Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 39

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 39 av 104 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 761 til 780 av 2075
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hentet Canons EF 100mm f/2.8 Macro USM i dag og makrofotografering er gøy. At linsen også gir særdeles skarpe bilder på non-makro motiver er en bonus.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    EF-S 17-55 f/2.8 IS er nok en svært god linse, men det som slår meg er at denne linsen kun passer crop-kamera og at IS er vel noe man strengt tatt ikke trenger på 17-55 mm der man har 2.8 som største blenderåpning. Til den prisen virker 24-105 L IS eller 25-70 L som bedre valg, som også passer på FF-kamera dersom man skulle bytte ut crop-kameraet.

Ulempen er selvsagt at 24mm ikke er like bredt som 17mm. På den annen side så er ikke 17mm så bredt det heller.
    Hehe, vel jeg har ikke peiling på kamera - jeg bare på slump kom over et lite restparti av Canon 350D som solgtes for 2,5k på Komplett her om dagen, det var tomt på et blunk.

Crop?

Jeg har skaffet meg en Macro linse:

Akam.no - Prisguide - Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM

Får jo helt fantastiske bilder med denne.

En helt annen kvalitet enn kit-linsen, så jeg var ute etter en med samme kvalitet som macroen bare i allround.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Macro er skikkelig moro:

Jepp det var rompa jeg ville ha i fokus

Gurami close-up, hele fisken er ikke mer en 3-4 cm stor.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EF-S 17-55 f/2.8 IS er nok en svært god linse, men det som slår meg er at denne linsen kun passer crop-kamera og at IS er vel noe man strengt tatt ikke trenger på 17-55 mm der man har 2.8 som største blenderåpning. Til den prisen virker 24-105 L IS eller 25-70 L som bedre valg, som også passer på FF-kamera dersom man skulle bytte ut crop-kameraet.
    Jeg er egentlig enig i disse betraktningene, bortsett fra at jeg betaler en del for IS uansett, da jeg er en ustø fotograf, spesielt når jeg løper rundt innen- og utendørs :-) Men jeg legger også merke til at du i et tidligere innlegg anbefaler mer lyssterke linser enn 3.5, og 24-105 er f/4?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror f/2.8 i hele området kombinert med IS er perfekt for mine mildt sagt elendige knipseegenskaper

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt utstyr er ingen løsning når problemet er ubrukelig fotograf.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Da har man iallefall eliminert utstyret

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Indeed, jeg sliter enda med å komme over "ubrukelig fotograf"-nivået, selv med D300 og diverse annet snacks...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er knapt nok amatørfotograf, men har registrert på alle de bildene jeg nå har tatt inne og ute at IS på 70-200 f/4 linsa er uvurderlig god (4 stopp i blenderåpning). 100mm f/2.8 linsa gir skarpe bilder når jeg treffer, og det gjorde jeg lite når jeg ser gjennom dagens fangst. Den linsa har ikke IS.

Stativ har jeg men det gidder jeg ikke drasse rundt med ute. Det får være grenser...

Så dersom jeg har forstått teorien riktig vil 1 blenderåpning den ene veien gi dobbel / halvert lukkertid. Så sammenligner man en f/2.8 linse mot en f/4 så kan man vel enkelt si at førstnevnte krever mindre lukkertid og kamerabevegelser blir mindre sensitive. IS på sin side gir hele 4 stopp. IS skal vel da i teorien hjelpe mer en å gå fra f/4 tll f/2.8?

Står motivet i ro og du ikke; Benytt IS
    Er motivet bevegelig; Benytt lyssterke objektiver, da IS ikke hjelper det spøtt

Canons EF 24-105 f/4 IS ser derfor ikke ut som et dårlig valg, for å si det pent.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 17-55 f/2.8 IS USM, det er et kjempeobjektiv. Kan overhodet ikke sammenlignes med kit-objektiv, som jeg aldri fikk skarpe bilder med. Ring USM er en stor fordel, svært rask autofokus som kan fokuseres manuelt også uten å slå over en bryter. IS er glimrende når man tar bilder i lite lys uten blitz. Prøver å unngå blitz mest mulig, så det står vel en 50mm f/1.4 på ønskelisten også. Men som sagt, anbefaler 17-55 på det sterkeste.

24-105 blir for lite vidvinkel synes jeg om man ikke har et eget vidvinkelobjektiv.

For tiden består bagen av 400D, 10-22, 17-55 og 100-400. Kan ikke si jeg savner området 55-100mm nok til å kjøpe et eget objektiv til det.

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativ har jeg men det gidder jeg ikke drasse rundt med ute. Det får være grenser....
    Hørt om Gorillapod? Svært anvendelig ute. Erstatter ikke vanlig stativ men er et godt alternativ.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så dersom jeg har forstått teorien riktig vil 1 blenderåpning den ene veien gi dobbel / halvert lukkertid. Så sammenligner man en f/2.8 linse mot en f/4 så kan man vel enkelt si at førstnevnte krever mindre lukkertid og kamerabevegelser blir mindre sensitive. IS på sin side gir hele 4 stopp. IS skal vel da i teorien hjelpe mer en å gå fra f/4 tll f/2.8?

Står motivet i ro og du ikke; Benytt IS
    Er motivet bevegelig; Benytt lyssterke objektiver, da IS ikke hjelper det spøtt

Canons EF 24-105 f/4 IS ser derfor ikke ut som et dårlig valg, for å si det pent.
    Bakdelen med større blenderåpning er også dårligere dybdeskarphet. Noen ganger vil man ha effekten, noen ganger ikke. Med IS kan man kjøre mindre blenderåpning og få større dybdeskarphet.

På stor nok tele nytter ikke håndholdt uten enten IS, stativ eller ekstremt kort lukkertid. Slår jeg av IS kan jeg glemme skarpe, håndholdte bilder på 400mm ihvertfall

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Og enkelte objektiv presterer best med mindre blenderåpning, så jeg blir mer og mer overbevist at IS (eller Nikons VR og Tamrons VC) er en vikitg funksjon på tele. Fordelen med tele er også at man får tatt gode tett-på bilder uten at man må stikke linsa plagsomt nær de man tar bilde av. På den annen side så er ikke en tele spesielt anonymt å gå rundt med...

Har sett Gorilla´n, counter og har vurdert den.

De nye kameraene yter jo bra på høy ISO, som da også blir et skritt i riktig retning for å få ned lukkertiden og dermed bedre håndholdte bilder.

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    496
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig. Og enkelte objektiv presterer best med mindre blenderåpning, så jeg blir mer og mer overbevist at IS (eller Nikons VR og Tamrons VC) er en vikitg funksjon på tele. Fordelen med tele er også at man får tatt gode tett-på bilder uten at man må stikke linsa plagsomt nær de man tar bilde av. På den annen side så er ikke en tele spesielt anonymt å gå rundt med...
    Hehe, det kan du trygt si! 100-400 maks utstrekt med solblender blir fort en halvmeter og hvitfargen hjelper ikke den heller. 1.4kg objektiv pakkes heller ikke så greit i små fotobagger...

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen vits for meg å kjøpe det objektivet altså?

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den gorillapoden var ikke dum. Biltak kan også brukes

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Den gorillapoden var ikke dum. Biltak kan også brukes
    Bare husk at en trenger et kulehode i tillegg til selve stativet, hvis ikke blir det mye klunder for å få kamera i vater.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ustø (i mitt tilfelle) er ikke nødvendigvis det samme som ubrukelig. Derfor tar jeg gjerne imot hjelpemidler som IS, stativ og lyssterke objektiver.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jkirkebo
    24-105 blir for lite vidvinkel synes jeg om man ikke har et eget vidvinkelobjektiv.

For tiden består bagen av 400D, 10-22, 17-55 og 100-400. Kan ikke si jeg savner området 55-100mm nok til å kjøpe et eget objektiv til det.
    Med din "bag" hadde vel 24-105 vært et godt alternativ til 17-55, gitt at du har 10-22?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Ustø (i mitt tilfelle) er ikke nødvendigvis det samme som ubrukelig. Derfor tar jeg gjerne imot hjelpemidler som IS, stativ og lyssterke objektiver.
    Akkurat hva jeg tenkte!

Men det virker som denne fyren har en annen universal sannhet å dele med seg - uoppfordret virker det som.

Så kan det jo hende man får litt peiling etterhvert.

Side 39 av 104 FørsteFørste ... 9 19 29 35 36 37 38 39 40 41 42 43 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •