Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 36

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 36 av 104 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste
Viser resultater 701 til 720 av 2075
    Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da har jeg knipset litt, bare for å teste huset ut - og autofokusmotor er en fin ting å ha :-D Det eksponerer veldig bra, trenger ikke å kompensere ned 0,3-0,7 som på D40. Hastigheten til oppstarttids, fokusering, avtrekker er meget bra. Dette var et meget hyggelig bekjentskap.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte bilder Morten!!

Gratulerer så mye med nytt kamera!

Lekte litt jeg også..

Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en flott link til Nikon Camera Setup Guides:

These guides were created to describe how I recommend setting up your camera for various shooting scenarios such as Landscape, Sports, Travel, Portraits, Weddings and Point & Shoot. There are lots of opinions out there for how people should adjust their cameras, so please use these as a starting point. Over time, you will find a setup that you like and it will probably be different from mine. That's a good thing!
    Out There Images - Independent Book Publishing

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis noen er på jakt etter et fabelaktig portrettobjektiv kan jeg ikke annet enn å anbefale Canon 85mm f/1.2 L USM II. JEg har blitt helt avhengig av det

-_mg_5149-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Hvis noen er på jakt etter et fabelaktig portrettobjektiv kan jeg ikke annet enn å anbefale Canon 85mm f/1.2 L USM II. JEg har blitt helt avhengig av det
    Har du sammenlignet det med 85mm f/1.8 (som er litt mer aktuell for oss amatører)?

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting å ta hensyn til er vel at akto benytter Canon 5D som er fullformat, mens de fleste andre av oss benytter et crop camera, så 85mm blir egentlig 136mm. 50mm på crop blir 80mm så det er kanskje mer naturlig?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    En annen ting å ta hensyn til er vel at akto benytter Canon 5D som er fullformat, mens de fleste andre av oss benytter et crop camera, så 85mm blir egentlig 136mm. 50mm på crop blir 80mm så det er kanskje mer naturlig?
    Med alle forbehold om at jeg er foto-amatør:

Ja. Verdt å merke seg at utsnittet med 50mm på 1.6x crop blir omtrent som 85mm på FF, mens perspektivet er likt med 85mm på både crop og FF.

De to bildene har omtrent samme utsnitt, men forskjellig perspektiv. Dette gjør at trærne fordeler seg ganske så forskjellig innenfor billedrammen. Variablene her er objektivets brennvidde, sensorens størrelse og fotografens posisjon. Noen framhever dette som en iboende fordel med FF-kamera som ikke kan kompenseres med objektiv-brennvidde eller ved å ta beina fatt.

Canon har 85mm f/1.8 og f/1.2, og de har også 50mm f/1.4 og f/1.2. Såvidt jeg har forstått så er disse (i det minste L-objektivene) nært beslektede søstermodeller?

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon hadde vel tidligere også et 50mm f/1.0L objektiv som vel kunne vært et meget interesant portrett objektiv på crop camera, hvis man ikke ser på prisen da.....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det blir greie bilder med det objektivet som følger med D80'n også jeg.. 18-70mm

Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med perspektiv er ytterst viktig å merke seg. For 35mm film (og det samme som digital fullformat) er 85mm den ideelle brennvidden for portretter. Det er den som skaper den gode "kontakten" med motivet.

Altså gir ikke 50mm det samme utsnittet, men dersom man med 50mm tar bildene fra kortere avstand - da oppnår man nær samme utsnitt. Dette gjelder selvsagt begge formater. Likevel blir forholdet (perspektivet) mellom bildets innhold forskjellig.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt blir det pene bilder.

Men; litt av poenget med stor blender åpning (typisk f/2.8 og lavere) er at dybdeskarpheten blir veldig liten. Det hadde medført at sommerfuglen på ditt bilde ville vært skarp mens alt det andre i forkant og bak ville vært uskarpt og ledet til at fokus i bildet kun er hovedmotivet. Eller sagt med andre ord. Dersom budskapet i bildet er sommerfuglen, og kun den, så kunne du valgt en lavere f-verdi. Dersom budskapet er alle blomstene og alle sommerfuglene så ville jeg benyttet en lavere f-verdi enn nå slik at du fikk alt klart (stor dybdeskarphet). Slik motivet fremstår nå så er det midt i mellom. Bare et vennlig tips.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Men; litt av poenget med stor blender åpning (typisk f/2.8 og lavere) er at dybdeskarpheten blir veldig liten. Det hadde medført at sommerfuglen på ditt bilde ville vært skarp mens alt det andre i forkant og bak ville vært uskarpt og ledet til at fokus i bildet kun er hovedmotivet. Eller sagt med andre ord. Dersom budskapet i bildet er sommerfuglen, og kun den, så kunne du valgt en lavere f-verdi. Dersom budskapet er alle blomstene og alle sommerfuglene så ville jeg benyttet en lavere f-verdi enn nå slik at du fikk alt klart (stor dybdeskarphet). Slik motivet fremstår nå så er det midt i mellom. Bare et vennlig tips.
    En grunn til å velge noe "innimellom", er at toleransen for feil fokus eller bevegelig motiv blir sørgelig liten når blenderåpningen går opp.

Synd å ha et perfekt motiv, med nydelig "bokeh" i bakgrunnen, hvor fokus faller på barnets hake i stedetfor øyne og munn.

-k

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet det.. men hadde kamera på lukkertid-innstilling da denne satte seg rett ved siden av meg, hadde ikke tid til å stille over til noe annet - så da var det bare å knipse.

Men jeg har ikke helt forstatt dette med blenderåpningen ennå.. hvis jeg skal ta bilde av noe på nært hold, er det f3,5 eller f22 (f.eks.) jeg skal bruke, slik at bakgrunnen blir difus?

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forenklet huskeregel: Lavt tall blir uskarpt.

Lav f-verdi (stor blender) = uskarphet untatt i fokusplan
    Høy f-verdi (liten blender) = større fokusplan

Nå finnes det ingen fasit (som er nyttig når man står med fingren på avtrekkeren) på hva man skal bruke, for dette forandrer seg i forhold til zoomområde og avstand til objektet man fotograferer. Derfor går dette mye på erfaring som du opparbeider deg fort ettersom man blir kjent med det glasset man har på kameraet. Bildet under er tatt med samme f-verdi som portrettet over.

-_mg_5695_bw-jpg

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott akto!

Det burde vært egen foto-avdeling her inne eller hur?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempebra bilde! kan du si noe om du har gjort noe etterbehandling av det?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HoJ. Denne animerte GIF-en kan være nyttig: http://k41.pbase.com/o4/63/4263/1/54...ionsmaller.gif

Glem lukkertidene på den gif-en. Sett D80 din på A og ikke T og eksperimenter med stigende f-stop og se effekten.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se heller på denne siden, der det meste også er godt forklart:

Depth of Field Demo Photo Gallery by Jim Henderson at pbase.com

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem lukkertidene på den gif-en. Sett D80 din på A og ikke T og eksperimenter med stigende f-stop og se effekten.

Bruker "A" - "T" vet jeg ikke noe om...

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. Nikon bruker S og ikke T.

Side 36 av 104 FørsteFørste ... 6 16 26 32 33 34 35 36 37 38 39 40 46 56 66 76 86 96 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •