Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 82 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 1,621 til 1,640 av 2075
    Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Poenget mitt var at en mikrojustering bare har nytte dersom hus/objektiv har en tendens til å enten front- eller bak-fokusere.

I mitt tilfelle kunne jeg gjerne ha tenkt meg større fokus-nøyaktighet, men det er litt bingo i hvilken retning feilen er, derfor har ikke mikrojustering noen nytte for meg.

Jeg tror at Canon gjør fokus vha "feed-forward" regulering. Altså sier fokus-sensoren at fokus bør flyttes f.eks "4 meter lengre ut", og så ber huset objektivet om å fokusere 4 meter lengre ut. Da er man avhengig av at objektivet faktisk gjør det, og ikke flytter 3.8 meter eller 4.1 meter. Dersom man hadde hatt "feedback" regulering så ville ikke slike unøyaktighet hatt noe å si, siden fokussensoren ville oppdage feilen. Men det hadde kanskje ikke blitt like kjapt.

-k
    Ja det er mulig du har rett, men den "feet-forward" reguleringen er kanskje noe som "mest" brukes med AI-Servo der man lar kameraet regne ut hvor det bevegelige motivet er når bildet taes og data om avstand blir ekstra viktig. Ved vanlig One Shot AF, benyttes vel den horisontale og eller vertikale kontrasten i motivet i focus punkt sensoren til å "stoppe" fokusmotoren i linsa i riktig possisjon når maks kontrast er oppnådd. Inbiller meg at micro justeringen går på hvor raskt fokusjusteringen i linsa stopper og hvor høyt man kan sette nøyaktigheten for best kontrast for enkelt linser ut i fra de optiske kvalitetene disse har osv. Vet ikke om dette er riktig forklaring på dette, men resultater er i alle fall en mer optimal focus og skarphet når kameraet og objektivet sammarbeider bedre etter en microjustering av AF.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USA skal ha begynt å sende ut Nikon D7000 og det nærmer seg release for Norge og jeg håper jeg har bedre tålmådighet enn...

[youtube]gRzcCYSg_vA[/youtube]

Slikt dukker opp når en søker etter tester fra de etablerte pixelpeeperene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags Post Processing software bruker dere ifm bildebehandling? Kun det som følger med som sw-bundle med kamera eller har dere utvidet til mer proffe verktøy?

Jeg har en tilårskommen lisens av Photoshop CS2 hvor jeg kan gjøre litt korreksjon for linsefordreininger og eksponeringer, men lurer på om DxO er rett vei å gå.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Photoshop CS5 Et fantastisk verktøy med uante muligheter!

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med bildebehandlingsprogram tror jeg handler mer om kompetanse en å ha siste utgave. Jeg har selv CS3 (som er alt for avansert for meg). Snakket med en jeg kjenner godt, som er en veldig god fotograf, om dette. Han har vunnet flere store konkuranser og har publisert flere bilder i tidskrifter og aviser. Han er natur/fuglefotograf. Til tross for at linser ol som han bruker koster i 100K klassen holder han seg til Photoshop Elements 4.0
    Han mener at det viktigste er å kunne programvaren godt og han vil ikke bruke mye tid på å stadig oppdatere seg på siste versjon og stoppet når han kom til et nivå han var fornøyd med.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hva slags Post Processing software bruker dere ifm bildebehandling? Kun det som følger med som sw-bundle med kamera eller har dere utvidet til mer proffe verktøy?

Jeg har en tilårskommen lisens av Photoshop CS2 hvor jeg kan gjøre litt korreksjon for linsefordreininger og eksponeringer, men lurer på om DxO er rett vei å gå.
    Jeg har Lightroom og DXO. Dxo høres veldig fint ut i prinsippet.. Men i praksis så har jeg hele samlinga i Lightroom og får gjort stort sett det jeg trenger der (ble mye bedre med 3.0). Jeg ble aldri helt komfortabel med gui-et til DXO.

-k

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Photoshop CS5 og Lightroom 3 bruker jeg. Med lr3 så kan man bruke "tethered", som er utrolig praktisk i et studio, og CS5 er dønn stabilt og har en masse nye nyttige verktøy. Hoppet over CS4, har hatt CS3 fra jeg begynte med foto til jeg oppgraderte til CS5 når det ble tilgjengelig.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo funnet gode tips til billig foto-utstyr her i tråden - som jeg har benyttet meg av - tenkte å bidra med et par selv:

Foto-telt:

DealExtreme: $20.95 40cm Photo Light Tent with Colored Background Cloths (White)

Glimrende til å knipse bilder av dingser - for eksempel:

Canvas foto-bag (NG inspirert):

Bilde er av den i midi-size, den finnes også i mini - som også fås i sort.

DealExtreme: $29.57 Protective Cotton Canvas Carrying Bag for Camera - Green
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempetips! Søkte litt etter foto telt idag på ebay - svigermor lager smykker og jeg skal leke fotograf, så jeg tror jeg hopper på det dealextreme tilbudet

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et litt større som jeg kjøpte på Ebay, like god kvalitet - regner med at det er fra samme produsent.

Kan være litt billigere og raskere levering fra Ebay.

Artig å "sette opp" teltet første gangen, "spjong"
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det ultimate allround kameraet i disse dager? Det er jo et enormt hav med speilreflekskameraer så det er ikke lett å velge lengre. Hva velger folk flest uten å betale 20k mener jeg?

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg ser litt på kamera om dagen og eg har eit par kandidater. Eg har ikkje hatt speilrefleks før, så eg er ganske amatør. Har sitt på canon eos 550d, nikon d90 og nikon d3100. Nåken så har erfaringar med nåken av desse og kva som er best? Liker muligheten til 550 og d3100 med HD video.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på postkontoret i dag og plukket opp en pakke jeg har ventet lenge på. Pakken kom egentlig fredag, men da svidde jeg hud på sydkysten av en kanariøy.

-slr-upgrade-pentax-km-nikon-d7000-jpg

Skal det bli spennende å se om jeg er kompetent til oppgraderingen. Forrige (ekte) SLR'en min er skikkelig vintage og litt skjelden. Men duverden så lite knapper hjul og display å forholde seg til. Man blir ørlite overveldet .

Fastobjektiv:
    Ettersom det er et Crop-kamera med 1.5 i Crop så er jeg usikker på om jeg skal kjøre på med 35mm f/1.8 som gir ~50mm eller gå for den litt mer lyssterke 50mm f/1.4 AF-S som blir 75mm ekvivalent. Noen som har tanker rundt dette?

-d3s_4456-460-jpg

eller

-d3s_5925-600-jpg

Bilder fra KenRockwell.com

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fastobjektiv:
    Ettersom det er et Crop-kamera med 1.5 i Crop så er jeg usikker på om jeg skal kjøre på med 35mm f/1.8 som gir ~50mm eller gå for den litt mer lyssterke 50mm f/1.4 AF-S som blir 75mm ekvivalent. Noen som har tanker rundt dette?

-d3s_4456-460-jpg

eller

-d3s_5925-600-jpg

Bilder fra KenRockwell.com
    Hvilket forum er du på?

Begge selvfølgelig:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fastobjektiv:
    Jeg ville ikke ha gått for 50mm som "allround"-objektiv. Men som portrett-objektiv.

35mm er helt klart det området jeg ville ha valgt om jeg skulle ha bare ett objektiv.

Jeg er litt misunnelig på Nikon-eiere som later til å ha et godt, fornuftig priset objektiv i dette området.

-k

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Hvilket forum er du på?

Begge selvfølgelig:grin:
    Nåja, jeg frekventerer flere enn 2 forum ;-) kommer på minst 6 i farten. Spørsmålet over om objektivvalg har jeg dog kun luftet her (ennå).

Jeg ville ikke ha gått for 50mm som "allround"-objektiv. Men som portrett-objektiv.

35mm er helt klart det området jeg ville ha valgt om jeg skulle ha bare ett objektiv.

Jeg er litt misunnelig på Nikon-eiere som later til å ha et godt, fornuftig priset objektiv i dette området.

-k
    Takker :-) - Tror jeg faller på 35mm/1.8 selv om 24mm/1.4 nok ville vært drømmeobjektivet til lyssvak allround. På et senere tidspunkt blir det kjøpt inn en vidvinkelzoom antakeligvis Nikkor 10-24mm.

Objektivutvalget er en viktig grunn til at jeg falt på Nikon-platformen vs Canon. Har noen gamle manuelle Pentax objektiver som faktisk kunne vært brukt på en K-5 men fant ut at jeg skulle starte fra bunnen av i utstyr.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med sigma 30mm F1.4?
    Jeg er veldig fornøyd med den.
    (Og den finnes til de fleste av oss, uansett hvilket system man har valgt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset. Hadde oversett den da min vanlige foto-pusher ikke har den inne annet enn med Canon-fatning. Skal lese meg opp der!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Objektivutvalget er en viktig grunn til at jeg falt på Nikon-platformen vs Canon.
    Og for andre kan det svinge andre veien. Det avhenger vel litt av hva man vil ha og hvor stor pengebok man har. Stabilisert normal-zoom for crop med stor blender får du vel ikke fra Nikon enda. Jeg har ikke kjøpt noen tele enda, men har inntrykk av at Canons 70-200 line-up står seg bra mot Nikon?

For meg så var det helt tilfeldig at jeg begynte med Canon, og når man først har det så blir det en terskel å bytte over (objektiver, blitz, smådill, brukerinterface). Lock-in, altså.

Sitat Opprinnelig postet av demo
    Hva med sigma 30mm F1.4?
    Jeg er veldig fornøyd med den.
    (Og den finnes til de fleste av oss, uansett hvilket system man har valgt
    Optisk er den vel veldig bra for pengene. Litt for mange rapporter om fokus hastighet/nøyaktighet/kvalitetskontroll skremte meg vekk.

Canon 35mm f/2.0 skal vel også være relativt god optisk?

-k

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for andre kan det svinge andre veien. Det avhenger vel litt av hva man vil ha og hvor stor pengebok man har. Stabilisert normal-zoom for crop med stor blender får du vel ikke fra Nikon enda. Jeg har ikke kjøpt noen tele enda, men har inntrykk av at Canons 70-200 line-up står seg bra mot Nikon?
    Erfaringsmessig skyter jeg mer med vidvinkel opp mot normal enn tele så jeg har ikke prioritert telezoom retningen. Det er som du sier alt etter hva en har av prioriteringer. En bekjent av familien har fuglefotografering som hobby og gikk fra Nikon (D90) til Canon (5DmkII) bla for objektiv og lysstyrke som han prioriterte.

Som bundle-objektiv valgte jeg Nikon's 18-200mm/3.5-5.6 VRII. Dette er primært tenkt til reise-rundt-objektiv og har samme brennvidde som jeg er vant til fra superzoom kameraet mitt (28-300mm). Et godt allround objektiv men mangler lysstyrken og ikke til pixelpeeping hvis jeg har lest tester og erfaringer rett.
    For meg så var det helt tilfeldig at jeg begynte med Canon, og når man først har det så blir det en terskel å bytte over (objektiver, blitz, smådill, brukerinterface). Lock-in, altså.
    Man kan trygt si at "bordet fanger" for de fleste av oss.

Side 82 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 78 79 80 81 82 83 84 85 86 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •