Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 104 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 2075
    Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Spytt ut ratata, jeg merker det tærer på kreftene å stå med denne i "skuddposisjon" i to-tre timer i strekk under basket, ishockey osv...!

Tenkte å gå til innkjøp av en monopod med det første, det er nok praktisk. Ellers er vel vekten noe man vender seg til..er jo ikke så ekstremt svært og tungt sammenlignet med de største telene med fast brennvidde..
    Begynn forsiktig, først en boks [drikk med to bokstaver] på strak arm i 1/2 min. 2 uker 1 min 3 x daglig. Deretter bærepose med [drikk med to bokstaver] opp fra gulvet og over hodet, hold i 15 sek, senk armene 90 grader hold 15 sek, senk sakte ned til gulvet. Bokser er å foretrekke. Gjenta :-)

Fikk angst selv ved utpakning og kan trøste deg med at det blir en vanesak, etter noen måneder merker du det ikke. Har selv 1D mk II med nevnte objektiv og dekket billøp over 4 timer en gang. Masse panorering, det kjentes på slutten ja ;-) Trikset er å variere stilling og teknikk. Bruker selv sjelden stativ/monopod, tilnærmet aldri...

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Takk for tipset ratata, det var både billig og lett gjennomførbart

Har du gjort deg opp noen erfaringer om 70-200 2,8 IS kontra uten IS?

Jeg gikk for versjonen uten IS da jeg stort sett har så høye lukkertider at jeg innbiller meg det ikke vil ha noe å si uansett. Objektivet blir mest brukt i sportsammenheng, og da er sjelden lange lukkertider å foretrekke, og det er vel det som er IS'en store styrke?

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et objektiv med IS klarer omtrent 3 trinn ekstra på lukkeren med samme skarphet.....gitt at motivet holder seg i ro! Så for din del tror jeg du valgte riktig.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IS er greit å ha om du skal frihåndsfotografere i dunkel belysning. På konserten med Kari Bremnes i går måtte jeg bruke ISO 1600 for å oppnå den maksimale lukketiden som krevdes. Hadde jeg ikke hatt IS på mine 70-200 og 100-400 ville det ikke blitt noen skarpe bilder. Med god belysning trengs det strengt tatt ikke, med mindre du vil panorere og bruke lengre lukketider ved f. eks. billøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En litt modifisert "skytterstilling" gjør det også mindre tungt å holde kamera i lengre perioder. Kjør albuen inn i hoften/magen med handflaten opp på den armen du holder kamera med. Prøv også å holde knispe armen mest mulig inntil kroppen for avlastning.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    På konserten med Kari Bremnes i går måtte jeg bruke ISO 1600 for å oppnå den maksimale lukketiden som krevdes.
    Har du ikke ISO 3200 (H) ?

Det kan bli litt i meste laget kornete i mørke områder, men til sport fungerer det greit nok. Mente at 5D også hadde denne funksjonen.

Jeg regner med du brukte 70-200mm?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ISO 3200 er tilgjengelig, men jeg er usikker på hvordan jeg gjør det. Hittil har det ikke vært så interessant på grunn av redusert bildekvalitet.

Jeg brukte både 100-400 og 70-200. Hadde med meg begge kameraene, og 30D var utstyrt med 100-400. Når de en sjelden gang rettet lyset mot Karis ansikt fikk jeg noen fine nærbilder. Faktisk så måtte jeg zoome ut for å få med hele ansiktet hennes der jeg satt på 10-ende rad eller så

Newcomer PiffPaff sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av avdeling20
    Tror å kjøpe 50mm f1.8 i steden for 50mm f1.2 er en grei måte å spare 12 lapper på. 50 mm f1.8 skal være forholdsvis skarp, byggekvaliteten er det spart på.
    De 12 lappene er jo godt på vei til ef 70-200mm 2.8 is :-D
    Har dette selv, uten is, og syntes det er et utrolig bra objektiv (det som blir brukt mest)
    Helt enig. Samme har jeg gjort. Jeg sitter riktignok på Nikon utstyr, men prioriterer likt. Har ett D70s hvor jeg satser på bra optikk og heller oppgradering av hus senere. Har nå en 70-200 f/2.8 VR linse(tilsvarer 70-200 IS), og skal nå anskaffe meg en 50f/1.8. Men dette som er kalt ett normalobjektiv er jeg litt i tvil på skal jeg være ærlig. Selve objektivet har fått veldig bra kritikker og særlig til prisen(750kr her i USA), men jeg tror egentlig 28/35mm passer bedre som ett "nomal" objektiv nå med digitale kameraer med crop-faktor 1,5-6. Så det idelle tror jeg for meg egentlig vil være en 17-55mm f/2.8 som har fått meget bra kritikker, bare prisen som hindrer her...

Men først skal jeg prøve denne 50mm f/1.8 pga det er en meget bra optikk og lysstyrke, selv om jeg tviler på at dette blir linsa som sitter på kameraet fast. Å bruke flere tusen på en linse(50mm f/1.4) som ikke blir standardlinse ser jeg på som bortkastet. Så foreløpig vil nok kit objektivet være mest prakstisk å bruke når jeg ikke bruker 70-200.

mvh
    PiffPaff

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ISO 3200 er tilgjengelig, men jeg er usikker på hvordan jeg gjør det. Hittil har det ikke vært så interessant på grunn av redusert bildekvalitet.

Jeg brukte både 100-400 og 70-200. Hadde med meg begge kameraene, og 30D var utstyrt med 100-400. Når de en sjelden gang rettet lyset mot Karis ansikt fikk jeg noen fine nærbilder. Faktisk så måtte jeg zoome ut for å få med hele ansiktet hennes der jeg satt på 10-ende rad eller så
    Du må aktivere ISO expansion (eller hva det nå heter) i menyen, da får du tilgang til ISO 3200. ISO 3200 er brukbart i krisetilfeller men du mister mye dynamikk og eksponeringen skal sitte virkelig godt, det er lite som skal til at det blir støy/korn i mørke partier og lys blir overeksponert. Har selv fotografert med håndholdt 300 mm med IS i tussmørket og resultatet er absolutt brukbart, selv med lukker under 1/30 og vidåpen blender. Det er sjelden man benytter slike ISO-hastigheter ved normal fotografering men for oss eldre og nostalgiske som har prøvd sort/hvitt presset film med ISO 3200/6400 er det enkelt å sette pris på litt støy... :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenke meg du fikk bra tele med 400mm på 30D ja, blir jo egentlig 640mm.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nikon D80 ?

Interesant tråd. Godt det er folk her med andre interesser også !

Sitter selv med et "eldgammelt" HP/Pentax 2 MB speilrefleks som skulle vært byttet for lengst, men det tar forsatt ganske gode bilder selv om det er håpløst å forstørre....

Snakket med en på jobben i dag som har dilla. Han påstod at Nikon hadde gjort leksa si bedre en Canon de siste par årene og at D80 går ringer rundt D30. Selv har han Canon så det er ikke fordi han er Nikon mann han sier dette. Tar han helt feil ???

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon/Nikon debatten er det ingen ende på. Etter mitt syn er Nikon best på ett område, nemlig tilpassede vidvinkler til DX-sensoren (10.5 mm og 12-24 f.eks). Kamerahusene springer ringer rundt hverandre og utviklingen er spennende. Skulle gjerne hatt en god vidvinkel til 1.3x sensor eller fullformat 24x36 digital. Har testet 17-40, 24-70, 16-35 og en bråte uoriginale men ingen er det jeg vill kalle veldig god, spesielt ikke på åpen blender. Ryktene sier at også snart Nikon kommer med fullformat og 24 megapixel, 40D er heller ikke langt unna, og sånn fortsetter det.. :-D

Megapixelhysteriet håpte jeg kunne avta etterhvert men folk vil ha megapixel og får det. Utrolig mange har problemer med å forklare hva en megapixel er... :-) De fleste dSLR leverer kvalitet langt over det den "vanlige" mann noen gang vil utnytte. Det interessante med utviklingen er jo hvor i huleste man skal gjøre av bildene i fremtiden. Dagens kamera leverer jo filer på +8/10MB i forskjellige formater og da forsvinner megabytene på harddisken fort. Backup? Mjaa... Skeptisk... Selv har jeg bildene på DVD/CD og 3 eksterne HD, men snart er jo også de utdatert...

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan tenke meg du fikk bra tele med 400mm på 30D ja, blir jo egentlig 640mm.
    [kverulant/på]

Nei - om jeg får være pinlig nøyaktig: 400 mm objektiv er 400 mm uansett hvilket kamera man setter det på (24x36/dSLR/135-systemet).

Faktum er at man får ett utsnitt som tilvarer 640mm pga sensorens størrelse som er 0.6 ganger mindre enn fullformat 24x36mm. Sjekk evnt sensorstørrelsen, ta 0.6 av 24x36. Det blir 15x22 ca.

Det blir som å si at om man har ett digitalt bilde fotografert med fullformat og 100 mm objektiv blir 200 mm om man halverer bildet. Deler man bildet i 4 er ikke objektivet blitt 400 mm. Men man får ett utsnitt som tilsvarer brennvidden på 400 mm, med de ulemper det medfører.

[kverulant/av] :-D

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg akkurat en vanntett og støtsikker Corsair Flash Voyager (usb-penn) med 8GB og 12/31MB/S. Den er genial å frakte større fotojobber med fra et sted til et annet..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    [kverulant/på]

Nei - om jeg får være pinlig nøyaktig: 400 mm objektiv er 400 mm uansett hvilket kamera man setter det på (24x36/dSLR/135-systemet).

Faktum er at man får ett utsnitt som tilvarer 640mm pga sensorens størrelse som er 0.6 ganger mindre enn fullformat 24x36mm. Sjekk evnt sensorstørrelsen, ta 0.6 av 24x36. Det blir 15x22 ca.

Det blir som å si at om man har ett digitalt bilde fotografert med fullformat og 100 mm objektiv blir 200 mm om man halverer bildet. Deler man bildet i 4 er ikke objektivet blitt 400 mm. Men man får ett utsnitt som tilsvarer brennvidden på 400 mm, med de ulemper det medfører.

Hehe, greit. Men jeg vil tro ulempene er større om man tar et utsnitt på 0,6x av et fotografert bilde enn om man tar et bilde med et kamera som har 0,6 ganger mindre sensor enn fullformat?

Intermediate homecinema sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [kverulant/på]

...hvilket i praksis betyr at a|ex har rett...:wink:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av homecinema
    ...hvilket i praksis betyr at a|ex har rett...:wink:
    Hrmpf :-)

Nei, objektivet er det samme. Kun utsnittet endres, de optiske egenskapene som dybdeskarphet osv er de samme. Foreslår vi tar en shootout under forutsetning av at du skaffer ett fullformat og ett 640 mm objektiv med samme blender og låner ett 1.6x kamera med 400 mm. Eller forresten, jeg har jo 1.3x sensor, ta med vinkelsliper også :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må aktivere ISO expansion (eller hva det nå heter) i menyen, da får du tilgang til ISO 3200. ISO 3200 er brukbart i krisetilfeller men du mister mye dynamikk og eksponeringen skal sitte virkelig godt, det er lite som skal til at det blir støy/korn i mørke partier og lys blir overeksponert. Har selv fotografert med håndholdt 300 mm med IS i tussmørket og resultatet er absolutt brukbart, selv med lukker under 1/30 og vidåpen blender. Det er sjelden man benytter slike ISO-hastigheter ved normal fotografering men for oss eldre og nostalgiske som har prøvd sort/hvitt presset film med ISO 3200/6400 er det enkelt å sette pris på litt støy... :-)
    Her er et par bilder jeg tok med 3200 ISO på 70-200mm 2,8L USM og maks blender:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene er tatt på en basketballkamp i Kongsberghallen, hvor det er mer eller mindre horrible lysforhold...er nødt til å kjøre maks iso og blender for å unngå bevegelsesuskarphet. Litt støyete og kornete er det jo, men bedre det enn uskarphet - og til å være 3200 ISO synes jeg resultatet ble overraskende bra!

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildene er tatt på en basketballkamp i Kongsberghallen, hvor det er mer eller mindre horrible lysforhold...er nødt til å kjøre maks iso og blender for å unngå bevegelsesuskarphet. Litt støyete og kornete er det jo, men bedre det enn uskarphet - og til å være 3200 ISO synes jeg resultatet ble overraskende bra!
    Ikke verst, om forholdene er slik du beskriver. Tror disse bildene kan være en god indikasjon på hvorfor EF 200 f/1.8 (ikke i produksjon lenger) har en tilnærmet myteomspunnet legende-status. "Alle" vil ha den men ingen har prøvd den... :-)

Side 4 av 104 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 54 64 74 84 94 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •