Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 58 av 104 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 2075
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Tror kanskje mange kan være enige med meg i at det er lurere å spandere på seg et godt stativ i stedet for f.eks 900-blitzen i første omgang???

DrE
    Finnes billigere en 900'n. Men, nei. Jeg er klin uenig med deg. For det er to vidt forskjellige ting du snakker om.

Har 3 stativ selv dog, men de blir for det meste kun brukt til lyssetting,

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av solstice
    Det beste er å LÆRE seg å bruke kameraet og hva det byr på før man "kaster" bort mye penger på objektiver Er først når man kan bruke kameraet og ta gode bilder fra før av man får skikkelig glede av oppgradering!

Har hatt kameraet siden februar i år og kan anbefale det. Jeg kjøpte pakken med 18-105mm VR. Men skal ha meg vidvinkel eller macro-objektiv, har bare ikke klart å bestemme meg for hva enda, liker begge bildetypene veldig godt :P
    Det er jo ikke akkurat hipp som hatt hva du velger av makro og vidvinkel. Det er jo objektiver som er så langt fra hverandre som du kommer

Du bør heller spørre deg selv om hvilke behov du har, og til hvilket formål du skal benytte objektivet. Begge deler er noe en trygt kan ha i fotosekken.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Valget mitt gikk for Nikon D90, og jeg er uttolig fornøyd med det og det ga STORE forandringer på bildekvaliteten.
    Jeg har tatt bilder av oppsettet mitt så det er bare å gå inn på linken for å se på fine bildene ble.
    Disse bildene er tatt med uten stativ og det er aller første gangen jeg tar bilder med ett speilrekflekskamera. Jeg er kjempefornøyd. Tusen takk til dere.

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også endelig fått meg et bra speilreflekskamera. Etter mye lesning på diverse nettsider falt valget til slutt på Nikon D90 med 18-105 mm kit linse. I tillegg har jeg kjøpt en AF-S DX 35/1,8G-linse. Utover det har jeg kjøpt ekstra batteri, ML-3L remote, en Lowepro Fastpack 200 ryggsekk, Gorillapod SLR Zoom m/ Manfrotto 494 Mini Ball Head og et Nikon 67 mm sirkulært polariseringsfilter med B+W step-up ring (fra 52 til 67 mm). Gorillapoden har et begrenset bruksområde slik at nå har jeg også kjøpt meg et Gitzo 1541T tripod. Planen er å senere kjøpe et Markins ballhode, men inntil videre får jeg bruke Manfrotto-hodet som jeg kjøpte til Gorillapoden. Jeg klarte selvfølgelig å kjøpe feil minnekort , og de ligger nå for salg på AvTorget dersom noen har bruk for Compact Flash minnekort. :cry:

Jeg har også lastet ned betaversjonen av Lightroom 3 og er så langt veldig imponert. Det tar litt tid å sette seg inn i applikasjonen, men det finnes heldigvis utrolig mye informasjon på nettet. Foto er en spennende hobby og jeg gleder meg til å eksperimentere videre med utstyret. :-D

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en måned med D90 så sikler jeg nå etter å oppgraderer til D700, FX-kamera. Jeg skjønner godt at hi-file har dragning mot fotografi. Det ligger trolig forholdsvis tett i de visuelle genene. Enda mer imponerende enn muilghetene i kamera hva post (etter) prosesesering kan gjøre. Etter å ha forsøkt både Lightroom Beta 3 og Aperture endte jeg opp med Aperture 3. Egentlig likte jeg begge to, men integrasjonen med video og andre mac-applikasjoner avgjorde mitt valg til Aperture 3. Jeg har forsøkt Photoshop Elememnts, men så langt er jeg i stand til å fremskaffe tilsvarende resultat på en mer intuitiv måte i Aperture.

Snickersis, mulig jeg trenger de CF-brikkene allikevel:twisted:

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Etter en måned med D90 så sikler jeg nå etter å oppgraderer til D700, FX-kamera. Jeg skjønner godt at hi-file har dragning mot fotografi. Det ligger trolig forholdsvis tett i de visuelle genene. Enda mer imponerende enn muilghetene i kamera hva post (etter) prosesesering kan gjøre. Etter å ha forsøkt både Lightroom Beta 3 og Aperture endte jeg opp med Aperture 3. Egentlig likte jeg begge to, men integrasjonen med video og andre mac-applikasjoner avgjorde mitt valg til Aperture 3. Jeg har forsøkt Photoshop Elememnts, men så langt er jeg i stand til å fremskaffe tilsvarende resultat på en mer intuitiv måte i Aperture.

Snickersis, mulig jeg trenger de CF-brikkene allikevel:twisted:
    Hva med å sette deg meget godt inn i D90 før du kjøper noe dyrere, en kan gjøre ekstremt mye - hvis en bare setter seg godt inn i alle funksjonene. Men for all del D700 er jo min drøm også, men det blir nok mange, mange år til.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    D700 er nok en drøm dersom du går mye på konserter og tar mye bilder i "mørke" miljøer.

Btw; potensialet i D90 er enormt

Flickr: Camera Finder: Nikon: D90

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt svært lyst til å oppgradere mitt D90 til D700.
    Og grunnen til det er ene og alene at det har bedre specs + at "alle" sier at FX er veien, lyset og målet!
    Nå har jeg imidlertid sett litt på bilder som er tatt med D90 og "dårligere" kamera, og kommet frem til at det er helt andre faktorer enn kameraet som gjør at jeg ikke klarer å ta de bildene jeg ønsker.
    Det eneste som kan hjelpe meg er å fotografere, studere, lese og prøve forskjellige teknikker. Om og om igjen. Når jeg da kan sette fingeren på hvilke egenskaper mitt neste kamerahus skal ha og hva jeg savner, ja da kan jeg vurdere å kjøpe nytt.
    Inntil videre har jeg infunnet meg med at D90 er ett svært godt kamera som jeg ikke er i nærheten av å få ut det fulle potensialet fra.
    Dersom det blir noen ny-anskaffelser så får det bli objektiver med andre egenskaper enn de jeg har i dag.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv noen rimelige fast-objektiver med D90.

Eks 50mm f/1.8D (fungerer på D700) og/eller 35mm f/1.8G (fungerer kun på DX). Dette er en helt annen verden enn zoom objektivene som følger med i standard kit.

Flickr: Nikkor 50mm 1.8

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Prøv noen rimelige fast-objektiver med D90.

Eks 50mm f/1.8D (fungerer på D700) og/eller 35mm f/1.8G (fungerer kun på DX). Dette er en helt annen verden enn zoom objektivene som følger med i standard kit.

Flickr: Nikkor 50mm 1.8
    Kunne ikke vært mere enig.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Japanfoto hadde tilbud på Olympus pancake linse - 1499,- (Fotovideo skal ha 2250...)

Så da har jeg nesten fått meg kompaktkamera, ihvertfall i størrelse:

Beklager dårlig billedkvalitet, men brukte Nokia'n som kamera....

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nydelig sak. Har du noen bilder tatt med den?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Nydelig sak. Har du noen bilder tatt med den?
    Takk for det!
    Bilder: ikke ennå, Morten. Dvs det har jeg, men ikke lagt ut på flickr ennå.
    Leker meg litt med A/S/M på kameraet - det er veldig spennende.

Du skal få lære meg litt om f.verdier og sånne ting hos Ivaols [hvis det blir tid til det...]

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Vel, jeg ga 6k for 2 år gammelt strøkent 5D med batterigrep (husk at Canon har hatt FF siden 2005). Så har jeg brukt 6k totalt på en 100mm F/2 og en 50mm F/1,4. Man kommer ganske langt med de to objektivene, og det er ikke noe problem å spare en tusenlapp på objektivene (jeg kjøpte 100mm brukt og 50mm ny). Da er vi oppe i 11k, omtrent det samme som et mellomklassehus og et "el-cheapo" zoomobjektiv.
    5Dmk1 er vel omtrent på nivå med mitt gamle 350D hva gjelder hastighet, menyer, funksjonalitet. Men med en stor, god sensor (ifht release-dato).

5D/5Dmk2 har god sensor, men har rykte for å være "studio-kamera", mens 7D og Nikon kanskje er bedre egnet for sport, barn og dyr? Jeg har vurdert Nikon D700 som går for 12-15.000,- brukt.

Det går friske diskusjoner rundt FF vs crop bant kamera-entusiaster, og jeg har ikke inntrykk av at alle er helt enige (selv ikke de som bruker mye tid og penger på foto). Uenighet går bl.a. på hvorvidt pris og kvalitet på optikk er en fordel eller ulempe for FF, og ved om endret perspektiv for et gitt utsnitt er relevant.

Jeg har 50mm f/1.8 II, 10-20mm, 18-55mm, 17-50mm f/2.8 og 430-blitzen. Når jeg ser på bildene jeg tar så gjør jeg meg opp følgende tanker:
    -vidvinkel blir ikke brukt
    -50mm f/1.8 er den beste investeringen jeg har gjort. Lite, lett, og funker til portrett, fjelltur, i dårlig lys
    -Jeg kunne ha tenkt meg et enda bedre og smalere portrett-objektiv, f.eks 85mm f/1.8 (135mm f/2.0L på FF?)
    -70-200 f/4IS ser veldig bra ut men er alt for dyrt nytt og alt for skjeldent på bruktbørsen.
    -Mangel på bildestabilisering er et moderat problem (ved mine brennvidder)
    -Manglende ISO-ytelse er et moderat problem
    -Feil eksponering er i praksis ikke noe problem
    -Feil-fokusering er et stort problem
    -AWB funker ikke, men det er lett (om enn kjedelig) å fikse manuelt

-k

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Universalobjekttiv til Canon EOS 1000D

Er nå på jakt etter nytt objektiv til mitt Canon EOS 1000D.

Har det vanlige kitobjektivet 18-55mm (IS), og har akkurat solgt et Canon 55-250mm IS da jeg synes det ble for tungvindt med 2 linser.

Så jeg er på jakt etter ett objektiv som dekker begge behov.

Forslag til hva jeg kan velge innenfor 18-200/250/300mm?

Pris? Billig og bra.. Helst ned mot kr. 2000,- men kan gå opp til kr. 4000,-

Forslag?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SIGMA har noen flotte objektiver; 18-200 og 18-250. Førstnevnte er nok kanskje å anbefale aller mest!

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    SIGMA har noen flotte objektiver; 18-200 og 18-250. Førstnevnte er nok kanskje å anbefale aller mest!
    Hvor er det greieste stedet å bestille fra?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, sjekk litt rundt på nettet.
    Japan Photo og FotoVideo er gode steder å starte jakten.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Tja, sjekk litt rundt på nettet.
    Japan Photo og FotoVideo er gode steder å starte jakten.
    Takker for tips.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 58 av 104 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •