Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 43

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 43 av 104 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste
Viser resultater 841 til 860 av 2075
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mitt "ekskluisive" Hama Star Tripod 700 (125cm) til 295 kroner (123 billigste) fungerer greit. Hva er det jeg misser her i stativdiskusjonen[/IMG]
    Hoho, enda bra det er noen som sporer oss litt tilbake mot budsjettfoto. Mens vi er inne på temaet: Er det noen som har kikket på fotosakene til Deal Extreme? Jeg bestilte nettopp en fjernutløser selv. DE tar 25 kroner for noe FotoVideo skal ha 279 for, og spanderer attpåtil frakten? Verdt et forsøk om ikke navnet på dingsen er viktig for deg.

De selger tilmed blitzer, litt skeptisk her, men det hadde vært moro å prøve. Så også litt på slike ting, noen som har noe erfaring?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke dette er budsjettfotografering, så vet ikke jeg:

:arrow: http://avforum.no/forum/1003035-post806.html

Deal Extreme har forøvrig Gorillapod-look-alikes til latterlig lave priser:

DealExtreme: Search for flexible joints (132 products in 41 categories)

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg gikk i det minste ikke for ultra-high-end kulehodet til 510 USD + MVA + frakt + fortollingsgebyr
    Men to PC Ultra og en PB12 Plus/2 i kinoen er OK når det hadde klart seg med en XTZ til 2990,-

Skal vel kanskje ikke si noe selv. Går og venter på to PB13 Ultra som skal settes opp sammen med de to PC Plus som står i kinoen i dag, og i tillegg har jeg jo ultra-high-end kulehode. Det kan kanskje være greit å ha når lydtrykksmåleren skal settes opp på stativ for testing av nye suber. Vil jo ikke at RadioShacken skal ramle ned på gulvet:twisted:

Fra spøk til alvor. Er klar over at RRS ikke akkurat er billig, men avskrevet over forventet levetid blir ikke prisen så ille. Har ingen problemer med å se at det kan stilles spørsmål til å bruke 3-3500,- på et kulehode om man ikke opplever det som forskjellig fra noe til en tredjedel av prisen, men det samme sier sikkert mange som lever lykkelig med minianlegg om det vi her inne bruker på anleggene våre. Personlig mener jeg BH55 er så bra at det forsvarer prisen (noe annet ville vært rart, jeg har beholdt det og faktisk anbefalt det til andre). Vi har forskjellige behov og krav til det vi kjøper og det blir opp til den enkelte å finne sitt brytningspunkt for hvor en økning i pris ikke gir en tilsvarende opplevd økning i kvalitet, nytteverdi og bruksglede.

Det eneste som irriterer meg med mitt kjøp av BH55 er at jeg har liggende et Manfrotto treveishode i skuffen som samler støv. De pengene kunne jeg har spart meg om jeg hadde gått for et skikkelig hode med en gang.

Gøran

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig misforståelse at de som hadde råd til A også har råd til B. Jeg måtte gå for en "kjipere" B fordi nesten alle pengene har gått til dyr A :-)

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en vanlig misforståelse at de som hadde råd til A også har råd til B. Jeg måtte gå for en "kjipere" B fordi nesten alle pengene har gått til dyr A :-)
    Det var da en fin forklaring..:-D

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jalla-stativer som Hama og Velbon er ikke brukbart til annet enn fotografering ved 1/500s og kortere... ;-)

Sorry to say; å kjøpe et stativ i denne klassen vitner om svært liten interesse for å oppnå gode eksponeringer. Stativet er vel sånn sett verdt omtrent dens egen vekt...

Husk også at et kostbart kamera kan bli en ytterligere kostbar affære dersom du plasserer det på et lettvektstativ.

Selv har jeg siden 1986 benyttet Manfrotto sine ulike 055-stativer til både kamera og fotolamper. Til video veksler jeg mellom Manfrotto 055 og 350MVB.
    • For det første er de dønn solide. De kan også enkelt etterjusteres/strammes.
    • For det andre kan de plasseres nær sagt hvordan du enn ønsker - dette fordi alle tre ben kan justeres ut til omtrent vannrett stilling - uavhengig av hverandre.
    • For det tredje kan du få litt av hvert i ekstrautstyr, eksempelvis fotplater for fotografering i snø. Og praktiske vesker til å legge ekstrautstyr i - mellom stativbena (til lysmåler etc.)
    • For det fjerde kan du velge blant et stoooort antall stativhoder - alt etter behov, også til videokamerabruk.
    • For det femte er det en smal sak å få tak i reservedeler - dersom uhellet noen gang skulle være ute.

Jada, det koster selvsagt en del mer enn jalla-stativer, men så trenger du heller ikke bytte det ut etter noen få år.... ;-)

Og, selvsagt - har du ikke plass eller anledning til å benytte slike stativer, finnes det nødløsninger. Men det er også det det er - en nødløsning, ikke noe du skal benytte deg av fast.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jalla-stativer som Hama og Velbon er ikke brukbart til annet enn fotografering ved 1/500s og kortere... ;-)

Sorry to say; å kjøpe et stativ i denne klassen vitner om svært liten interesse for å oppnå gode eksponeringer.
    Da venter jeg spent på reaksjoner på RoKos som vanlig milde og runde formuleringer

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En spade ER en spade...

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med RoKo når det gjelder viktigheten av et godt stativ. Jeg har brukt begge deler, og har nå et Manfrotto-stativ som ikke akkurat er billig men som er verdt hver krone. Jeg bruker mitt Velbon til å plassere 580-blitzen på i slave-modus, vel og merke hvis det ikke blåser.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko har helt rett. Stativets oppgave er å sørge for et solid fundament for kameraet så at dette står absolutt stille når bildet eksponeres. Ytre påvirkninger som vær og vind kan selvsagt skape rystelser, det samme kan speilet i kamera.

Mitt manfrotto stativ har en liten krok oppe ved feste til hode, som man kan henge fotobagen i for å oppnå større masse til stativet.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Mitt manfrotto stativ har en liten krok oppe ved feste til hode, som man kan henge fotobagen i for å oppnå større masse til stativet.
    Javisst, det glemte jeg nesten...

Når det blåser som besatt, henger jeg bare fotobagen (som veier godt over 15 kg) på denne kroken. DA skal det mye til for å velte stativet, selv om det sitter en fotolampe med paraply på toppen.

Jeg har fotografert mye med fotolampe(-blits) ute i skikkelig ruskevær på denne måten.
    Soft box fungerer dårlig i slikt vær... selv paraplyen kan forsvinne langt pokker i vold... hehe... :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av dere gutta boys som har tips til hvor det lønner seg å kjøpe et Manfrotto-stativ? Lønner det seg f.eks. å kjøpe fra statene?

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sverger til tre.!

Jeg har et urgammalt stativ i tre, noe lignende dette under, men i "trefarge". Dette er dønn stabilt, men like viktig er at det nærmest er lydløst i bruk. Ville dyr liker dårlig "mekaniske lyder" :-D

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt var ikke å snakke om pris, men å fokusere på hva slags kvalitet man kjøper når man velger løsninger. For de fleste av oss vil denne diskusjonen ofte komme til et punkt hvor det blir snakk om kroner og øre, men for min del har jeg kommet til den erkjennelse at jeg heller vil vente og spare til jeg har råd til det jeg egentlig har lyst på. Jeg har for mange ganger kjøpt noe som var billig nok til at jeg kunne kjøpe det når lysten på noe dukket opp, bare for å ende opp med å oppgradere til det jeg virkelig hadde lyst på men mente var for dyrt i første omgang.

Om det ikke var dyrt nok i utgangspunktet, så blir det ikke noe billigere av å skulle ta tapet med å ha kjøpt og solgt en billigere versjon i tillegg. Det har tatt litt tid å innse at for min egen del er det i mange tilfeller billigere å vente og heller kjøpe kvalitet.

Før noen nå tar helt av så må jeg få si at jeg ikke har noen problemer med å handle billige ting dersom de dekker det behovet jeg har kommet frem til jeg har. Det beste eksemplet for min del er verktøy. Verktøy jeg vet kommer til å bli brukt mye blir kjøpt inn med vekt på kvalitet og holdbarhet, så får prisen bli deretter. Verktøy jeg bare skal bruke en gang til et eller annet konkret har jeg ingen problemer med å kjøpe billig. Så lenge det overlever den ene jobben det er tiltenkt så kan jeg leve med at kvaliteten er lav og bruken er kronglete.

Gøran

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var 5D mark II bestillt! Er det noen som har noen formening rundt det å bestille fra "første leveranse"? Har Canon hatt problemer med tidlige utgaver før?

Forøvrig kjøpte jeg akkurat et nytt 40D, med EFS 17-55 IS USM linse. Dette må nødvendigvis selges for å delfinansiere det nye kamera, men hva er denne komboen verd "brukt"? Noen som har noen formening? Kamera og linse er 1 mnd gammelt, om 2 dager.

Når det gjelder stativer, som diskuteres overfor, så har jeg nylig anskaffet et Benro stativ. Dette er absolutt på høyde med Manfrotto-stativet mitt, bare mye billigere.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Forøvrig kjøpte jeg akkurat et nytt 40D, med EFS 17-55 IS USM linse. Dette må nødvendigvis selges for å delfinansiere det nye kamera, men hva er denne komboen verd "brukt"?
    En kjapp runde på brukten til foto.no viser et par 40D til salgs for 5000,- og noen for litt mer, en med batterigrep til 5500,- og en kombo som du har til 10000,- Burde vel gi en grei indikasjon på hva som man kan forvente å få for en 40D og 17-55/2.8 IS.

Gøran

p.s.
    Glemte å gratulere med valg av nytt kamera. Sitter og lurer på det samme selv, men er egentlig ganske så fornøyd med min "gamle" 5D......

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, annonsen på Foto.no er min, spørsmålet er om prisingen er helt på jordet? Slik markedet er idag, er jo linsen verd mye mer enn selve kamerahuset.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Forøvrig kjøpte jeg akkurat et nytt 40D, med EFS 17-55 IS USM linse. Dette må nødvendigvis selges for å delfinansiere det nye kamera, men hva er denne komboen verd "brukt"? Noen som har noen formening? Kamera og linse er 1 mnd gammelt, om 2 dager.
    Det er jo den linsen jeg ønsker meg mest!

Fornøyd med den?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Noen av dere gutta boys som har tips til hvor det lønner seg å kjøpe et Manfrotto-stativ? Lønner det seg f.eks. å kjøpe fra statene?
    Hardware.no - Prisguide

Prisene hos B&H Photo Video | Digital Cameras, Camcorders viser seg å være nær de norske på stativer når en hensyntar MVA og frakt (samt sterkere dollar i det siste).

Selv kjøpte jeg dette

Manfrotto 055XPRO Professional Aluminium Tripod - .Manfrotto og Gitzo stativer til tilbudspris fra Natur og Fritid.

og de har andre Manfrottoer på tilbud:

Manfrotto og Gitzo stativer til tilbudspris fra Natur og Fritid.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert et skikkelig dustespørsmål - men jeg kjøpte en slik Canon EF50mm f/1.8 II linse - for å slippe å bruke så mye blitz.

Men jeg synes blitzen allikevel spretter opp like mye som på de andre linsene med høyere f tall?
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Side 43 av 104 FørsteFørste ... 3 13 23 33 39 40 41 42 43 44 45 46 47 53 63 73 83 93 103 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •