Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 72

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 72 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 1,421 til 1,440 av 2075
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dere som er på jakt etter telezoom, Sigma har jo nylig lansert en ny 70-200/2,8HSM/EX med OS.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er masse diskusjoner rundt om FF eller crop er mest "fordelaktig" for optikken. Med crop så kan du ofte utnytte "senteret" av objektivet som vanligvis er best optisk. Samtidig så må crop ha større pixel-tetthet enn FF for å ha samme antall megapixler, noe som stiller større krav til skarphet i optikken.

Jeg mener at utvalg og pris og kvalitet på "fast normal-optikk" er en fordel for FF. Det finnes mange 50mm, rundt 30mm er utvalget noe mer utrivelig.

-k
    Er ikke det ganske lett å svare på? FF 80mm tilsvarer crop 50mm. Det gir samme utsnitt og objektivets egenskaper i kantene vil være omtrent lik for FF på 80mm og crop på 50mm. Om man har en 90 grader vidvinkel på FF eller crop vil de to objektivene ha ulik brennvidde og møte omtrent de samme utfordringene ift å dekke billedbrikken.

Men når det kommer til størrelse så blir det dyrere når lengde og diameter på alle objektiver skal økes med en faktor på 1,6. Optisk glass er jo som kjent ikke gratis.

Forøvrig pleier 3. parts crop-objektiver å ha EF-fatning. De gir sort ring, men man kan bruke dem på FF. Tokina 11-16 gir sort ring under ca 14mm, og den yter også grisebra på FF.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Forøvrig pleier 3. parts crop-objektiver å ha EF-fatning. De gir sort ring, men man kan bruke dem på FF. Tokina 11-16 gir sort ring under ca 14mm, og den yter også grisebra på FF.
    Har bare brukt Canon sine EF og EF-S objektiver de siste årene så det visste jeg ikke. Er ellers enig i det du nevner om FF vs APS-C og EF vs EF-S objektiver. Dvs. bortsett i fra at faktorer som f.eks dybdeskarphet ikke følger denne crop faktoren, og at Knutinh vel også har et poeng med fordelene med å buke EF objetiver på APS-C hus osv også.

Ellers så har jeg en liten mistanke om at Raske EF objektiver brukt på de største blenderåpningene på Hus med crop faktor, av og til kan få litt dårliger kontrast fordi det sendes mer strølys inn mot området utenfor bildebrikka.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det ganske lett å svare på? FF 80mm tilsvarer crop 50mm. Det gir samme utsnitt og objektivets egenskaper i kantene vil være omtrent lik for FF på 80mm og crop på 50mm. Om man har en 90 grader vidvinkel på FF eller crop vil de to objektivene ha ulik brennvidde og møte omtrent de samme utfordringene ift å dekke billedbrikken.

Men når det kommer til størrelse så blir det dyrere når lengde og diameter på alle objektiver skal økes med en faktor på 1,6. Optisk glass er jo som kjent ikke gratis.
    Å lage en 30mm som skal være skarp ut til yttergrensen av en crop-sensor høres billigere ut enn å lage en 30mm som skal være skarp ut til yttergrensen av en FF-sensor (Å skalere opp alt med en faktor på 1.6 burde gjøre FF-optikk dyrere)

Men å lage en 30mm som skal være skarp for høy pixel-tetthet høres dyrere ut enn å lage en 30mm som skal være skarp for lav pixel-tetthet (Å redusere toleranser med en faktor på f.eks 1.6 burde gjøre crop-optikk dyrere).

Jeg har fått med meg at det er en diskusjon rundt de to faktorene. Jeg vet ikke...
    Man kjøper vel FF for å bruke den som FF, og ikke som crop. Da burde man vel kjøpe optikk som gir tilfredsstillende kvalitet over hele sensoren?

Prisforskjellen mellom en 30mm som er tilfredsstillende for crop (Sigma 30mm f/1.4) og en som er tilfredsstillende for FF (Canon 35mm f/1.4L) er betydelig. Forskjellen er rett nok størst i den brede enden.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som er på jakt etter telezoom, Sigma har jo nylig lansert en ny 70-200/2,8HSM/EX med OS.
    *Ikke testet/tilgjengelig enda selv om det ble annonsert i februar.
    *Koster $1700 i statene. 17.000 i Norge?
    *Veier 1.4 kg. Vil bli liggende mye hjemme for min del.
    *Jeg er skeptisk til fokus hastighet/nøyaktighet og OS i 3.parts objektiver (har/har hatt både Sigma og Tamron). Det er veldig vanskelig å tallfeste disse faktorene, og derfor er det vansklig å tolke tester.

Canon 70-200 f/4.0L IS USM går for 7000,- brukt (som dessverre er nesten nypris) har fantastisk bildekvalitet, stabilisator og nærmest garantert framtidig kompabilitet. Sammen med min 85mm f/1.8 kan man velge mellom zoom/stabilisator og stor blenderåpning (men ikke begge samtidig).

-k

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om i snakker om samme utsnitt så vil det jo være 30mm vs 48mm. Det antas at utfordringene ved å lage en 48mm for FF ikke er større enn utfordringene ved å lage en 30mm for crop.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *Ikke testet/tilgjengelig enda selv om det ble annonsert i februar.
    Det er et poeng. Jeg kjøper ikke optikk jeg kan lese litt analyser om på nettet eller få høre noen førstehåndserfaringer med.

*Koster $1700 i statene. 17.000 i Norge?
    Det var drøyt ja, men Sigma 24-70/2,8 HSM lå jo på 10k, men falt ganske raskt til 7k. Man kan jo håpe at det skjer med denne også.

*Veier 1.4 kg. Vil bli liggende mye hjemme for min del.
    Vekt er et tema, men jeg merker at jeg ikke gidder å ta bilder om jeg har med kompromissutstyr på tur. Burde kanskje hatt et EVIL-kamera i tillegg...

*Jeg er skeptisk til fokus hastighet/nøyaktighet og OS i 3.parts objektiver (har/har hatt både Sigma og Tamron)
    HSM er kjapp og bra. Nyere OS skal også være veldig bra, men jeg har ikke selv hatt noen objektiver med den funksjonen.

24-70/2,8 HSM er veldig god. Den feilfokuserte litt da jeg kjøpte den, men etter en finjustering (dekket av garantien) fysisk til mitt hus fokuserer den perfekt, og nå foretrekker jeg den fremfor den 3000kr dyrere Canon 24-70/2,8L. Jeg kommer derfor til å selge sistnevnte.

Imidlertid finnes det utallige eksempler på at Canon er bedre enn Sigma.

Canon 70-200 f/4.0L IS USM går for 7000,- brukt (som dessverre er nesten nypris) har fantastisk bildekvalitet, stabilisator og nærmest garantert framtidig kompabilitet. Sammen med min 85mm f/1.8 kan man velge mellom zoom/stabilisator og stor blenderåpning (men ikke begge samtidig).
    Er den ikke litt dyrere også med IS? Uansett, det er et knakende godt objektiv men litt liten største blender. Man kunne velge F/2,8 i stedet til omtrent samme pris, men den er ikke optisk like god.

Men fremtidig kompatibilitet? Jeg er ikke så bekymret når det gjelder Sigma heller.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke med stillestående motiver i lyssterke omgivelser man kan skille klinten fra hveten når det kommer til kamera.

Når man i tillegg komprimerer bildet ned til 450 x 450 pixler for web kan det være nærmest umulig for et utrent øye å se forskjell på et crop kamera til et par tusen til et 250 000kr Hasselblad.

Jeg har aldri angret på at jeg gikk over til fullformat (D3). Mange av de beste bildene jeg har tatt, hadde aldri kunne vært tatt med mitt Canon crop-kamera. Men for de på budsjett, nybegynneren eller for de som vet de ønsker/trenger 1.6 faktoren kan crop være et naturlig/fornuftig valg.

Neste linse blir denne:

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekt er et tema, men jeg merker at jeg ikke gidder å ta bilder om jeg har med kompromissutstyr på tur. Burde kanskje hatt et EVIL-kamera i tillegg....
    Vekt er selvfølgelig (til en viss grad) tema, men jeg lar ikke 70-200 f2.8'en ligge hjemme pga det og kanskje gå glipp av blinkskuddet der den var nødvendig.

...Canon 24-70/2,8L. Jeg kommer derfor til å selge sistnevnte..
    Pris...? :wink:

Er den ikke litt dyrere også med IS? Uansett, det er et knakende godt objektiv men litt liten største blender. Man kunne velge F/2,8 i stedet til omtrent samme pris, men den er ikke optisk like god..
    ...men større blenderåpning gjør at du kanskje får tatt bildet du ikke fikk gjort med f4 pga for lang lukker tid (motion blur)...eller så MÅ du ha 5D og øke ISO-verdien...og det koster vesentlig mer enn crop-husene...and it just keeps going on... hvorfor må det være sånn...:cry:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Pris...? :wink:
    7k. Helt strøken. Jeg har kjøpt den brukt og har ikke opprinnelig kvittering.

...men større blenderåpning gjør at du kanskje får tatt bildet du ikke fikk gjort med f4 pga for lang lukker tid (motion blur)...eller så MÅ du ha 5D og øke ISO-verdien...og det koster vesentlig mer enn crop-husene...and it just keeps going on... hvorfor må det være sånn...:cry:
    Hadde jo vært trist med en hobby uten oppgraderingspotensial

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekt er et tema, men jeg merker at jeg ikke gidder å ta bilder om jeg har med kompromissutstyr på tur. Burde kanskje hatt et EVIL-kamera i tillegg...
    Jeg har funnet at den gamle 350D med 50mm f/1.8 II fremdeles blir tatt med når det ikke er plass til masse utstyr. Det veier lite, tar lite plass, og tar veldig gode bilder. Ikke all verden med fleksibilitet, men jeg har fått tatt noen bilder jeg ellers aldri ville ha tatt. Ikke bekymrer jeg meg så mye om utstyret blir vått eller stjålet heller.

-k

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har funnet at den gamle 350D med 50mm f/1.8 II fremdeles blir tatt med når det ikke er plass til masse utstyr. Det veier lite, tar lite plass, og tar veldig gode bilder. Ikke all verden med fleksibilitet, men jeg har fått tatt noen bilder jeg ellers aldri ville ha tatt. Ikke bekymrer jeg meg så mye om utstyret blir vått eller stjålet heller.

-k
    Følger deg helt der.
    Har blitt helt "avhengig" av den geniale, lille pancake linsa til mitt Olympus. Og bildene blir utmerket.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mange av de beste bildene jeg har tatt, hadde aldri kunne vært tatt med mitt Canon crop-kamera.
    Fordi...?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De beste bildene jeg har tatt er som regel under ideelle forhold - og da kunne man ha klart seg med enkelt utstyr.

Men noen ganger er det veldig fint å kunne ta et (ikke ideelt) bilde, selv om forholdene er dårlige. Da er f.eks god ytelse ved høy ISO kjekt å ha.

Hvis man tar bilder for kunst-utstillinger så kan man kanskje (?) klare seg med 350D og 50mm f/1.8, og ta akkurat de bildene man vil når det passer. Dersom man bruker kameraet til å ta bilder når man gifter seg eller barna lærer seg å gå så har man ikke nødvendigvis luksusen ved å "vente på optimale lysforhold" eller å rigge opp 3 blitzer. Da kan dyrt utstyr hjelpe.

Jeg forstår at IS ikke er kuren mot alt (hvis du har stativ og tar bilde av hunden som leker så er det vel ganske verdiløst). Men stor blender er heller ikke løsningen på alle problemer. Noen ganger er liten dybdeskarphet kult og "eksklusivt". Andre ganger ser det bare teit ut. Det kan stille voldsomme krav til fokus-presisjon og valg av fokus-punkt. Når ett øye er skarpt og et annet ikke så er større blender-åpning ikke nødvendigvis veien å gå.

-k

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De beste bildene jeg har tatt er som regel under ideelle forhold - og da kunne man ha klart seg med enkelt utstyr.

Men noen ganger er det veldig fint å kunne ta et (ikke ideelt) bilde, selv om forholdene er dårlige. Da er f.eks god ytelse ved høy ISO kjekt å ha.
    Selv enkelte mobiltelefon kameraer kan ta gode bilder ved idielle forhold...

Fordelen med og muligheten for høye iso verdier er jo ikke bare at man kan ta bedre bilder i lite lys eller mindre optimale forhold, men også at man har mye større fleksibilitet og kan velge mellom flere forskjellige lukker og blender instillinger som gir riktig eksponering, og få bedre kontroll på dybdeskarphets området. fryse bevegelser osv.

Hvis man tar bilder for kunst-utstillinger så kan man kanskje (?) klare seg med 350D og 50mm f/1.8, og ta akkurat de bildene man vil når det passer. Dersom man bruker kameraet til å ta bilder når man gifter seg eller barna lærer seg å gå så har man ikke nødvendigvis luksusen ved å "vente på optimale lysforhold" eller å rigge opp 3 blitzer. Da kan dyrt utstyr hjelpe.
    Dyrt utstyr trenger av og til litt mer rigging og kunnskp enn litt billigere utstyr også. De dyre kamerahusene har ofte ikke innebyggd blits, eller "grønne" automatiske program, så det er flere faktorer som spiller inn her.

Ellers er vel planlegging, erfaring og muligheten til å finne de riktige motivene og kompossisjonen vikige faktorer. Det er godt mulig at den rette fotografen med 350D og 50mm linsa ville kunne ta bedre og mer interessante bryllupsbilder enn en utstyrs fantom med FF kamera og div kvalitets objektikk å velge i mellom.

Jeg forstår at IS ikke er kuren mot alt (hvis du har stativ og tar bilde av hunden som leker så er det vel ganske verdiløst). Men stor blender er heller ikke løsningen på alle problemer. Noen ganger er liten dybdeskarphet kult og "eksklusivt". Andre ganger ser det bare teit ut. Det kan stille voldsomme krav til fokus-presisjon og valg av fokus-punkt. Når ett øye er skarpt og et annet ikke så er større blender-åpning ikke nødvendigvis veien å gå.

-k
    Slik jeg ser dette, er det å velge litt dyrere objektiv med god lysstyrke og IS, samt et camerahus som gir gode resultater selv på høye iso verdier, så handler vel dette også om å øke fleksibiliteten når det gjelder de kreative effektene man kan benytte seg av, både i optimale og heller vanskelige lys situasjoner. Av og til er det den ene tangenten som er interessant å få skarp, andre ganger trenger man hele konsertsalen.....

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Følger deg helt der.
    Har blitt helt "avhengig" av den geniale, lille pancake linsa til mitt Olympus. Og bildene blir utmerket.
    25mm F2.8?

Vurderer innkjøp av e-620, og synes den+25mm pancake ser ut som et meget godt og mobilt valg...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi...?
    Fordi jeg ikke får utnyttet fantastiske linser som Nikon 14-24mm f/2.8G ED AF-S. Jeg skyter en del vidvinkel. Trenger jeg x1.6 faktoren på en linse, kjøper jeg heller en 1.6x eller 2x converter. Det fungerer dårlig andre veien.

Og fordi bildene er tatt i dårlig belyste miljøer der crop-kamera ofte(re) er avhengig av blits med dertil uekte belysning. Blits har sitt klare bruksområde (og det er nesten en egen kunstform å bruke blits), men det er vesentlig forskjell på å bruke blits fordi man må og fordi man vil ha det.

Det er også mer detaljer og større dynamisk range i bildene fra FF-brikken. Merkes kanskje aller best når man begynner å jobbe med bildene i PS/CS. Jeg har tatt flere singelshots der det (post redigering) ser ut som jeg har limt sammen 3 ulike eksponeringer for økt dynamisk range. Det fungerer aldri bra på bilder fra mitt Canon 30D.

Siste aspektet for min del er en større og lysere søker. Det påvirker ikke bildekvaliteten, men et definitivt et poeng til FF.

Hadde jeg hatt overflod av penger, hadde jeg faktisk kjøpt meg et mellomformat kamera. Fargegjengivelse og detaljering fra slike kamera er til å få frysninger av. De parkerer selv dagens beste FF grundig, men koster egentlig alt for mye for hobbybruk og er lite fleksible.

Også ulemper med FF man bør ta hensyn til (vekt, størrelse, pris etc). Står egentlig masse om dette på nettet. Ville egentlig aldri anbefalt et FF kamera til en som for første gang vurderer DSLR. For en nybegynner er uansett makro bilder av fluer og bier, ekstreme DOF bruk, skikkelig tele og følelsen av å bruke et større "verktøy" mer enn nok for å imponere.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    25mm F2.8?

Vurderer innkjøp av e-620, og synes den+25mm pancake ser ut som et meget godt og mobilt valg...
    Nettopp

Olympus Zuiko ED 25mm f/2.8 "Pancake" - 1.799,- - Japan Photo Norge

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel ikke dette en pris tråd, men ser at elkjøp har en superhelg nettpris for Canon EOS5 Mark2 på 15000. Det begynnte å vibrere litt i banklortet nå...:-?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    samme her. Men da sitter jeg her med bare et kamerahus..
    Det blir fort endel fullformat uskarpe bilder av sånt.

Side 72 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 68 69 70 71 72 73 74 75 76 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •