille inn til 35mm fast på den linsa jeg har for å se om utsnittet virker fornuftig, ser slik ut.
    Messen arrangeres også i Gøteborg mars/april så det kommer flere anledninger. Legg planer FØR madammen har konspirert hele kalenderen for året som kommer

Det er fordelen med å bruke en Multipurpose Zoom over tid - etterhvert danner det seg et mønster som viser hvilket fastobjektiv du faktisk bruker.

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du allerede har en optikk med dine "favorittmål", men ønsker at den skulle vært litt lenger

Mine favoritter er Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC HSM OS og Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM
    18mm er bankers, men er nysgjerrig på å gå til 250mm/270mm ved neste anledning.

Har samme Sigma linsa som du har, 18-200... Har du problemer med mye støy yterst i bildet under litt zoom?
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderer dette kameraet, er det bra i forhold til konkurentene?

Canon EOS 500D

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HK_Xclio
    Har samme Sigma linsa som du har, 18-200... Har du problemer med mye støy yterst i bildet under litt zoom?
    Nei, kan ikke si jeg legger merke til noe støy?!

Kan du poste et bilde som illustrerer problemet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skru opp lyden, så merker du nok støyen, du også!!!

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, kan ikke si jeg legger merke til noe støy?!

Kan du poste et bilde som illustrerer problemet?
    Skal se om jeg finner, har slettet mestparten av di bildene som ble dårlig. Dette skjer mest når det er overskyet ute, å når det er litt mangel på lys. Under sollys og slikt så blir bildene ganske så bra.

Kan det være pga kameraet? Har bare D40 (kanskje jeg har brukt for mye ISO?)
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som ser ut til å mangle i denne "passiaren" er nettopp det man kommer inn på her: lys, eller skal vi si mangel på lys. Under forhold som Flageborg har lagt ut bilder fra kan man ta gode (eller gode nok :wink: ) bilder med mobilkamera. Det er når det er lite lys at slike objektiver kommer til kort. Da holder det ikke med f6.3 i lysstyrke uten at det går på bekostning av noe... enten lukkertid eller som det blir antydet her: støy.
    Dette er også noe man må ta med i betrakningen ved valg av objektiver. Huset er også viktig, men det meste av bildekvaliteten ligger i et godt objektiv. Med mindre man har et FF-hus ala 5D/1Dx så blir objektivet enda viktigere under vanskelige (Les: lite lys) forhold.
    Tenkte jeg bare skulle nevne det...

Side 84 av 104 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •