Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 62

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 62 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 1,221 til 1,240 av 2075
    Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B

Photoshop eller lignende gjør underverker.
    Kan du ikke legge ut et eksempel på "rett-fra-kameraet" og "fotoshåppet"?

Etterbehandling av bilder er så tidkrevende at jeg vil tro de fleste er mest tjent med å stille inn kameraet mest mulig "korrekt" når bildene skal knipses.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - et bilde kona tok av meg tidligere i vinter. Rett fra kameraet:

Vedlegg 64807

Etter et lite minutt eller to i Photoshop:

Vedlegg 64808

PS. Kameraet er et Pentax K20D speilrefleks med - i dette tilfellet - et 18-55mm kit-objektiv, og bildet er tatt i RAW-format.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er vel mye viktigere å ta hensyn til dette ved bruk av sirkulært polariseringsfilter?!

AF går ikke tregere på 200mm enn på 18mm....med HSM
    Nja, ikke dersom det er et vanlig sådan, en solblender veier mere.

Men dersom du har på et ND-grad filter derimot, vil jo filteret rotere sammen med objektivet, og da må man stille filteret korrekt etter fokusering.

Har selv et Canon EF 17-40L med større Cokin filter, som jeg bruker graderte filter på, men der roterer ikke frontelementet.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK - et bilde kona tok av meg tidligere i vinter. Rett fra kameraet:

Vedlegg 64807

Etter et lite minutt eller to i Photoshop:

Vedlegg 64808

PS. Kameraet er et Pentax K20D speilrefleks med - i dette tilfellet - et 18-55mm kit-objektiv, og bildet er tatt i RAW-format.
    Vedlegg 64811

Vedlegg 64812

Første er SOOC, Straight Out Of Camera, det andre er lett redigert.

Canon EOS 5D mark II, Canon EF 50mm 1.2 L

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborgs vinflasker.

Originalen:

Vedlegg 64818

Et halvt minutt i Photoshop:

Vedlegg 64819

Etterbehandling er ikke noen eksakt vitenskap - det blir mye smak og behag. Samtidig må etterbehandlingen tilpasses størrelsen på bildet og hvordan bildet tar seg ut på den skjermen man bruker.
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etterbehandling er ikke noen eksakt vitenskap - det blir mye smak og behag. Samtidig må etterbehandlingen tilpasses størrelsen på bildet og hvordan bildet tar seg ut på den skjermen man bruker.
    Ikke enkel behandling nei, slik som man kan gjøre i Lightroom.
    Enkle grep som kontrast, eksponering, fargetemperatur hjelper veldig mye.

Men skal man gjøre ting veldig nøye er det viktig å ha en god skjerm som er kalibrert samt tablet til redigering i eks Photoshop.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man gjøre det "perfekt", tar det tid - men selv et par enkle og kjappe håndgrep gjør underverker.

Jeg fikk øynene opp for dette da jeg fikk en CD med bilder fra bryllupet til datteren min. Rundt hundre bilder som var møysommelig samlet sammen blant de mange ivrige amatørfotografene som deltok på festen. Hyggelig fest - men bildene var et trist skue. Selv en antikvarisk Instamatic hadde laget bedre bilder.

Synd at de nye digitale fotoalbumene i de tusen hjem gjennomgående holder et slikt dårlig nivå. Særlig med tanke på at kvaliteten ER der - det gjelder bare å jobbe litt for å få den frem.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal man gjøre det "perfekt", tar det tid - men selv et par enkle og kjappe håndgrep gjør underverker.

Jeg fikk øynene opp for dette da jeg fikk en CD med bilder fra bryllupet til datteren min. Rundt hundre bilder som var møysommelig samlet sammen blant de mange ivrige amatørfotografene som deltok på festen. Hyggelig fest - men bildene var et trist skue. Selv en antikvarisk Instamatic hadde laget bedre bilder.

Synd at de nye digitale fotoalbumene i de tusen hjem gjennomgående holder et slikt dårlig nivå. Særlig med tanke på at kvaliteten ER der - det gjelder bare å jobbe litt for å få den frem.
    Det kan da diskuteres.

I mange bryllup er det flere fotografer, av forskjellige nivåer.
    Det er jo meget bra at de nære og kjente tar bilder, fordi de kan ta bilder "proffene" ikke kan ta, mtp kontakten mellom subjektet og fotografen.

MEN, de fleste som ikke er seriøs amatør eller proff har jo ikke annet en standardobjektivet, og da er det noe begrenset hvor bra det kan bli, samt at de tar gjerne også i .jpg
    En 18-55 kan overhode ikke måles med eks 24-70L eller 35L / 50L etc.

Dog skal det nevnes at om bildene har nogenlunde rett eksponering så kan det bli riktig så bra (sett at lukkertiden er fornuftig også).

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg setter det naturligvis litt på spissen.

Men det er skremmende mange blasse og uskarpe digitale bilder rundt omkring - bilder som ved et lite håndgrep eller to, ville ha fått en helt annen kvalitet.

Nå har jeg muligens vært litt bortskjemt sånn sett - 40 års lysbildeproduksjon har gitt visse forventninger til hva man kan få ut av selv kjapt knipsede bilder.

Jeg kan ikke si annet at jeg overveide sterkt å selge hele digitalpakken min da jeg fikk se mine aller første digitale bilder. Jeg har aldri vært så skuffet noen gang over en fotoinvestering - overveide sterkt å gå tilbake til analog film, ja. 25.000 kroner rett ut av vinduet - det var min første reaksjon. Men nå har pipa fått en annen lyd - men ikke uten at hvert eneste bilde som havner i fotoalbumet, er en tur innom Photoshop for etterbehandling.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skjønner jeg godt, i den perioden det var overgang fra analog til digital var nok utstyret ikke i nærheten av hva det er idag.

Har ikke hatt speilrefleks mer enn 15 måneder, men som en seriøs hobbyist har jeg ikke lyst å gi ifra meg bilder som ikke har blitt behandlet på noen måte.

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var vi omtrent like sent ute, du og jeg. Jeg holdt på med analog, lysbildebasert speilrefleks helt til for 18 måneder siden. Da var det en ung dame i fotobutikken som sa at "vi fører ikke sånn film lenger, vi" da jeg skulle kjøpe et par ruller med lysbildefilm.

Først da skjønte jeg tegningen. Det nye kameraet mitt tar fenomenale bilder - men de må gjennom en behandling i Photoshop før de er verdt å kaste et blikk på og å vises frem.

Det som irriterer meg, er at de som selger slike flotte kameraer ikke informerer oss amatører som kjøper dem, at vi faktisk bør gjøre dette etterarbeidet. Jeg har objektiver til flerfoldige tusen kroner som tar bilder som - ubehandlet (satt på spissen) - ser ut som om de er tatt med et lag vaselin på frontlinsen. Poenget med mitt lille hjertesukk, er at det er liten vits i å betale så mye for topp optikk og en haug med megapiksler på billedbrikken, hvis man ikke følger opp med etterarbeidet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Flageborgs vinflasker.

Originalen:

Vedlegg 64818

Et halvt minutt i Photoshop:

Vedlegg 64819

Takk for innspill....

Det er flere ganger jeg faktisk ønsker å bruke bildet akkurat slik det er - rett fra kamera.
    Det første bildet er ubehandlet. Det andre har fått litt justering......og det kan sikkert justeres mye mer

Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange muligheter, ja - og én av mulighetene er at man ikke gjør noe. Fair enough, det siste - så lenge man gjør et bevisst valg. Den kunstneriske friheten skal man ikke gi fra seg.

Men det var ingen som fortalte meg - eller svogeren min, eller datteren min, eller .... - at digital fotografering i det store og hele forutsetter at det gjøres en eller annen form for etterbehandling for at bildene skal komme opp på et nivå som vi er vant til fra analog fotografering. Der burde fotobransjen skjerpe seg. Glade fotografer får sannsynligvis lyst til å ta mange bilder, og før eller senere får de kanskje lyst til å kjøpe finere fotoutstyr. Det er ikke bare i hifi-bransjen at oppgraderingssyken kan ramme.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.....digital fotografering i det store og hele forutsetter at det gjøres en eller annen form for etterbehandling for at bildene skal komme opp på et nivå som vi er vant til fra analog fotografering. Der burde fotobransjen skjerpe seg. Glade fotografer får sannsynligvis lyst til å ta mange bilder, og før eller senere får de kanskje lyst til å kjøpe finere fotoutstyr. Det er ikke bare i hifi-bransjen at oppgraderingssyken kan ramme.
    Det er mye å lære, og jeg lærer noe nytt hver dag - ved å prøve nye funksjoner på kameraet, teste nye ting i photoshop og lese andres erfaringer på nettet.

Det er en stund siden jeg "parkerte" mitt siste analoge kamera. Legger ved et bilde.......... (jøss som tiden går.....men jeg har det ennå)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt første digitale kamera ble kjøpt i 1995, var en av de første i Norge som hadde kamera med fantastiske 1024 x 768 oppløsning - det var jo bare helt rått......har det også i samlingen - enn så lenge...

Fant en test av kameraet utført i 1998 - 3 år og masse utvikling senere...

Sanyo digiCAM VPC-X300 | Digital cameras | Reviews | PC Pro

Og et bilde av "vidunderet"...

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt første digitalkamera:

HP Photosmart C200. 1 megapixel!

Ble solgt i en bundle med en HP 815C blekkskriver for kr 3500,- i 1999.

Tok elendige bilder, angrer veldig på at jeg da lot mitt analoge kamera ligge ubrukt. Ble noen år med skikkelig dårlige bilder før jeg fikk kjøpt et digitalkamera som ga bra nok kvalitet :neutral:
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder på og bestille 7D nå, holder det med 60mbit overføring på minnekortet?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for f...
    Det er MER enn raskt nok!

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, godt å høre, men hvor raskt må det være for å holde da?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Holder på og bestille 7D nå.......
    I siste nummer av DigitalFoto, 8/2010, er det test av nye Canon 550D

Konklusjon:
    "EOS 550D er en perle av et speilrefleks. Det er kompakt, lett og enkelt å bruke. På den annen side er det så avansert at det nesten holder følge med det over dobbelt så dyre, halvprofesjonelle Canon EOS 7D."

Penger spart - mer til ferie

Side 62 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 58 59 60 61 62 63 64 65 66 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •