Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 75

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 75 av 104 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 95 ... SisteSiste
Viser resultater 1,481 til 1,500 av 2075
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Solblendere beskytter også i noen grad objektiv mot støt-skader og skraper på front-elementet (jeg har dunket objektivet borti murvegger og lignende med solblender på. Uten beskyttelse tror jeg det hadde vært en fair sjanse for ripe eller skade). Men solblendere er gratis (med enkelte idiotiske canon-unntak), og de påvirker ikke bildekvaliteten med mindre du bruker innebygd blitz på vidvinkel.
    -k
    Joda, en solblender tar ofte i mot for påkjenninger, men den aller viktigste årsaken til bruken ligger jo i dens navn. Kontrastrikdom og fargerenhet øker vesentlig dersom man benytter solblender. Ikke alltid, selvsagt, men normalt sett - ja. Strølys og refleksjoner fra store lyse flater som treffer objektivet - slikt er med på å gjøre et bilde blassere. Ikke MINST dersom man ikke har rengjort objektivets front.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av slikt ekstrautstyr (filter, solblender, stativer, bag'er, minnekort) kan man kjøpe seg meget billig på internett - ebay eller andre tilbydere.

Kameraer og objektiver derimot, opplever jeg nærmest som dyrere ute enn hjemme....

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solblender er selfølgelig en fin ting i mange situasjoner og at den kan virke som en støt basorberende sone er jeg enig i.

En annen ting som jeg synes et beskyttelsesfilter tilfører som en possitiv egenskap, er når objektivet legges i fotobaggen og skal transporteres hindrer det gnissing mot fremre lisne element. Pleier pga plass problemer å ta av eller snu solblenderen. uten filter børr man jo bruke det fremre linselokket for å hindre gnissing mot fremre lisne element. Synes fort et linselokk kan bli ekstra knot når man må bytte linser i en fart, og pleier derfor bare bruke beskyttelses filtre i stedet.

Her er f.eks to bilder jeg har tatt hvor det var meget praktisk med et beskyttelsesfilter...

-filter-jpg

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Her er f.eks to bilder jeg har tatt hvor det var meget praktisk med et beskyttelsesfilter...
    Det venstre bilde, 7,62 kaliber, AG3 ?

Det må da være et superkamera, over 40 bilder i sekundet eller noe sånn?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ett av mine mange eksperimenter dette, og ja, det er en 7.62 rifflekule. .. Dette bildet er tatt i stummende mørke med åpen lukker og bevegelsene fryst med blits. Måtte ha litt leamikk for å time blitsen, og det blir vel heller vanskelig å bruke en mekanisk SLR lukker på slike bilder tror jeg. spesiellt med tanke på hvordan slike lukkere oppfører seg over lukkertider med blitssynk ..

Det er oprinnelig tatt med et EOS 10 film basert kamera med en en billig standard 28-80 på linse på en 100 iso Fujicrome slide film. Testet nylig med mellomringer og en 50mm på DSLR kameraet for å digitalisere denne, og det kom ut bedre enn mange av slike A4 dias skann versjonene jeg har testet tidligere. Må prøve å få tak i en Nikon dias skanner etter hvert...

Poenget var egentlig her bare å vise at en solblender ikke nødvendigvis beskytter fornt elementet like godt som et beskyttelses filter, og med pæra, ville vel en solblender gjort at flere glass fragmenter ville komme inn og treffe linsa.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Poenget var egentlig her bare å vise at en solblender ikke nødvendigvis beskytter fornt elementet like godt som et beskyttelses filter, og med pæra, ville vel en solblender gjort at flere glass fragmenter ville komme inn og treffe linsa.
    Jeg kan godt moderere meg: "jeg bruker bare solblender og ikke uv-filter og har gode erfaringer med det. Dersom jeg noen gang skal fotografere gevær-kuler som går igjennom glass i nærheten av objektivet så vil jeg vurdere uv-filter eller et annet beskyttelses-filter"

-k

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De små kameraene med utskiftbare linser har vært diskutert her men ikke linket til

Her er link til Sony Nex5/3

Ultrakompakte digitalkameraer | Kameraene NEX-5/NEX-3 : Sony

Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan godt moderere meg: "jeg bruker bare solblender og ikke uv-filter og har gode erfaringer med det. Dersom jeg noen gang skal fotografere gevær-kuler som går igjennom glass i nærheten av objektivet så vil jeg vurdere uv-filter eller et annet beskyttelses-filter"

-k
    Kjempehumor!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

-k
    Ser at mitt oppdrag nå er gjort....

Må vel moderere meg litt jeg også og er ellers enig i det du sier om bruk av slike filtre.

Man får jo et lite lys tap og en svak reduksjon av optisk kvalitet, selv med gode multibelegg beskyttelses filtre, så det handler vel litt om at man velger riktig løsning til riktig situasjon.

Vet ikke om jeg så på riktig plass når det gjalt den linken du la inn tidligere, det var vel et objektiv der som hadde vært i saltvann og som vel derfor ikke virket lenger, men fant vel ikke helt hva som var så skadelig med et slikt filter der.

De gikk vel egentlig inn for å vise at solblender beskytter bedre enn linsefilter, så jeg vet ikke helt hvor mye praktisk betydning slike tester har.

Husker jeg så en Minolta reklame en gang om et Kamerahus som sungerte etter å ha bli mistet av en falskjermhopper ganske høyt oppe i hoppet, men det beviser ikke at man ikke får ødelgat det samme kameraet av å miste det i betongen fra en meters høyde.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fisker etter enda et innspill, kameraveske denne gangen...

Hadde tenkt til å kjøpe denne:
    Canon Kameraveske EH-19L
    +Lite og praktisk
    +Estetisk
    -Ikke plass til tilbehør
    -Begrenset støtsikkerhet? (dama er litt "uvøren" med ting)

Men så også denne:
    Kata DC-443 bæreveske til speilrefleks
    +Plass til tilbehør, regntrekk
    +Bedre polstring
    -Stor og klumpete

Noen formeninger om formfaktor på disse opp mot hverandre?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Jeg fisker etter enda et innspill, kameraveske denne gangen...

Hadde tenkt til å kjøpe denne:
    Canon Kameraveske EH-19L
    +Lite og praktisk
    +Estetisk
    -Ikke plass til tilbehør
    -Begrenset støtsikkerhet? (dama er litt "uvøren" med ting)

Men så også denne:
    Kata DC-443 bæreveske til speilrefleks
    +Plass til tilbehør, regntrekk
    +Bedre polstring
    -Stor og klumpete

Noen formeninger om formfaktor på disse opp mot hverandre?
    Kjøp deg en Crumpler bag.
    Sjekk ut nettsidene dems, der har de alle mulige varianter, i mange farger.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en stor foto-sekk motivert av å få med både utstyr, matpakke og termos.

Det jeg ikke tenkte på var at denne sekken var for stor til å gå som håndbagasje på fly. Det er et irritasjons-moment...

-k

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke akkurat lett å finne riktig kamera-bag. Noen ganger skal en kun ha med kamera med objektiv, andre ganger hele arsenalet. Jeg har kjøpt en Think Tank Retrospective 10 skulderbag, og har en F-Stop Loka ryggsekk med tre ulike størrelser icu-enheter (internal camera unit) til ulike formål i bestilling.

Edit: Lagt til lenker.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du klarer deg med kamerahus+linse, èn blits og en ekstra linse så er denne Lowepro-bagen helt genial. Har den selv og den beskytter samtidig som den ikke er prangende. Høy kvalitet i alle ledd.

Komplett.no - Lowepro Nova 180 AW

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg ikke tenkte på var at denne sekken var for stor til å gå som håndbagasje på fly. Det er et irritasjons-moment...

-k
    Du flyr tydeligvis ikke SAS, for der skal den såkalte sekken være gedigen før du blir stoppet.

Har selv FlipSide, som fint har plass til hus, 70-200 4L IS, 17-50 2.8 og 10-22 linser + lader kortleser og UV-filtre. Og den har plass til enda mer.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I likhet med Zocral har jeg skulderveske og sekk. I sekken har jeg plass til alt (Lowepro - CompuTrekker Plus AW + Vanguard Oregon 23)

Felles for de to, og viktig for meg, er at de har plass til 5D med batterigrep og objektiv montert på huset.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på disse, bortsett fra 6 hundrelapper?

Komplett

Lefdal

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Hva er forskjellen på disse, bortsett fra 6 hundrelapper?
    Ikke en dritt!... :-)

Litt billigere her...
    Canon EOS 1000D m/ EF-S 18-55mm - 2.975,- - Japan Photo Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lefdal her det på lager...

Side 75 av 104 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 95 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •