Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 104 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 2075
    Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er riktig som ratata sier japan photo er tilsynelatende billigst, men nok en gang har elkjøp kommet best ut av det.

Fikk en hyggelig pris på kamerahuset + att de (Lørenskog) kjører en veldig bra pris på Af-s Nikkor 18-70mm. Havnet godt under hva japan klarte alt i alt..8)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja billig på elkjøp ja ble D80 på meg å.

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Digital Camera Resource Page: Reviews & Info har en god del Reviews (trykk den lille R'en for de kameraene som har dette)

Ganske langt ned på sidene har han som tester standardisert på et nattebilde av San Fransisco og noen stillbilder som er ganske avslørende mhp pixel-støy i bildet. Videre i linken til foto-galleriet for hvert kamera kan man klikke på "Full size image" og "Exif info" som er ganske så interessante.

Spesielt bildet som er i de fleste galleriene (klikk på bildet for stor størrelse)
    bilde nr 7 her DCRP Review: Sony Cyber-shot DSC-R1 og nr 12 her DCRP Review: Canon Digital Rebel XTi
    er ganske avslørende i forhold til hvor mye detaljer (eller støyreduksjon) som kommer frem OG i forhold til hvor mye støy som vises i skyggen. Strukturen i søylene kommer faktisk bedre frem på "kompaktkameraet" DSC R1 enn mange speilrefleks der strukturen ser mer jevn ut. Kan ikke forstå annet enn at dette må være en topp linse som forsvarer prisen i seg selv - men ulempen er at den ikke kan byttes som på speilrefleks... og at prisen er ca lik 400D her på berget... 400D har dog en fordel ift enda mindre bildestøy...

Digital Rebel XTi er forøvrig USA-navnet til EOS 400D

P.S. Apropos bildet over så klikk på det med "forstørrelsesglass" i Internet Explorer hvis det automatisk blir forminsket (generelt vil det være større enn de fleste skjermer med 3888x2592 pixler)

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magfa
    Jaja billig på elkjøp ja ble D80 på meg å.
    :-D Gratulerer da , mye morro og mange muligheter nå. Jeg er til nå meget godt fornøyd.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg vel mer eller mindre i havn med fotoutstyret, etter å ha fått en 2.0x telekonverter og et prozigmastativ i karbon i tillegg - noe som i praksis gir 640mm og f/5.6 på 30D med dette objektivet

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....hvor mye har du brukt på foto hittil??

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    .... noe som i praksis gir 640mm og f/5.6 på 30D med dette objektivet
    Nei nei nei Alex :-) 70-200 x 2TC blir 140-400mm OG nei - du kommer aldri "i havn". Innrøm det med en gang...

Neida, gratulerer! Har selv 1.4TC av forskjellige årsaker. Neste på lista blir vel en 300 2.8IS, objektivlakk og telt i camofarger? 500 f/4IS er jo også kjekk å ha...

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hemm

Nå er jeg kommet omtrent dit du var Alex, er du forsatt fornøyd med valget og hvorfor valgte du D30 istedet for G80? Står å lurer på hva jeg skal velge Nikon G200/G80 eller Canon D30. Har testet 400W men synes det plir for lite hvis man skal ha et skikkelig objektiv. G200 blir nesten for stort så G80 er kanskje akkurat passe stort, eller D30 ? Har D30 bedre kvalitetsfølelse ?

Har lånt med meg et D20 fra jobb og liker egentlig kameraet veldig bra, passe størrelse og fin i utførelsen. Slik sett er vel D30 enda bedre med større skjerm etc. Men, jeg henger meg opp i power knappen som er utrolig knotete. Hvordan er det med dere som har brukt kameraet en stund. Venner man seg til det eller er det et irritasjonsmoment ?

Hva med 8 kontra 10 MP - betyr det egentilg noe ?

Og hva med blitz. Fra før er jeg vant med å kunne velge manuelt om man skal bruke blitz eller ikke. På Canon ser det ut til at men ikke kan gjøre dette valget?

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som du kan gli inn blant papparazziene nå...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg vurderer å kjøpe meg nytt kamera.

Lest litt på tråden og lurer på:

Hva er best(bra) kjøp for tiden. Regner med det skjer mye på kamera fronten akkurat som på all annet elektronikk, så det som var bra for noen måneder siden kanskje er byttet ut med nye modeller osv.....

Noen hete tips?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hemm

Nå er jeg kommet omtrent dit du var Alex, er du forsatt fornøyd med valget og hvorfor valgte du D30 istedet for G80? Står å lurer på hva jeg skal velge Nikon G200/G80 eller Canon D30. Har testet 400W men synes det plir for lite hvis man skal ha et skikkelig objektiv. G200 blir nesten for stort så G80 er kanskje akkurat passe stort, eller D30 ? Har D30 bedre kvalitetsfølelse ?

Har lånt med meg et D20 fra jobb og liker egentlig kameraet veldig bra, passe størrelse og fin i utførelsen. Slik sett er vel D30 enda bedre med større skjerm etc. Men, jeg henger meg opp i power knappen som er utrolig knotete. Hvordan er det med dere som har brukt kameraet en stund. Venner man seg til det eller er det et irritasjonsmoment ?

Og hva med blitz. Fra før er jeg vant med å kunne velge manuelt om man skal bruke blitz eller ikke. På Canon ser det ut til at men ikke kan gjøre dette valget?
    Her er du vel litt på jordet med betegnelsene dine?
    Nikon bruker D40, D50, D70, D80, D200, D2 osv
    Canon bruker 350D, 400D, 30D, 20D, 5D, 1D osv

Edit:

det skal da gå an å velge selv om man vil bruke blitz eller ikke, les manualen!

8 vs 10mpixel er stort sett svada, er ikke antall megapixler som bestemmer hvor stor penis du har, men linsa
    .. nei, fra spøk til revolver... hovedforskjellen mellom disse er at de nye kameraene med 10mp har fått bedre støyreduksjon ved høyere iso, og så klart litt høyere oppløsning. Denne oppløsningen betyr lite for de fleste, utenom kanskje bittelitt om du skal ha ting forstørret opp i plakatformat.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hei, jeg vurderer å kjøpe meg nytt kamera.

Lest litt på tråden og lurer på:

Hva er best(bra) kjøp for tiden. Regner med det skjer mye på kamera fronten akkurat som på all annet elektronikk, så det som var bra for noen måneder siden kanskje er byttet ut med nye modeller osv.....

Noen hete tips?
    Canon 30D vil være et meget lurt valg, da canon har "cashback" ordning på dette kamerahuset og en rekke av de mest aktuelle objektivene i disse dager! Spar tusenlapper!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Hemm

Selvom du surrer litt med betegnelsene her - ja jeg er fortsatt meget fornøyd

Megapixler betyr lite - powerknappen trenger du ikke bruker hvis du ikke vil, da kameraet skrur seg av automatisk etter minutt og på igjen ved trykk på en knapp hvis du vil. Blitzen har du full manuell styring på, og du kan også selvsagt montere ekstern blitz.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Nei nei nei Alex :-) 70-200 x 2TC blir 140-400mm OG nei - du kommer aldri "i havn". Innrøm det med en gang...

Neida, gratulerer! Har selv 1.4TC av forskjellige årsaker. Neste på lista blir vel en 300 2.8IS, objektivlakk og telt i camofarger? 500 f/4IS er jo også kjekk å ha...
    I P-R-A-K-S-I-S

Joda, 500mm f/4IS er sikkert flott det, men man skal ikke løfte seg i hjel heller..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    ....hvor mye har du brukt på foto hittil??
    Snaut 40k veiledende - i overkant av 30k etter pruting

Nå frister det med et kamerhus nummer to........:roll:

Men, jeg er meget fornøyd og føler at jeg har fått mye for pengene med tanke på at dette er noe jeg bruker i jobb såvel som til hobby

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selverklært nybegynner her.

Jeg brukte 1.5 år på å bestemme meg med stadige visitter innom fotobutikker, innkjøp av fotoblad, debatter på Akam.no etc.

Det endte opp med at jeg kjøpte akkurat det kameraet jeg først så på, og kastet bort tilsvarende tid som jeg kunne ha brukt til å faktisk ta bilder =)

Moralen som jeg etterhvert har fått innprentet:
    For kamerahus under 10.000 gjelder at alle tar gode bilder. Det kan være detaljforskjeller som kommer fram i kontrollerte tester, men de fleste av oss ønsker primært å ta bilder utenfor test-laben. I mange sammenhenger så er det optikken som begrenser teknikkens ytelse, og fotografen som begrenser bildekvaliteten. Både optikk og fotograf er oppgraderbare uten å skifte hus :-)

Det som primært skiller er størrelse, vekt, ergonomi, meny-system og alle mulige andre ting som en diskusjon på et forum ikke kan svare deg på. Prøv selv. Hvis du ender opp med å kjøpe en haug av kostbare objektiver så er du også til en viss grad "låst" til produsenten med mindre du ønsker å selge hele rukklet ved bytte av hus.

Husk at men noen sære unntak så er det ikke mulig å benytte lcd-skjermen når man tar bilde. Dette er en klassisk misforståelse som jeg også ramlet i.

play.com har en fin bok om fotografi generelt som jeg kan anbefale.

Jeg endte opp med Canon 350D med kit-objektiv, en 50mm f/1.8 til portrett og dårlig belysning, stativ, en liten bag og bord-stativ.

På ønskelista mi står:
    *vid-vinkel (Sigma 10-22mm),
    *bedre normal-zoom (Tamron 17-50mm f/2.8)
    *eller mer lyssterk fastoptikk som Sigma 30mm f/1.4 eller Canon 28mm f/1.8

Jeg tar det foreløpig litt med ro og krever at interessen holder seg oppe før jeg går bananas med visa-kortet.

-k

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Nikon D100 digitalt speilrefleks kamera som jeg er meget fornøyd med. Jeg lurer på og investere i et Nikon D200 kamera ettersom det at jeg har sans for naturfotografering også. Men dette er jo smak og behag. Sjekk ut tester gjort fra forskjellige blader. Også test forskjellige kameraer du er interessert i opp i mot hverandre. Da burde man ganske lett finne ut hva man liker best spør du meg! Lykke til med kamera kjøp.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte D100, men fikk klar beskjed av en venn av meg som er semi-pro fotograf om å kjøpe ny D70 istedet.. D100 var visst ikke særlig rask, og ofte hardt brukt...

D200 er sinnssykt bra... go go go

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Canon 30D vil være et meget lurt valg, da canon har "cashback" ordning på dette kamerahuset og en rekke av de mest aktuelle objektivene i disse dager! Spar tusenlapper!
    Skal sjekke ut 30D.

Hva går cashback ordningen ut på?

Noen nevner 100D, 200D og 350D, regner med dette er "større" modeller av samme kamera. Er det verdt forskjellen eller?
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne ordningen fungerer for enkelte, men ikke for alle. Jeg sendte inn for å få tilbake 300 Euro på mitt 5D, alt var korrekt utfylt og i god tid før fristen. 2 dager etter at fristen gikk ut fikk jeg alt i retur fra Canon med en beskjed om at bankinformasjonen ikke var fullstendig... Møkkafolk! Den var helt etter deres retningslinjer. Jeg har også lest om en del andre som ikke har fått tilbake som lovet.

Side 6 av 104 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •