Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 70 av 104 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 2075
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    7D [snip] er et typisk action/situasjons-kamera.
    Og er således ypperlig for småbarnsfedre som meg :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Så skal jeg ta masse nærbilder av kretskort, så burde jeg velge 50D??
    Fikk vel egentlig ikke et forstålig svar i mine øyne. Men nå er jeg relativt fersk i denne foto verden, hva ord og uttrykk angår da. Bilder har jeg tatt i alle år.

Det virker for meg som om 7D ikke er et godt kamera...godt mulig jeg misstolker bildene her...??

En forklaring for DUMMIES hadde vært fint..Litt trang i nøtta må det være lov å være etter en hard dag på jobb...
    De fleste moderne speilreflekskameraene kan ta veldig gode bilder. Hvis man bruker litt tid på å lære seg teknikken (og kunsten) kan man ta fantastisk gode bilder.

Bildet under er tatt med Canons billigste speilrefleks (1000D), Canons billigste objektiv (50mm f/1.8 II) og billigste mellomringer:

Mannen bak bildet har mye å si om utstyr og fotografi:
    Foto.no - Diskusjon: Skarphet Film vs Digitalt

Jeg tror oppriktig at det beste er å "hoppe i det". Kjøpe rimelig og greit utstyr, begynne å ta bilder, ta et foto-kurs, sette seg inn i ting etterhvert. Det er lett å se seg blind på ISO-ytelse, pixel-peeping, CA, ... og glemme hva grunnen var til at man ville fotografere var i utgangspunktet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Canon 7D er som kjent ikke et fullformat kamera. Men hva har dette og si for meg? Setter det noen begrensninger? Hva vil det egentlig si at det ikke er et fullformat kamera?
    Den grunnleggende forskjellen er at sensoren er større i såkalte FF-kamera. Det betyr først og fremst at (alt annet likt) så vil bildet dekke et større utsnitt av scenen.

For mange av oss så kan man ved å "zoome ut" eller rett å slett å rygge noen meter kompensere for dette, men det blir ikke helt det samme, og noen få er opptatt av slikt. Jeg er ikke helt der enda.

Ellers så har (som Snickers er inne på) store sensorer en viss naturlig fordel når du skal fotografere i dårlig lys, og de krever ofte dyrere objektiver for å yte fullt ut.

FF betyr 15-20.000 nytt for kamera-huset alene. Hvis du skal ha stor fleksibilitet og full kvalitet i brennvidder så må du også ut med en betydelig sum til objektiver.

Jeg ville ikke ha rådet noen til FF med mindre de hadde endel erfaring med DSLR og visste nøyaktig hva de ville ha. For det store flertallet så tror jeg at D90/50D (eller billigere) med standard-zoom og 50mm f/1.8 er mer fornuftig.

-k

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Den grunnleggende forskjellen er at sensoren er større i såkalte FF-kamera. Det betyr først og fremst at (alt annet likt) så vil bildet dekke et større utsnitt av scenen.
    Synlig lys som jo er det man benytter når man vanligvis DSLR fotograferer, har sine fysiske bølgelengder og dermed sine fysiske størrelsesegenskaper også, så helt så enkelt er det vel egentlig ikke.

Antall pixler på bildebrikken, og den fysiske størrelsen på hver pixel og størrelsen på "Airy Disk" avgjør f.eks hva slags blender verdi der man får utnyttet brikke oppløsning og f.eks objektivets beste optiske egenskaper.

Dette er alle faktorer som kommer i tilegg til utsnittet av scenen når man sammnligner forskjellige brikkestørrelser, brennvidder, blender osv.

Hjelper lite med god oppløsning og dynamikk på bildebrikken, hvis objektivet og f.eks blender instillingene på det er det som er flaskehalsen og degraderer resultatet.

For mange av oss så kan man ved å "zoome ut" eller rett å slett å rygge noen meter kompensere for dette, men det blir ikke helt det samme, og noen få er opptatt av slikt. Jeg er ikke helt der enda.
    Hva gjør du f.eks når det er fysisk umulig å rygge de tiltrengte meterene bakover da?, typisk ved oversikts bilder innendørs osv. Joda, det finnes gode EF-S objektiver med kraftig vidvinkling for å løse dette selfølgelig, men bruker man f.eks en 50mm 1.8 linse på FF, vil dette med en cropfaktor på 1.6 bli som et "tele objektiv" på 80 mm med samme dybdeskarphets egenskaper i forhold til blender som 50mm linsa har.

Ellers så har (som Snickers er inne på) store sensorer en viss naturlig fordel når du skal fotografere i dårlig lys, og de krever ofte dyrere objektiver for å yte fullt ut.

FF betyr 15-20.000 nytt for kamera-huset alene. Hvis du skal ha stor fleksibilitet og full kvalitet i brennvidder så må du også ut med en betydelig sum til objektiver.

Jeg ville ikke ha rådet noen til FF med mindre de hadde endel erfaring med DSLR og visste nøyaktig hva de ville ha. For det store flertallet så tror jeg at D90/50D (eller billigere) med standard-zoom og 50mm f/1.8 er mer fornuftig.

-k
    Canon EOS 5D I og andre modeller 1DS mark I og II med FF brikke , kan f.eks kjøpes bruk for en del hyggeligere priser enn det du skisserer her, og selv om det vel begynner å bli litt eldre modeller med færre Mega Pixler og litt dårligere ytelser enn dagens FF modeleller, (og man kan ikke benytte EF-S objetiver osv på disse FFhusene), så er kanskje det en mulighet for de som ønsker litt mer økonomiske FF løsninger.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste moderne speilreflekskameraene kan ta veldig gode bilder. Hvis man bruker litt tid på å lære seg teknikken (og kunsten) kan man ta fantastisk gode bilder.

Jeg tror oppriktig at det beste er å "hoppe i det". Kjøpe rimelig og greit utstyr, begynne å ta bilder, ta et foto-kurs, sette seg inn i ting etterhvert. Det er lett å se seg blind på ISO-ytelse, pixel-peeping, CA, ... og glemme hva grunnen var til at man ville fotografere var i utgangspunktet.

-k
    +1 og vel så det. Velskrevet og svært riktig og fornuftg!

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er helt klart enig i det jeg også :-D

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuftig her Knutinh, men det er også viktig å påpeke at en av de største feilkildene innen foto er feil lysmåling og fokusfeil. Objektiver med relativt stor lysåpning gir større sannsynlighet for riktig fokus. Videre gir USM-objektiver (med mye raskere respons) større sannsynlighet for at systemet er ferdig med å fokusere før motivet forsvinner.

Det er også forskjell på kameraenes fokuseringssystemer, men siden jeg selv pleier å jobbe ganske manuelt så har jeg litt for lite kunnskap om fokussystemene til å si så alt for mye, men dette kan jeg si:

Husene har stort sett det beste fokuseringspunktet i midten, og man kan velge å bruke bare det punktet. Da har man full kontroll uansett hvilket hus man velger. Om man tar bilde av en forsamling med mennesker i moderat bevegelse vil et fokussystem a-la det man finner i 7D være lettere å bruke og gi godt resultat. Det har mange punkter og en relativt god evaluerende funksjon.

Tilsvarende forhold gjelder ved lysmåling, men her har jeg inntrykk av at kameraene er mer like.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha benyttet 50D siden i fjor høst så kjøpte jeg 7D nå i sommer. Ytelsen til 7D når det gjelder AF var overraskende stor i 7Ds favør. AF-systemet til 7D er meget fleksibelt, raskt og presist. Og, for meg var det en grei bonus at JPEG-konverteringen i 7D synes å være langt bedre enn 50D. Ikke alltid man gidder å skyte alle bilder i RAW.

HD-film modus til 7D trodde jeg var kjekkere enn den var. Har testet litt, men det blir for stress (for ikke-proffe) å få et godt resultat med tanke på stabilt bilde og lyd.

Active totto sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    450
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Etter å ha benyttet 50D siden i fjor høst så kjøpte jeg 7D nå i sommer. Ytelsen til 7D når det gjelder AF var overraskende stor i 7Ds favør. AF-systemet til 7D er meget fleksibelt, raskt og presist.
    Har selv brukt 1D MK2 ganske mye pga AF og hastighet på denne, skaffet meg 5D MK2 men denne henger ikke med i det hele tatt i forhold til hva 1D'en klarte - men 7D derimot er på 1D nivå i AF hastighet og presisjon. Derfor solgte jeg 5D MK2 og gikk for 7D. Skyter både i studio og mye konserter etc, og 7D har ikke skuffet meg en eneste gang. Kan anbefale 7D på det varmeste, enten du er "Pro" og setter store krav til utstyret, eller nybegynner som trenger "noe å vokse i"..

-t

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg sliter med er slett ikke kamera, selv om det er av den billige sorten, men heller meg selv. Velge rett plass, der for folk skjeldent vandrer, for å få en annen perspektiv osv. det er ikke lett.

Foto er en kunst, jeg prøver..., men ser at det ikke er lett...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Det jeg sliter med er slett ikke kamera, selv om det er av den billige sorten, men heller meg selv. Velge rett plass, der for folk skjeldent vandrer, for å få en annen perspektiv osv. det er ikke lett.

Foto er en kunst, jeg prøver..., men ser at det ikke er lett...
    +1.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    HD-film modus til 7D trodde jeg var kjekkere enn den var. Har testet litt, men det blir for stress (for ikke-proffe) å få et godt resultat med tanke på stabilt bilde og lyd.
    Jeg hadde lave forventninger, og det fungerte som jeg trodde. Kanskje noe for ihuga semi-proffe kamera-menn på tight budsjett, men ikke noe for en hobby-fyr som meg.

Inntil videre så mener jeg at video på SLR er en hype. Framtiden kan selvsagt endre det bildet.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye fornuftig her Knutinh, men det er også viktig å påpeke at en av de største feilkildene innen foto er feil lysmåling og fokusfeil. Objektiver med relativt stor lysåpning gir større sannsynlighet for riktig fokus. Videre gir USM-objektiver (med mye raskere respons) større sannsynlighet for at systemet er ferdig med å fokusere før motivet forsvinner.
    På Canon så er vel "kravet" normalt f/2.8 (for å kunne bruke de mest fancy fokus-sensorene). Det finnes flere fine normal-zoomer som har f/2.8. Husk at noen av de aller mest lyssterke fast-objektivene er notorisk treige på fokus (85mm f/1.2 L f.eks). Det er mye glass som skal flyttes, og kravene til presisjon er store.

Men folk bruker kamera til veldig forskjellige ting og på veldig forskjellige måter. Mange tar utrolige bilder med manuell fokus og eksponering. Andre tar bilder av fugler i flukt eller basket-spillere som virkelig krever rask automatikk og båndbredde.

Jeg synes at kombinasjonen "skarp normal-zoom" + "lyssterk 30mm eller 50mm" er en rimelig og god generell startpakke for mange, som gir rom for å prøve ut noen av de kreative mulighetene med SLR. Etter det er det bare pengeboka og fantasien som setter grenser. Generelt tror jeg at folk bruker for mye tid og penger på valg av hus, og for lite på valg av objektiv.
    Det er også forskjell på kameraenes fokuseringssystemer, men siden jeg selv pleier å jobbe ganske manuelt så har jeg litt for lite kunnskap om fokussystemene til å si så alt for mye, men dette kan jeg si:
    Jeg vurderte 5D mk2 (som vel er nokså lik 5D fokusmessig), men valget fallt til slutt på 7D nettopp pga fokus-system. Jeg baserte meg først og fremst på råd fra andre i så måte.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synlig lys som jo er det man benytter når man vanligvis DSLR fotograferer, har sine fysiske bølgelengder og dermed sine fysiske størrelsesegenskaper også, så helt så enkelt er det vel egentlig ikke.
    Jeg hevdet ikke at jeg ramset opp alle momenter ved FF kontra crop. Men til en som klødde seg i hodet over svarene han fikk på spørsmålet sitt så prøvde jeg å koke det ned til hovedpunktet: sensoren er større, og det første man normalt vil merke er at det gir et større utsnitt på samme objektiv.

Hva gjør du f.eks når det er fysisk umulig å rygge de tiltrengte meterene bakover da?, typisk ved oversikts bilder innendørs osv. Joda, det finnes gode EF-S objektiver med kraftig vidvinkling for å løse dette selfølgelig, men bruker man f.eks en 50mm 1.8 linse på FF, vil dette med en cropfaktor på 1.6 bli som et "tele objektiv" på 80 mm med samme dybdeskarphets egenskaper i forhold til blender som 50mm linsa har.
    Jeg tror at de som begynner med foto i dag ikke henger seg så mye opp i "gamle millimeter" og 1.6x multiplikasjon. De finner kombinasjoner av utstyr og innstillinger som lar dem ta gode bilder. Men det er vel en grunn til at enkelte foretrekker stor-format (og enkelte foretrekker four thirds små sensorer).

Canon EOS 5D I og andre modeller 1DS mark I og II med FF brikke , kan f.eks kjøpes bruk for en del hyggeligere priser enn det du skisserer her, og selv om det vel begynner å bli litt eldre modeller med færre Mega Pixler og litt dårligere ytelser enn dagens FF modeleller, (og man kan ikke benytte EF-S objetiver osv på disse FFhusene), så er kanskje det en mulighet for de som ønsker litt mer økonomiske FF løsninger.
    Jeg har ikke eid FF selv. Men jeg ville fremdeles ikke råde noen til å gå for FF med mindre de visste nøyaktig hva de gjorde (og i så fall ville de neppe spørre meg uansett). De som vet hva de gjør velger FF av veloverveide grunner.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7D er et godt kamera, men i forhold til 50D og 5D I/II så har det fokus på høy oppløsning, høy skuddtakt, hurtig AF osv. Det er et typisk action/situasjons-kamera. 5D og 50D er typiske studiokameraer. Det betyr absolutt ikke at man bare kan bruke dem i studio, men kort sagt, om man har litt mer tid så tar man gjennomgående bedre bilder med "studiokamera" enn med "actionkamera" i samme klasse, men det er vanskelig å fange øyeblikkene like bra med "studiokamera" som med "actionkamera", for eksempel under et idrettsarrangement.
    Finner vel ett og annet eksempel i denne tråden at 7D også kan funke når objektet står stille.... dvs fungerer bra til både fart og til det som står stille....

-= 7D Post Pictures Here - Page 503 - Canon Digital Photography Forums

Den hurtigst voksende bilde tråden på Canon forum, noe som betyr at mange synes 7D er en helt eksepsjonell pakke for det man må betale.... Forutsatt at man har objektiver som er gode (helt klart mye viktigere enn hus...).

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hiver inn et spørsmål i denne tråden:

Etter å ha nøyd oss med kompakt- eller mobilkamera frem til nå, har jeg tenkt til å kjøpe et 1000D til bursdagen til samboeren, som vi begge kan lære med og ha glede av.

Spiller typen SD-kort noen rolle? Noen som har tips om merke/størrelse uten å gå for det dyreste og beste?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1DrE
    Spiller typen SD-kort noen rolle? Noen som har tips om merke/størrelse uten å gå for det dyreste og beste?
    Ja, for all del!
    Ikke gå noe lavere enn "Class 6". Har du råd (og det er jo ikke direkte dyrt), så gå for klasse 8 eller 10.

Denne er et jævlig godt kjøp i 8GB-versjonen (kun £12,97 - inkl. frakt!) (du velger størrelse på kortet på den siden det lenkes til):
    Transcend SD Card (SDHC) - Class 10 £9.49 - Free Delivery

"Class 10" betyr rett og slett at kortet makter å skrive minst 10MB/s. Lesehastigheten er vesentlig bedre.

Active 1DrE sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow, takk for utrolig rask respons!

Strålende, de har det samme kortet på komplett.no hvor jeg hadde tenkt å bestille kamera-kit'et og veske.

Transcend Secure Digital 4GB SDHCSD-Card(SD 3.0 Class 10) kr 99,-

So be it

Edit:
    Transcend Secure Digital 8GB SDHCSD-Card(SD 3.0 Class 10) kr 169,-

Går jo for denne da naturligvis, gikk litt fort istad

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville nok gått for 8GB-kortet fra England. Det får du jo for 120 kroner - inkl. frakt! :-)

OG, sjekk veskeprisene i samme nettbutikk - de er gjerne det halve av her hjemme... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    "Class 10" betyr rett og slett at kortet makter å skrive minst 10MB/s. Lesehastigheten er vesentlig bedre.
    Jeg er ikke uenig i rådet ditt, men for å nyansere det litt: hastighet har vel noe å si først og fremst for de som:
    • Fotograferer i raw-format
    • Ønsker høy bilde-takt (f.eks sport)
    • Synes det er kjedelig å vente på kopiere bilder over fra kamera til PC

I tillegg så er det i noen tilfeller kamera som begrenser mhp skrive-hastighet (mitt gamle 350D var det), slik at det ikke har noen hensikt å gå for de aller raskeste kortene.

Jeg vet lite om SD-kort, 1000D eller hastighets-klassene som er nevnt.

Forøvrig så er det tydeligvis ekstrautstyr Norske butikker lever av. Selg 550D med minimal avanse, og prakk så på kjøperen veske, UV-filter, minnekort, forsikring og gudene vet hva (siden kjøperen vanligvis ikke sammenligner priser like ivrig på småtteri).

-k

Side 70 av 104 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •