Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 66

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 66 av 104 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 1,301 til 1,320 av 2075
    Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Dette blir uansett en annen diskusjon da...
    Ja, jeg ser den.

Zoom er gøy
    Macro er gøyere
    Men gode bilder med fastobjektiv er gøyest

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Vær sin sjarm synes jeg, like moro alt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Husk at disse 18-200-objektivene typisk har en laaaang tut som kommer ut når man zoomer. Det er ikke småtteri til luft (og støv) disse drar inn i kamerahuset når man zoomer inn. Sånn sett er for eksempel 100 F/2 veldig grei, for den endrer ikke utvendig form når den fokuserer og dermed er den godt egnet i støvfylte omgivelser.

Bruk av vidvinkel er kult, men ofte litt overdrevet. Det blir ofte mye oversiktsbilder der man mister essensen i motivet. Veldig mange av de bildene vi lar oss imponere og fascinere av er tatt med 85mm eller lenger brennvidde.
    Riktig brennvidde til riktig bruk er vel ganske vesenlig. Vet ikke om jeg blir mest imponert over bilder tatt med 85mm+ i brennvidder, men å få god skarphet på motiv med mye bevegelse blir jeg ofte omponert over, og det betyr vel i mange tilfeller bruk av tele objektiv.

Ja den "puste" effekten av mye objektiv som må byttes ut med luft ved zooming kan nok helt klart få inn litt støv, men gode zoom objektiver har gjerne tatt høyde for dette, da ikke objektivet heller liker å få noe serlig med støv inn i seg.

Hvilket FF-hus har du? 5D1?
    Bruker fortiden et EOS 1DS II hus...

Jeg synes helt ned i 1/15 sek på 50mm funker om man bruker litt tid på å holde kameraet i ro. Det er faktisk mer enn 3 ganger så lenge som tommelfingerregelen din. Generelt går jeg ikke på store ISO-kompromisser for å oppnå kortere enn 1/25 sek.
    Ja hvis du er av den fjellstøe typen så... :wink: går det kanskje, men jeg blir ofte ikke fornøyd med resultatet når jeg prøver med lukkertider noe serlig under den tommelfinger regelen.

Er ellers veldig enig med deg om hvor anvendelig 50mm objektiver er.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mye å lære - og heldigvis er veien lang.

Et bilde, som det nedenfor, håndholdt på 30 sekunder - kan bli uskarpt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var det bare å prøve en gang til, men denne gangen ble det å holde pusten i 30 sekunder og armene i ro.
    Litt mindre uskarpt resultat.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å bruke et bra stativ, hvor du ikke får vibrasjoner når lukkern slår att og fram, så kan du ta fine bilder i mørket uten å ha det beste av optikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på jakt etter en vidvinkel til Canon. Ingen her inne som har noe sånt brukt de skal kvitte seg med? 10-20mm hadde vært knall...

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på bruktmarkedet på foto.no :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Da var det bare å prøve en gang til, men denne gangen ble det å holde pusten i 30 sekunder og armene i ro.
    Litt mindre uskarpt resultat.

Hvis dette bildet er tatt håndholdt med 30 sekunders eksponeringstid er du ikke et menneske

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tore Andre
    Er på jakt etter en vidvinkel til Canon. Ingen her inne som har noe sånt brukt de skal kvitte seg med? 10-20mm hadde vært knall...
    Ikke veldig lett å få tak i sånne brukt, er som regel Sigma.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mk4
    Ikke veldig lett å få tak i sånne brukt, er som regel Sigma.
    Ikke lett å få tak i brukt, og sinnsykt høye priser på brukt optikk i Norge..

Bestill fra bhphotovideo.com og du får nytt objektiv til rundt samme prisen for et brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg må nok inn på den siden der.. takker..

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis dette bildet er tatt håndholdt med 30 sekunders eksponeringstid er du ikke et menneske

Håndholdt med 1/2 minutt eksponeringstid med et slikt resultat, da ser vel verden slik ut ellers...

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Ikke lett å få tak i brukt, og sinnsykt høye priser på brukt optikk i Norge..

Bestill fra bhphotovideo.com og du får nytt objektiv til rundt samme prisen for et brukt.
    Greie priser der, men man må vel legge til 25% moms på disse også??

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tore Andre
    fotovideo.no hadde nettopp en kampanjeuke og solgte Sigma 10-20mm for 1990,-.........

Kanskje de har noen igjen til "gammel" pris?

Japanphoto.no har også sommerkampanje for tiden.....

Elkjøp har også noen "innimellom" knallpriser på såkalte b-varer innen optikk.......i de avdelingene som satser litt på foto.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Greie priser der, men man må vel legge til 25% moms på disse også??
    Joda, men har du sett på bruktbørsen? Iallefall på foto.no ligger det utrolig mange fra 75% av nypris og helt opp til 100% faktisk. Noen prøver å tjene penger det, altså selge over nypris på eks fotovideo/komplett etc.

Helt ville priser. Kjøper heller nytt fra USA enn brukt i noen år til samme pris.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en mor som reiser til USA på mandag.
    Er det noe å hente på å få henne til å kjøpe kamera der i forhold til her hjemme?
    Har kikket litt på Powershot G11 den siste tiden, er litt usikker på om det blir det eller ett reint speilrefleks..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi..her var det mange poenger å ta tak i... :wink:
    Jaha?

Dette utsagnet er det flere som har fremmet, så denne kommentaren går til alle som mener som deg:

"De fleste klarer seg bedre uten zoom enn de tror": denne påstanden tror jeg nok ikke du får mange stemmer på...:wink:
    Siden dette handler om hvorvidt enkelte lever i en slags vilfarelse vil neppe en avstemning være en gangbar måte for å validere et slikt utsagn.

Husk at jeg har mange år som 18-200-bruker bak meg. Mange snakker om at man "må løpe frem og tilbake" osv, og dette med fleksibiliteten osv. Da vil jeg heller spørre:

- På hvilken måte er brennvidden så totalt avgjørende for bildets kvalitet?
    - Blir bilder tatt uten zoom i snitt dårligere komposisjoner enn de tatt med zoom?
    - Kan man dra i dyreparken med en 100mm fast for eksempel og ha med seg en haug med strålende bilder hjem?
    - Kan tilgangen på zoom ha noen negativ effekt på fotografens konsentrasjon?

Når man tar bilder med fastobjektiver har man anledning til å crope i ettertid. Om den optiske kvaliteten (MTF) er 50% bedre kan man croppe 50% mer med samme billedkvalitet (med mindre kameraets oppløsning er for dårlig). I tillegg har man gjerne mindre vignettering og langt bedre ytelse ved dårlig lys, uendelig mye bedre kantskarphet, mindre kromatisk abberasjon, mindre diffusjon, bedre motlysblendere, færre dårlige sett innstillinger osv.

Jeg har som sagt Canon 24-70 og Sigma 24-70, begge F/2,8 og begge USM/HSM. Jeg har lyst til å selge Canon. Jeg har nå fått finjustert fokusen på Sigmaen og skal gi den en sjanse. Jeg håper den er hakket bedre enn Canon (noe jeg mistenker), men frykter at den ikke er så god at den blir en favoritt allikevel.

Men jeg ønsker egentlig ikke å krangle med noen. Det interessante er å spørre seg:

Hva vil et bestemt objektiv gi meg av muligheter.

Hva vil et bestemt objektiv bety av begrensninger.

En begrensning som er ganske uoverkommelig er mangel på lys. Her har fastobjektivene sitt klareste fortrinn. En begrensning som er mer overkommelig er rask tilgang på brennvidder. Man kan velge et alternativt utsnitt, og man kan croppe om man finner det nødvendig. I "krisetilfeller" kan man jo også bytte objektiv. De zoomobjektivene som holder "anstendig kvalitet" har jo uansett så lite zoomområde at det er uproblematisk å gå på et ørlite kompromiss med brennvidden og bruke et fastobjektiv i stedet.

Så min konklusjon er at folk flest definerer sitt behov først fordi de ikke egentlig vet filla om hva de driver med og derfor prioriterer brennvidder fremfor alt annet. Så i neste rekke definerer de sitt behov på bakgrunn av hva de har ("jeg har zoomobjektiver, jeg bruker zoomfunksjonen hele tiden, ergo så må jeg investere i dyrere zoomobjektiver for å kunne ta bedre bilder"). Slik har jeg selv gjort det, og ble vel ikke egentlig klar over hva jeg gikk glipp av før jeg kjøpte et fastobjektiv som jeg brukte mens jeg sparte til et passende zoomobjektiv. Jeg er med andre ord ikke "så smart at jeg skjønte det mange andre ikke skjønner", jeg bare oppdaget tilfeldig at det åpnet en del dører jeg ikke var klar over at eksisterte.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og når du ikke har tid til å bruke halve dagen på å holde kameraet i ro da...
    På hvilken måte tar det lang tid å holde kameraet i ro? Er ikke det elementært for hvert eneste bilde man knipser?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg tror dette er veldig situasjonsbetinget. Man klarer seg fint uten zoom hvis man har tid/plass/mulighet til å flytte seg fram og tilbake (og bytte objektiver), men ofte har man jo ikke det. I alle fall ikke om man skal fange et gitt øyeblikk.
    Bare for å understreke det, jeg sier ikke at alle bør selge alt de har av zoomobjektiver. Om de som er kritiske til utsagnet tenker over hva jeg sier så er poenget at folk prøver for lite fastoptikk, og bruker for lite tid på å venne seg til å ikke ha zoom fordi de har for stor forventning til at zoom er avgjørende for å kunne ta skikkelige bilder.

Jeg ser en nevnte arrangementer her. Ved de fleste arrangementer vet man på forhånd hvilken brennvidde man kommer til å bruke. På sportsarrangementer bruker de aller fleste fastoptikk, og de beste bildene av slikt er nesten uten unntak tatt med fastoptikk.

Jeg har ingen vendetta mot zoomobjektiver, men for veldig mange er fastoptikk et altfor uutforsket område, så jeg håper å kunne bidra til at folk tør å prøve.

Sitat Opprinnelig postet av Supertramp
    Tar jeg veldig feil om jeg påstår dette:
    "de fleste vinnerbildene i fotokonkurranser er tatt med fastobjektiv"
    De fleste vinnerbilder i konkurranser der dømmingen foregår på et mer seriøst faglig nivå er nok tatt med fastoptikk. Men i amatørkonkurranser er nok fastoptikk kort og godt sjeldnere vare blant deltakerne (jeg snakker ikke om hva folk eier, men hva de i praksis bruker. Blant amatører er nok bruksfrekvensen størst på 18-55 og 18-200mm objektiver pr i dag, dermed vil det finnes en voldsom overvekt av bilder tatt med disse objektivene).

Man kan kanskje si det sånn at er man en relativt dyktig fotograf så betyr ikke brennvidden så forbasket mye, men mangler i den optiske kvaliteten kan man ikke uten videre kompensere for. Mange erfarne fotografer foreslår ofte i sammenhenger der dette diskuteres at man skal legge igjen alle objektivene hjemme, montere ett fastobjektiv på kameraet og dra ut for å trene. Dette sier de neppe fordi de er gamle konservative grinebitere hele gjengen som ønsker at folk skal ta dårligere bilder.

Side 66 av 104 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 62 63 64 65 66 67 68 69 70 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •