Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 64 av 104 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 84 94 ... SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 2075
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvilket minnekort (SD) anbefales til mitt Nikon D80?

Har et SanDisk Extreme III 2gb kort som er litt i minste laget. Vil ha et kort som er minst like raskt, men på 4 eller 8GB.

Er det noen av de "nye raske" kortene som egentlig ikke støttes av D80?

MPX.no - Secure Digital.

DrE

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant artikkel :-)

:arrow: REFLEKSJON: Fra amatør til fanatiker - Akam.no

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant og veldig rett i mine øyne.

Var litt ironisk at når jeg bytta fra 450D til 7D tok jeg dårligere bilder de først 100-150 bildene Har riktignok snudd nå, men likevel en tankevekker for min del ihvertfall.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Interessant artikkel :-)

:arrow: REFLEKSJON: Fra amatør til fanatiker - Akam.no

Veldig på prikken likt inntrykket man får etterhvert som interessen for Foto tar helt av.

Ifm. med åpningen av JapanPhotos nye storsenter i Oslo ble det en pakke med bøkene til Scott Kelby.

Og i dag en tur til den lokale JapanPhoto i Kristiansand for å hente "noe nytt" :-D (bare fordi Scott Kelby anbefaler..... )

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer å kjøpe et godt brugt Canon EOS 1DS markII hus for ca 12000. Er det noen her som har erfaring med denne modellen, og f.eks har sammenlignet verdien og ytelsen for et slikt proff hus, mor de mere moderne ytelsene og mulighetene mot f.eks EOS 7D eller 5D mkII ?

Hadde selfølgelig vært interessant med FullHD video opptak og 21mp stillbilder som Eos 5D II har, men det er litt høyere pris, spesiellt hvis man også ønsker vertikalgrep. Er også litt glad i macro fotografering, og det å kunne blende ned for å øke dybdeskarphet og faktorer som diffraksjon og utnyttelse av brikkeoppløsning er viktige faktorer.

Prioriterer derfor muligheten for fullformats brikke ganske høyt, for å utnytte de Canon objektivene jeg allerede har og skal bruke kameraet sammen med. Er fra tidligere vandt med å buke det filmbaserte EOS 1n HS, og ønsker noe av den samme bruker og "mursteins kvalitetene".

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk Scott Kelby bøkene i går, og de er jaggu meg godt skrevet, ikke minst får en mye tips! Anbefales!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elkjøp - Canon EOS 1000D 18-55mm kit
    Lefdal - Nikon D3000 pakketilbud
    Komplett.no - Nikon D3000 m/18-55mm VR Sommerkit

Hvilken av disse anbefales? Er ingen stor fotograf, men har funnet ut at jeg må ta et lite steg i rett retning iallefall. Fant ut at det kan være bedre å satse på et rimelig kamera i utgangspunktet og heller bruke litt på blitz/objektiv om det viser seg at det blir brukt, i stedet for dyrere kamera og så ikke kjøpe noe ekstra senere. Eller er jeg helt på jordet?

Må si at jeg egentlig heller mot Nikon, pga. det jeg oppfatter som gode pakketilbud ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Vurderer å kjøpe et godt brugt Canon EOS 1DS markII hus for ca 12000. Er det noen her som har erfaring med denne modellen, og f.eks har sammenlignet verdien og ytelsen for et slikt proff hus, mor de mere moderne ytelsene og mulighetene mot f.eks EOS 7D eller 5D mkII ?

Hadde selfølgelig vært interessant med FullHD video opptak og 21mp stillbilder som Eos 5D II har, men det er litt høyere pris, spesiellt hvis man også ønsker vertikalgrep. Er også litt glad i macro fotografering, og det å kunne blende ned for å øke dybdeskarphet og faktorer som diffraksjon og utnyttelse av brikkeoppløsning er viktige faktorer.

Prioriterer derfor muligheten for fullformats brikke ganske høyt, for å utnytte de Canon objektivene jeg allerede har og skal bruke kameraet sammen med. Er fra tidligere vandt med å buke det filmbaserte EOS 1n HS, og ønsker noe av den samme bruker og "mursteins kvalitetene".
    Jeg tro faktisk 1Ds2 får bank av 5D1 på ren billedkvalitet. 1Ds3 får bank av 5D2. Om jeg skulle kjøpe noe til rundt den prisen ville jeg nok siktet meg inn på 1D3 eller lagt på til 5D2 (ganske sikker på det siste).

1Ds-serien har jo en del andre ting som er interessante, men når det gjelder 1Ds2 vs 5D2 er jeg usikker på om det er så veldig mye mer enn mattskiven som virkelig går i 1Ds2 sin favør.

Husk også på at 1Ds4 er ventet i løpet av året og at 5D3 (eller en annen FF-killer) kan være på banen allerede i sommer eller tidlig høst. Et rykte skal ha det til at det er en produktlansering i midten på juli, og at den inkluderer 2 kamerahus. Canon er skikkelig på overtid med lansering av 60D (eller liknende) og 1Ds4, og noen mener de muligens skal inn på en 2-års syklus på 5D. Det betyr førstkommende høst. 5D2 selges nå nytt for rundt 16500 som billigste. Allikevel er det nesten umulig å finne dem brukt for under 14k. Det er kunstig høyt for et kamera som kan være så mye som 2 år gammelt og ha over 50 000 eksponeringer. Dette er rett tidspunkt for litt is i magen i den klassen du vurderer å handle i.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Meget interessant og veldig rett i mine øyne.

Var litt ironisk at når jeg bytta fra 450D til 7D tok jeg dårligere bilder de først 100-150 bildene Har riktignok snudd nå, men likevel en tankevekker for min del ihvertfall.
    Byttet ditt ga deg i prinsippet ikke mer lysfølsomhet. Jeg byttet fra 20D med 17-55/2,8 til 5D med 50/1,4. For meg ble overgangen sjokkartet, og jeg tok umiddelbart dramatisk mye bedre bilder enn tidligere. En helt nydelig ISO800-ytelse, 4 ganger så stor blender og optisk kvalitet som ikke finnes på et eneste av Canon sine zoomobjektiver uansett pris... Plutselig kunne jeg ta innendørsbilder uten blitz med lukkertider kortere enn 1/100 sek i normalt lys.

Når jeg bytter hus igjen blir det lysfølsomhet og dynamikk som blir de viktigste parametrene.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg tro faktisk 1Ds2 får bank av 5D1 på ren billedkvalitet. 1Ds3 får bank av 5D2. Om jeg skulle kjøpe noe til rundt den prisen ville jeg nok siktet meg inn på 1D3 eller lagt på til 5D2 (ganske sikker på det siste).

1Ds-serien har jo en del andre ting som er interessante, men når det gjelder 1Ds2 vs 5D2 er jeg usikker på om det er så veldig mye mer enn mattskiven som virkelig går i 1Ds2 sin favør.

Husk også på at 1Ds4 er ventet i løpet av året og at 5D3 (eller en annen FF-killer) kan være på banen allerede i sommer eller tidlig høst. Et rykte skal ha det til at det er en produktlansering i midten på juli, og at den inkluderer 2 kamerahus. Canon er skikkelig på overtid med lansering av 60D (eller liknende) og 1Ds4, og noen mener de muligens skal inn på en 2-års syklus på 5D. Det betyr førstkommende høst. 5D2 selges nå nytt for rundt 16500 som billigste. Allikevel er det nesten umulig å finne dem brukt for under 14k. Det er kunstig høyt for et kamera som kan være så mye som 2 år gammelt og ha over 50 000 eksponeringer. Dette er rett tidspunkt for litt is i magen i den klassen du vurderer å handle i.
    Takker for godt og utfyllende svar Snickers-is.
    Får legge innkjøpet på is litt til ja....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Snickers-is

Jeg har fremdeles et 20D, men vurderer 5D2. Alle sier at 5D2 er så tregt, både med tanke på bilder i sekundet og autofokus, men hvordan er det i forhold til 20D? Likt eller bedre?

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål, jeg tror 20D og 5D1 er ganske like på hastighet, og jeg tror 5D2 er mye av det samme på det området, men de er jo litt ulike ift hvordan de oppfører seg.

Det kommer litt an på hvordan du bruker kameraet:
    Utløserforsinkelse:
    20D: 0,3 sek (tror ikke dette stemmer, mener 20D er raskere enn 3 tiendeler)
    5D: 0,03 sek
    Har ikke funnet tall på 5D2, men det er sikkert omtrent det samme som 5D1

JPG/10 sek enkeltbilder:
    20D: 28
    5D: 22
    5D2: 20

RAW/10 sek enkeltbilder:
    20D: 13
    5D: 20
    5D2: 20 (?)

Buffer (JPG/RAW/RAW+JPG):
    20D: (25/6/4)
    5D: (73/21/14)
    5D2: (Uendelig/16/8)*

*kan skrive minnekortet fullt med JPG uten stopp om kortet er raskt nok. De andre hastighetene kan gå noe ned om kortet er tregt.

Seriehastighet:
    20D: 5
    5D: 3
    5D2: 3.9

Tømming av buffer:
    20D: 11 sek
    5D: 20 sek
    5D2: ca 10 sek

AF-hastigheten tør jeg ikke si så mye om, annet enn at den er særdeles objektivavhengig.

Dersom du opplever 20D som tregt spørs det hva det er snakk om. Dersom du ønsker deg raskere respons eller større buffer for raw så er du antakelig på rett vei med 5D2. Husk også at tallene for 5D2 Raw tross alt er 14 bit filer mens de fleste andre bruker 12 bit. Om du tar alle bildene i JPG havner liksom alt ned på serieopptakshastigheten alene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt spørsmål, jeg tror 20D og 5D1 er ganske like på hastighet, og jeg tror 5D2 er mye av det samme på det området, men de er jo litt ulike ift hvordan de oppfører seg.

Det kommer litt an på hvordan du bruker kameraet:
    Utløserforsinkelse:
    20D: 0,3 sek (tror ikke dette stemmer, mener 20D er raskere enn 3 tiendeler)
    5D: 0,03 sek
    Har ikke funnet tall på 5D2, men det er sikkert omtrent det samme som 5D1

JPG/10 sek enkeltbilder:
    20D: 28
    5D: 22
    5D2: 20

RAW/10 sek enkeltbilder:
    20D: 13
    5D: 20
    5D2: 20 (?)

Buffer (JPG/RAW/RAW+JPG):
    20D: (25/6/4)
    5D: (73/21/14)
    5D2: (Uendelig/16/8)*

*kan skrive minnekortet fullt med JPG uten stopp om kortet er raskt nok. De andre hastighetene kan gå noe ned om kortet er tregt.

Seriehastighet:
    20D: 5
    5D: 3
    5D2: 3.9

Tømming av buffer:
    20D: 11 sek
    5D: 20 sek
    5D2: ca 10 sek

AF-hastigheten tør jeg ikke si så mye om, annet enn at den er særdeles objektivavhengig.

Dersom du opplever 20D som tregt spørs det hva det er snakk om. Dersom du ønsker deg raskere respons eller større buffer for raw så er du antakelig på rett vei med 5D2. Husk også at tallene for 5D2 Raw tross alt er 14 bit filer mens de fleste andre bruker 12 bit. Om du tar alle bildene i JPG havner liksom alt ned på serieopptakshastigheten alene.
    Takker for svar.
    Jeg opplever ikke 20D som tregt, bruker normalt bare å fotografere i JPG, men hvis jeg hadde prøvd en 7D, så hadde nok det endret seg:-)
    Jeg har 2 objektiv, en 24-70 2.8 og en 70-200 2.8 IS mk1, så disse skal jo være gode på FF kamera også.
    Men opplevde du at det ble en oppgradering når du byttet kamerahus, jeg tenker da på at du ikke irriterer deg over tregere fokus, og at opplevd skuddtakten er ca lik?

Inge
    Denon AVR-4306, Dali 109(!!!), Rythmik F12SE
    Yamaha RX-A3040, JBL TL260, XTZ 99W12.18 ICE

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg opplever at det er klasseforskjell på 20D og 5D. Det er også hevet over en hver tvil at 5D knuser 7D på alle kvalitetsparametre. Den knuser 50D også, men personlig rangerer jeg 40D og 50D over 7D på en del parametre. Da D700 kom mente mange at 5D var like god. Litt av greia med 5D vs 7D er at arealet av en 5D-pixel er 3,6 ganger større enn arealet av en 7D-pixel, og dette er inklusive "daukjøttet".

FF gir konsekvent betydelig større dynamikkområde/lyssensitivitet. Det er dette man spiser av når man går oppover på ISO-skalaen, så dermed får man også bedre ytelse her. 5D2 er sånn sett et lite unikum, fordi det vel knapt finnes noe annet kamera i verden som matcher dens ytelse hva dynamikk og lyssensitivitet med samme pixelstørrelse angår. Alle kamerahus som ansees som konkurrenter til 5D2 eller bedre har enten mindre oppløsning eller større billedbrikke. Untaket er D3x som tross alt koster omtrent 3,5-4 stk av 5D2, og på disse parametrene er den like god, ikke bedre. Det er jo også slik at de få kameraene som vurderes som "minst like gode" til tross for mindre oppløsning tross alt er langt fra entydig like gode eller bedre.

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den knuser 50D også, men personlig rangerer jeg 40D og 50D over 7D på en del parametre.
    hvilke parametre snakker vi om da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamikk vs lysfølsomhet vs støy.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det var en ganske interessant test/bruker erfarings artikkel av EOS 7D vs litt EOS 5D1 og 5D2 her.

Det med Autofokus ytelsen, samt kvaliteten på den optiske søkeren til EOS 5D1 og 5D2 er vel noe å vurdere når man f.eks sammenligner med tidliger EOS 1DS2 osv modeller også.

Det å kunne få sett 100% av bildet i søkeren gjør av og til at man slipper å få seg noen overraskelser. Dette var kanskje litt mer aktuellt i analogfilm sammenheng der man gjerne så resultatet en stund etterpå , samt at det var litt mer arbeid å ta utsnitt og etterbehandle bildene, men synes kvaliteten til den optiske søkeren er ganske viktig i DSLR også, spesiellt ved dårlige lysforhold og for å sjekke dybdeskarphets området osv.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant nettop ut at den avsluttnings episoden i sesong6 av House MD "Help Me", er helt og holdent filmet med bruk av EOS 5D II.

Har sett denne episoden, og må si jeg er imponert over kvaliteten av en slik "tileggs fungsjon" i et DSLR kamera.

Mitt neste FF DSLR kamera blir med stor sansynelighet et 5D MarkII...:-D

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dere over middels interesserte så finnes det noen lure løsninger for DSLR med liveview.

Den rimelige varianten heter noe så enkelt som LCDVF.
    Det består av en metallramme du monterer rundt skjermen, så en "loupe" med 2x forstørring, som festes magnetisk til rammen, og man kan lett se hvordan bildet blir egentlig, og manuell fokus blir lettere. I tillegg så er det til stor hjelp når man skal filme, da man får et ekstra støttepunkt.

LCDVF (beta)

Ellers så finnes det også dyre løsninger fra blant annet Zacuto, som også har diopter.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synes det var en ganske interessant test/bruker erfarings artikkel av EOS 7D vs litt EOS 5D1 og 5D2 her.

Det med Autofokus ytelsen, samt kvaliteten på den optiske søkeren til EOS 5D1 og 5D2 er vel noe å vurdere når man f.eks sammenligner med tidliger EOS 1DS2 osv modeller også.

Det å kunne få sett 100% av bildet i søkeren gjør av og til at man slipper å få seg noen overraskelser. Dette var kanskje litt mer aktuellt i analogfilm sammenheng der man gjerne så resultatet en stund etterpå , samt at det var litt mer arbeid å ta utsnitt og etterbehandle bildene, men synes kvaliteten til den optiske søkeren er ganske viktig i DSLR også, spesiellt ved dårlige lysforhold og for å sjekke dybdeskarphets området osv.
    Du har selvsagt helt rett i begge disse tingene. Men når det gjelder fokusytelsen på eldre 1Ds så er jeg usikker på om de i realiteten er så mye bedre. Canon har jo hatt litt problemer med feil på systemet på 1Ds3 for eksempel. Hva man trenger av fokussystem avhenger veldig av hva slags type bilder man tar.

100% søker er selvsagt en drøm. For min del håper jeg at jeg kanskje har økonomi til å bli en av de første som kjøper 5D III

Side 64 av 104 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 84 94 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •