Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 104 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 2075
    Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hmmm... ikke bra Akto! :-(
    Jeg fikk et 512MB compact flash kort - ikke at det var så mye, men...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Noen nevner 100D, 200D og 350D, regner med dette er "større" modeller av samme kamera. Er det verdt forskjellen eller?
    Akam.no - Produktguide - Speilrefleks - Finn beste pris

Canon EOS 350D
    8 Megapiksler
    4995,-
    --------------------------------------------------------------------------------
    Canon EOS 400D
    5990,-
    --------------------------------------------------------------------------------
    Canon EOS 30D
    8 Megapiksler
    9790,-
    Canon EOS 20D
    8.19 Megapiksler
    10393,-
    Canon EOS 5D
    12.7 Megapiksler
    20567,-
    Canon EOS 1D Mark II n
    8.2 Megapiksler
    26999,-
    Canon EOS 1Ds Mark II
    16.6 Megapiksler
    54999,-
    Canon EOS 1Ds
    11.1 Megapiksler
    59029

Nikon D50
    6 Megapiksler
    4250,-
    Nikon D40
    6.1 Megapiksler
    5187,-
    Nikon D70s
    6 Megapiksler
    5995,-
    Nikon D80
    10 Megapiksler
    8525,-
    Nikon D200
    10.2 Megapiksler
    12786,-
    Nikon D2H
    4.1 Megapiksler
    26875,-
    Nikon D2Hs
    4.1 Megapiksler
    26875,-
    Nikon D2x
    12.2 Megapiksler
    34999,-
    Nikon D2Xs
    12.2 Megapiksler
    34999,-

Slike guider er fine til å finne pris og bakgrunnsinfo.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyttig info Knutinh.

Er kanskje fornuftig å ikke kjøpe det billilgeste kameraet.

Følger det med det som trengs ved kjøp av kamera, (eks Canon EOS 30D), tenker på linse, minnekort (sikkert ikke så stort)? eller må jeg regne med en annen pris når alt er handlet.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    hmmm... ikke bra Akto! :-(
    Jeg fikk et 512MB compact flash kort - ikke at det var så mye, men...
    Ja, jeg har også fått noen slike kort, men 300 Euro, eller over 2000,- var det værre med

Det irriterte meg en smule for å si det slik...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Nyttig info Knutinh.

Er kanskje fornuftig å ikke kjøpe det billilgeste kameraet.

Følger det med det som trengs ved kjøp av kamera, (eks Canon EOS 30D), tenker på linse, minnekort (sikkert ikke så stort)? eller må jeg regne med en annen pris når alt er handlet.
    Kamera selges som regel som "kit" med et billig objektiv, eller som "hus" uten. Veske, filtre, minnekort, ekstra batteri etc er vanligvis ekstrautstyr.

Jeg tror at du kan ta like bra bilder med et billig kamera som et dyrere, og hvis du har valget mellom billig kamera + dyrt objektiv eller dyrt kamera med billig objektiv så vil førstnevnte sannsynligvis gi best bilder.

Men hvis du har spesielle behov - skal jobbe ute i regnet, trenger å ta mange bilder pr sekund, veldig avhengig av å kunne finne funksjoner på en skruknapp i stedetfor en meny så er jeg med på at dyre hus har en hensikt.

Hva med å kjøpe et rimelig hus, et moderat godt allround-objektiv og så bytte ut og utvide etterhvert som man ser interessen utvikle seg? Selve huset blir fort en liten del av totalt budsjett og dermed kan du med god samvittighet bytte dette ut når det blir for begrnsende...

-k

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Ja, jeg har også fått noen slike kort, men 300 Euro, eller over 2000,- var det værre med

Det irriterte meg en smule for å si det slik...
    Det kan jeg godt skjønne! :?
    Elendig av Canon å ikke følge opp dette på en profesjonell måte!!!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som helst grunn til å gi seg på dette. Kjør på - du har tross alt overholdt de frister Canon la til grunn. Skulle bare mangle om de ikke fulgte dette opp.

Hva med en rask tur ut på Holmlia - med hagle og det hele...?
    Greit å sette en liten støkk i jævlene... "With Canon - you can"... ;-)

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh

Hva med å kjøpe et rimelig hus, et moderat godt allround-objektiv og så bytte ut og utvide etterhvert som man ser interessen utvikle seg? Selve huset blir fort en liten del av totalt budsjett og dermed kan du med god samvittighet bytte dette ut når det blir for begrnsende...

-k
    Går 30D under "billig" kamera, eller mener du å kjøpe et 350D eller 400D og oppgradere utstyret som følger med der?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon 30D må vel regnes som en billig løsning til å få et semi-profesjonelt kamera. Vurderer selv et slikt men vet ikke om mitt aktivitetsnivå forsvarer en slik prisklasse, tross alt.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ingen som helst grunn til å gi seg på dette. Kjør på - du har tross alt overholdt de frister Canon la til grunn. Skulle bare mangle om de ikke fulgte dette opp.

Hva med en rask tur ut på Holmlia - med hagle og det hele...?
    Greit å sette en liten støkk i jævlene... "With Canon - you can"... ;-)
    Vel, hadde det ikke vært for at pengene refunderes av;

Canon EOS 5D Promotion Centre,
    PO Box TP 34 Dept. # 53583,
    Tipperary,
    Ireland

så hadde det vært greit

Jeg kunne jo tatt dette med Canon Norge for å se om det hjalp.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, gjør nå endelig det. Tror ikke de finner det formålstjenlig å krangle med deg om dette. Bare fortell dem umiddelbart at det går en diskusjon om dette "snusket" på forumet.... ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg tror at du kan ta like bra bilder med et billig kamera som et dyrere, og hvis du har valget mellom billig kamera + dyrt objektiv eller dyrt kamera med billig objektiv så vil førstnevnte sannsynligvis gi best bilder.
    Dette var nokk enda mer sant før i den "analoge" verdenen når man hadde med film å gjøre og kamera huset stort sett kunne konsentrere seg om riktige lysmålinger, fokusering og eksponerings tider osv. Nå er mer av "film" og fremkallinges prosesssen forbeholdt kamera huset også, og faktorer som størrelse på bildebrikke, signal/støyforhold prossesering er også ting de dyrere kameraene gjør mye bedre enn de biilligste.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Dette var nokk enda mer sant før i den "analoge" verdenen når man hadde med film å gjøre og kamera huset stort sett kunne konsentrere seg om riktige lysmålinger, fokusering og eksponerings tider osv. Nå er mer av "film" og fremkallinges prosesssen forbeholdt kamera huset også, og faktorer som størrelse på bildebrikke, signal/støyforhold prossesering er også ting de dyrere kameraene gjør mye bedre enn de biilligste.
    Ja. Men inntrykket jeg har etter å ha lest tester og debatter med de som lever av og/elle for fotografi er:
    forskjellen i bildekvalitet mellom "low-end" og "mid-end" hus er minimal. Forskjellen mellom Nikon D50, D70, canon 350D, 400D, 20D og 30D er minimal. De kan ha noe varierende ytelse ved veldig høy ISO, og forskjellige test-patterns. Men for vanlige bilder tatt av middels begavede fotografer har jeg forstått det slik at sensor og dsp normalt er "bra nok".

Forskjellen mellom et billig zoom-objektiv og god, kostbar fast-optikk er derimot sværthåndgripelig.

-k

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akam er en merkelig side. Jeg leser om yrkesfotografer som hyller JPEG som opptaksmedie, selv om de skal jobbe med bildene i Photoshop i etterkant. De som jobber med bilder som "kunst" skyr JPEG.

En ting er uansett viktig; objektivene er viktigst. Har en først kvittet seg med kitobjektivet er det ingen vei tilbake Kitobjektivet er fint om en kun publiserer på web, men når en kan granske bilder i full størrelse...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akam er en merkelig side. Jeg leser om yrkesfotografer som hyller JPEG som opptaksmedie, selv om de skal jobbe med bildene i Photoshop i etterkant. De som jobber med bilder som "kunst" skyr JPEG.

En ting er uansett viktig; objektivene er viktigst. Har en først kvittet seg med kitobjektivet er det ingen vei tilbake Kitobjektivet er fint om en kun publiserer på web, men når en kan granske bilder i full størrelse...
    Det er vel litt som med hifi og hjemmekino - flere veier til rom.

Jeg tror litt av det som gjør slike diskusjoner komplekse er at folk har veldig forskjellige forventninger til utstyret og hobbyen. SLR har vært et kostbart og snevert produkt for proffe fotografer, dedikerte entusiaster etc. Men nå selges jo Nikon D50 og Canon 400D i bøtter og spann til vanlige folk som bare vil ha gode bilder.

I møtet mellom en som nylig har kjørt Canon 400D som lurer på hvorfor han ikke kan bruke lcd-skjermen mens han tar bilder, og en ivrig entusiast med 30D eller 5D med et godt utvalg L-optikk, drevne bibble-egenskaper og forståelse for CA og hva nå alle termene er så er det nødt til å bli misforståelser og uenigheter om hva som er nødvendig.

Å tro at alle som kjøper speilrefleks kommer til å bytte ut kit-linsa eller bruke timevis foran photoshop tror jeg er en feilvurdering. Sannsynligvis kommer mange av kameraene til å legges ut for salg om 1 år når man ser at de ikke blir brukt i særlig grad (men det er en annen sak). For min egen del var budsjettet på godt under 10.000 totalt, og jeg bruker såpass mange timer foran en PC per dag at jeg håper å holde PC-editering på et minimum og heller lære meg å ta gode bilder i felt - selv om dette skulle føre til noe dårligere bilder totalt sett.

-k

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kloke ord - definitivt!

Det som er synd er at "alle" tror det blir så bra bilder fra dSLR i forhold til kompaktkameraer - rett ut av esken. Det er jo så feil som det får blitt. Om en f. eks. tar opptaket i RAW vil bildene bli nokså uskarpe, lite kontrastfylte og i det hele tatt kjedlige. Om man tar i JPEG vil det, avhengig av programvaren i kameraet, bli noe bedre, men man vil kun ha 256 "nivåer" å jobbe med om en skal redigere bildet i PS e.l. etterpå. Dette tilsvarer 8 bit. Om man tar opptaket i RAW vil man ha muligheten for 12 bit og jobbe med. Det vil si at en har 4096 "nivåer" tilgjenglig, og kan være mye mer cowboy med justeringen. JPEGen som opprinnelig var på 256 er det kanskje ikke mer enn 50-60 igjen av. Da bør man heller ta opptaket i RAW og konvertere til JPEG i etterkant, for en rekke gratis konvertere har muligheten for både kurver og kontrast/fargemetning før en konverterer til JPEG. Jeg tar alle mine bilder i RAW før jeg lagrer de som DNG. DNG - Digitalt negativ - blir den nye standaren fremover som ADOBE kommer til å støtte. Hasselblad vil også støtte det, så dette er et format vi kommer til å leve lenge med. Det tar også marginalt mindre plass enn RAW, og mye mindre plass enn TIFF. Først når bildet skal ut på en CD til venner og familie, til trykk i bladet eller publiseres på web blir JPEG benyttet.

Det var uansett en digresjon, men poenget er at folk flest burde heller kjøpe seg en bra kompaktkamera i stedet for et dSLR om de ikke har tenkt til å jobbe med bildene i etterkant. Det sikrer de mye bedre bilder, da disse kameraene justerer bildene rett etter opptak, og utskriften blir skarp og kontrastfyllt uten at en skal jobbe med bildet først. Roko har et sjefskamera fra SONY som tar latterlig bra bilder, jeg husker ikke i farta hva det heter men det gjør sikkert Roko. Selv om han jober med bildene i etterkant vet jeg at det leverer skikkelig bra bilder rett ut av esken.

En annen ting som forundret meg var at et flere av ekspertene som holdt kurset jeg var på for en tid tilbake mente at Canon D5 leverte en god del bedre bilder enn Canon D1s mkII til 3 ganger prisen. De brukte, foruten sine analoge Hasselblad, kun D1s mkII når de skulle fotografere i miljøer hvor de trengte et kamera som var "eksplosjonssikkert". På jobb brukte de helst 5D og på fritiden Hasselblad. Det er gøy å høre for en som nettopp har investert i 5D

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hasselblad til fritidsbruk ja

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analoge Hasselblad er ikke så skrekkelig dyre, men de er tungvinne å dra med seg rundt

Digitale Hasselblad er dyre

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analoge Hasselblad er ikke så skrekkelig dyre, men de er tungvinne å dra med seg rundt

Digitale Hasselblad er dyre
    aha - skjønner

Etter hva jeg hører er kamerahuset delt opp i flere deler på et hasselblad også - må da være svært og tungt og upraktisk! Også hørt snakk om en 40-50 megapixler..?

Side 7 av 104 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •