Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 79

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 79 av 104 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 1,561 til 1,580 av 2075
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg vet ikke hvor viktig det er, men på samme måte som med flac-filer for lyd så er det en psykisk trygghet som man kan kjøpe seg billig med mer lagringsplass.
    Støttes. Jeg skyter også kun (maks størrelse) RAW, som deretter konverteres til DNG før noe som helst bildebehandling blir utført.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bruke henvisninger er fint for da slipper leseren å lure på om du henter målingene ut av baken.
    Jeg pleier å hente ting ut av hodet.

Å måle dynamisk område for kamera er en vanskelig disiplin, og forskjellige kilder har kommet til litt forskjellige konklusjoner. Du må gjerne bidra med dine hvis du vil, men når du bare slenger ut påstander uten å være villig til å si noe mer så er det vanskelig å vite hvor seriøs du er.
    Med det rette utstyret er det i grunnen bare opp til vurderingskriteriene.

Hva er innstillingen "høy kvalitet"?
    Sorry, ikke innstilling men vurderingskriterium. Man aksepterer maks variasjon på 1/10 blendertrinn i de mørke områdene.

I følge DXO har 7D bedre dynamisk omrpde enn 50D for alle iso-verdier. Dette vises også ved totalscore for dynamisk område: 11.7EVs (7D) vs 11.4 EVs (50D).
    Selv ikke med beste velvilje har testen til Akam kommet over 11 på noen av dem. Jeg ser ikke noe poeng i å lete etter fullstendig druknede detaljer i støyhavet bare for å få høyest mulig tall. Det er hvordan støy utvikler seg fra lite til middels støymengde som virkelig betyr noe ved praktisk bruk.

Kameraet mitt gjør hverken støydemping, smoothing, oppskarping eller kontrastøkning. Det gjør jeg i Lightroom (eller DXO eller DPP). Hva mener du?
    Det må du selvsagt gjerne fortsette med. Selv bruker jeg nesten aldri støydemping.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har noen anbefalinger på et nytt kamera?
    Har aldri eid et speilrefleks før, så bør vel ikke være så veldig proft kamera.

Men jeg er ikke 100% amatør, drev litt med bilder på skolen. Da brukte jeg et Nikon D80, som jeg egentlig var veldig fornøyd med. Eneste jeg har noe å si på den er jeg synes den var litt tung, i forhånd med D40 som jeg også brukte litt.
    Min tråd

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tygden blir fort din venn... Har hatt D40 og har nå D90. D90 balanserer mye bedre ut når litt tyngre optikk ble benyttet.

Layout på knapper og grep er jo også mye bedre. Selv kona som var meget skeptisk til et nytt hus likte mye bedre å holde i det nye da alt balanserte seg mye bedre.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Jozho. Folk snakker om antall blendertrinn de kan gå opp med IS, men man kan jaggu meg påregne et par ekstra blendertrinn om utstyret veier litt også.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Enig med Jozho. Folk snakker om antall blendertrinn de kan gå opp med IS, men man kan jaggu meg påregne et par ekstra blendertrinn om utstyret veier litt også.
    For ikke å snakke om at speil opp og lukker ikke like lett fører til vibrasjon på lange brenvidder selv på stativ også....

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke helt hvordan det er med Nikon, men selve lukkermekanismen på Canon 3 og 4-sifret er relativt billig og enkel ift 1 og 2-sifrede modeller. Det merkes både på søkerkvalitet, utløserforsinkelse og lukkerens levetid.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Camera Shutter Life Database

Vet ikke hvor god fisk dette er, sjekket kjapt D40 mot 400D da de ble lansert omtrent samtidig... Og saken er klar Nikon rules :P

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du skal ta den med en klype salt da bruksfrekvens har veldig mye å si. Se her for eksempel:

10D
    Average number of actuations after which shutter is still alive: 65,268.0
    Average number of actuations after which shutter died: 106,406.9

50D
    Average number of actuations after which shutter is still alive: 26,774.4
    Average number of actuations after which shutter died: 11,067.5

Lukkeren på 50D er i hvertfall ikke dårligere enn på 10D selv om det kan se slik ut på tallene.

D40 har jo relativt høyt "died"-tall, mens "still alive"-tallet er veldig lavt.
    Average number of actuations after which shutter is still alive: 19,876.9
    Average number of actuations after which shutter died: 100,470.0

Så kan du jo se på 350D:
    Average number of actuations after which shutter is still alive: 48,107.4
    Average number of actuations after which shutter died: 363,066.7

Men jeg tror vi kan konkludere med at lukkeren i 1Ds Mark III er relativt robust:
    Average number of actuations after which shutter is still alive: 1,483,914.0
    Average number of actuations after which shutter died: 733,478.2

Vanskelig å trekke alt for mye info ut av disse tallene IMO

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer i den forbindelse med antall lukkeraktiveringer på om det finnes en teller i Canon kameraet som man kan sjekke dette? Vurderer man å kjøpe et brugt DSLR hus, kan jo det være litt interessant å sjekke litt slike ting på forhånd.

Edit: fant et program som viser antall lukkeraktiveringer for EOS 1d og 1ds mark1 og 2 Old Freeware cancount.exe

------------------------------------------------------
    CanCount - Version 2*10E-4 - (0.0002) by Wolfram S.
    ------------------------------------------------------
    Modell : Canon EOS-1Ds Mark II
    Firmware : Firmware Version 1.1.6
    Eigentuemer :
    Seriennummer : ******
    Anzahl Belichtungen: 57954
    ----------------------------------OHNE GEWAEHR!-------

Zum Beenden bitte <Return> druecken...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo vanlig å oppgi slikt når man selger. Ellers er det jo filnavnet da, går vel til 10 000 før det begynner på null igjen, men det er det mulig å nullstille.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg respekterer din rett til å prioritere som du vil. Jeg tror likevel at du ved å gå for 7D + optikk til ca 10.000,- gjør en prioritering som gir deg dårligere bilder enn du kunne ha fått for den summen.

Du kan få 50D veldig billig nå. Til veldig mange formål så er den like bra som 7D, og til +/- halve prisen. For pengene du sparer kan du kjøpe optikk som gir deg helt annen fleksibilitet/kvalitet som på synlig vis kan påvirke bildene du tar.

Hus er ferskvarer på samme måte som PCer. Etter 5 år er de verdiløse. Kjøp det du trenger nå, og oppgrader når nye spennende ting kommer. Optikk er noe helt annet og god optikk kan være på høyden i 20 år eller mer.

Jeg har 7D selv...

-k
    Det er igrunn greit for meg om huset er verdiløst om 5 år, optikk som du sier, er noe annet.

Et objektiv til 10.000 på 7D, må da jo være bedre enn på 50D??
    Greit nok så får jeg fler objektiver om jeg hadde valgt 50D, men jeg vil vel sitte igjen med bedre bilde kvalitet om jeg går for 7D fremfor 50D med samme objektiv. Eksempelvis; Canon EF 24-105mm F4.0 L IS USM.

Hvorfor valgte du 7D?
    Hva var utslagsgivende for valget på akkurat det huset?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, 7D er bede enn 50D. Spesielt dersom du tar bilder av ting i fart. Det hjelper ikke å lese seg ihjel på tester, pixelpeepe og diskutere KUN teori om ditt og skarphet datt da slike tester / bilder oftest er tatt i studio og kamera på stativ. De burde også tatt kameraet med ut for å teste autofokus in real-life.

Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Lurer i den forbindelse med antall lukkeraktiveringer på om det finnes en teller i Canon kameraet som man kan sjekke dette? Vurderer man å kjøpe et brugt DSLR hus, kan jo det være litt interessant å sjekke litt slike ting på forhånd.
    Mener å ha sjekket dette selv, og i de eldre husene så er det en teller. I de nyere så er det ikke like lett å finne ut av det uten å benytte et uautorisert program som leser dette fra kameraet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Et objektiv til 10.000 på 7D, må da jo være bedre enn på 50D??
    Greit nok så får jeg fler objektiver om jeg hadde valgt 50D, men jeg vil vel sitte igjen med bedre bilde kvalitet om jeg går for 7D fremfor 50D med samme objektiv. Eksempelvis; Canon EF 24-105mm F4.0 L IS USM.

Hvorfor valgte du 7D?
    Hva var utslagsgivende for valget på akkurat det huset?
    Ah, beklager. Jeg leste deg slik at du skulle bruke totalt 10.000,- på 7D + hus. Det ville vel gi deg KIT-objektivet og en ganske ubalansert pakke.

Hvis du har 10.000 til rådighet til optikk alene så sier jeg kjør på :-) Hva med:
    • 17-55 f/2.8 IS USM (7395,-) + 85mm f/1.8 (ca 3000,-).
    • Tamron 17-50mm f/2.8 (3000,-) + 70-200mm f/4.0 L (4800,-) + 50mm f/1.8 II

Jeg valgte 7D fordi jeg hadde endel Canon-utstyr fra før, fordi jeg ville ha bedre søker, bedre grep, bedre autofokus. Jeg vurderte 5D mk2 men kom til at det ble for dyrt (inkl bytte av optikk) for noe som er ren hobby og fordi jeg var litt skeptisk til autofokusen. Av samme grunn vurderte jeg Nikon D700.

Det med vekt er litt både og. Ja, det er utrolig godt å holde i noe tungt og solid, og lettere å finne en stødig stilling. Samtidig så skal jo kameraet brukes. Jeg finner at min gamle 350D + 50mm f/1.8 blir tatt med i stedet for 7D-en når jeg skal på tur med lett oppakning eller når det er fare for vann/tyveri. Kanskje skulle jeg ha hatt et kompakt-kamera som supplement, men jeg tror ikke at det tar like gode bilder som den trofaste 350-en

-k.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg pleier å hente ting ut av hodet.
    Det kalles vel uformelt for lenestols-filosofi. Jeg foretrekker empiri.
    Empiricism - Wikipedia, the free encyclopedia
    Innatism - Wikipedia, the free encyclopedia
    Med det rette utstyret er det i grunnen bare opp til vurderingskriteriene.
    Nettopp, og hva som er "gode" vurderingskriterier kommer an på hva man skal bruke måledataene til. Målet er opplagt "at knutinh og Snickers skal like bildene", men det er et komplekst fenomen å parametrisere i en håndfull måleparametre. Det beste eksempelet på det er at noen liker film-korn (det er tilogmed standardisert i Bluray hvordan avspilleren skal simulere film-grain!), og støy som har samme effekt kan ha svært forskjellig subjektiv score.
    Selv ikke med beste velvilje har testen til Akam kommet over 11 på noen av dem. Jeg ser ikke noe poeng i å lete etter fullstendig druknede detaljer i støyhavet bare for å få høyest mulig tall. Det er hvordan støy utvikler seg fra lite til middels støymengde som virkelig betyr noe ved praktisk bruk.
    All ære til akam, men jeg tror at f.eks DXO har mer velfunderte tester.

Det viktigste må være at man sammenligner to kamera med samme kriterier - enten man setter støygulvet til det ene eller det andre. Om tallet er "stort" eller "lite" er uinteressant. Så er spørsmålet (som du påpeker) i hvor stor grad valg av kriterie vil favorisere noen kamera over andre.

Ganske mange påstår (med gode argumener) at støy og dynamikk primært er en funksjon av sensorens størrelse, og at megapixler er av underordnet betydning. Samtidig er det vel slik at mellomformat sensorer (som jo har alt som er godt med FF dratt ut enda lengre) generelt slett ikke overbeviser mhp støy og dynamikk.
    Det må du selvsagt gjerne fortsette med. Selv bruker jeg nesten aldri støydemping.
    Dersom du bruker raw-filer så benytter du deg av en haug av prosessering i etterbehandlingen. Mange av disse kan ha implisitt "støydemping", f.eks skalering. Det er bare et spørsmål om hvordan man fordeler koeffisientene i et lineært 2-d filter. Og ulineære ting som demosaic er et eget kapittel...

-k

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være mulig å hente ut empiriske data ut fra hodet, ellers fungerer vel f.eks skolegang meget dårlig?

Når det gjelder hva slags bildeinfo og grad av filtreing i raw filer, så gjør vel alle kameraer noe både dette i og med at man har et Low-Pass filter i forbindelse med bildebrikka for å redusere faren for fargefeil ved fotografering av motiver som inneholder mønster som sammen med pixel oppløsningen vil føre til morie', man har et UVfilter foran brikka, man bruker forskjellige tenikker for å undertrykke støy osv.

Regner med at du kan forklare disse tingene bedre enn meg Knutinh, men det overrasker meg at du kommer med uttalelser om at
    Kameraet mitt gjør hverken støydemping, smoothing, oppskarping eller kontrastøkning.
    Dette er vel noe man i utgangspunktet ikke kan styre på andre måter enn å slå av eventuell filtere og oppsarping i menyene i kameraet.

Sensors explained | Technology guides | Techniques | What Digital Camera

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må da være mulig å hente ut empiriske data ut fra hodet, ellers fungerer vel f.eks skolegang meget dårlig?
    Riktig. Ellers blir det litt sånn Erasmus Montanus.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt. Men når jeg spør om hva påstander er begrunnet i, og Snickers hevder at de kommer fra hodet hans så virker det som om han har spekulert seg fram til dem uten å ha forholdt seg til empiri i det hele tatt. Snickers må selvsagt få kommentere dette selv.
    Når det gjelder hva slags bildeinfo og grad av filtreing i raw filer, så gjør vel alle kameraer noe både dette i og med at man har et Low-Pass filter i forbindelse med bildebrikka for å redusere faren for fargefeil ved fotografering av motiver som inneholder mønster som sammen med pixel oppløsningen vil føre til morie', man har et UVfilter foran brikka, man bruker forskjellige tenikker for å undertrykke støy osv.

Regner med at du kan forklare disse tingene bedre enn meg Knutinh, men det overrasker meg at du kommer med uttalelser om at Dette er vel noe man i utgangspunktet ikke kan styre på andre måter enn å slå av eventuell filtere og oppsarping i menyene i kameraet.
    Jeg tenkte på at jeg tar bilder i "raw". Det innebærer at stort sett all prosessering _etter_ sensor kobles ut.

Som du nevner så skjer det fremdeles ting før og i sensoren. Optikken smører ut ting, OLPF smører ut ting. Mye av dette er utenfor vår kontroll.

Å skru av oppskarping i kameraet påvirker ikke raw-filene siden oppskarping er en digital prosess som gjøres mellom sensor og jpeg-fila. Det er svært vanskelig å gjøre sofistikerte operasjoner før sensor (optisk) eller på sensorens rådata (bayer), derfor er det fornuftig å bruke raw-filer som en indikator på sensorens ytelse. Dersom man ser på jpeg-fila så får man "på kjøpet" potensielt mye mer prosessering som gjør at man må ha tunga mye mer rett i munnen dersom man vil si noe om f.eks støy-ytelse.

Raw image format - Wikipedia, the free encyclopedia
    A camera raw image file contains minimally processed data from the image sensor of either a digital camera, image scanner, or motion picture film scanner. Raw files are so named because they are not yet processed and therefore are not ready to be printed or edited with a bitmap graphics editor. Normally, the image is processed by a raw converter in a wide-gamut internal colorspace where precise adjustments can be made before conversion to a "positive" file format such as TIFF or JPEG for storage, printing, or further manipulation, which often encodes the image in a device-dependent colorspace. These images are often described as "RAW image files", although there is not actually one single raw file format. In fact there are dozens if not hundreds of such formats in use by different models of digital equipment (like cameras or film scanners).[1]

Raw image files are sometimes called digital negatives, as they fulfill the same role as negatives in film photography: that is, the negative is not directly usable as an image, but has all of the information needed to create an image. Likewise, the process of converting a raw image file into a viewable format is sometimes called developing a raw image, by analogy with the film development process used to convert photographic film into viewable prints. The selection of the final choice of image rendering is part of the process of white balancing and color grading.

Like a photographic negative, a raw digital image may have a wider dynamic range or color gamut than the eventual final image format, and it preserves most of the information of the captured image. The purpose of raw image formats is to save, with minimum loss of information, data obtained from the sensor, and the conditions surrounding the capturing of the image (the metadata).
    -k

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, beklager. Jeg leste deg slik at du skulle bruke totalt 10.000,- på 7D + hus. Det ville vel gi deg KIT-objektivet og en ganske ubalansert pakke.

Hvis du har 10.000 til rådighet til optikk alene så sier jeg kjør på :-) Hva med:
    • 17-55 f/2.8 IS USM (7395,-) + 85mm f/1.8 (ca 3000,-).
    • Tamron 17-50mm f/2.8 (3000,-) + 70-200mm f/4.0 L (4800,-) + 50mm f/1.8 II

Jeg valgte 7D fordi jeg hadde endel Canon-utstyr fra før, fordi jeg ville ha bedre søker, bedre grep, bedre autofokus. Jeg vurderte 5D mk2 men kom til at det ble for dyrt (inkl bytte av optikk) for noe som er ren hobby og fordi jeg var litt skeptisk til autofokusen. Av samme grunn vurderte jeg Nikon D700.

Det med vekt er litt både og. Ja, det er utrolig godt å holde i noe tungt og solid, og lettere å finne en stødig stilling. Samtidig så skal jo kameraet brukes. Jeg finner at min gamle 350D + 50mm f/1.8 blir tatt med i stedet for 7D-en når jeg skal på tur med lett oppakning eller når det er fare for vann/tyveri. Kanskje skulle jeg ha hatt et kompakt-kamera som supplement, men jeg tror ikke at det tar like gode bilder som den trofaste 350-en

-k.
    Takk for tipsene. De er tatt til etterretning.
    Men hvordan syns du det er å filme med? Ikke helt skjønt den funksjonen enda. Manuell eksponering? Hva med fokus?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Men hvordan syns du det er å filme med? Ikke helt skjønt den funksjonen enda.
    For meg: ubrukelig.

Jeg vil heller ha noe mer tradisjonelt ala Panasonic SD700 (3 sensorer, "avchd" 1080p60@28mbps).

Men hvis du er en lovende filmfotograf og har manuell fokus i fingrene så kan du få til dybde-skarphets-effekter som er veldig vanskelig/umulig med konsument video-kamera.

-k

Side 79 av 104 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 69 75 76 77 78 79 80 81 82 83 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •