Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 42

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 42 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste
Viser resultater 821 til 840 av 2075
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja, sannelig. Jeg trenger en sånn. :-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Noen som har en 50D på vei hjem?

Hva mener du med det?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativjakten går mot slutten, men hva velger jeg - kulehode eller 3-veis?

Kulehode er mindre omfangsrikt, lettere, "kjappere", men også mindre presist, og jeg vet ikke om jeg ønsker å gi fra meg presisjonen med 3-veis.

Kan noen med kulehodeerfaring fortelle litt om disse, spesielt i forhold til presisjon?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hva mener du med det?
    Enkelte som har bestilt den nye Canon 50D fikk sendt den i går, så jeg lurte på om noen her på forumet har bestilt en 50D.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Erfaringer mottas! Mitt Hamas-stativ kjøpt til halv pris på Elkjøp (149,-) er dødt...
    Har èn erfaring. Og det er at mitt Hamas stativ kjøpt til full pris på Elkjøp også er dødt! Skikkelig kvalitet altså!

DrE

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Men det gjør ikke de ringene...
    ...og kanskje ikke nakkevirvlene incl. de interne nervetrådene hvis man løper rundt med denne løkken rundt halsen og henger seg opp.... :shock: ;-)

Imponerende 1700 mm linse det linkes til her i tråden forresten. Har vel litt problem med å skjønne hvordan man skal bruke en slik linse til vanlige foto oppdrag, men det var den vel heller ikke ment for vil jeg tro.

Ellers til snorutløser og stativ osv, så mister man vel også noe med den løsningen, som man vel ofte får mer gratis med å bruke timer/selvutløser. Tenker da på å la speilet vippe opp en stund før bildet blir tatt, så ikke vibrasjonene fra det er med å skape vibrasjoner når lukkeren åpner og bildet eksoneres.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Tenker da på å la speilet vippe opp en stund før bildet blir tatt, så ikke vibrasjonene fra det er med å skape vibrasjoner når lukkeren åpner og bildet eksoneres.
    Har kun erfaring med Canon, men her er i alle fall det du etterlyser mulig med C.Fn 12 (custom function nr 12). Her gis det mulighet til å låse speilet slik at første trykk på utløseren løfter speilet, og neste trykk utløser lukkeren. Fungerer glimrende med stativ og snorutløser. Husk bare å skru av funksjonen når du ikke trenger den lenger. Kjedelig å ta bilder til vanlig med denne funksjonen på (ja, jeg har glemt det og erfart det selv;-) ).

Gøran

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen med kulehodeerfaring fortelle litt om disse, spesielt i forhold til presisjon?
    Første stativet jeg kjøpte var Manfrotto 055 med 804 treveis hode. Tenkte jeg ønsket muligheten til å justere aksene separat for mer presisjon. Etter noen måneders bruk var jeg rimelig dr...lei av å skulle forholde meg til tre forskjellige spaker for å få justert på plass kameraet, og når presisjonen i de tre låsen ikke akkurat var til å rope hurra for fikk jeg nok. Når en 30D med 24-70/2.8L var nok til at jeg måtte legge inn litt "ekstra løft" fordi hodet gav litt etter på grunn av vekten når jeg skulle sette opp for å ta bilde skjønte jeg at noe måtte gjøres.

Jeg bestemte meg for å la alle mine fordommer og tanker om kulehode legges til side og begynte å lete etter nytt stativhodet uten å ha noen begrensninger. Det jeg endte opp med etter mye lesing, flere anbefalinger og noen byturer var Really Right Stuff (RRS) sitt BH55 kulehode. Dette sammen med L brakett for den Canon 5D jeg har nå er en glede å bruke og har en presisjon mitt gamle treveishode ikke kommer i nærheten av. L braketten til RRS er for øvrig utrolig smart. Ta en titt på den også på sidene deres.

Med mulighet for å justere friksjon er det heller ikke noe problem å finne en mellomting mellom "frihet" og motstand som gjør det mulig å føle at man ikke "mister" kameraet så fort man løsner på låseskruen. Dette med at en lås slipper kameraet i "alle retninger" var min største bekymring ved overgang til kulehode, men det viste seg å ikke være noe problem gjennom en kombinasjon av justering og litt erfaring. BH55 har også mulighet til å rotere hodet for å ta panorama uten å løsne på selve kulen, så for min del er det ingenting jeg savner i forhold til de mulighetene treveis hode gir. I dag kunne jeg aldri tenkt meg å gått tilbake til treveis hode for fotografering.

Det finnes selvfølgelig andre kulehoder på markedet, men etter ha tittet litt på forskjellige kulehoder hos forhandlere i Oslo og lest litt tilbakemeldinger er det vel bare å innse at man får det man betaler for. Det er noen gjengangere, og RRS er en av dem.

Utfordringen med Really Right Stuff er at de ikke har noen forhandler, så jeg kjøpte basert på anbefaling fra andre. Det er sikkert noen i nærområdet som har RRS kulehode om du spør på forumet her eller på foto.no. Om du tilfeldigvis skulle være i nærheten av Bærum en dag er du selvfølgelig hjertelig velkommen til å ta en titt på det jeg har.

Gøran

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    ...og kanskje ikke nakkevirvlene incl. de interne nervetrådene hvis man løper rundt med denne løkken rundt halsen og henger seg opp.... :shock: ;-)
    Nerver vokser som regel tilbake, og nakkevirvler kan skrus fast med titanskruer. Men et knust kamera er et knust kamera!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Gøran: takk for innspill, men 455 USD var ganske mye mer enn jeg hadde beregnet for kulehode (EDIT: +55 USD for kameraplaten...).

Really Right Stuff - BH-55 LR: Full-sized ballhead with LR - Kit Configuration Page

Jeg vurderer dette fra Manfrotto til et 055XPRO-stativ:

Manfrotto Kulehode Midi 488 m/RC4 Hurtigkopling - .Manfrotto kulehode til fotostativ fra Natur og Fritid.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativjakten går mot slutten, men hva velger jeg - kulehode eller 3-veis?

Kulehode er mindre omfangsrikt, lettere, "kjappere", men også mindre presist, og jeg vet ikke om jeg ønsker å gi fra meg presisjonen med 3-veis.

Hva med dette?? Jeg er svært fornøyd.

tripods, heads, monopods, light stands, camera supports, lighting supports, professional tripod 322RC2 - HEAVY DUTY GRIP BALL HEAD

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Phatbull: det så veldig interessant ut. Kan det tiltes slik at kameraet peker rett ned, hvordan er det med panorering og er quick-release"tappen" i plast eller metall?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en lur løsning

Gorillapod + Manfrotto 484RC2. on Flickr - Photo Sharing!

Spesielt da jeg har et litt større hode fra manfrotto på det andre stativet mitt - med samme plate.

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Phatbull: det så veldig interessant ut. Kan det tiltes slik at kameraet peker rett ned, hvordan er det med panorering og er quick-release"tappen" i plast eller metall?
    Tror det er magnesium. Skal sjekke når jeg kommer hjem.

90grader går. tåler vel 5kg, om jeg husker rett. Svært raskt i bruk!

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, stativ er et "must" det har jeg fått erfart, så spørsmålet blir, hvor mye må jeg betale for et godt fungerende stativ...
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt "ekskluisive" Hama Star Tripod 700 (125cm) til 295 kroner (123 billigste) fungerer greit. Hva er det jeg misser her i stativdiskusjonen?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - at plast-quick-releasen (QR) til Hama knekker
    - at det ikke kan senkes lavere enn (tja, var det) 50 cm
    - at festeklemmene på føttene begynner å gi etter etter noe tid
    - at det er vrient å få kameraet horisontalt på festebraketten (der hvor QR festes til stativhodet)
    - at det ikke tåler vekten av kamera+blitz+litt tunge linser

Men jeg er enig i at value-for-money er ikke stor for mitt stativ-valg. Jeg gikk i det minste ikke for ultra-high-end kulehodet til 510 USD + MVA + frakt + fortollingsgebyr

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Solid er det ikke, men det fungerer greit. Canon 400D + batterigrep + EF 70-200 veier sitt, men sitter stødig nok til at månebilde noen sider bak ble skarpt. Men, jøss, dersom kameraet skal av-på-av-på-av-på så blir man nok lei.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt gamle Hama sto også stødig når det ikke var utsatt for ytre påvirkninger, som vind eller fotografens storetå. Et lett skump holdt på å medføre at hele skiten deiset i bakken ifm. utendørsfotografering av Hellboys dåp. Og etter at QR-tappen knakk var nok nok.

Side 42 av 104 FørsteFørste ... 2 12 22 32 38 39 40 41 42 43 44 45 46 52 62 72 82 92 102 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •