Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 83

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 83 av 104 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 1,641 til 1,660 av 2075
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Sitat Opprinnelig postet av demo
    Hva med sigma 30mm F1.4?
    Jeg er veldig fornøyd med den.
    (Og den finnes til de fleste av oss, uansett hvilket system man har valgt
    Optisk er den vel veldig bra for pengene. Litt for mange rapporter om fokus hastighet/nøyaktighet/kvalitetskontroll skremte meg vekk.

Canon 35mm f/2.0 skal vel også være relativt god optisk?

-k
    Etter hva jeg leste på akam.no/diskusjon.no er det en del som får eksemplarer som feilfokuserer, men alle som har fått det har fått nye som virker, derfor tok jeg sjansen. Med så tynn DOF man ofte ender opp med på F1.4 blir feil fokus fort synlig, enten det er utstyr eller fotograf som bommer. Det selvsagt viktig med presis fokus, det er helt klart noe å sjekke hvis man handler en slik. Jeg tror ikke det er en veldig vanlig feil på dette objektivet, man hører alltid mer fra de som finner feil enn de som ikke finner feil. Jeg kjøpte denne i butikk for å slippe eventuell ekstrajobb med å sende/forklare til nettbutikk, men har ikke hatt trøbbel med min.

Jeg har normalzoom med F2.8 på alle brennvidder, så da syns jeg ikke det var verdt det med et ekstra objektiv med "bare" F2.0.

Det er fort gjort å teste med normalzoomen sin om det er 30mm eller 50mm som passer deg best. Det viktige for meg er å kunne ta fine bilder inne i dårlig lys. Jeg fant ut at 50mm ble for trangt, og er veldig fornøyd med min 30mm Sigma.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget falt på Nikkor 35mm/f1.8. En fotobutikk i Stavanger har messe og messepriser på endel fotoutstyr og da var tilgjengeligheten det som avgjorde kjøpet.

Neste linse blir antakeligvis en ultra-vidvinkel og en kandidat utfra det jeg har lest meg til er Tokina 11-16mm/f2.8.

Ettersom W skal til Japan/Tokyo på nyåret, så kan det kanskje være verd å sjekke opp priser på fotoutstyr der? Noen som har linker/butikkadresser?

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan eg spørra kva forobutikk det var? Eg skal kjøpe meg speilrefleks og det hadde vært kjekt å vore innom og sitt. Japan foto?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stavanger Foto, 18-20. november. LINK

Prisene er fra greie til gode, nokså likt det du får på beste webshop-priser eller bedre på det jeg var interessert i, men du slipper fraktkostnad.

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken

Prisene er fra greie til gode, nokså likt det du får på beste webshop-priser eller bedre på det jeg var interessert i, men du slipper fraktkostnad.
    Tusen takk:-) Må nesten ta meg ein tur å sjå litt..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB: Mesteparten av messeutstillingen er i kjelleren, så pass på å gå ned dit.

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NB: Mesteparten av messeutstillingen er i kjelleren, så pass på å gå ned dit.
    Jepp, da må eg få med meg. Takk for tipset

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, da ble det et Canon EF 50mm f/1.4 USM til internettpris, men kjøpt i fysisk butikk :-)

Kjelleren var forøvrig dødskjedelig, om du ikke er på jakt etter studiolys eller Nikon-produkter.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er et bra nybegynnerkamera? Kjøper gjerne noe kurant brukt.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon

Olympus E-420 er et ypperlig utgangspunkt. Bør finnes en del på bruktmarkedet.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foto.no -

Her kan det være litt av hvert, både dyrt og billig. Var selv inne på tanken å handle det Olympuskameraet, som forøvrig har fått mye god kritikk, men det er litt begrenset utvalg av ekstra linser/blitz osv. i forhold til Nikon og Canon.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisområde? Ambisjoner?
    Vil vel anbefale å gå for enten Nikon eller Canon da de er størst på objektiver og utstyr forøvrig. EOS 550D er jo meget pent priset og der får du et utrolig bra kamera.

Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Prisområde? Ambisjoner?
    Vil vel anbefale å gå for enten Nikon eller Canon da de er størst på objektiver og utstyr forøvrig. EOS 550D er jo meget pent priset og der får du et utrolig bra kamera.
    Ser for meg Canon eller Nikon ja, slik at jeg har mulighet til å kjøpe meg opp på kamerafronten og beholde objektivene. Når det gjelder prisområde, så ikke over 6500 inkl et kurant objektiv. Har vel ikke noe større ambisjoner enn å ha et kamera å leke meg litt med på turer og å finne ut hvor stor fotointeressen egentlig er

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for meg Canon eller Nikon ja, slik at jeg har mulighet til å kjøpe meg opp på kamerafronten og beholde objektivene. Når det gjelder prisområde, så ikke over 6500 inkl et kurant objektiv. Har vel ikke noe større ambisjoner enn å ha et kamera å leke meg litt med på turer og å finne ut hvor stor fotointeressen egentlig er
    Når kjøpere av D90 oppdager at det ikke har autofokus på videoopptak så havner det sikkert på brukten til rundt 6500,- med kit-linsa. Men det er kanskje vel så bra å handle D80 med et par brukbare linser (annet enn kit-linse). Canon vet jeg ikke så mye om (bortsett fra at Nikon er best seff)

Ja, den siste kommentaren var tøys.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Når kjøpere av D90 oppdager at det ikke har autofokus på videoopptak så havner det sikkert på brukten til rundt 6500,- med kit-linsa. Men det er kanskje vel så bra å handle D80 med et par brukbare linser (annet enn kit-linse). Canon vet jeg ikke så mye om (bortsett fra at Nikon er best seff)

Ja, den siste kommentaren var tøys.

Følger man med på bruktbørsen på fotodotten, hender det at det dukker opp D300 til samme prisen (600 ish) Sterkt anbefalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg skulle ha startet fra scratch så ville jeg ha gått for et svært billig hus av "rett" merke, ett eller to kurante objektiver og en blitz. Alt brukt. Gode objektiver har verdi i 20 år, mens kamera-hus blir "verdiløs" i løpet av 3-4 år. Jeg tror at det er veien til best bilder og best forståelse.

Du får f.eks Canon 400D med KIT-objektiv (sørg for å få 18-55 is) for en slikk og ingenting. Suppler med en 50mm f/1.8 eller en 35mm f/2.0 og en 430EX blitz til 1500,- og tut og kjør. Tilsvarende finnes sikkert fra Nikon og de andre. Ikke forles deg på tester av ytelse ved ISO 6400, men kjenn på grepet og se om du liker knappene. Bruk penger på et foto-kurs.

-k

Active g.org sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt gamle EOS350D ble ødelagt og siden jeg hadde linser og slikt fra Canon fra før handlet jeg nytt/brukt Canon igjen.
    Fant et EOS 30D på foto . no til 2000,-
    Helt ripefritt og ser ikke ut som om det er brukt.
    Mange gode priser der og det er jo et entusiast fora på linje med torget her, så da får man som regel fine varer som er rett behandlet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var innkjøp av førstegangs speilreflekskamera et faktum. ( i går )

Måtte jo bare få kjøpt nå som kona plutselig kunne tenke seg et slikt kamera.

Etter å ha trålet gjennom HELE tråden på 2-3 dager har jeg fått
    masse nyttig informasjon.

Jeg har hele tiden overveid pris/ytelse med mulighet for utvidelser/oppgraderinger senere.

Siden jeg/vi er en nybegynner iht speilrefleks så falt valget på:
    Canon EOS 550D kit med 18-55mm F3.5-5.6
    2 stk foto Kurs av i regi av Canon
    Fotobok
    til en sum av 6397,-

Fikk i etterkant kjøpt meg:
    32GB Class 10 SDHC Minnekort
    Canon 50mm F1.8 Objektiv

og har bestilt:
    58mm Filter
    Motlysbeskyttelse
    Caselogic SLRC4 Foto - ryggsekk.

3pod og Gorillapod har jeg fra før.

Kommer kun å ta bilder i RAW for å kunne etterbehandle med PC software i etterkant.

Har allerede fått smaken av 50mm F1.8 linsa. :-)

Gleder meg allerede til å knipse igjen...
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et tips at DxO for tiden har 30% rabatt på lisens, gjelder frem til 25.desember.

http://www.dxo.com/

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forstår jeg det slik at man kjøper dxo tilpasset sitt kamera/linse, eller kan man stille dette inn i programmet (altså til flere kamera?)

Man knipser i RAW og magien skjer i dxo i etterkant?

Side 83 av 104 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 73 79 80 81 82 83 84 85 86 87 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •