Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 48

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 48 av 104 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 ... SisteSiste
Viser resultater 941 til 960 av 2075
    Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Hva har du av linser fra før?
    18-50 er jo vanlig som kit-objektiv på mange rimelige kameraer. Kjenner ikke EOS 1000D. Er det et eldre DSLR-kamera? Hvor stor sensor har det evt? Vanlig omregningsfaktor for rimelige Canon DSLR er vel 1,6, hvilket betyr at 18mm tilsvarer nesten 29mm på et 35mm filmbasert SLR eller full frame DSLR. Det er ikke veldig vidvinklet, spør du meg.
    Canon EOS1000D kom vel på markedet vår/sommer 2008, modellen under EOS450D og har lignende spec som 450en..

Fulgte en Canon 18-55mm linse med kameraet...

Link til kameraet:
    Canon EOS 1000D Digitale speilreflekskameraer - Canon Norge

Har overhode ikke peiling på kamera, så alle tips kommer godt med...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Har en sånn 50mm f1.8 selv. Den er så liten at den alltid er med i den minste fotobagen (en Tamrac Velocity 6). Den er skarpere enn kitobjektivet (18-55mm), og har en lysstyrke som gjør den meget anvendelig i en masse situasjoner. Den har ikke innebygget fokusmotor, så autofokus er litt treg, men for mitt bruk er den helt genial.

Og du får ikke noe annet (nytt) objektiv med tilnærmet samme lysstyrke til den prisen. Jeg var en stund på leting i bruktmarkedet etter et slikt, men fant til slutt ut at ingen kvitter seg med disse. De er rett og slett mer verdt enn bruktprisen. Det er også interessant å gjøre fotosafari kun med dette objektivet. Mange verdenskjente, prisvinnende pressebilder og annet er tatt med fast brennvidde, og selv om 50mm på et rimelig Nikon DSLR tilsvarer 75mm full frame (altså en liten tele), så er det faktisk spennende å se hva man kan fange. Og uten zoom får man ofte et annet perspektiv på ting og må gjerne velge det mest interessante utstnittet istedenfor å alltid forsøke å få med hele motivet, enten det er en person, en bil, et hus etc. Det er faktisk ikke noe krav å få med bena bestandig, selv om enkelte familiealbum ofte er satt sammen etter slike kriterier.

Videre er dette faktisk et ganske godt portrettobjektiv. Det er som sagt lyssterkt, noe som gir større frihet i forhold til lyssetting. Man kan også kontrollere dybdeskarpheten på en meget fleksibel måte. Og brennvidden er såpass stor at man unngår de store nesene man ofte får dersom man går for nær med en linse med for mye vidvinkel. Brennvidder fra fra 75-135mm er ofte anvbefalt for portrettfoto, siden man unngår en del perspektivforvrenging som man ofte får på lavere brennvidder.

Eneste grunn jeg evt. ser til å kvitte meg men mitt Nikkor 50mm f1.8 objektiv er om noen skulle tilby meg Nikons 50mm f1.4-objektiv istedet. Men selv da tror jeg at jeg ville beholdt det, for Nikon D50-huset sammen med Nikkor 50mm f1.8 er en kompakt løsning som man heller ikke er redd for å bruke. Skulle objektivet få en smell så har man ikke risikert all verden heller...

Lykke til med et objektiv som gir mer moro enn du aner før du har det.
    Veldig kjekt post med mye nyttig info å lese! Jeg har tatt en uhorvelig mengde bilder i Jula med både kit-objektivet og det nye objektivet, men har til nå ikke overført noe til pc så jeg har ikke fått "finkjemmet" forskjellen. Jeg har en relativt lang vei å gå før jeg har full kontroll på D80`en. Det er nok "auto" i 85% av tilfellene foreløpig, men jeg ser jo at jeg burde brukt mere tid på å utforske. Problemet er bare at portrettene mine i all hovedsak står på èn plass i maks 10sek... (ungene ja)

Neste på ønskelista er et godt stativ og fjernutløser (og nye batteri til blitzen, for nå er det tomt gitt!)

DrE

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Fulgte en Canon 18-55mm linse med kameraet..
    Dette objektivet er ikke usannsynlig bedre enn det du linker til, og laveste brennvidde er den samme, så det er lite å hente på det kjøpet. Eneste objektiv i den prisklassen jeg tør å anbefale er 50mm f/1.8, som nettopp har blitt omtalt her. Noe særlig mer vidvinkel enn 18mm får du ikke før du er villig til å kjøpe også nevnte Sigma 10-20mm.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har mulighet til å planlegge litt så vil jeg anbefale deg å legge mest mulig i en normalzoom først, så kan du vurdere hvilken tele som passer deg senere.

Først og fremst vil jeg nevne, som flere har vært inne på, at fastobjektiver er gøy! Skikkelig gøy! Men 50mm på crop 1,6 kan bli veldig langt i mange tilfeller innendørs.

Men gjør oss andre en tjeneste, sørg for å få kjøpt deg en Canon 18-200 på åpent kjøp, test den skikkelig og fortell oss andre om hvordan den er!

Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Trenger hjelp til å finne en eller to linser til 450D.

Får mere oppmerksomhet hos kameraentusiastene her på forumet hvis jeg legger det her, så jeg gjør det da.
    Om dere vil skrive svar her eller i min tråd er opp til dere, så lenge jeg får litt hjelp

Har fra før 18-55mm EF-S Canon kit-linsa og Sigma 10-20mm.

Trenger en linse som er god på det meste, altså allround, helst 200-250mm som ytre zoom, men om jeg må ha ned til 18mm, eller 55mm det er jeg ikke sikker på.
    Skal jo brukes inne og ute, bla så skal jeg til Italia iløpet av våren og vil ha en linse som både kan ta portrettbilder,landskap og zoom.

Har jo kit linsa, men spørs om jeg trenger den?..

Er jo ikke umulig å kjøpe to linser, altså en fra 18->X og den andre fra X-> 250mm

Vil helst ikke bruke mer enn 5000 på akkurat en/to linser, siden jeg skal kjøpe ekstern blitz også.

Har sett på Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS til 2400kr og Sigma 18-200mm f3.5-6.3 DC OS til 3500kr.

Noen som kan hjelpe meg i optikk-jungelen??

Setter pris på svar!

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Om du har mulighet til å planlegge litt så vil jeg anbefale deg å legge mest mulig i en normalzoom først, så kan du vurdere hvilken tele som passer deg senere.

Først og fremst vil jeg nevne, som flere har vært inne på, at fastobjektiver er gøy! Skikkelig gøy! Men 50mm på crop 1,6 kan bli veldig langt i mange tilfeller innendørs.

Men gjør oss andre en tjeneste, sørg for å få kjøpt deg en Canon 18-200 på åpent kjøp, test den skikkelig og fortell oss andre om hvordan den er!
    I tråden min fikk jeg tips om å legge alle pengene i en 70-200mm linse istedet for to som nevnt i denne tråden.
    Kitlinsa kan jeg beholde enda en stund til, men istedet for å gå for den monstrøse linsa til Canon tenker jeg denne duger. Sigma 50-150mm F2.8 APO EX DC II HSM Can - FotoVideo Norway AS

Kunne tenkt meg en ferielinse slik 18-200 kan være(uten at jeg vet pris eller noe), men i denne omgang velger jeg å heller kjøpe flere linser på sikt.

Tror hvis jeg legger 4-5k i en 18-55(+-) linse senere og nå en 50-150mm vil være på sikt det beste. Ser ikke for meg å drasse rundt på Canon 70-200mm F4.
    Ikke enda iallefall8)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner ikke kvaliteten på den linsa der, men jeg er nysgjerrig på hvor bra Canon har laget sin megazoom. De pleier jo ikke å slippe halvveisprodukter men her har de jo helt klart møtt etterspørselen fra markedet.

Forøvrig er det selvsagt en fordel med F2.8.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest en del i disse to bøkene i det siste så er det jo lett å bli inspirert:

Inspirasjonen ga grunnlag for disse innkjøpene:

:-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Inspirasjonen ga grunnlag for disse innkjøpene:

Og det er en .... ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...en obskur forsats til blitz, kanskje?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Ja, mulig... men jeg klarer ikke helt å se hvordan dette skal brukes i praksis. Hadde vært moro å vite litt mer.

Selv har jeg bare brukt DIY-løsninger for slike formål.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter det Dealextreme skriver så skal det vær en "Advanced Flash Diffuser with Color Filters"

DealExtreme: $13.99 Advanced Flash Diffuser with Color Filters

Etter tilbakemeldingen på nettsiden så skal settet passe til 430EX blitsen som jeg også har.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Siden du helt klart skjønner hva det er har jeg et spørsmål. Betyr bruken av ordet obskur at proffer ikke bruker farger på blitsen, men holder seg til fargefilter på linsa (i den grad de bruker det)?
    Jeg vil vel egentlig tro at det er like greit å legge på farge i photoshop.

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest en del i disse to bøkene i det siste så er det jo lett å bli inspirert:

:-D
    Gratulerer!
    Hvilket stativ er det?

Jeg fikk Manfrotto 468MGRC2 kulehode levert med posten på fredag sammen med dette stativet: Manfrotto 190CXPRO3

Fantastisk byggekvalitet på kulehodet/stativ, men har foreløpig bare rukket å tatt en del testbilder.

Neste oppgradering må være blitz for min del.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sax
    Gratulerer!
    Hvilket stativ er det?

Jeg fikk Manfrotto 468MGRC2 kulehode levert med posten på fredag sammen med dette stativet: Manfrotto 190CXPRO3

Fantastisk byggekvalitet på kulehodet/stativ, men har foreløpig bare rukket å tatt en del testbilder.

Neste oppgradering må være blitz for min del.
    Jeg kjøpte et Manfrotto 190 XB + 486RC2 Kit :grin: Virker til å være veldig bra - har ikke fått testet så mye enda.

Skulle vel egentlig hatt en bra bag til dette...

Edit: Sjekket ditt stativ og kulehode... litt annen prisklasse på det du har i hus

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg etterlyste tidligere her i tråden om det gikk an å skaffe en kamerareim med hurtikopling på - svaret her ble vel at det var dumt.

For det irriterer meg å ha denne dinglende når kameraet står på stativ. Men har nå lest flere steder om at dette er noe av det første man skal skaffe seg - en med hurtigkopling altså - den originale er som regel dårlig på de fleste måter - liten komfort osv...

Ser at Dealextreme har et par aktuelle:

DealExtreme: $7.45 Emily Camera Strap for Canon

DealExtreme: $14.53 Matin Premium Neoprene Strap for Canon Digital SLR Cameras

Noen som har prøvd disse?

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte et Manfrotto 190 XB + 486RC2 Kit :grin: Virker til å være veldig bra - har ikke fått testet så mye enda.

Skulle vel egentlig hatt en bra bag til dette...

Edit: Sjekket ditt stativ og kulehode... litt annen prisklasse på det du har i hus
    Prisen ja... men fy søren så solid det virker. Eneste dumme nå er at jeg snart må slutte å skylde på utstyret når bildene ikke blir bra
    Etter at jeg har kjøpt blitz og bag til stativ tror jeg et fotokurs må til. Tror det er en "oppgradering" som gir mye for pengene.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Siden du helt klart skjønner hva det er har jeg et spørsmål. Betyr bruken av ordet obskur at proffer ikke bruker farger på blitsen, men holder seg til fargefilter på linsa (i den grad de bruker det)?
    Jeg vil vel egentlig tro at det er like greit å legge på farge i photoshop.
    Mjaaaa du.... det er vel korrekt nok, ja.

Husk at filter på linsa justerer ALT i bildet.
    Filter på blitzen justerer KUN lyset fra blitzen.

Selv ville jeg nok gått for filter på blitz, all den tid dette er noe som gir deg full kontroll på effekten.

Filter på kamera, eller justering i Photoshop, har de samme forutsetningene. De tar (i utgangspunktet) ALT i bildet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prisen ja... men fy søren så solid det virker. Eneste dumme nå er at jeg snart må slutte å skylde på utstyret når bildene ikke blir bra
    Etter at jeg har kjøpt blitz og bag til stativ tror jeg et fotokurs må til. Tror det er en "oppgradering" som gir mye for pengene.
    Jepp - kan ikke skylde så mye på utstyret Et fotokurs er nok ikke dumt - forløpig går det mest i lesning av bøker og tips på nettet.

Tok en sjanse på at denne bagen hadde plass til både stativ og kulehode:

Og det passet bra

kr 295,- på Netshop.

Newcomer sax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - kan ikke skylde så mye på utstyret Et fotokurs er nok ikke dumt - forløpig går det mest i lesning av bøker og tips på nettet.

Tok en sjanse på at denne bagen hadde plass til både stativ og kulehode:

Og det passet bra

kr 295,- på Netshop.
    På denne siden er det en konfigurator:
    tripods, heads, monopods, light stands, camera supports, lighting supports ,professional tripod - Manfrotto Configurator

Hvis du legger inn kulehode og stativ vil den komme med forslag til passende bag/div.

Jeg la inn det som du har kjøpt og det kommer opp:
    Combined technical facts:
    Closed length: 63,5cm

Så hvis 70cm er innvendige mål så burde det gå som "fot i hanske"

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne siden er det en konfigurator:
    tripods, heads, monopods, light stands, camera supports, lighting supports ,professional tripod - Manfrotto Configurator

Hvis du legger inn kulehode og stativ vil den komme med forslag til passende bag/div.

Jeg la inn det som du har kjøpt og det kommer opp:
    Combined technical facts:
    Closed length: 63,5cm

Så hvis 70cm er innvendige mål så burde det gå som "fot i hanske"
    Aha - den visste ikke jeg om.

Hentet som sagt bagen for noen timer siden - og den passer bra

Side 48 av 104 FørsteFørste ... 8 18 28 38 44 45 46 47 48 49 50 51 52 58 68 78 88 98 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •