Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 63 av 104 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 2075
    Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Canon 550D er lite, selv for oss med barnehender. Jeg ville kun basert på ergonomi ikke anbefalt noe fra Canon med mer enn 2 siffer i produktbetegnelsen.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Canon 550D er lite, selv for oss med barnehender. Jeg ville kun basert på ergonomi ikke anbefalt noe fra Canon med mer enn 2 siffer i produktbetegnelsen.
    Kan ikke grepet utvides med batterigrep?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan det sikkert. Jeg har dog kun holdt et 400D, men forkastet det pga. leketøysstørrelsen ;-)

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var min konklusjon også...huset er bare altfor lite til at jeg synes det lå skikkelig i hånda. Når det gjelder batterigrep så gjør jo ikke det at hovedgrepet blir større så der er man like langt. Batterigrepet gjør at man kan ta bilder i portrettformat uten å vri hendene 90 grader. (og dobbelt så lang batteritid selvsagt)
    En annen ting er jo at man ikke primært kjøper 7D over 5xxD pga bildekvalitet, men robusthet, motstand mot støv og dråper/regn etc.
    7D, 50D, 40D osv. er altså laget for å tåle røffere behandling enn de billigere husene.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes kanskje det å velge kamerahus utfra størrelsen på grepet virker litt sært.... Man bruker jo som oftest et objektiv som man holder i også, og det å ha et kompakt hus som er lett å ta med seg kan jo av og til bety at man får noen bilder av situasjoner man ellers ikke ville fått tatt.

Synes valg av DSLR hus ellers burde gå på robusthet, ytelser og pris. Det at såpass mange EOS modeller kommer med brikker som ikke tilsvarer 35mm filmformatets størrelse og dermed ikke utnytter objektivene osv, er kanskje en av de viktigere størrelses faktorene jeg bryr meg om ved valg av neste kamera hus.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ta mye bilder på frihånd er et hus som passer hendene en nødvendighet, merker mye større stødighet etter jeg bytta til et 7D vs 450D.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare størrelsen som er en del av ergonomien, men for meg like mye betjeningsfilosifien. Fiklet en helg med Canon 450D, 5D MkII og Nikon D300. Merket at jeg var mye mer fortrolig med betjeningene på Nikon enn Canon (men regner like mye at andre har motsatt erfaring).

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det er mye viktigere at kameraet er lite og lett enn at det har et perfekt "grep".

Olympus E-420 er jo i særklasse
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nikon D90 med ekstra batterigrep ville jeg ikke vært foruten, men det er vel også fordi det gir meg bedre resultat når jeg bruker Sigma 18-200mm og "skyter" håndholdt mesteparten av tiden.

Årets 17. mai feiring ga mange "billedlige" inntrykk og muligheter for fotografisk eksperimentering...

Brennvidde 18mm - håndholdt

Brennvidde 200mm - fra samme posisjon - håndholdt

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    Det var min konklusjon også...huset er bare altfor lite til at jeg synes det lå skikkelig i hånda. Når det gjelder batterigrep så gjør jo ikke det at hovedgrepet blir større så der er man like langt. Batterigrepet gjør at man kan ta bilder i portrettformat uten å vri hendene 90 grader. (og dobbelt så lang batteritid selvsagt)
    En annen ting er jo at man ikke primært kjøper 7D over 5xxD pga bildekvalitet, men robusthet, motstand mot støv og dråper/regn etc.
    7D, 50D, 40D osv. er altså laget for å tåle røffere behandling enn de billigere husene.
    Ikke primært nei, men 7D har endel fordeler i mot 450D som fks mye bedre hvitbalanse, innebygd styring av eksterne blitzer, endel fler fokuspunkt osv.
    Men i bunn og grunn er det fortsatt han bak kamera som til slutt bestemmer hvor bra bildene blir!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    I siste nummer av DigitalFoto, 8/2010, er det test av nye Canon 550D

Konklusjon:
    "EOS 550D er en perle av et speilrefleks. Det er kompakt, lett og enkelt å bruke. På den annen side er det så avansert at det nesten holder følge med det over dobbelt så dyre, halvprofesjonelle Canon EOS 7D."

Penger spart - mer til ferie
    Det kan sikkert stemme, men jeg betaler lett de ekstra kronene for 7D basert på mine kriterier og ikke minst feelgood følelsen.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf

......jeg betaler lett de ekstra kronene for 7D basert på mine kriterier og ikke minst feelgood følelsen.
    Det er ikke noe vanskelig å forstå.....

Særlig når du er på ferie og stikker innom Supermarket - svir av NOK 75,- og kan sette deg på terrassen med et skikkelig kamera og dette........

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiaiai!! Det minner meg på og huske og snappe med meg noen duggfriske på vei hjem fra jobb.

Men det må ha skjedd endel fra 450 til 550D, for det er et bra stykke fra mitt gamle 450 og til 7D.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eleanor
    Synes kanskje det å velge kamerahus utfra størrelsen på grepet virker litt sært....
    Ingen velger vel kun ut fra størrelsen på grepet?

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen velger vel kun ut fra størrelsen på grepet?
    Nei håper ikke det, men fikk fra noen tidligere innlegg bare inntrykk av at du faktisk mente det...

ref:
    Det kan det sikkert. Jeg har dog kun holdt et 400D, men forkastet det pga. leketøysstørrelsen

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, i et forsøk på å være presis, er det mulig jeg har vært upresis.

Med ".. kun basert på ergonomi..." mente jeg "Under ellers like forhold (dvs. sett bort fra alle andre vurderingskriterier for valg av kamerahus), er etter min oppfatning grepsstørrelsen på Canons kamerahus for liten, upraktisk og ubehagelig på modeller med mer enn 2 siffer i modellbetegnelsen".

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt et Canon D20 en stund nå men fant ut at det var på tide med noe nytt.
    Kjøpte Canon 550D som er et bedre kamera fordi jeg er ute og reiser en del (mindre og lettere).
    Kan ikke helt forstå at grepet kan være noe stort avgjørende problem med dette kameraet. Selv har jeg hender som en gjennomsnitts tømmerhogger .
    Kan ikke si jeg har noe problem med grepet. Et batterigrep vil kanskje gjøre det enklere og bedre http://a.img-dpreview.com/previews/C...ages/grip4.jpg
    550D er et fantastisk kamera som tar skikkelig gode bilder og kan filme i full HD 30 bps. Får jo topp score i alle tester man leser uten at noen av dem nevner grep som et stort problem???
    Kanonbra allround kamera sammen med Tamron 18-270mm objektiv
    Canon EOS 550D review from TechRadar UK's expert reviews of Digital SLRs
    Canon EOS 550D / Digital Rebel T2i Hands-on Preview: 1. Introduction: Digital Photography Review

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klagingen på grepet kommer som regel fra Nikon gjengen.... som irriterer seg over at Canon stadig blir anbefalt som beste kjøp i tester...

Var selv ikke klar over at mitt Canon var elendig å holde i før jeg leste nettopp denne konklusjonen

Ellers er mitt intrykk at selve kameraet ikke har så mye å si i forhold til objektivene når det gjelder bildekvalitet.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer E.H.D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    550D er dens eldre søsken har små grep synes jeg, greit nok når du bare har kit objektivet på, men altfor små hvis du putter på ett 24-70 f/2.8 eller 70-200 f/2.8 objektiv som veier 1 - 1.5kg.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flyttet en liten knippe med innlegg om spesikk bildekritikk til følgende tråd: http://avforum.no/forum/generell-chi...ehandling.html

Minner om at denne tråden primært er for teknisk utstyrsvalg og henmoder om at fotoseanser gjerne holdes i eksisterende tråder:
    http://avforum.no/forum/generell-chi...ehandling.html
    eller
    http://avforum.no/forum/generell-chi...ldetraden.html

Side 63 av 104 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •