Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 78 av 104 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 2075
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Men jeg vil allikevel legge meg på 7D´s nivå i hus. Selv om det er litt feil og prioritere huset først, så føler jeg det er enklere å begynne der. Uansett så er ikke bilde bedre enn det svakeste ledd...
    Så enten om det ville vært dårlig hus, med bra optikk, eller bra hus med dårlig optikk, så tenker ihvertfall jeg at det blir til syvende og sist det samme...(?)
    Til åttende og sist(:-D ), så er det jo løken bak apparatet det kommer an på..ikke sant?

Men at jeg skal finne meg et godt allround objektiv til å begynne med, er det ikke noe tvil om.
    Tror du må nyansere dette litt da du ikke får et dårlig hus om du kjøper ett av de nyere Canon-husene. Du kan ta like gode bilder med de billigere husene i en normalsituasjon. Det de dyrere husene gir deg i tillegg er muligheten til å ta bilder i "vanskelige" situasjoner, f.eks. med lite lys etc. Går du for et billig, "dårlig" objektiv får du ikke gode bilder uansett hvilket hus du har eller hvilke forhold det er. Jeg ville gått for god optikk med en gang og heller oppgradert huset når du føler det er tid for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Selv om det er litt feil og prioritere huset først, så føler jeg det er enklere å begynne der. Uansett så er ikke bilde bedre enn det svakeste ledd...
    Så enten om det ville vært dårlig hus, med bra optikk, eller bra hus med dårlig optikk, så tenker ihvertfall jeg at det blir til syvende og sist det samme...(?)
    Til åttende og sist(:-D ), så er det jo løken bak apparatet det kommer an på..ikke sant?

Men at jeg skal finne meg et godt allround objektiv til å begynne med, er det ikke noe tvil om.
    Jeg respekterer din rett til å prioritere som du vil. Jeg tror likevel at du ved å gå for 7D + optikk til ca 10.000,- gjør en prioritering som gir deg dårligere bilder enn du kunne ha fått for den summen.

Du kan få 50D veldig billig nå. Til veldig mange formål så er den like bra som 7D, og til +/- halve prisen. For pengene du sparer kan du kjøpe optikk som gir deg helt annen fleksibilitet/kvalitet som på synlig vis kan påvirke bildene du tar.

Hus er ferskvarer på samme måte som PCer. Etter 5 år er de verdiløse. Kjøp det du trenger nå, og oppgrader når nye spennende ting kommer. Optikk er noe helt annet og god optikk kan være på høyden i 20 år eller mer.

Jeg har 7D selv...

-k

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ombestemte meg...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Kamerablitz? Slikt har man da ikke?
    Jeg både har og bruker innebygd og ekstern blitz. Spesielt når jeg tar bilder ute i sterkt sollys, ikke all verdens fast-optikk kan kompensere for harde skygger.

Blitz lar deg dessuten leke med lys på en syntetisk måte som kan være "bedre enn virkeligheten". Men da må man ha ekstern blitz.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1: Om man skal kunne utnytte oppløsningen fullt ut kreves det svært god optikk. Dette er med andre ord det kamerahuset som krever den skarpeste optikken av alle Canon-hus.
    Størst skarphet i den delen av sentrum som dekkes av 1.6x crop. FF-Objektiver har ofte størst problemer med uskarphet ute i kantene (hvor 5D og 5Dmk2 er avhengig av skarp optikk).

Forøvrig så har vel kompaktkamera og mobiltelefoner mindre pixler?
    2: Om det samme kameraet hadde hatt lavere oppløsning ville det hatt større lysfølsomhet. Det innebærer at man kan ta bilde i noe svakere lys og/eller med noe høyere ISO-verdi. Om vi ser bort sett fra at mange av kameraene med lavere oppløsning også er en del eldre enn 7D så bør man altså vurdere det som ekstra viktig å sikre seg godt lys.
    Denne påstanden kommer ofte opp. Sannheten er at de som ikke jobber i laben til Canon og Sony & Co ikke strengt tatt vet hva som hadde vært mulig ved dagens teknologi-nivå dersom man hadde prioritert megapixler lavere. Det virker rimelig at det å prioritere en ting opp fører til at man må prioritere andre ting ned, men det finnes i det minste nok usikkerhet til at jeg er uvillig til å være skråsikker på at en 7D med 12 megapixler ville ha hatt tilsvarende bedre Støy/dynamiske egenskaper enn den vi fikk med 18 megapixler.

Uansett så er 18 megapixler helt unødvendig. Optikk, fokusering, bevegelses-uskarphet, skjermer/print (kvalitet og størrelse) peker alle på at det er tull å jage på megapixler nå.

-k

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg både har og bruker innebygd og ekstern blitz. Spesielt når jeg tar bilder ute i sterkt sollys, ikke all verdens fast-optikk kan kompensere for harde skygger.

Blitz lar deg dessuten leke med lys på en syntetisk måte som kan være "bedre enn virkeligheten". Men da må man ha ekstern blitz.

-k
    Ekstern blitz har (og bruker) jeg, intern blitz det er jo sånn som man har plass til de de husene med bittesmå prismer

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størst skarphet i den delen av sentrum som dekkes av 1.6x crop. FF-Objektiver har ofte størst problemer med uskarphet ute i kantene (hvor 5D og 5Dmk2 er avhengig av skarp optikk).
    Dersom CoC er større vil man kunne bevege seg lenger ut mot kanten av glasset uten at uskarpheten blir signifikant.

I tillegg tar man bilder på 1,6 crop med kortere brennvidde enn man gjør med FF-hus. Uskarphet i kantene er et større problem på kortere brennvidde. Man må altså bruke et objektiv som av natur har et større problem med kantuskarphet for å få samme utsnitt på 1/1,6-brikken. Dette forholdet alene kompenserer for crop-fordelen.

Forøvrig så har vel kompaktkamera og mobiltelefoner mindre pixler?
    Det har de, og du verden som de bidrar til å bekrefte ulempene hva dynamikk og lysfølsomhet angår.

Denne påstanden kommer ofte opp. Sannheten er at de som ikke jobber i laben til Canon og Sony & Co ikke strengt tatt vet hva som hadde vært mulig ved dagens teknologi-nivå dersom man hadde prioritert megapixler lavere. Det virker rimelig at det å prioritere en ting opp fører til at man må prioritere andre ting ned, men det finnes i det minste nok usikkerhet til at jeg er uvillig til å være skråsikker på at en 7D med 12 megapixler ville ha hatt tilsvarende bedre Støy/dynamiske egenskaper enn den vi fikk med 18 megapixler.
    ISO-ytelsen til 50D er jo i overkant av hva 7D klarer. Førstnevnte er utviklet en god stund før 7D, og forskjellen i oppløsning er ikke veldig stor.

Innenfor Canon og Nikon så yter de aller fleste kamerahusene omtrent det man skulle forvente ut i fra pixeltall, brikkestørrelse og lanseringstidspunkt.

Sony... de ville jeg holdt utenfor regnestykket. Deres SLR-hus støyer svært mye mer enn de til Canon og Nikon, spesielt på høyere (ikke skikkelig høye) ISOverdier.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ISO-ytelsen til 50D er jo i overkant av hva 7D klarer.
    Referanser?

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekstern blitz har (og bruker) jeg, intern blitz det er jo sånn som man har plass til de de husene med bittesmå prismer
    Nevertheless, så har innebygget blitz gjort noen av mine bilder bedre enn det de ville ha blitt uten blitz. Og det er vel det vi har kamera for å ta gode bilder, er det ikke? ;-)

Det fornuftige poenget som du prøver (?) å meisle igjennom er vel at overivrig bruk av innebygget blits i svak belysning på kamera som ikke har nok lysfølsomhet, ofte ender opp med å se ut som rådyr vettskremt av 1000-metringene.

Innebygget blitz, vidvinkel og solskygge er forresten skjelden noen slager.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, ser den nå. mente "hotshoe-blitz" :-D liten internblitz på femmern ja

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referanser?

-k
    Jeg sammenliknet en del bilder da 7D ble lansert.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nevertheless, så har innebygget blitz gjort noen av mine bilder bedre enn det de ville ha blitt uten blitz. Og det er vel det vi har kamera for å ta gode bilder, er det ikke? ;-)

Det fornuftige poenget som du prøver (?) å meisle igjennom er vel at overivrig bruk av innebygget blits i svak belysning på kamera som ikke har nok lysfølsomhet, ofte ender opp med å se ut som rådyr vettskremt av 1000-metringene.

Innebygget blitz, vidvinkel og solskygge er forresten skjelden noen slager.

-k
    Mitt fornuftige poeng var at jeg er utrolig kul fordi jeg har FF-hus.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt fornuftige poeng var at jeg er utrolig kul fordi jeg har FF-hus.
    Samme hus som meg?

Vedlegg 69585

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser sånn ut, MKI.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sammenliknet en del bilder da 7D ble lansert.
    DxOMark - Compare sensors

50D
    DxOMark Sensor Scores
    Overall Score 63
    Portrait
    (Color depth) 21.8 bits
    Landscape
    (Dynamic range) 11.4 Evs
    Sports
    (Low-Light ISO) 696 ISO

7D
    DxOMark Sensor Scores
    Overall Score 66
    Portrait
    (Color depth) 22 bits
    Landscape
    (Dynamic range) 11.7 Evs
    Sports
    (Low-Light ISO) 854 ISO
    5D vs 7D:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DXO er kjekt, da kan man få hjelp til å mene noe. Men dynamikkomfanget i 50D er høyere på 50D enn på 7D ved alle ISO-verdier over 500 når kameraet er stilt inn på "Høy kvalitet". Fra 800 til ca 1600 er den over 1,0 EV høyere på 50D. Det er jo ikke akkurat noen marginal forskjell. Bildeeksemplene bærer jo i vesentlig grad preg av ulikt nivå av støydemping, smoothing, oppskarping og kontrastøkning. Imidlertid skal man ikke behøve å trene så veldig lenge og se så veldig mange billedeksempler før man lett ser et mønster.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DXO er kjekt, da kan man få hjelp til å mene noe.
    Å bruke henvisninger er fint for da slipper leseren å lure på om du henter målingene ut av baken.

Å måle dynamisk område for kamera er en vanskelig disiplin, og forskjellige kilder har kommet til litt forskjellige konklusjoner. Du må gjerne bidra med dine hvis du vil, men når du bare slenger ut påstander uten å være villig til å si noe mer så er det vanskelig å vite hvor seriøs du er.
    Men dynamikkomfanget i 50D er høyere på 50D enn på 7D ved alle ISO-verdier over 500 når kameraet er stilt inn på "Høy kvalitet".
    Hva er innstillingen "høy kvalitet"?
    Fra 800 til ca 1600 er den over 1,0 EV høyere på 50D.
    I følge DXO har 7D bedre dynamisk omrpde enn 50D for alle iso-verdier. Dette vises også ved totalscore for dynamisk område: 11.7EVs (7D) vs 11.4 EVs (50D).
    Det er jo ikke akkurat noen marginal forskjell. Bildeeksemplene bærer jo i vesentlig grad preg av ulikt nivå av støydemping, smoothing, oppskarping og kontrastøkning.
    Kameraet mitt gjør hverken støydemping, smoothing, oppskarping eller kontrastøkning. Det gjør jeg i Lightroom (eller DXO eller DPP). Hva mener du?

-k

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er viktig at knutinh og Snickers-is blir enige om de snakker om JPGs "fremkalt" i kameraet eller om det er ubehandleded/behandlede RAWs en snakker om.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg tror det er viktig at knutinh og Snickers-is blir enige om de snakker om JPGs "fremkalt" i kameraet eller om det er ubehandleded/behandlede RAWs en snakker om.

Jeg beklager, det skulle jeg ha sagt ifra.

Jeg benytter meg bare av raw-filer i full oppløsning*). Kvaliteten på støyfjerning og oppskarping i kameraet er meg følgende knekkende likegyldig. Jeg vil ha god kvalitet ut av sensor, og så har jeg software-verktøy som kan ta seg av fremkalling. Om 10 år har jeg kanskje mye bedre verktøy enn i dag, og da har jeg fremdeles rå-fila.

All måling blir vanskeligere når man gjør kompleks, ulineær prosessering (JPEG ut av kamera). Det er "lett" å få gode resultater på støy eller skarphet dersom man prosesserer utelukkende for den ene parameteren og måler på den alene. Problemet er at man bør måle alle parametre samtidig for å få et godt inntrykk av kvaliteten på slike algoritmer.

DxOMark - About
    DxOMark consists of a comprehensive RAW-based image quality Measurement Database and a set of Scores to evaluate and compare digital cameras and lenses.
    *)Jeg vet ikke hvor viktig det er, men på samme måte som med flac-filer for lyd så er det en psykisk trygghet som man kan kjøpe seg billig med mer lagringsplass.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er kanskje det at 50D har tre forskjellige RAW instillinger han mener
    Side 61 i 50D brukermanual

Side 78 av 104 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •