Skal kjøpe speilrefleks - valgets kvaler. - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 29 av 104 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 2075
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Smurfen
    12,2 megapikslersCMOS-sensor :shock:
    I hvilke situasjoner mener du at 12.2MP har noe for seg på det kameraet?

-k

Intermediate Smurfen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Jeg har sett dårlige bilder blir til rene kunstverk etter en god runde i Photoshop,
    Det tror jeg ikke noe på, Du kan ikke lage gull av gråstein.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er realist og ser ingen grunn til og kjøpe noe som blir så avansert at jeg ikke lærer meg og bruke de mulighetene jeg har. Da vil jeg heller kjøpe et kamera som er såpass greit at jeg lærer meg og bruke det.

Stativ og slikt vil jeg selfølgelig kjøpe og objektiv etterhvert som jeg lærer meg og bruke det, ikke minst i sammenheng med photoshop!

Men de bildene du linket til var meget pene Smurfen!

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I hvilke situasjoner mener du at 12.2MP har noe for seg på det kameraet?

-k
    Jeg mener ikke noen ting, produsenten går selv ut med att man får flere detaljer i bildene, kan kjøre ut større utskrifter(Plakatformat) dersom det er ønskelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Jeg er realist og ser ingen grunn til og kjøpe noe som blir så avansert at jeg ikke lærer meg og bruke de mulighetene jeg har. Da vil jeg heller kjøpe et kamera som er såpass greit at jeg lærer meg og bruke det.

Stativ og slikt vil jeg selfølgelig kjøpe og objektiv etterhvert som jeg lærer meg og bruke det, ikke minst i sammenheng med photoshop!

Jeg tror ikke at "mellomklasse-SLR" er spesielt mye vanskeligere enn "billig-SLR". Men de kan være bedre å holde i, bedre å titte i, raskere å betjene etc.

Et rimelig hus, en normal-zoom, et billig stativ, veske og en ekstern blits tror jeg er et greit utgangspunkt for å ta gode bilder for en nybegynner, å lære seg utstyret og evt finne ut om man trenger mer utstyr.

Jeg tror videre at mange vektlegger hus for høyt i forhold til objektiv.

Photoshop er på mange måter en egen greie, og man kan lett bruke mye mer tid foran PCen enn foran kameraet. Jeg sitter så mye foran en PC ellers at jeg foretrekker å prøve å ta gode bilder i utgangspunktet, og gjøre et minimum av etterbehandling.

-k

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf

Du har en sunn holdning :-D og blir fornøyd om du går for D350 eller D400

For å oppklare litt omCanon Eos 450D.(rettet etter ønske fra rattata)

Mitt poeng her er vel att Canon 450 D er en helt ny teknologi som ikke koster mye mere en hva de foregående modellene tilbys for nå. Det er derfor helt naturlig å nevne dette for de som gå rundt å lurer på hva man skal velge.

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT men artig å vite: Disse karene fotograferer med tomesker med ett lite hull, såkalt pinhole photography. Bare for å vise at det er ikke utstyret som legger begrensningene :-)

Pinhole Photography Gallery by Lenox Laser

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har en sunn holdning :-D og blir fornøyd om du går for D350 eller D400

For å oppklare litt om D450.
    Heter den ikke Canon EOS 450D? :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener ikke noen ting, produsenten går selv ut med att man får flere detaljer i bildene, kan kjøre ut større utskrifter(Plakatformat) dersom det er ønskelig.
    Jeg er kritisk til den reelle nytteverdien av flere pixler på et slikt kamera og prøver å helle litt kaldt vann i blodet på de som vurderer 12 vs 10 megapixler som en viktig grunn for å velge et kamera foran et annet.

-k

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg ikke noe på, Du kan ikke lage gull av gråstein.
    Med Photoshop kan du lage egne bilder om du er flink nok, så hvorfor skulle du ikke kunne editere allerede ferdige bilder? Snakker om "kreativ" bruk av Photoshop, ikke den vanlige Auto Levels som amatører benytter seg av.

Dette er relativt raskt gjort for en profesjonell, og er ikke ekstremt i det hele tatt:
    YouTube -(Photoshop) Makeover

Jeg kan garantere at de aller fleste bildene i linken din hadde vært relativt kjedelige om vi hadde fått sett de før de kom gjennom photoshop-kværna.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg er kritisk til den reelle nytteverdien av flere pixler på et slikt kamera og prøver å helle litt kaldt vann i blodet på de som vurderer 12 vs 10 megapixler som en viktig grunn for å velge et kamera foran et annet.

-k
    Helt enig, megapikselhysteriet går over alle støvelskaft. Alle vet de skal ha mest mulig men mange aner ikke hva det er engang :-)

Oppløsningen må sees i forhold til størrelsen på sensoren. Ett innstegs dSLR har sensor som måler ca. 15x22 mm mens ett kompaktkamera kan ha sensor på 6x8 mm (ja - noen har større...) I dette tilfellet vil ett dSLR med 6 MP har en mye bedre bildekvalitet enn ett kompaktkamera med 12 MP, spesielt ved høy ISO.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Med Photoshop kan du lage egne bilder om du er flink nok, så hvorfor skulle du ikke kunne editere allerede ferdige bilder? Snakker om "kreativ" bruk av Photoshop, ikke den vanlige Auto Levels som amatører benytter seg av.

Dette er relativt raskt gjort for en profesjonell, og er ikke ekstremt i det hele tatt:
    YouTube -(Photoshop) Makeover

Jeg kan garantere at de aller fleste bildene i linken din hadde vært relativt kjedelige om vi hadde fått sett de før de kom gjennom photoshop-kværna.
    Nei Dette var ikke ekstremt i det hele tatt

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Helt enig, megapikselhysteriet går over alle støvelskaft. Alle vet de skal ha mest mulig men mange aner ikke hva det er engang :-)

Oppløsningen må sees i forhold til størrelsen på sensoren. Ett innstegs dSLR har sensor som måler ca. 15x22 mm mens ett kompaktkamera kan ha sensor på 6x8 mm (ja - noen har større...) I dette tilfellet vil ett dSLR med 6 MP har en mye bedre bildekvalitet enn ett kompaktkamera med 12 MP, spesielt ved høy ISO.

Det som forundrer meg er jo att Canon gikk ut for en ett par år siden og avblåste hele pixelkrigen :shock:

Med Lanseringen Av Eos 450 D så stemmer jo ikke dette i det hele tatt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei Dette var ikke ekstremt i det hele tatt
    Ekstremt ift. hudtoner/skygge/farge etc, men med ekstremt mener jeg når de gjør om hele motiver, slanker kropper (gull fra gråstein?), legger til elementer som overhodet ikke finnes i bildet fra før, sveiser bilder etc.

Fant ikke mange andre motiv enn portretter på Youtube, men det gir et lite inntrykk av hvor lite det opprinnelige utgangspunktet har å si. Noen bedre eksempler enn andre, men det finnes mye av dette på nettet. Fant et par morsomme til:

YouTube - Retouch/Digital makeup in photoshop
    YouTube - The Perfect Lie (Photoshop Transformation) youssefsarhan.com
    YouTube - spiderman black 3 speed painting in photoshop 7
    YouTube - Photoshop Top Secret Training Course

Intermediate phatbull sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    752
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Riktig!
    -Og det virker som markedet (og produsentene) har tatt til fornuft. Flere kompaktkamera kommer nå med mindre piksler og bedre optikk (og mindre støy..?)
    eks. Canon Ixus 960is med 12piksel blir erstattet med 970is med 10piksel.

Hilsen en lykkelig eier av 960is....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge markedet (les: massene) tror at MP = garantert gode bilder vil produsentene spy ut "høyoppløselige" kamera med mikrosensorer. Sony lanserer i disse dager kompaktkameraet W300 med 13.6 megapiksel og nevner ingen plass hvor mye plass ett bilde tar på harddisken din... :-) W300 har riktignok noe større sensor en de fleste kompaktkamera...

Det er heller ikke lenge siden at enkelte produsenter påstod at 3 megapiksel sensor i tre lag (RGB) gav 9 megapiksel...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    damn... i dag hørte jeg en smell i Nikon Speedlight SB-600 blitzen min i det jeg byttet batterier. Jeg har brukt IKEA batterier hele tiden og tok altså ut de svake IKEA batteriene og satte inn ny IKEA batterier. Er 100% sikker på at batteriene sto rett vei.

Blitzen fikk jeg i julepressang og er kjøpt i en butikk i Stavanger. IKEA batteriene er (overraskende nok) kjøpt på IKEA på Forus.

Hvordan i allverden skal jeg gå frem nå? Blitzen fungerer ikke :cry:

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    damn... i dag hørte jeg en smell i Nikon Speedlight SB-600 blitzen min i det jeg byttet batterier. Jeg har brukt IKEA batterier hele tiden og tok altså ut de svake IKEA batteriene og satte inn ny IKEA batterier. Er 100% sikker på at batteriene sto rett vei.

Blitzen fikk jeg i julepressang og er kjøpt i en butikk i Stavanger. IKEA batteriene er (overraskende nok) kjøpt på IKEA på Forus.

Hvordan i allverden skal jeg gå frem nå? Blitzen fungerer ikke :cry:
    Om du er innenfor garantien så lat som ingenting å lever den inn der hvor den er kjøpt. Du har vel egentlig ikke gjort noe galt, batteribytte er vel regnet som idiotsikkert og antakelig har du bare vært max uheldig..

Har selv brukt noen bøtter med Ikeabatterier og har aldri hatt problemer med dem

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestilte en svinbillig telezoom idag, Tamron 70-300mm. Omtrent alle jeg snakket med sa jeg absolutt måtte gå for Canon 70-200mm f/4L, men jeg følte at å bruke fem-seks gærninger på noe jeg ikke aner om jeg kommer til å bruke noe særlig var litt i overkant. Om jeg finner ut at telefoto er min greie går det jo selvsagt an å spare opp, men inntil videre får jeg greie meg med denne.

Mens vi er inne på objektiver; noen som har noe erfaring med Sigmas 50mm makroobjektiv? Tar endel nærbilder med den linsen jeg har nå, men den klarer bare 1:2, hadde vært moro med noe bedre. Men! Er 50mm nok tele for makro, egentlig? Får inntrykk av at man må dytte kameraet helt oppi motivet, men det er kanskje tullsnakk grunnet manglende erfaring?

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Mens vi er inne på objektiver; noen som har noe erfaring med Sigmas 50mm makroobjektiv? Tar endel nærbilder med den linsen jeg har nå, men den klarer bare 1:2, hadde vært moro med noe bedre. Men! Er 50mm nok tele for makro, egentlig? Får inntrykk av at man må dytte kameraet helt oppi motivet, men gdet er kanskjei tullsnakk grunnet manglende edrfaring?
    l

Kommer jo veldig an på hva du tar bilde av.. er det ting som står stille som blomster og annet "døde" ting som ikke bryr seg om ei linse "i fleisen" så kommer du nok langt med 50mm. Insekter og mikk makk som lever kan da være vanskeligere å komme tett nok innpå.

Side 29 av 104 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •