Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 34

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 34 av 104 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 ... SisteSiste
Viser resultater 661 til 680 av 2075
    Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig med Snicker's at 18-200 er veldig fleksibelt (har Tamron 18-200 selv) skulle jeg ønsket noe måtte det vært en 11-200 linse av så god kvalitet at en kunne brukt 2X konverter også på den. DA snakker vi fleksibilitet.....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Drømmelinsa er 8-2000, F1,2/L, IS USM macro, tilt shift. Den skal selvsagt være kompakt og lett. Den støtter fullformat, er selvrengjørende og har diverse filtre innebygget.

BTW, Tamron har lansert en 18-250-linse. De innehar mao zoomrekorden så langt.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Drømmelinsa er 8-2000, F1,2/L, IS USM macro, tilt shift.
    Den kommer vel til neste år

Noen som har hørt noe om dette?

The Canon 50D is more of a competitor for the Nikon D90 which will be officially announced tomorrow 8/27. They are in the same price range with similar features.
    canon 50 D or Nikon D300 which is better [Page 4]: Canon EOS 40D - 10D Forum: Digital Photography Review

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det noe:

Video recording
    12,3 Mpx.
    ISO 200-3.200 plus Lo1 (100) and Hi 1 (6.400)
    3" 900.000 dots LCD
    11 AF points
    Live-View, AF contrast, Face detection
    Matrix sensor for metering 420 pixels RGB
    Powerful speaker (for video in review mode)
    Sensor cleaning: yes
    Card: SD and SDHC
    Shutter: 1/4000
    Startup time: 1,5 sec
    Flash: popup GN 17/56 200 ISO
    Viewfinder: Coverage 96% magnif. 0,94 x (aprox.)
    PictBrige: yes
    GPS: accesory
    Nikon Rumors: Enjoy - official Nikon D90 pictures and specs - 100% legit (updated)

tror nok det blir d300 på meg, ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Drømmelinsa er 8-2000, F1,2/L, IS USM macro, tilt shift. Den skal selvsagt være kompakt og lett. Den støtter fullformat, er selvrengjørende og har diverse filtre innebygget.

BTW, Tamron har lansert en 18-250-linse. De innehar mao zoomrekorden så langt.
    Alle har selvsagt sin tilnærming.

Men jeg forstår ikke helt behovet for å kjøpe et godt kamerahus, og så sette på optikk med størst mulig zoom-område, med elendig lysstyrke og normalt middelmådig optisk ytelse. Tar folk veldig mye bilder av fugler?

To av tingene som gjorde meg interessert i speilrefleks var:
    1. Muligheten for ekstrem vidvinkel (dette er mangelvare på de fleste kompaktkamera)
    2. Muligheten for svært lyssterk fast-optikk, som gjør at man kan ta bilder uten blits der ingen annen kan, eller kan isolere ut motivet veldig godt med vidåpen blender.

Noen av de beste bildene mine har jeg tatt med et Canon 50mm f/1.8 II plastic-fantastic-objektiv til en verdi av 700,- Det er ikke mulig å zoome. Det koster ingenting, veier ingenting, tar knapt plass, og det utfyller på ingen måte manglende manndom :-)

-k

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i mye av det du nevner. Lite poeng i en ultra zoom der "alle" bildene blir uskarpe, fordi man ikke drar rundt på en tripod. Når linsene får stabilisering (Canons IS, Nikons VR, Tamrons VC) så tror jeg mange vil få bedre bilder enn ellers. Noen påstår sogar at man tar de beste bildene uten spesiell zoom, fordi zoom gjør deg lat og man knipser istedenfor å bevege seg for å få det beste utsnittet. Tror faktisk det er noe i det der. Men, en ultra zoom for reise er jo greit....gitt at bildene blir skarpe.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Noen av de beste bildene mine har jeg tatt med et Canon 50mm f/1.8 II plastic-fantastic-objektiv til en verdi av 700,- Det er ikke mulig å zoome. Det koster ingenting, veier ingenting, tar knapt plass, og det utfyller på ingen måte manglende manndom :-)
    Tilsvarende på Nikon, men manglende autofokusmotor i objektivet gjør det noe begrensende med D40/D40x/D60.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Variasjonsbredden i SLR er større enn bare valg av tilbehør og objektiver. Det går også på bruksområder. Jeg bruker kameraet universelt, men jeg har vel knapt funnet noen som bruker kameraet på eksakt samme måte som meg.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har D40 og har i hele sommer nesten bare skutt med 30mm f1.4 fra Sigma. Angrer ikke kjøpet et sekund! Ble riktignok mye bilder av folk, men alikevel.

Skulle gjerne hatt 50mm også til dedikert portrett linse, men sigmaen blir for dyr. Da venter jeg heller til nytt hus står på trappene, og kjøper nikon sin eminente 50mm f1.8. Og da kommer jeg pinadø til å beholde D40 også, det er ikke mye kapital som er bundet i et D40 hus. Og det må være fryktelig herlig å ha to hus fremfor å bytte objektiver. Kona må jo uansett bære linsa(ene) som ikke er i bruk Nå kan hun bli litt produktiv også.... Super-vidvikel-super-tele-zoom står langt nede på lista...

Expert Counterpointer sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6,311
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her aner jeg en litt "elitistisk" holdning hos enkelte. Hvis en ikke er ute etter det ypperste av kvalitet så er en henvist til å bruke kompaktkamera, eller noe i den stilen.
    Jeg bruker EOS350D med Tamron 18-200 og det kan stå for! Jeg tar faktisk bilder av både hus og fugler på samme tur, tror ikke jeg har hatt kameraet på en eneste tur hvor jeg ikke har brukt begge ender av zoomområdet. Bildene blir LYSÅR bedre en jeg noengang har fått til med noe kompaktkamera. Skifte av objektiv i friluft er risikosport og for tungvint for meg.

Det virker nesten som om det er galt å kunne tenke seg et kamera(les 50D) med direktevisning (som fungerer) og kombinere dette med en fleksibel zoom :evil:
    Men jeg forstår ikke helt behovet for å kjøpe et godt kamerahus, og så sette på optikk med størst mulig zoom-område, med elendig lysstyrke og normalt middelmådig optisk ytelse.
    Lite poeng i en ultra zoom der "alle" bildene blir uskarpe

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Saken er vel snarere den at zoomområdet er omvendt proporsjonalt med kvaliteten, men så er et bilde like mye et utsnitt, en situasjon, et valg osv.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget mitt, CP, var ikke at optikken er dårlig, men at fotografen ikke klarer å holde kameraet i ro. Derfor vil fastobjektiver og zoom (med IS) gi gjennomgående bedre bilder med teknisk god kvalitet. Bildeutsnitt og motiv er det kun fotografen som står for. Det er jo synd dersom et blinkskudd skulle vært ubrukelig pga. uskarphet. På den annen side så er ultraskarpe bilder av kjedelige motiv ikke så spenende...

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne så bra ut - men bytter ikke ut min D80 mot den..
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel et stort zoom område en kvalitet for seg selv for et objektiv. Men det er klart at det går utover både kvalitet og lysstyrke. Selv om jeg bruker 50mm fast til 80% av bildene så forstår jeg godt at folk fristes av disse 18-200 modellene. For min del så er jeg fanatisk opptatt av PQ så er disse uaktuelle.

Newcomer toppe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det nok ikke å finne i butikkhyllene de nærmeste ukene, men jeg nevner det avlikevel rett og slett fordi det virker som er utrolig rått kamera...

Nikon D90

Video-opptak i 720p, liveview osv osv...

Jeg kommer til å bytte inn mitt D80 i et slik samme dag som det finnes i norge

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Dersom 720p opptakene blir bra så er ikke den der D90 så dum.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Denne så bra ut - men bytter ikke ut min D80 mot den..
    Hadde faktisk vært kult med den videofunksjonen! Det er ikke den samme videoopptaksfunksjonen som på et kompaktkamera, men lysår bedre og kulere.

Hadde byttet D80 mot D90 hvis jeg hadde hatt pengene å legge i mellomlegget. Så lenge jeg ikke har det så får jeg klare meg med det (synes jeg) eminente D80!

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Counterpointer
    Her aner jeg en litt "elitistisk" holdning hos enkelte. Hvis en ikke er ute etter det ypperste av kvalitet så er en henvist til å bruke kompaktkamera, eller noe i den stilen...
    Jeg ser ikke helt at kombinasjonen av Canon 350D og 50mm f/1.8 kan være elitistisk. Det er tross alt snakk om noe av det billigste utstyret på markedet, og noe man nærmest får kastet etter seg på bruktmarkedet :-)

Jeg prøvde heller å antyde at fokuset på zoom-område, i likhet med fokuset på antall megapixler er en forenklet parametrisering av hva et kamera kan brukes til.

Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC Interchangeable Lens Review
    Verdict
    This lens once again proves that it is extremely difficult to produce the ideal all-in-one lens. Whilst this one is very good at the wide end, it does start to show the limitations of the design type at the long end. But if you consider the advantages of just having the one lens and the reduction in lens changes that could let in dust, there are some saving graces. All in all it is a nice lens if you can put up with the long end fall off.
    I likhet med alle andre så ville jeg helst ha hatt et objektiv som gitt fra 8mm til 400mm, som hadde f/0.8 i blenderåpning, som hadde bildestabilisator, veide 200 gram, lynkjapp fokusering med glatt og fin manuell fokus, og på alle optiske parametre var verdensklasse. Siden vi ikke får det så må vi prioritere.

Når du kjøper et 10x zoom-objektiv med stabilisator sammen med en D80 eller 40D i en pakkeløsning så er det lett å tenke at alle baser er dekket. Helt til man skal ta bilde på skoleavslutningen i dårlig lys og finner ut at stabilisator bare fungerer mot kamerarystelser, ikke 7-åringer i bevegelse, og at innebygget blits enten gir for lite lys, eller gir utrivelige bilder.

Det finnes sikkert uendelig mange use-cases som kan brukes som argumentasjon for eller mot den ene eller andre, og ved å liste opp slike kan du komme til stikk motsatt konklusjon av meg. Og det er hele poenget mitt.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    164
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Budjsett på 4k. Kjøpe i Usa. Tips?

Hei.

Har ei venninne som er på reise i USA nå.
    Vil ha meg et speilreflekskamera.
    Trenger kamera, veske, og linse med god zoom.
    Noen som har tips til modeller samt linse?

Haster litt, da det bare er en uke til hun reiser hjem.

Side 34 av 104 FørsteFørste ... 4 14 24 30 31 32 33 34 35 36 37 38 44 54 64 74 84 94 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •