Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 76

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 76 av 104 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 1,501 til 1,520 av 2075
    Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hehe, det var det jeg håpa på.

Da svinger jeg innom Lefdal i Sandefjord på vei hjem istedenfor å HÅPE på at Komplett får det inn på lager innen bursagsbarnet fyller år

Da blir det 600 ekstra til bag e.l. istedenfor!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du flyr tydeligvis ikke SAS, for der skal den såkalte sekken være gedigen før du blir stoppet.

Har selv FlipSide, som fint har plass til hus, 70-200 4L IS, 17-50 2.8 og 10-22 linser + lader kortleser og UV-filtre. Og den har plass til enda mer.
    Jeg flyr det meste, men jeg har ikke turt å ta den sekken med til gaten i tilfelle jeg møter på en flyvertinne med dårlig humør som krever at den skal "slippes" ned i lasterommet.

-k

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Hva er forskjellen på disse, bortsett fra 6 hundrelapper?

Komplett

Lefdal
    I følge de tekniske dataene har den på Lefdal det gamle objektivet uten IS, mens den på Komplett har det nyere med IS (billedstabilisator). Om det er feil i teksten eller om det faktisk er slik vet jeg ikke.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der ja. Jeg henta det i går ettermiddag og måtte smugle det inn i huset, så har ikke fått kikka på det.

Får se om det er med OIS eller ikke.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som om valget faller på en Canon 7D. Men hvilket objektiv skal jeg velge? Det er jo mildt sagt et hav av objektiver og velge mellom. Så det er ikke så enkelt syns jeg.
    Kan jo fortelle litt om hva som kommer til å bli tatt mest bilder av.
    Barna blir fotografert i alle situasjoner. Løpende, sittende, rullende, hoppende osv. osv.
    Liker også å ta bilder av arkitektur, by bilder, mennesker på gata og generelle folk i farta. Det kommer også til å bli tatt endel bilder innendørs. Har tenkt og investere i blitz ved et seinere tidspunkt, men håper å få et objektiv som jeg kan bruke innendørs så vell som utendørs. Så det blir prioritert i første omgang.
    Budsjett er opp til 10.000. Helst godt under.

Takker for alle svar.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et normal zoom objektiver som 17-40 4.0L, 24-70 2.8L eller kanskje aller helst 24-105 4.0L IS burde være blandt de heteste kandidatene som et godt start objektiv på Eos7.

Har selv valgt å gå for en løsning med 3 forskjellige objektiv, en 17-40 4.0L , en fast 50 1.4 og en 70-200 2.8L ....

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de objektivene du nevner, så er det ingen med variabel blender(?). Hva er fordelen med det egentlig?
    Hva er egentlig best av f/2.8 og f/4?

Har det seg sånn at ved f/2.8 så må lukkerhastigheten settes ned for ikke å få overeksponerte bilder. Og da motsatt ved f/4, bare undereksponert?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Av de objektivene du nevner, så er det ingen med variabel blender(?). Hva er fordelen med det egentlig?

Har det seg sånn at ved f/2.8 så må lukkerhastigheten settes ned for ikke å få overeksponerte bilder. Og da motsatt ved f/4, bare undereksponert?
    Alle disse har selfølgelig variable blendere ned til 16-22 osv, det er som regel bare at maks åpning eller best lysgjennomgang man angir på linsa. Noen zoom objektiver har forskjellig angivelse for maks blender fra hvor man befinner seg i zoom (brenvidde) området, så det er kanskje det du tenker på.

2.8 er alltid bedre enn 4 når det gjelder lysstyrke, men når det f.eks gjelder dybdeskarphets området vil gjerne større blender tattverdi bety en større dybdeskarphets område ved en direkte sammenligning. Den beste optiske kvaliteten med oppløsning og kontrast ligger gjerne et sted i midten mellom maks opning og min åpning på blenderen.

Blender verdien er en brøk der størrelsen på "hullet" gjennom linsa i forhold til brennvidden. 1/2,8 utgjør sånn sett et større "hull" enn med 1/4. på samme brennvidde.

Er tallet 1/1, kan man tenke seg at det kommer like mye lysenegi inn til filmplanet som om filmplanet ikke hadde noen linse foran seg.

En litt bedre og ikke så forenklet forklaring som jeg prøver meg på kan vel leses her

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

f/2.8 er mer lyssterkt enn f/4. Et objektiv som har f/2.8 som største blender kan for samme eksponering ta bilder med kortere lukketid (mindre sjans for bevegelses-uskarphet), lavere iso (mindre støy) eller uten blitz (naturligere lys.) sammenlignet med et kamera med f/4.0 som største blender.

Stor blender gjør at søkeren blir lysere

Stor blender er vanligvis posivt for autofokusen

Stor blender gjør deg i stand til å leke mer kreativt med dybdeskarphet.

Stor blender er vanligvis en indikasjon på et generelt godt, dyrt og tungt objektiv. Liten maksimal blender er ofte en indikasjon på et mindre godt, lettere og billigere objektiv. Mange unntak finnes.
    Jeg tror at det å ha samme maksimale blender over hele zoom-området er bra for de som bruker manuell eksponering og ønsker å holde på lysmålingen mens de zoomer?

Jeg ville ha sett på (stigende pris):
    Canon 18-55 IS kit-objektiv
    Tamron 17-50mm f/2.8 (uten stabilisator)
    Canon 17-55 f/2.8 IS USM

I tillegg ville jeg ha kjøpt Canon 50mm f/1.8 II

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som om valget faller på en Canon 7D.
    ...
    Budsjett er opp til 10.000. Helst godt under.

Takker for alle svar.
    Hvis total-budsjettet er 10.000,- så ville jeg ikke ha gått for 7D.

-k

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye god info her nå.

Men hvorfor 50mm??

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I tillegg ville jeg ha kjøpt Canon 50mm f/1.8 II
    Mulig du har sagt noe om det før, men hvorfor ikke 50mm f/1.4? Riktignok skiller det om lag 2.000 kroner i pris, men det er ikke avgjørende for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med den erfaringen jeg har nå, ville jeg handlet inn en 17-55 2.8 is til 7d. lekt litt med denne, og deretter utvidet objektivparken litt når du selv føler at det trengs. savner du mer i den vide enden, suppler med en vidvinkel, savner du mer tele, suppler med en tele. 50mm1.8 er super billig, og blender på 1.8 gør at du før kortere lukkertid når det er lite lys, og en pen bekgrunn ved portretter o.l

OBS OBS, det finnes mye dyrt fotoutstyr, pass på så ikke du blir for bitt av basillen

Jeg har selv gått veien fra 400d innom 30d til 5dmk2 med diverse DYR fastoptikk

bare å sende meg en pm også, hvis du lurer på noe mer

Mvh
    Martin

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Mulig du har sagt noe om det før, men hvorfor ikke 50mm f/1.4? Riktignok skiller det om lag 2.000 kroner i pris, men det er ikke avgjørende for meg.
    Jeg gikk for 1.4 grunnet byggekvalitet (1.8 er kun i plast, tilogmed i "glassene") 1.4 har metallbajonett+ er mye skarpere ved lavere blender

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye god info her nå.

Men hvorfor 50mm??
    50mm ble vel ofte kalt normal objektiv ettersom de ga tilnermet samme "synsvinkel" som man har i øyet, og medfører derfor ganske "naturlig vinklede" bilder.

Problemet med disse i dag er at på APS-C kameraer med crop verdi ca 1.6 blir dette som en lett 80mm tele linse å regne vidvinkel messig hvis man sammenligner med FF eller 35mm film SLR kameraer. 50mm på en EOS7 trenger gjerne litt lenger avstand til motivet for å få plass til samme bildeinformasjon som for film og FF.

Edit har man ikke brukt SLR eller FF DSLR noen gang, får man vel ikke den samme crop faktor følelsen, så det betyr kanskje ikke så mye for førstegangs kjøperen...

Faste 50mm er fremdelse populære og fysisk ganske små objektiver som derfor blir ganske anvendelige, er billige å produsere, og gir ofte en meget god optisk ytelse i forhold til pris. Maks lysstyrke er ofte meget god, canon sin originale 50mm USM 1/1.4 går for ca 3000,- og 1,8 modellen under tusenlappen. Derfor anbefales det fremdeles ofte en 50mm i "linsesammlingen"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MartinWS
    Jeg gikk for 1.4 grunnet byggekvalitet (1.8 er kun i plast, tilogmed i "glassene") 1.4 har metallbajonett+ er mye skarpere ved lavere blender
    juryen er vel litt delt paa det siste punktet. Ellers er jeg helt enig. Argumentet for 50mm 1.8 er at den tar sylskarpe bilder, f.eks portretter og gir deg stor blender til en billig penge. Utenom det er den kjip plastikk

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun testet med ett ekseplar av hvert objektiv, opp til 4.0 var det klart synlig forskjell. men for all del: 1.8 er knall til prisen, men 1.4 er knallere til prisen

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    50/1,4 er jevnt over litt skarpere og på store blendere har den klart bedre kontrast enn 1,8. Byggekvalitet er også en faktor, men USM er jo det vesentlige her. Den fokuserer jo mye raskere enn 1,8, og det er avgjørende i mange situasjoner.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takke for alle tipsene gutter. Dette har vært til stor hjelp.

7D er et crop kamera. Det vil si at det du ser igjennom objektivet fremkommer som 1,6x nærmere, eller 1,6x mindre bilde, enn hva det ville gjort på et fullformat...har jeg forstått det riktig da?

Men det du ser igjennom kikkhullet(diopteret(?)) er fortsatt det som kommer på bildet ikke sant?? Det blir ikke noe svarte streker på hver side av bilde eller noe?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarte streker? Nei. Tverti mot. Du unngår "problemer" med svarte kanter ytterst i bildet. (Dette er ikke som 4:3-sending på 16:9.)

Fordelen med crop er at du utnytter det feltet der linsene oftest er skarpest; midten.

Side 76 av 104 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 72 73 74 75 76 77 78 79 80 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •