Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 30

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 30 av 104 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 ... SisteSiste
Viser resultater 581 til 600 av 2075
    Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kunne igrunnen tenke meg det. Hva slags brennvidder er mest egnet for slikt?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min. 100mm for fullformat-kamera, og min. 75mm for crop-camera ser jeg som en pekepinn på hvilket makro-objektiv en bør velge om en skal fotografere insekter etc.

Makro er morsomt.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Om du er innenfor garantien så lat som ingenting å lever den inn der hvor den er kjøpt. Du har vel egentlig ikke gjort noe galt, batteribytte er vel regnet som idiotsikkert og antakelig har du bare vært max uheldig..

Har selv brukt noen bøtter med Ikeabatterier og har aldri hatt problemer med dem
    Nei, jøss - her har du da alt på ditt tørre. Et batteriskifte skal ikke kunne medføre problemer som i garantisammenheng kan plasseres under "feilaktig bruk".

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Kunne igrunnen tenke meg det. Hva slags brennvidder er mest egnet for slikt?
    Tamron har en 90mm macro som har veldig godt omdømme.

Hvis du går opp til 150mm og 180mm så får du muligheten til å stå lengre unna, men samtidig blir det en betydelig klump å drasse på, som helst bør stå på skikkelig stativ.

Brennvidde og macro er forøvrig to forskjellige ting. Objektiv som kan fokusere tilstrekkelig nært til at et insekt på 35mm fyller en sensor på 35mm kalles normalt "macro". Men det er ingenting i veien for at mindre insekter enn det kan fylle hele sensoren, linken under er til et Canon-objektiv som tillater 5x forstørrelse.
    Akam.no - Prisguide - Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

-k

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aye, jeg vet hva makro er, og klart, man kan sikkert bruke et makroobjektiv på 20mm for den saks skyld. Det jeg lurer på er hvor anvendelig det er med tanke på avstand fra objektiv til motiv. Lurte bare på om det var noen som hadde noen praktisk erfaring på området, da det tidvis er litt vanskelig å gjette seg til slikt utfra specs.

Om 50mm er tilnærmet ubrukelig for å ta bilder av f.eks. insekter er jo det grunn nok til å styre unna for mange.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens. Har lest noen sider bakover, men orker ikke å lese gjennom alt. Vi har en liten en på vei, og vil gjerne ha et ok speilreflekskamera. I tillegg til bilder her hjemme er vi ivrige fjellgåere (dersom det har noe å bety for valget) og kommer til å ta mange bilder utendørs. "Alle" snakker om Canon, men onkelen til "W" sverger til Nikon. Han mente vi burde kjøpe Nikon for da kunne vi bytte objektiver med han uten problemer. Han mente også at Nikon-objektivene hadde samme festeanordning langt bakover i tid, stemmer det?

Hvilket kamera bør vi gå for? Budsjett er egentlig opptil 7k, men vi får se om det ikke går an å strekke om nødvendig. Både pent brukt og nytt er aktuelt.

Frode
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Canon har hatt samme festeanordning siden 1987, så det argumentet gjelder vel for begge leire. Om du kan låne objektiver er imidlertid det helt knall, så hva med Nikon D80?

Akam.no - Prisguide - Nikon D80

Her som kit, med en standardzoom som har høstet endel ålreit kritikk:

Nikon D80 m/AF-S DX 18- 70mm - 6 999,00 - Nikon - Digital speilrefleks - Japan Photo Norge

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teddytusen
    Hei folkens. Har lest noen sider bakover, men orker ikke å lese gjennom alt. Vi har en liten en på vei, og vil gjerne ha et ok speilreflekskamera. I tillegg til bilder her hjemme er vi ivrige fjellgåere (dersom det har noe å bety for valget) og kommer til å ta mange bilder utendørs. "Alle" snakker om Canon, men onkelen til "W" sverger til Nikon. Han mente vi burde kjøpe Nikon for da kunne vi bytte objektiver med han uten problemer. Han mente også at Nikon-objektivene hadde samme festeanordning langt bakover i tid, stemmer det?

Hvilket kamera bør vi gå for? Budsjett er egentlig opptil 7k, men vi får se om det ikke går an å strekke om nødvendig. Både pent brukt og nytt er aktuelt.

Frode
    Du har ikke en W-Onkel som vil heller byttelåne kamera? :-D Det er riktig at fatningen er kompatibel men merk at ikke alle objektivene fungerer 100%. Har selv Canon men vet at enkelte eldre Nikon-objektiver blir litt trøblete ved AF og blenderstyring, om jeg ikke husker helt feil gjelder det spesielt eldre Nikkor AF-G objektiver (uten blenderring). Drevne Nikon-folk får evnt halshugge meg om jeg tar feil. Før du evnt hopper inn på Nikon bør du dobbelsjekke om de er kompatible med "nyere" dSLR, ellers er det vel hipp som happ hvilket merke du velger. Canon er vel også noe større på bruktmarkedet da "alle" har Canon. Ikke misforstå, Nikon er ett glimrende kamera med en bråte med heftige objektiver, men ikke alle passer dSLR :-)

Canon har to hovedserier med objektiver: EF og EF-s, sistnevnte er myntet på dSLR med sensor som er mindre enn fullformat (1.6x) og fungerer altså ikke på Canon EOS 1D-serie (1D I, II og III med 1.3x samt 1Ds I,II og III og 5D fullformat 1.0x). Bare sånn om du en gang vurderer å hoppe opp en klasse eller to så hjelper det lite med en ryggsekk full av EF-s objektiver. Alle EF-objektiver er derimot kompatible på alle Canon-kamera med EF-fatning (stort sett alle objektiver produsert etter 1987...)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens. Har lest noen sider bakover, men orker ikke å lese gjennom alt. Vi har en liten en på vei, og vil gjerne ha et ok speilreflekskamera. I tillegg til bilder her hjemme er vi ivrige fjellgåere (dersom det har noe å bety for valget) og kommer til å ta mange bilder utendørs. "Alle" snakker om Canon, men onkelen til "W" sverger til Nikon.
    Canon og Nikon har utmerkede digitale speilreflekskamera. I tillegg så har såvidt jeg vet Sony, Pentax, Olympus, og flere til gode DSLR.
    Han mente vi burde kjøpe Nikon for da kunne vi bytte objektiver med han uten problemer. Han mente også at Nikon-objektivene hadde samme festeanordning langt bakover i tid, stemmer det?
    De billigste Nikon-modellene (D50, D40 og D40x om jeg husker rett) kan mekanisk sett bruke eldre Nikon-objektiv, men er avhengig av nyere objektiver for å få autofokus.
    Med unntak av en onkel med overskudd på Nikon-objektiv, så ser spørsmålet ditt nesten nøyaktig ut som alle andre som spør om hvilket DSL de skal kjøpe :-) Jeg mistenker at svarene du vil få ser nesten nøyaktig ut som svarene alle andre får, og at du vil være bedre i stand til å ta et valg ved å titte på guider eller lese igjennom denne tråden.

Jeg anbefaler å bruke 30 minutter på å titte litt på:
    Akam.no
    Foto.no - nyheter -
    Digital Camera Reviews and News: Digital Photography Review: Forums, Glossary, FAQ
    Cambridge in Colour - Photography by Sean T. McHugh

Et kontroversielt nettsted som likevel har mye spennende lesning:
    KenRockwell.com

-k

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Aye, jeg vet hva makro er, og klart, man kan sikkert bruke et makroobjektiv på 20mm for den saks skyld. Det jeg lurer på er hvor anvendelig det er med tanke på avstand fra objektiv til motiv. Lurte bare på om det var noen som hadde noen praktisk erfaring på området, da det tidvis er litt vanskelig å gjette seg til slikt utfra specs.

Om 50mm er tilnærmet ubrukelig for å ta bilder av f.eks. insekter er jo det grunn nok til å styre unna for mange.
    Kommer jo også litt an på insektene om de er sky eller ei :-)

EF 100 f/2.8 macro har en nærgrense med 1:1 på 149mm
    EF-s 50 f/2.5 macro har en nærgrense med 1:2 på 230mm
    EF 180 f/3.5 macro har en nærgrense med 1:1 på 480mm

Har selv EF 100 f/2.8 macro og dette er ett glitrende skarpt objektiv som gir sykt mye bildekvalitet for pengene. I tillegg er det ett forholdsvis raskt "mellom-teleobjektiv" AF-messig og fungerer fint til portrett/halvfigur

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene folkens. Skal ta meg en titt rundt omkring.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frode
    Pentax eller samsung... og grunnene er værtetting og god ergonomi +alt annet som er kjekt.

Akam.no - Prisguide - Pentax K200D
    Akam.no - Prisguide - Pentax K10D
    Akam.no - Prisguide - Samsung GX-10

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nei, jøss - her har du da alt på ditt tørre. Et batteriskifte skal ikke kunne medføre problemer som i garantisammenheng kan plasseres under "feilaktig bruk".
    Jeg ser nå at det er biiitelitt "irr" på den ene polen i blitzen, noe som kan tyde på batterilekasje vel? Kastet jo de gamle IKEA batteriene, så jeg vet ikke om et av de kan ha hatt lekasje... Fortsatt levere blitz til fotobutikken? Har vel ikke så mye å kjefte opp IKEA med når jeg ikke har batteriet engang?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tre spørsmål relatert til "må ha noe nytt snart":

a) hvilket kamera vil gi de beste bildene ... EOS 450D eller 40D?

b) hvilket zoomobjektiv til Canon fra 50mm og opp vil gi ultraskarpe og gode bilder og er relativt lyssterkt? Med og uten IS

c) hvilke alternativ til Canons 50mm F1.4 USM finnes det?

Har i dag Tamrom 17-50mm F2.8 og vurderer en signifikant objektivoppgradering. Tamron: Tamron Lens: Zooms - Tamron 17-50mm f/2.8 Di II LD Aspherical IF SP AF (Tested) - SLRgear.com!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da droppet jeg 450D/40D og beholder 400D. Glass betyr nok langt mer enn hus...

Og det ble et nytt søtt objektiv gitt: Canon EF 70-200 f/4 L USM IS + batterigrep og nr. 2 batteri, samt noen Hoya filtre.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uff det så fryktelig dyrt ut Tiger..:-D

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tiger: Jeg valgte selv 40D fremfor 450D da det var på tide å oppgradere til speilrefleks. Ikke så mye på grunn av PQ, men på grunn av byggekvalitet og størrelse. Selv om jeg har barnehender... var 450 "for lite" for meg. Ellers tror jeg også at bedre optikk gir bedre bilder enn "bedre" kamerahus. Forøvrig er vel dette sjefen-over-alle-70-200-sjefer:

Canon EF 70-200 f/2.8L IS USM - 14 989,00 - Objektiver - Japan Photo Norge

Det står høyt på min sikle-/ønskeliste, sammen med aktos siste anskaffelse - sjefen-over-alle-portrettobjektiv-sjefer:

Canon EF 85mm f/1.2L USM II - 16 299,00 - Canon - Objektiver - Japan Photo Norge

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Uff det så fryktelig dyrt ut Tiger..:-D
    Canon | 70-200mm f/4.0L USM Autofocus Lens | 2578A002 | B&H

En får det ferdig fortollet, bemomset og befraktet for rundt 4k, som er en drøy tusenlapp spart ift. å handle her hjemme.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde 40D nylig og det er langt mer ergonomisk enn 400/450D. Men, det rapporteres (og vises på testbilder) at 40D ikke produserer like skarpe bilder som 400D. Siden jeg tar bilder i RAW men også JPEG, så valgte jeg å beholde 400D.

F2.8 utgaven blir for svær og det veier 1.5 kg. Optisk kvalitet er faktisk bedre på F4 utgaven rapporteres det. Siden jeg ikke skal ta bilde av sportsfolk innendørs var 2.8 ikke aktuelt...

F4 utgaven jeg har bestilt er med IS. Den du har linket til på B&H er uten IS. Pris $1.100 + frakt + moms blir allikevel billigere enn billigste pris her hjemme. Dvs. 7.000 vs. 9.000 kroner.

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Side 30 av 104 FørsteFørste ... 10 20 26 27 28 29 30 31 32 33 34 40 50 60 70 80 90 100 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •