Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 67

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 67 av 104 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 ... SisteSiste
Viser resultater 1,321 til 1,340 av 2075
    Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Ja hvis du er av den fjellstøe typen så... :wink: går det kanskje, men jeg blir ofte ikke fornøyd med resultatet når jeg prøver med lukkertider noe serlig under den tommelfinger regelen.
    Om man gir en skarpskytterrifle til en person som aldri har skutt før og ber ham sikte mot en blink og skyte så vil han temmelig sikkert skyte ganske dårlig. Om man lærer personen puste og avtrekksteknikk vil han temmelig sikkert forbedre en serie med minst 100%, antakelig mye mer.

Jeg tror det blir litt på samme måte med foto. Hold riktig, pust riktig, trykk riktig.

Er ellers veldig enig med deg om hvor anvendelig 50mm objektiver er.
    Det er bra, jeg regner med 50mm ikke var ditt mest brukte objektiv i begynnelsen? (Om du ikke gikk rett fra kompakt til 1DII?) Som meg så du kanskje til og med på det som noe sært for spesielt interesserte?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Bare å bruke et bra stativ, hvor du ikke får vibrasjoner når lukkern slår att og fram, så kan du ta fine bilder i mørket uten å ha det beste av optikk.
    Man har gjerne også en funksjon der man kan vippe opp speilet. Om man bruker denne sammen med fjernutløser er det svært lite mekanisk vibrasjon i kamerahuset når man tar selve bildet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tore Andre
    Er på jakt etter en vidvinkel til Canon. Ingen her inne som har noe sånt brukt de skal kvitte seg med? 10-20mm hadde vært knall...
    Tokina 11-16 F/2,8 pro er antakelig den beste vidvinkelen til Canon APS-C.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis dette bildet er tatt håndholdt med 30 sekunders eksponeringstid er du ikke et menneske
    Bildet er tatt på 20mm brennvidde, da har man ganske stort rom for rystelser.

Er det brukt IS-objektiv bård? Hvorfor er det tatt på F/16? Jeg regner med du hadde en viss støtte til kroppen?

Her er også et 30 sek bilde som er håndholdt, men jeg hadde relativt god støtte til kroppen vha et verandarekkverk:

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Man har gjerne også en funksjon der man kan vippe opp speilet. Om man bruker denne sammen med fjernutløser er det svært lite mekanisk vibrasjon i kamerahuset når man tar selve bildet.
    Klart, men det er jo ikke så mange som vet om den funksjonen, og på mange Canon hus er det veldig knotete å skru den på.. :P

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man gir en skarpskytterrifle til en person som aldri har skutt før og ber ham sikte mot en blink og skyte så vil han temmelig sikkert skyte ganske dårlig. Om man lærer personen puste og avtrekksteknikk vil han temmelig sikkert forbedre en serie med minst 100%, antakelig mye mer.

Jeg tror det blir litt på samme måte med foto. Hold riktig, pust riktig, trykk riktig.
    Må si meg veldig enig her, pusteteknikker og triks som å bruke reima/bandet rundt armen for å holde stødigere hjelper veldig, kombinert med trening på teknikkene, MEN (og det er et stort MEN) det er fremdeles ikke alle som har fysikk/talent/egenskaper til å få dette bra nok til.

Bedre blir det nok, men ikke så bra som man helst vil ha det, uansett hvor mye man trener. Ta dette fra en som faktisk var skarpskytter i førstegangstjenesten og ga opp pga vanskeligheta ved å sikte og holde stødig (og fordi det var DR*T-kjedelig å ligge i et jordhull i 3 døgn i strekk,titte i en kikkert og tisse i flaske).

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, husker en gang fra en dag på skytebanen i millitæret at jeg faktisk skjøt bedre med AG3en etter en en rask løpetur med høy puls enn med dålig trent vilepuls først...

Joda du er nok helt klart inne på noe viktig og riktig her, Snickers, men det er vel også kanskje greit å slå et slag for å bruke tripod eller monopod også, selv skarpskytere bruker gjerne et eller annet fast punkt som anlegg for våpenet for å klare å treffe bedre.

Det er bra, jeg regner med 50mm ikke var ditt mest brukte objektiv i begynnelsen? (Om du ikke gikk rett fra kompakt til 1DII?) Som meg så du kanskje til og med på det som noe sært for spesielt interesserte?
    Der tar du nokk litt feil, har vel gått gradene med div filmbaserte SLR kameraer og fast objektiver i mellom 28 - 400 mm brenvidder, og har en del gammle kamerahus der 50mm stort sett var det som ble brugt.
    Har vel i så måte mer oppdaget flekibliteten med zoom objektiver i stedet, men tar meg ofte i å bare bruke ytterpunktene i de tilgjengelig zoom brennviddene....

Ellers har jeg en del gammel optikk med 42mm skruefatning som jeg for gøy dreide og gjenget opp en adapterovergang til Canon EOS bajonett. Har tatt mye bilder der EOS husene bare sto med blender 00 og valgte lukkertid, for å si det sånn, og macro fotografering med mellomringer og et godt 50mm fast objetiv er ganske anvendelig...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men har du sett på bruktbørsen? Iallefall på foto.no ligger det utrolig mange fra 75% av nypris og helt opp til 100% faktisk. Noen prøver å tjene penger det, altså selge over nypris på eks fotovideo/komplett etc.

Helt ville priser. Kjøper heller nytt fra USA enn brukt i noen år til samme pris.
    Har "trålet" bruktbørsen på foto.no i en del år, og har kjøpt en del utstyr der til meget gode priser. Ser helt klart også slike tilfeller du beskriver, men det er vel er litt av "naturen" på slike sider, de gode produktene til gode priser går fort unna, mens slike nærmest ny pris annonser ligger der og opptar plass mye lenger.

Synes vel også ny-prisen på foto utstyr har gått noe ned de siste årene, så det kan kanskje være noe av sammenhengen med at når folk skal selge noe, tar de prisreduksjonen i forhol til en foreldet ny pris som grunnlag.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klart, men det er jo ikke så mange som vet om den funksjonen, og på mange Canon hus er det veldig knotete å skru den på.. :P
    Vil nesten tro at de fleste som har brukt Canon EOS i noen år og har vært såpas foto interesser at de bruker lange lukkertider og brenvidde objektiver osv har brukt CF, funksonene med speil opp aktivt også.
    På Canon DSLR hus, kan man jo bruke 2sekunders selvutløser med speil opp eller LiveView, da den jo kjører speilet opp, og bare kjører lukkeren når bilde taes.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bildet er tatt på 20mm brennvidde, da har man ganske stort rom for rystelser.

Er det brukt IS-objektiv bård? Hvorfor er det tatt på F/16? Jeg regner med du hadde en viss støtte til kroppen?

Her er også et 30 sek bilde som er håndholdt, men jeg hadde relativt god støtte til kroppen vha et verandarekkverk:
    Vanlig Sigma 10-20mmD 1:4-5.6 DC HSM

Skillevegg på høyre side som jeg lente meg inntil og positur som en skiskytter.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var egentlig ganske imponerende.:-D
    Bruker du D80 med det enkle batteriet, eller bruker du batterigrep med økt batteri kapasitet?

Mener å ha lest at det enkle batteriet takler rundt 600 eksponeringer, men dette avhenger sikkert også av bruk av blits, autofokus, bildestabilisering, bruk av LCD skjerm, editering, visning fra minnekortet, hvor mye tid man bruker på å komponere hvert bilde osv.

Det var med det enkle batteriet, ikke blits, bildestab. bare autofokus, se på bilder eventuelt slette det gjør jeg ikke før jeg får det på pc'n
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste vinnerbilder i konkurranser der dømmingen foregår på et mer seriøst faglig nivå er nok tatt med fastoptikk. Men i amatørkonkurranser er nok fastoptikk kort og godt sjeldnere vare blant deltakerne (jeg snakker ikke om hva folk eier, men hva de i praksis bruker. Blant amatører er nok bruksfrekvensen størst på 18-55 og 18-200mm objektiver pr i dag, dermed vil det finnes en voldsom overvekt av bilder tatt med disse objektivene).

Man kan kanskje si det sånn at er man en relativt dyktig fotograf så betyr ikke brennvidden så forbasket mye, men mangler i den optiske kvaliteten kan man ikke uten videre kompensere for. Mange erfarne fotografer foreslår ofte i sammenhenger der dette diskuteres at man skal legge igjen alle objektivene hjemme, montere ett fastobjektiv på kameraet og dra ut for å trene. Dette sier de neppe fordi de er gamle konservative grinebitere hele gjengen som ønsker at folk skal ta dårligere bilder.
    Godt å lese da i og med at jeg har vunnet to amatørkonkonkurranser i det siste - med fastobjektiv

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det på nett? Sånn at du kunne postet en link? Evt postet bildene her?

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er ett av dem:

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tore Andre
    Er på jakt etter en vidvinkel til Canon. Ingen her inne som har noe sånt brukt de skal kvitte seg med? 10-20mm hadde vært knall...
    Canon Vidvinkel-zoom 10-22mm - FINN Torget

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden dette er den store fototråden vår, er det noen som har erfaring med four-thirds og micro four-thirds her? Fortell gjerne litt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FT og MFT er i seg selv bare betegnelsen på brikkeformatet. Brikkene er 4:3 i stedet for 3:2 som er mer vanlig. MFT er også noe mindre enn APS-C til Canon og Nikon. Alle andre forskjelle er kameraspesifikke så da må du nesten formulere spørsmålene litt mer direkte.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha dratt noe som føles som 150kg DSLR og objektiver rundt i København noen dager, er nysgjerrigheten pirret når det gjelder FT/MFT - primært når det gjelder størrelse og vekt. Jeg har ingen konkrete spørsmål, er i recon-fasen nå.

Hybrid system cameras, the new alternative to the DSLR? - Digital Photography Now

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil det si at du egentlig lurer på EVIL-kamera? (Electronic Viewfinder, Interchangable Lens)

De nyligst lanserte er vel Sony og Nikon, mens Canon er spådd å lansere slikt sent i år. Intet er dog bekreftet når det gjelder Canon. For de fleste merker kan objektiver fra SLR-modellene brukes på EVIL-modellene, så om du har SLR fra før kan det være en ide å tenke på å kjøpe EVIL i samme merke.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt hva du kan om akronymer... Yes, Hellnoob goes EVIL - maybe :-)

Side 67 av 104 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 63 64 65 66 67 68 69 70 71 77 87 97 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •