Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 77 av 104 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 2075
    Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Svarte streker? Nei. Tverti mot. Du unngår "problemer" med svarte kanter ytterst i bildet. (Dette er ikke som 4:3-sending på 16:9.)

Fordelen med crop er at du utnytter det feltet der linsene oftest er skarpest; midten.

aaaaahaaaa...
    dette er vel kanskje det beste argumentet for å velge crop??

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt inntrykk, etter å ha vurdert 5D kII vs. 7D, at det med crop eller ikke er en litt sånn akademisk diskusjon. Man konstruerer problemstillinger og kan diskutere opp og ned i mente. Canons 10-22mm linse på et cropkamera gir P-A-N-O-R-A-M-A bilder så det holder.

Man kan også snu diskusjonen fra "crop eller FF" til "ISO-ytelse", som igjen blir en delvis pixelpeeping-diskusjon.

For hvermansen så er crop en taknemmlig standard. Zoomlinser utnyttes bedre i den lange enden.

Forvirre -> NB: Nå virker det som om MFT og speilløse kamerahus er det nye hotte. Kanskje kjøpe det istedenfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7d: raskere, mye bedre autofokus "billigere zoom" grunnet crop.
    5dmk2: oppløsning, litt bedre på høy iso, fullformat(+ for meg, minus for andre) videre i det vide og bedre utnyttelse av liten dybdeskarphet

Legger ved link til ett bilde tatt med 5d på f1.2

Diced | Flickr - Photo Sharing!

Martin

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartinWS
    5dmk2: oppløsning, litt bedre på høy iso, fullformat(+ for meg, minus for andre) videre i det vide og bedre utnyttelse av liten dybdeskarphet

Martin
    Mye bra bilder der...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med crop er at du utnytter det feltet der linsene oftest er skarpest; midten.
    Det finnes noe som kalles "Circle of Confusion" (CoC). Objektivets endelige skarphet mot et bildemedium, i dette tilfellet en digital billedbrikke, avhenger av hvor store pixlene er. Når CoC er mindre enn pixlene vil bildet bli skarpt. Dersom en pixel gjøres dobbelt så høy og dobbelt så bred vil CoC være dobbelt så stor. Når et bilde eller deler av et bilde er uskarpt skyldes det at CoC blir for stor i forhold til den aktuelle oppløsningen. Med andre ord, CoC blir større dersom bildets oppløsning reduseres. Den blir også større dersmo bildebrikken gjøres fysisk større med samme oppløsning.

Om man utnytter oppløsingen på 7D og 5DII fullt ut vil CoC på 5DII være rett under 1,5 ganger større enn på 7D fordi 5DII har større pixler. En pixel på 5DII har samme størrelse som en APS-C-brikke med 8,2Mpix. En pixel er da 1,48 ganger bredere og 1,48 ganger høyere på 5DII enn på 7D.

Jo mindre CoC man skal ha, jo større krav stiller det til optikken, og det trengs når man har små pixler.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det finnes noe som kalles "Circle of Confusion" (CoC). Objektivets endelige skarphet mot et bildemedium, i dette tilfellet en digital billedbrikke, avhenger av hvor store pixlene er. Når CoC er mindre enn pixlene vil bildet bli skarpt. Dersom en pixel gjøres dobbelt så høy og dobbelt så bred vil CoC være dobbelt så stor. Når et bilde eller deler av et bilde er uskarpt skyldes det at CoC blir for stor i forhold til den aktuelle oppløsningen. Med andre ord, CoC blir større dersom bildets oppløsning reduseres. Den blir også større dersmo bildebrikken gjøres fysisk større med samme oppløsning.

Om man utnytter oppløsingen på 7D og 5DII fullt ut vil CoC på 5DII være rett under 1,5 ganger større enn på 7D fordi 5DII har større pixler. En pixel på 5DII har samme størrelse som en APS-C-brikke med 8,2Mpix. En pixel er da 1,48 ganger bredere og 1,48 ganger høyere på 5DII enn på 7D.

Jo mindre CoC man skal ha, jo større krav stiller det til optikken, og det trengs når man har små pixler.
    Fotograf du eller?

7D knipser bra bilder eller?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. 7D knipser (langt mer enn) bra bilder. "Drit" i huset og fokuser mer på glasset du kjøper utenom. Det er DER gevinsten er signifikant.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. 7D knipser (langt mer enn) bra bilder. "Drit" i huset og fokuser mer på glasset du kjøper utenom. Det er DER gevinsten er signifikant.
    Point taken Tiger.

Men jeg vil allikevel legge meg på 7D´s nivå i hus. Jeg liker bygge kvaliteten og alt det fiksfakseriet den kan. Jeg har holdt i den, og det er mildt sagt et digg stykke elektronikk å holde i + at jeg alltid har hatt Canon. Har egentlig ganske store ambisjoner om å bli en habil fotograf...trenger bare litt trening først...
    Etter som hifi ikke ligger til rette her jeg bor akkurat nå, så får jeg finne på noe annet å gjøre. Så da passer det bra at jeg tar opp foto hobbyen igjen.

Selv om det er litt feil og prioritere huset først, så føler jeg det er enklere å begynne der. Uansett så er ikke bilde bedre enn det svakeste ledd...
    Så enten om det ville vært dårlig hus, med bra optikk, eller bra hus med dårlig optikk, så tenker ihvertfall jeg at det blir til syvende og sist det samme...(?)
    Til åttende og sist(:-D ), så er det jo løken bak apparatet det kommer an på..ikke sant?

Men at jeg skal finne meg et godt allround objektiv til å begynne med, er det ikke noe tvil om.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå solgte jeg 50D til fordel for 7D, så jeg forstår deg. Kjøp et allrundpbjektiv, som du sier. Ta en god del bilder. Og, til våren ser du gjennom bildene du valgte å beholde: Var de tatt med "vidvinkel" eller "zoom"? En slik gjennomgang gir en grei pekepinn på hva som da bør være kriterier for et nykjøp av objektiv. Og, ja, det er oss løker bak kameraet som er begrensningen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Fotograf du eller?

Jeg har foto som hobby bare.

7D er et bra kamera, uten tvil. Men det kan være verdt å reflektere over at 7D er det kamerahuset fra Canon som har de minste pixlene Canon noen sinne har puttet i et SLR-hus.

Ellers står det en del om forskjellen på 7D og 5D II en side eller så tidligere i tråden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær redd for å prøve litt fastoptikk. De som har gjort det blir som regel ganske hekta.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal skaffe meg et 50mm for å prøve.

...det kan være verdt å reflektere over at 7D er det kamerahuset fra Canon som har de minste pixlene Canon noen sinne har puttet i et SLR-hus...
    Ikke misforstå, men betyr det egentlig noe (ref. konkusjonene):

a) Canon EOS 7D Review: 30. Conclusion: Digital Photography Review
    b) Canon EOS 7D review: verdict, 7D vs 50D vs 5D Mark II vs D300s | Cameralabs
    c) Canon EOS 7D Digital SLR Camera Review

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke vær redd for å prøve litt fastoptikk. De som har gjort det blir som regel ganske hekta.
    Det er svært behaglig med lyssterk fastoptikk ja, har ikke brukt kamerablitzen på lenge

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er svært behaglig med lyssterk fastoptikk ja, har ikke brukt kamerablitzen på lenge
    Kamerablitz? Slikt har man da ikke?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke misforstå, men betyr det egentlig noe
    Ja, først og fremst i to henseender:

1: Om man skal kunne utnytte oppløsningen fullt ut kreves det svært god optikk. Dette er med andre ord det kamerahuset som krever den skarpeste optikken av alle Canon-hus.

2: Om det samme kameraet hadde hatt lavere oppløsning ville det hatt større lysfølsomhet. Det innebærer at man kan ta bilde i noe svakere lys og/eller med noe høyere ISO-verdi. Om vi ser bort sett fra at mange av kameraene med lavere oppløsning også er en del eldre enn 7D så bør man altså vurdere det som ekstra viktig å sikre seg godt lys.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Martin
    Må bare presisere at 5D er MYE bedre når det gjelder støy på høy ISO. De 2 husene er ikke i samme liga engang på det punktet...desverre får jeg vel si ettersom jeg har 7D...:|

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    7D gir deg meget gode bilder, men har som alt annet som ikke koster en "dullion", sine begrensninger.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå solgte jeg 50D til fordel for 7D, så jeg forstår deg. Kjøp et allrundpbjektiv, som du sier. Ta en god del bilder. Og, til våren ser du gjennom bildene du valgte å beholde: Var de tatt med "vidvinkel" eller "zoom"? En slik gjennomgang gir en grei pekepinn på hva som da bør være kriterier for et nykjøp av objektiv. Og, ja, det er oss løker bak kameraet som er begrensningen.
    Hvis man skal få glede av DSLR mener jeg man må som minimum ha 2 objektiver: ett normal-objektiv og ett teleobjektiv. Da dekker man 95% av alle situasjoner man kommer over.
    Anbefaler som flere andre her dette: Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM - FotoVideo Norway AS
    Har fått MEGET bra kritikk og yter som et L-objektiv selv om det ikke er benevnt med det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja...både og mener jeg. Har hatt flere fastobjektiver og har tatt de skarpeste bildene med dem, men jeg mener fleksibiliteten blir for dårlig med dem. Som ofte blir det også her Ole Brumm BÅDE fast og zoomobjektiver i sekken(e) 8) ... er det som fungerer best og er dyrest!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kamerablitz? Slikt har man da ikke?
    Blitz bruker man ikke før man er NØDT!!! :-D

Side 77 av 104 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •