Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 80 av 104 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 ... SisteSiste
Viser resultater 1,581 til 1,600 av 2075
    Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Men hvis du er en lovende filmfotograf og har manuell fokus i fingrene så kan du få til dybde-skarphets-effekter som er veldig vanskelig/umulig med konsument video-kamera.

-k
    learning by doing wrong, many times..8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    learning by doing wrong, many times..8)
    En klassisk effekt er vel å ha to skuespillere i scenen på forskjellig avstand, og flytte fokus fra den ene til den andre. For å hinte til seeren.

-k

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Filmfunksjonen på 7D synes jeg er en helt klart "kjekt å ha"-greie. Jeg har brukt den et fåtall ganger bare for å ha live-bilder, men det var ikke noe jeg vektla når jeg bestemte meg for nytt DSLR-hus.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har Nikon lansert arvtakeren til D90 med D7000 (link) og da blir det spennende hva gateprisen på den blir når den kommer i butikkhyllene. Mulig at vi også ser noen gunstige "dumpingpriser" på D90 i nærmeste tid.

edit: Link til preview

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at japan foto har lagt til D7000 på websidene (her) og antyder 29. oktober som dato for første hus i salg og en pris som legger seg rett under Canon 7D (med 10199 vs 10990 pr i dag). Det aner meg at mange vil stå mellom nettopp disse to crop-modellene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke D7000 arvtaker til D5000 da? Eller er Nikon i ferd med å kutte ut alle de 2-sifrede betegnelsene?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta et tall og la det snurre.... D5000 arvtakeren er vel ikke lansert ennå, men ettersom D3000 fikk D3100 som etterfølger, da regner jeg med at vi etterhvert ser en D5100. Tidligere gikk det rykter (bla NikonRumors.com) om at D90 arvtakeren ville hete D95, men etterhvert ble det klart at D7000 var nytt navn.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon 7D eller 1D MKIII?

Gjerne forklar hvorfor og ev. hvorfor ikke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1D er større (på godt og vondt), har ikke videofunksjon og er ikke kompatibelt med EF-S-objektiver. Usikker på om det har live view. Ellers vil nok det meste gå i favør 1D.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    1D er større (på godt og vondt), har ikke videofunksjon og er ikke kompatibelt med EF-S-objektiver. Usikker på om det har live view. Ellers vil nok det meste gå i favør 1D.
    skjønner skjønner. Får ta det som trening. De begynner jo å bli rimeligere på bruktmarkedet. Live View er egentlig ikke noe behov.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner skjønner. Får ta det som trening. De begynner jo å bli rimeligere på bruktmarkedet. Live View er egentlig ikke noe behov.
    7D har vel en bedre og nyere autofokusmotor/system.

Live View er stort behov, iallefall for meg, bruker det nesten bestandig når jeg tar bilder ute (uten eksternt lys). Bruker en LCD Viewfinder for å se på lcdskjermen hvordan bildene egentlig kommer ut, på skjermen, kjempelett å fokusere, mye lettere enn å bruke standard vf.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1DIII og 7D har vel omtrent samme AF-system sies det. AF-motoren sitter i objektivene.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon 7D eller 1D MKIII?

Synes snickers nevner det meste av pro og cons mellom disse, men f.eks det at 1D Mark3 er et 10 Mp kamera med 1,3 i crop faktor mens 7D er et nyere teknologi med 18Mp og 1,6 crop faktor er vel noe som burde vurderes også.

her er en sammenligning av disse to sensorene som blir brukt.

Jeg har testet begge, og ville faktisk valgt 1D Mark 3, pga proff hus med bedre værtetning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon 7D eller 1D MKIII?

Hva med 5dmk2?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Live View er stort behov, iallefall for meg, bruker det nesten bestandig når jeg tar bilder ute (uten eksternt lys). Bruker en LCD Viewfinder for å se på lcdskjermen hvordan bildene egentlig kommer ut, på skjermen, kjempelett å fokusere, mye lettere enn å bruke standard vf.
    Jeg bruker omtrent ikke liveview (eller video). Hvis jeg hadde tatt mye stilleben og macro så hadde jeg antagelig brukt det mer.

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hva med 5dmk2?

-k
    jo og ja...men denne er jo dyrere enn 1D mkIII på brukten igjen.
    Men har det seg sånn at 5Dmk2 er et bedre alternativ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jo og ja...men denne er jo dyrere enn 1D mkIII på brukten igjen.
    Men har det seg sånn at 5Dmk2 er et bedre alternativ?
    Jeg har sett noen forbausende rimelig brukt. 12-13.000? Det er ikke mye mer enn en ny 7D. Spørsmålet er kanskje hva du vil bruke kameraet til, og hvilken type optikk du trenger.

Min personlige inndeling (jeg har aldri eid FF):
    7D: pip-pipper, sport, hunder og barn i lek. Ting på stor avstand.
    5Dmk2: portrett, studio, landskap

Jeg baserer meg da på at:
    7D har bedre autofokus og hastighet enn 5Dmk2. Crop gir "gratis" ekstra tele. 5Dmk2 har noe bedre sensor-specs. Jeg tror kanskje at gode FF vidvinkler er hakket hvassere enn vidvinkler for crop?

Det er forøvrig to gode hus, og det er mulig å ta alle slags gode bilder med begge.

Et 5Dmk2 med et fast-objektiv som 85mm f/1.8 eller Sigma 50mm f/1.4 koster ikke så innmari mye, og fungerer sikkert fantastisk der hvor utstyret egner seg. Hvis du krever full-kvalitet normal-zoom på f/2.8, bildestabilisator så blir det fort dyrt.

-k

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    1DIII og 7D har vel omtrent samme AF-system sies det. AF-motoren sitter i objektivene.
    Mente da ikke selve motoren i objektivet

Såvidt jeg har lest var 7D's AF-system nyutviklet til 7D.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5D II grisebanker de to nevnte på billedkvalitet, dynamikk og ISO-egenskaper. AF-systemet derimot er mye svakere på 5D II. Inntil evt 1Ds IV kommer så er det nok fortsatt 5D II som trekker det lengste strået på ren objektiv sensorkvalitet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon introduserte 300D i 2003. Det var kanskje starten på billige, kompakte DSLR for "folket".

Når jeg føler at det er behov for nytt (dyrere) utstyr så prøver jeg å se på hva folk får til med gammelt, billig utstyr:
    canon 300d - Flickr: Search

Konklusjonen er som regel at det er fotografen det er noe galt med... :-)

Dersom du har full kontroll over scenen du skal ta bilde av (belysning, blitz, stativ, vent på det rette sollyset, etc) så tror jeg ikke at valg av kamera-hus er så innmari viktig. Det er mulig å ta veldig gode bilder med de fleste DSLR under slike forhold (men ymse optikk gir nye muligheter).

Dersom du ikke har full kontroll over scenen så er det flere hensyn å ta. Lite lys eller uønsket stor dynamikk*) favoriserer typisk stor sensor. Dersom du ikke kan bruke stativ så er bildestabilisator ofte verdifullt. Hvis motivet beveger seg mye så er god autofokus viktig.

Jeg mener at det er "produktet" av tilgjengelig lys, scene/kameraets bevegelse, dybdeskarpheten du trenger og noen slike faktorer som gjør det utfordrende å ta bilder (både for utstyr og fotograf). Jeg har spolert mange gode motiver fordi jeg var konservativ med ISO (ISO 100 må jo være best siden det gir minst støy?), som har gitt lang lukketid og motion-blur i bildet.

-k
    *)Papir kan gjengi ca 100:1 i kontrast, mens skjermer kan gjengi opp mot 1000:1 i kontrast. Det er ingenting i forhold til dynamikken som kan finnes i naturlige scener, eller dynamikken som mennesket kan nyttiggjøre seg (under ymse betingelser). Det gir oss to valg: enten reduserer vi dynamikken i scenen (vha blitz f.eks) eller så reduserer vi dynamikken ved at kameraet/postprosessering enten "klipper" veldig lyse og mørke partier eller gjør noe mer komplekst i photoshop (tonemapping). Hvis kameraet har stort dynamisk område så får vi mer frihet til å gjøre disse valgene i photoshop (eller korrigere eksponering uten tap av synlig kvalitet). Kamera med mindre dynamikk kan fange slike scener (gitt at de er statisk) vha multi-eksponering (HDR).

Side 80 av 104 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 76 77 78 79 80 81 82 83 84 90 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •