Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 69

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 69 av 104 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 1,361 til 1,380 av 2075
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk. Jeg hentet det på post-i-butikk i kveld. Det ligger i bilen nå mens jeg pønsker ut en snedig plan for hvordan jeg skal få smuglet det inn i huset uten at vaktsomme blikk noterer seg at det har vært nok en komponentutskiftning i den AV-relaterte utstyrsavdelingen.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du benytte deg av 2-måneders-prinsippet?

"Nei men kjære da, den har jeg jo hatt i over 2 måneder!"

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å, denne gamle dingsen? Den ble kjøpt for leeenge siden. På tilbud.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Takk. Jeg hentet det på post-i-butikk i kveld. Det ligger i bilen nå mens jeg pønsker ut en snedig plan for hvordan jeg skal få smuglet det inn i huset uten at vaktsomme blikk noterer seg at det har vært nok en komponentutskiftning i den AV-relaterte utstyrsavdelingen.

En jeg har brukt noen ganger som fungerer fint er hvis hun spør. HAR DU HAINDLA NÅ NYTT Å DYRT IGJÆNN NO???? :shock: Nei kjære denne kom tilbake fra service nå..

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    En jeg har brukt noen ganger som fungerer fint er hvis hun spør. HAR DU HAINDLA NÅ NYTT Å DYRT IGJÆNN NO???? :shock: Nei kjære denne kom tilbake fra service nå..
    Rett og slett genialt
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon 7D er som kjent ikke et fullformat kamera. Men hva har dette og si for meg? Setter det noen begrensninger? Hva vil det egentlig si at det ikke er et fullformat kamera?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kftosberg
    Canon 7D er som kjent ikke et fullformat kamera. Men hva har dette og si for meg? Setter det noen begrensninger? Hva vil det egentlig si at det ikke er et fullformat kamera?
    Med fullformat kamera kan du skrive ut bilder med bedre kvalitet enn DX når bildene blir større enn 2m² på papir, og utover det.....så slapp jeg for min del å satse på Nikon D3X - penger spart.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Med fullformat kamera kan du skrive ut bilder med bedre kvalitet enn DX når bildene blir større enn 2m² på papir, og utover det.....så slapp jeg for min del å satse på Nikon D3X - penger spart.
    Prøver du å være morsom?

På 5D MKI er en pixel 3,6 ganger større enn på 7D. Dette gjør noe med ISO-egenskapene. De beste kameraene har dynamikkområde på rundt 12EV, det er noe man ikke oppnår med crop-kameraer ennå, spesielt ikke med 7D som har såpass høy oppløsning.

Ved ISO rundt 1000 er 50D vesentlig bedre enn 7D grunnet sin lavere oppløsning. 5DII er enda en del bedre igjen, og det er et FF-kamera:

Små pixler er også vanskelig å få skikkelig skarp tening av. Det kan man se tydelig på denne sammenlikningen mellom 7D, 50D og 5DII (i nevnte rekkefølge):

Og om vi skrur opp ISO til 3200 så blir forskjellene på dynamikk og støy rimelig tydelige (samme rekkefølge):

Selv om 7D har veldig mye støy ser det bedre ut enn hva det ville gjort med like mye støy på 50D. Det skyldes at den har en viss fordeling i kromatisk støy også. Dette er noe som ikke er så vanlig på Canon-modeller, på Nikon er det noe mer vanlig.

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så skal jeg ta masse nærbilder av kretskort, så burde jeg velge 50D??
    Fikk vel egentlig ikke et forstålig svar i mine øyne. Men nå er jeg relativt fersk i denne foto verden, hva ord og uttrykk angår da. Bilder har jeg tatt i alle år.

Det virker for meg som om 7D ikke er et godt kamera...godt mulig jeg misstolker bildene her...??

En forklaring for DUMMIES hadde vært fint..Litt trang i nøtta må det være lov å være etter en hard dag på jobb...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fikk vel egentlig ikke et forstålig svar i mine øyne.
    Kanskje du finner noen bedre svar på dine spørsmål her:
    Canon 7D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har synspunkter på følgende kamraer?

- Canon EOS 550D
    - Sony Alpha A330

Filming har ingen betydning for meg, jeg tror heller ikke jeg kommer til å skifte objektiv - det ligger langt inn i fremtiden.

De fleste selgere jeg har snakket med, sier at A330 vil holde lenge for mine behov, og at jeg ikke vil oppleve noen særlig større glede med det dyrere 550D.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av mine "referanser" når det gjelder kameraprodukter (inkl. objektiver) er Canon & Nikon Digital SLR Camera and Lens Reviews at The-Digital-Picture.com. Ta gjerne en titt på hva han sier om 7D Canon EOS 7D Digital SLR Camera Review.

Og her er nyttige verktøy når en skal på objektivjakt:

Canon Lenses - Canon EF Camera Lens Information

Jeg bruker forøvrig aldri ISO høyere enn 400, så jeg bryr meg ingenting om hva som skjer på de stratosfæriske nivåene nevnt lenger bak i tråden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det virker for meg som om 7D ikke er et godt kamera...godt mulig jeg misstolker bildene her...??
    Her er et bilde av en som både likar og brukar 7D, uten å være frå Voss

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så skal jeg ta masse nærbilder av kretskort, så burde jeg velge 50D??
    Fikk vel egentlig ikke et forstålig svar i mine øyne. Men nå er jeg relativt fersk i denne foto verden, hva ord og uttrykk angår da. Bilder har jeg tatt i alle år.

En forklaring for DUMMIES hadde vært fint..Litt trang i nøtta må det være lov å være etter en hard dag på jobb...
    Et bilde av et kretskort er også et bilde. Jeg har inntrykk av at de bruker disse kretskortene fordi de har matte flater, blanke flater, hvite gjenstander, sorte gjenstander, farger, små tekst på ulik bakgrunn osv. På den måten dekker de et stort spekter av situasjoner som kan dukke opp når man tar bilder.

EV er en måleenhet for lysmengde. Et kamera som klarer 12EV klarer altså en forskjell på 12EV mellom det mørkeste og det lyseste kameraet kan fange opp. Et større tall er i prinsippet bedre. Øyets kapasitet er omkring 20EV, men en dataskjerm har dårlige egenskaper på dette området så skal man ta bilder kun for skjermvisning får tallet noe mindre betydning, men om man har et høyt tall kan man komprimere dynamikken i PS, og da får man med seg mer i den situasjonen man tar bildet uansett hvilket bilde man tar.

Oppløsningen i bildet henger ikke kun sammen med antall pixler. Det er bare så vidt 7D slår 50D på dette området, til tross for at det har betydelig større oppløsning.

50D er bedre enn 7D på støy. Gamle 20D er også et hakk bedre på noen innstillinger, like bra på en del andre og mangler selvsagt de høyeste verdiene. Dette skyldes det enkle faktum at 20D har 10Mpix mindre enn 7D på samme brikkestørrelse.

Det du vinner med fullformat er:
    Større pixler = mer dynamikk, høyere isokapasitet (lysfølsomhet), mindre støy, noe mindre optisk difraksjon (uklarhet ved høye blendertall), større vidvinkel ved samme optiske brennvidde, høyere optisk presisjon (hver pixel kan bare fange opp farge og lysstyrke, ergo vil feilene optikken gjør alltid kunne være like store som pixlene uten at de synes), mindre DOF (dybdeskarphet. Det er egentlig ikke helt korrekt, men siden man tar bilder nærmere med for eksempel en 100mm på et FF-kamera enn man gjør på et APS-C-kamera får man i praksis betydelig kontroll over dybdeskarpheten et par-tre blendertall høyere opp, typisk rundt 2,8-4). ...var det jeg kom på i farten...

Ulemper:
    Dyrere optikk, krever større teleobjektiver... ...vel, man kan jo bare croppe bildet i PS om man vil da.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Her er et bilde av en som både likar og brukar 7D, uten å være frå Voss.
    Hmmm....
    Dette biletet vart nok teken medan den verkelege fotografen vart forhindra i å være tilstades - grunna private gjeremål i Beijing - vonar eg....

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er de nå engang slik at de fleste saker har flere sider. Når da noen tenderer til å bare legge fram en sak basert på den ene siden kan det bli en noe ensidig framstilling av sannheten. At 50D alltid er bedre enn 7D når det gjelder støy er en sannhet med modifikasjoner. Eller skal vi si med konsekvenser. "Bieffekten" på 50D er at den gir softere bilder, altså er skarpheten bedre på 7D. Dette gir flere detaljer i bildet enn 50D produserer. Det er også grader av hvor mye støy man får ut av disse husene. Det avhenger av hvilken grad av støyreduksjon man setter i kameraoppsettet. En annen ting som også spiller inn er om man skyter i JPEG eller i RAW-format. HVis man leser tester på nett ser man også at det ikke alltid er samsvar når det gjelder utfall av disse testene ang. støy. 50D og 7D er ganske likestilte.
    Det eneste som er helt klart er at 5D (både mkI og II) er overlegen disse crop-husene når det gjelder støy. Har man pengene og prioriterer dette høyt nok går man for 5D.
    Forøvrig er det vel ikke uten grunn at 7D får utelukkende god kritikk, så å antyde at det ikke er et meget godt kamera faller på sin egen urimelighet. Dog har man enda ikke sett et kamera uten "svakheter", dette gjelder også 50D/7D/5D :wink:

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    7D er et godt kamera, men i forhold til 50D og 5D I/II så har det fokus på høy oppløsning, høy skuddtakt, hurtig AF osv. Det er et typisk action/situasjons-kamera. 5D og 50D er typiske studiokameraer. Det betyr absolutt ikke at man bare kan bruke dem i studio, men kort sagt, om man har litt mer tid så tar man gjennomgående bedre bilder med "studiokamera" enn med "actionkamera" i samme klasse, men det er vanskelig å fange øyeblikkene like bra med "studiokamera" som med "actionkamera", for eksempel under et idrettsarrangement.

1D og 1Ds er eksempler på dette. Mens vi venter på 1Ds IV, og grunnet prisforskjellen på de to 1D-modellene er det nok noen som bruker 1D i studio. Det kan også være man finner ett og annet 1Ds på et idrettsarrangement, men blant de proffe fotografene nok begge deler sjeldent allikevel. Mange finner grunn til å ha 1D og 1Ds, kort og godt fordi de har ulike egenskaper.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123

- Canon EOS 550D
    - Sony Alpha A330

Filming har ingen betydning for meg, jeg tror heller ikke jeg kommer til å skifte objektiv - det ligger langt inn i fremtiden.

De fleste selgere jeg har snakket med, sier at A330 vil holde lenge for mine behov, og at jeg ikke vil oppleve noen særlig større glede med det dyrere 550D.
    Tar meg friheten til å bumpe mitt eget innlegg lenger over.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

- Canon EOS 550D
    - Sony Alpha A330

Du finner nok de beste rådene her:

- Canon EOS 550D

- Sony Alpha A330

og en liten en i tillegg her:
    Test av Sony Alpha 380: Kompakt kamera med høy bildekvalitet - VG Nett om Foto- og videotester

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

- Sony Alpha A330

Filming har ingen betydning for meg, jeg tror heller ikke jeg kommer til å skifte objektiv
    Da må vel dette være midt i blinken for deg.

Sony Alpha DSLR-A330 m/Sigma 18-250mm - FotoVideo Norway AS

Side 69 av 104 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •