Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 81 av 104 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 ... SisteSiste
Viser resultater 1,601 til 1,620 av 2075
    Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da blei det til slutt Canon 7D med Sigma 17-70 f/2.8-4 macro HSM...
    Tusen takk for hjelpen alle sammen.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir det vel en masse fine bilder??

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt valg, kftosberg. Ta mange bilder så du blir kjent med kameraet og innstillingene. Spesiet på AF-systemet.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Godt valg, kftosberg. Ta mange bilder så du blir kjent med kameraet og innstillingene. Spesiet på AF-systemet.
    Takk for tipset...
    Nå knipses det i vei. Litt vanskelig å få skarpe bilder i begynnelsen, men nå trur jeg at jeg er der...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken AF-innstilling benytter du? Dvs. har du sett alle valgene du egentlig har i spesialmenyen.

Jeg benytter primært single AF.

-canon7d-afpoints0-jpg

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Preorder Nikon D7000

Da har jeg bestillt kamera, så får jeg se om det blir stående eller om jeg kansellerer.

-610534-jpg

Valget falt på Nikon D7000 kit med 18-200mm AFS G VRII. Det er leveringstid til slutten av neste måned når kameraet blir releaset, så jeg har i alle fall frem til da med å kansellere. Frem til i går hadde MPX D7000 hus til 8990 men i går skrudde de opp prisen til 10.199,- De har ennå ikke justert prisen på 18-200 kitet (14.290,-), så da trykket jeg kjøp mens prisen er der den er. Linsa koster i løssalg ca 5500-6000. Har i tillegg noen få prosent rabatt hos MPX og trekker jeg fra prisen på linsa så koster D7000 huset meg ca 8000,-

Hadde egentlig mest lyst på FF, men noen runder med med selv og bruk, så får det bli crop - uansett en solid oppgradering fra den compactklasse-brikken som sitter i Fujifilmen.

Det jeg kommer til å bruke kameraet til mest er nok som ut på tur-kamera og spesiellt på gromme ferieturer. Planlegger en tur til Peru og skal da tusle på Inka trail. Vekt og størrelse er noe å tenke på. Canon 5D hus og linsepakke kan bli noe stort. Håper at allround-linsen 18-200mm vil passe selv om den er noe fet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Canon krever f/5.6 for å fokusere automatisk.

Mange Canon-kamera har en fancy kryss-sensor (gjerne senter-fokus-punktet). Kryss-sensoren krever f/2.8 for å fungere som kryss-sensor.

Når kameraet fokuserer så åpnes objektivet maksimalt opp for å få en mer følsom måling, dermed vil objektiver med stor blenderåpning uansett ha en fordel.

Dette er hva jeg tror, kanskje står det bedre spesifisert i linken under, men jeg gidder ikke å skumme igjennom den.

-k

Canon AF System
    Jeg vet ikke om dette ble helt avklart, men dette er hva manualen til 7D sier:
    Sitat Opprinnelig postet av 7D-manual s.91
    Lens' Maximum Aperture and AF sensitivity

With lenses whose maximum aperture is larger than f/5.6
    With all AF points, cross-type AF sensitive to both vertical and horizontal lines is possible.

With lenses whose maximum aperture is larger than f/2.8*
    With the center AF point, high-precision, cross-type AF sensitivity to both vertical and horizontal lines is possible. The center AF point's sensitivity to vertical and horizontal lines is about twice as sensitive as the other AF points.
    The remaining 18 AF points will work as cross-type points with lenses brighter than f/5.6.

* Except with the EF28-80mm f/2.8-4L USM and EF50mm f/2.5 Compact Macro lenses
    Dette er altså en ekstra grunn for å gå for optikk med blender f/2.8 eller større dersom man ønsker den ekstra (doble) følsomheten i senter-sensoren (stor blender vil vel også uansett gjøre det enklere for fokus-systemet).

Flere gode objektiver har ikke mer enn f/4, så som 70-200 f/4.0 L IS USM, 17-40mm f/4.0L USM etc.

Jeg er ikke sikker på hva "dobbel følsomhet" egentlig vil si i denne sammenhengen - men det høres bra ut :-).

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten, så trenger jeg sterkere briller. Eller så klarer jeg ikke å få til skarpe bilder.. Det er liksom ikke det smellet i bildene som jeg forventet...
    et eksempel:
    Vedlegg 70596

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du ut JPG fra kameraet eller RAW? Hvis det første; gå inn i bildeprofil -> velg bildemodus -> juster skarphet høyere.

Hvis RAW; etterbehandle til own liking i den software du benytter. RAW er ikke skarpe uten etterbehandling.

Jeg antar at du benytter solid stativ?

F4.0 er ikke sikkert den blenderåpning linsen din yter best på på 70mm. Finn sweetspots til linsen. Bruk dem.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar du ut JPG fra kameraet eller RAW? Hvis det første; gå inn i bildeprofil -> velg bildemodus -> juster skarphet høyere.
    om du mener bildestil, så fikk jeg det til. Akkurat nå, så var det jpg.

Hvis RAW; etterbehandle til own liking i den software du benytter. RAW er ikke skarpe uten etterbehandling.
    What? Trudde dette var aller best? Nik Software og Photoshop, skal vel ordne resten vel.

Jeg antar at du benytter solid stativ?
    øøøøøøøøø....en blomsterpotte og selvutløser..funker det eller?

F4.0 er ikke sikkert den blenderåpning linsen din yter best på på 70mm. Finn sweetspots til linsen. Bruk dem.
    Dette skal undersøkes..
    Tusen hjertelig takk for hjelpen Tiger...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg den metodebeskrivelsen du synes er best forklarende: lenses sweet spots - Google Search

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg den metodebeskrivelsen du synes er best forklarende: lenses sweet spots - Google Search

skal prøves...tusen takk

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På de fleste objektiv, la oss si eksempelvis 50mm 1.8. Den er ikke skarpest ved f/1.8, men ved 2.8-8.0 vil nok den oppnå de beste resultatene

Mitt 50mm 1.2L er veldig "dreamy"/diffus ved 1.2 (helt åpen), men ved 2.0-2.8 er den knallgod.

Er vel denne du har kjøpt, ikke sant? Sigma AF 17-70mm f/2.8-4 HSM DC OS macro - Lab Test / Review

Der kan du se hvor det er minst vignette og CA (chromatic aberration), sistnevnte er noe dritt å fjerne i photoshop. Det oppstår veldig fort når det er store kontraster, blant annet hvit skjorte mot mørk bakgrunn i sterk sol.
    Det vises rundt kanter/former etc og kan ha lilla/grønn/blå etc skjær i fargen.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Enten, så trenger jeg sterkere briller. Eller så klarer jeg ikke å få til skarpe bilder.. Det er liksom ikke det smellet i bildene som jeg forventet...
    et eksempel:
    Vedlegg 70596
    Man må gjerne jobbe litt for å få frem de skarpeste og beste resultatene, selv med meget bra kamera utstyr....

En ting er å etterbehandle raw formatet for å få frem det som ligger av skarphet i bildet og det "smellet" i farger og kontrast osv du er ute etter. Grunnen til dette med skarphet er at raw formatet er bildebrikke informasjon der man har et lowpass eller et litt diffust filter som er der for å redusere morie' effekter. Da kan man bruke en form for "sharpen" justering på raw fila i ettertid, for å redusere denne effekten optimalise skarphet i forhold til motivet.

Ser ikke informasjon om hvor du hadde fokus punktet på denne blomsten, (da man (f.eks kan se det i raw fila hvis man bruker Canon sitt eget raw bildeediterings program), men det skarpeste området ser ut til å være i senter, og det kan være at blenderåpningen og avstanden til motivet er med på å gjøre at mye av motivet er utenfor dybdeskarphets området, og følgelig blir diffust.

Objektiv og kamerahusets autofocus kan også "være litt uenige" angående hvor det skarpeste planet befinner seg, men dette kan vel kalibreres av bruker på 7D slik at ikke det som er nærmere eller lenger vekk enn det som markeres av fokuspunkt i kameraet blir i fokus. Finnes en del info på nettet om hvordan man kan teste ut dette på div camerahus. En annen ting er det også at skarphets området på div optikk kan flytte seg feil i forhold til kvor man har fokusert med full åpen blender, og hvor skarphets området blir når objektivet blender ned når bildet faktisk blir tatt. Her kan man f.eks sjekke med nedblendings knappen om dette er tilfelle...

Skal man oppnå god skarphet i macro bilder og andre type bilder, er riktig dybdeskarphet og blender der objektivet yter best sammen med at motivet og kamera ikke er bevegelse i forhold til hverandre innenfor den lukkertiden man bruker blandt de viktigste faktorene. lys setting av motivet slik at eksponeringen blir riktig slik at ikke noe av motivet blir utbrennt og skygge detaljer osv kommer riktig osv er vel blandt da andre viktige faktorene, og det rose bildet virker litt vell "hardt" lyssatt der man kanskje overskrider dynamikk området i bildebrikka... (det er litt det FF vs aps-c debatten går litt på...)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et eksempel:
    Vedlegg 70596
    Noen håndgrep kan hjelpe litt. Litt mindre eksponering av de lyseste partiene. Litt større fargemetning. Litt strammere mellomtonekontrast. Pluss litt skarphet på slutten. Har sikkert tatt i litt mye - men det er i beste mening: bare for veldig kjapt å illustrere mulighetene. Dessuten vil dette se forskjellig ut på forskjellige skjermer og i forskjellig størrelse - det ser sånn passe greit ut på min skjerm.

Vedlegg 70639

Vedlegg 70640
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Objektiv og kamerahusets autofocus kan også "være litt uenige" angående hvor det skarpeste planet befinner seg, men dette kan vel kalibreres av bruker på 7D slik at ikke det som er nærmere eller lenger vekk enn det som markeres av fokuspunkt i kameraet blir i fokus. Finnes en del info på nettet om hvordan man kan teste ut dette på div camerahus. En annen ting er det også at skarphets området på div optikk kan flytte seg feil i forhold til kvor man har fokusert med full åpen blender, og hvor skarphets området blir når objektivet blender ned når bildet faktisk blir tatt. Her kan man f.eks sjekke med nedblendings knappen om dette er tilfelle...
    Noe alla dette?
    AF microadjustment for the 1Ds mark III, 1D Mk3, 5D Mk2, 7D

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var noe sånt jeg tenkte på ja. Har lest en del 7D brukererfaringer hvor de har gjort en slik AF mikrojustering, og det virker som at det ofte trengs å juster litt...

På profft utsyr ytes det ofte en slik AF microjustering mot de linsene som det blir kjøpt/brugt sammen med som en service av utsalgstedet.

Ellers er det vel også viktig å poengtere at det er lett for nyegynnere å skylde på slike ting i begynnelsen til man har lært seg litt mer å bruke AF riktig og ungår de andre fallgruvene som fører til utilsiktede uskarpe bilder.

En "regel" jeg ofte benytter i tilegg til 1/brenvidde for valg av frihånds lukkertid, er å ungå å velge å låse AF i senterpunktet for så å komponere bildet for motiver som er nærmere enn 2-3 meter. Da blir gjerne avstanden såpass forandret ved komponeringen at det er bedre å velge et fokus punkt som faktisk treffer det motivet man vil ha skarpt.

Dette avhenger selfølgelig mye av hva slags objektiv man bruker osv, men det å lære seg å bruke AF systemet på en riktig måte er en god start for å ta skarpe og gode blider.:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det var noe sånt jeg tenkte på ja. Har lest en del 7D brukererfaringer hvor de har gjort en slik AF mikrojustering, og det virker som at det ofte trengs å juster litt...
    Jeg har gått igjennom en slik prosedyre og fant at variansen var hovedproblemet på mine mest brukte objektiver. Altså var det ikke noe statisk avvik i noen retning å tune etter.

Kanskje kan bedre utstyr og mer erfaring avdekke mer enn det jeg var i stand til.
    Ellers er det vel også viktig å poengtere at det er lett for nyegynnere å skylde på slike ting i begynnelsen til man har lært seg litt mer å bruke AF riktig og ungår de andre fallgruvene som fører til utilsiktede uskarpe bilder.
    1. Ha kameraet på et stativ eller underlag som er helt stødig.
    2. Bruk kabel-utløser eller timer
    3. Bruk mirror lock-up (godt bortgjemt på Canon-kamera) eller live-view
    4. Velg blenderåpning ut fra hvor mye dybdeskarphet du trenger, diffraksjonsgrensen og hvor objektivet yter best.
    5. Bruk nemsom oppskarping i software

GUIDE: Oppskarping av digitale bilder - Akam.no
    Mange som bruker et digitalt kamera syns det er vanskelig å forstå hvorfor oppskarping er en naturlig og nødvendig del av bildebehandling. Dette kan gjelde både den som møter dette for første gang samt også den som ønsker å kunne utføre dette på en best mulig måte. Artikkelen tar utgangspunkt i USM i Photoshop

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har gått igjennom en slik prosedyre og fant at variansen var hovedproblemet på mine mest brukte objektiver. Altså var det ikke noe statisk avvik i noen retning å tune etter.

Kanskje kan bedre utstyr og mer erfaring avdekke mer enn det jeg var i stand til.
    Vet ikke om jeg helt skjønte hva du skrev Knitinh.. Det er vel sammarbeidet mellom de optiske egenskapene og prosessoren i linsa og autofocus i camerahuset som ofte krever en liten AF mikrojustering for å øke redusere avviket og høyne nøyaktigheten noe. Det at det ikke er spesiell retning du trengte å små justere etter er vel et tegn på at kamerahuset er ganske riktig justert i utgangspunktet. Derimot hvis alle justeringer trekkes i en retning er det vel tegn på at utgangspunktet for fokus har en feil grunn instillng slik at man vel burde ha kameraet inne på en sjekk.

Når man f.eks gjør en AF mikrojustering tar man vel utgangspunkt i fokus for objektivet sin største blenderåpning, og det finnes jo objektiv som forleger dybdeskarphets området litt lenger vekk eller nærmere med nedblending, og ved slike tilfeller kunne man kanskje lage en egen nedblendings innstilling også...

1. Ha kameraet på et stativ eller underlag som er helt stødig.
    2. Bruk kabel-utløser eller timer
    3. Bruk mirror lock-up (godt bortgjemt på Canon-kamera) eller live-view
    4. Velg blenderåpning ut fra hvor mye dybdeskarphet du trenger, diffraksjonsgrensen og hvor objektivet yter best.
    5. Bruk nemsom oppskarping i software
    Viktige faktorer for skarpe bilder dette ja, i tilegg kommer vel også lyssetting og riktig valg av lukkertid, Iso verdi osv slik at man får minst mulig bildestøy og slipper utbrenning i deler av motivet osv.

Ja det der var en fin og vel forklart artikkel knutinh. :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om jeg helt skjønte hva du skrev Knitinh.. Det er vel sammarbeidet mellom de optiske egenskapene og prosessoren i linsa og autofocus i camerahuset som ofte krever en liten AF mikrojustering for å øke redusere avviket og høyne nøyaktigheten noe. Det at det ikke er spesiell retning du trengte å små justere etter er vel et tegn på at kamerahuset er ganske riktig justert i utgangspunktet. Derimot hvis alle justeringer trekkes i en retning er det vel tegn på at utgangspunktet for fokus har en feil grunn instillng slik at man vel burde ha kameraet inne på en sjekk.

Når man f.eks gjør en AF mikrojustering tar man vel utgangspunkt i fokus for objektivet sin største blenderåpning, og det finnes jo objektiv som forleger dybdeskarphets området litt lenger vekk eller nærmere med nedblending, og ved slike tilfeller kunne man kanskje lage en egen nedblendings innstilling også...
    Poenget mitt var at en mikrojustering bare har nytte dersom hus/objektiv har en tendens til å enten front- eller bak-fokusere.

I mitt tilfelle kunne jeg gjerne ha tenkt meg større fokus-nøyaktighet, men det er litt bingo i hvilken retning feilen er, derfor har ikke mikrojustering noen nytte for meg.

Jeg tror at Canon gjør fokus vha "feed-forward" regulering. Altså sier fokus-sensoren at fokus bør flyttes f.eks "4 meter lengre ut", og så ber huset objektivet om å fokusere 4 meter lengre ut. Da er man avhengig av at objektivet faktisk gjør det, og ikke flytter 3.8 meter eller 4.1 meter. Dersom man hadde hatt "feedback" regulering så ville ikke slike unøyaktighet hatt noe å si, siden fokussensoren ville oppdage feilen. Men det hadde kanskje ikke blitt like kjapt.

-k

Side 81 av 104 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 77 78 79 80 81 82 83 84 85 91 101 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •