Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 59

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 59 av 104 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 1,161 til 1,180 av 2075
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Man får stort sett det man betaler for. Jeg har billig optikk selv, så jeg skal ikke på noen måte disse dette objektivet, men for å få en ide om hvor stor forskjell det er på den aller billigste optikken og bare litt dyrere, se her:

Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS Lens - Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Hold musa over bildet for å bytte til Canon-objektivet.

Så det veldig vanskelig å svare på om Sigma-objektiver "holder mål" egentlig. Det veldig skummelt å holde på med dette (foto). Det er alltid noe som er litt bedre, men koster litt mer...

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Man får stort sett det man betaler for. Jeg har billig optikk selv, så jeg skal ikke på noen måte disse dette objektivet, men for å få en ide om hvor stor forskjell det er på den aller billigste optikken og bare litt dyrere, se her:

Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC OS Lens - Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS Lens Comparison - ISO 12233 Resolution Chart Results

Hold musa over bildet for å bytte til Canon-objektivet.

Så det veldig vanskelig å svare på om Sigma-objektiver "holder mål" egentlig. Det veldig skummelt å holde på med dette (foto). Det er alltid noe som er litt bedre, men koster litt mer...
    Enig i det, men jeg har satt en grense på kr. 4000,- for objektiv. Er klar over at det finnes mye bedre(og dyrere) løsninger men synes det må stå litt i stil med kamerahuset. Objektiv som koster vesentlig mer enn selve kamerahuset er derfor utelukket.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    ...Har det vanlige kitobjektivet 18-55mm (IS), og har akkurat solgt et Canon 55-250mm IS da jeg synes det ble for tungvindt med 2 linser.
    ...
    Enig i det, men jeg har satt en grense på kr. 4000,- for objektiv. Er klar over at det finnes mye bedre(og dyrere) løsninger men synes det må stå litt i stil med kamerahuset. Objektiv som koster vesentlig mer enn selve kamerahuset er derfor utelukket.
    Stort zoom-område. God bilde-kvalitet. Fornuftig pris. Velg to av tre :-)

Hvis du overhodet har mulighet til å ofre "alt-i-ett" eller maksimal tele, så finnes det veldig gode alternativer. Tamron og Sigma har f.eks normal-zoomer som er lyssterke og gir knall-bilder i området 17-50mm. Canon har en fast 50mm f/1.8 til 800,-

Jeg tror at de fleste fotografer går igjennom faser (jeg har i alle fall gjort det). Til å begynne med er det veldig kult med masse tele og masse vidvinkel. Så er det kult med veldig stor blenderåpning. Så er det kanskje kult med macro... Spørsmålet er hva objektivet/objektivene skal brukes til, og hva du er villig til å ofre. Hvis det å ha 18mm og 200 mm tilgjengelig i ett og samme objektiv er det viktigste for deg så betyr det at kvaliteten er mindre viktig for deg enn for mange andre. Ikke noe galt med det, men det er greit å være bevisst det, og se hvor mange bilder ved 200mm man faktisk tar.

-k

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode poenger der knutinh.

Så en i en eller annen fototråd en som hadde gått ganske systematisk frem for å finne sitt behov.

Han hadde et ok objektiv med stort zoomområde, og tok masse bilder en periode med dette.
    Deretter gikk han gjennom bruksmønsteret sitt og kjøpte 2-3 faste objektiver av god kvalitet i de områdene han brukte mest.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Mange gode poenger der knutinh.

Så en i en eller annen fototråd en som hadde gått ganske systematisk frem for å finne sitt behov.

Han hadde et ok objektiv med stort zoomområde, og tok masse bilder en periode med dette.
    Deretter gikk han gjennom bruksmønsteret sitt og kjøpte 2-3 faste objektiver av god kvalitet i de områdene han brukte mest.
    Ja, jeg har ved en slik analyse kommet fram til at vidvinkelen min (som var hele grunnen til at jeg begynte å se på speilrefleks) egentlig er unødvendig.

Men hvis man tar bilder av motiver som ikke samarbeider (barn, hunder, fugler-...) og samtidig trenger å bytte mye mellom vidvinkel og tele så kan en 18-200 kanskje forsvares selv om man bruker den primært på 30mm og 150mm (og sånn sett kunne ha klart seg med to bedre/billigere fast-objektiv).

Det er veldig bra med bra bildekvalitet, men gode motiver er alltid viktigere. Kravet om bildekvalitet bør ikke forhindre en fra å få tatt de virkelig gode motivene. For meg så er hovedfordelen med DSLR (eller generelt et godt kamera) at det ligger såpass mye kvalitets-margin i utstyret at jeg kan ta ok bilder når de virkelig gode motivene plutselig kommer, selv om forholdene ikke er ideelle.

-k

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er veldig bra med bra bildekvalitet, men gode motiver er alltid viktigere. -k
    Bedre og enklere kan det neppe skrives.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Stort zoom-område. God bilde-kvalitet. Fornuftig pris. Velg to av tre :-)

Hvis du overhodet har mulighet til å ofre "alt-i-ett" eller maksimal tele, så finnes det veldig gode alternativer. Tamron og Sigma har f.eks normal-zoomer som er lyssterke og gir knall-bilder i området 17-50mm. Canon har en fast 50mm f/1.8 til 800,-

Jeg tror at de fleste fotografer går igjennom faser (jeg har i alle fall gjort det). Til å begynne med er det veldig kult med masse tele og masse vidvinkel. Så er det kult med veldig stor blenderåpning. Så er det kanskje kult med macro... Spørsmålet er hva objektivet/objektivene skal brukes til, og hva du er villig til å ofre. Hvis det å ha 18mm og 200 mm tilgjengelig i ett og samme objektiv er det viktigste for deg så betyr det at kvaliteten er mindre viktig for deg enn for mange andre. Ikke noe galt med det, men det er greit å være bevisst det, og se hvor mange bilder ved 200mm man faktisk tar.

-k
    Det er vel en læringskurve her også, som med alt annet.. Og oppgraderingsspøkelset finnes vel her også?

Jeg er foreløpig ikke kommet lenger enn at jeg synes kitobjektivet er helt ok, men jeg kunne tenkt meg mer zoom. Ikke minst ble dette tydelig da jeg nylig var på ferie i New York. Måtte frem med kompaktkameraet (Canon Powershot SX200) for å komme nært nok på motivene.
    Flere objektiv har jeg forsøkt, og det er en løsning jeg ikke trives med..

Takker for alle innspill.. Får gå litt i denne berømte tenkeboksen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Objektiv er viktigere enn kamerahus, selv om vi alle er enige om at motivet er det aller viktigste.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville trukket inn enda en faktor.

Det viktigste er motivet, så kommer fotografen og hans/hennes kompetanse, dernest objektivet og så kamerahuset.

Det vil nok si at der en henter mest er på kompetanseheving/trening. Nå en ser hva flinke folk kan få ut av til og med mobilkamera så blir fokuset på om linsa heter Sigma eller Cannon sterkt underordnet.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, men i min betraktning så var det å finne motiv implisitt det samme som "å være en dyktig fotograf". Fotograf og motiv er to sider av samme sak.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Enig, men i min betraktning så var det å finne motiv implisitt det samme som "å være en dyktig fotograf". Fotograf og motiv er to sider av samme sak.
    Det er jo nettopp det som skiller klinten fra hveten - en god fotograf har øye for motiver, er observant og evne til å "se" ting på andre måter.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig nok en gang. Det spørs bare om brukerne her på forumet er mer dyktige til å finne nye hus og linser fremfor gode motiv...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Enig nok en gang. Det spørs bare om brukerne her på forumet er mer dyktige til å finne nye hus og linser fremfor gode motiv...
    Dette prøver jeg å unngå, da jeg vet at kameraet mitt (350D) er i stand til å ta mye bedre bilder enn det jeg klarer å gjøre med det...
    Løsningen tror jeg bare er å trene, rett og slett - på komposisjon og valg av motiver i tillegg til selvsagt å prøve å utnytte mulighetene som ligger i huset.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    That´s the right spirit.

Jeg ser utifra egne bilder i porteføljen at de tidligste bildene, og de i midten (med zoom), er de beste bildene. Bildene med 400D er laaaaangt mer interessante enn 50D. Her gjelder det å få kontakt med motivene, igjen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg husker du hadde mange bra bilder i perioden etter du kjøpte 400D, og også Akto sine fra den spede start når han en stund brukte 350D...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... and your point is? ... Glem det, jeg vet hva du sikter til, og jeg er enig.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Så jeg er på jakt etter ett objektiv som dekker begge behov.
    Jakten på linser fortsetter - og det er mange av oss

Legger ved et bilde fra en nikonianer med Sigma 18-200 som "fersker" en canonianer på linsejakt.......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør velge en Sigma med HSM....

Her kan du lese en test....

Test av Sigma 18-200 mm f/3.5-6.3 DC OS HSM - digit.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Du bør velge en Sigma med HSM....
    Den HAR det... ;-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Den HAR det... ;-)
    Ser ut som man må opp på 18-250 for å få HSM - hvis huset er fra Canon...

Side 59 av 104 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 55 56 57 58 59 60 61 62 63 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •